Problemet känner jag är väl i så fall de kvinnor som blev tvingade? Man kommer liksom lite fel på det om man ska stifta lagar mot klädseln.
A) De kvinnor som blir tvingade av sina män kommer inte att få gå ut alls. Löser det problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de stackars förtryckta kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, som inte kommer att få gå ut för sina män, på det sättet blir de ännu mer exkluderade än vad de redan är i det svenska samhället. Bra, tycker säkert många svenskar..
B) De kvinnor som vill ha de kläderna och känner sig nakna utan dem kommer inte att gå ut alls. Löser de problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de "stackars förtryckta" kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, för de kommer ju inte heller att vilja gå ut utan hijab, niquab eller vad de nu vill ha och blir på det sättet ännu mer exkluderade än de redan är i det svenska samhället. Däremot, absolut, kan jag tycka att det bör vara förbjudet med heltäckande ansikte i vissa yrken, men jag tror dock att de kvinnor det i så fall skulle gälla dessvärre står väldigt långt från arbetsmarknaden i merparten av Sverige.
Jag vet att SVT häromdagen kontaktade en god bekant (manlig känd muslim) för att han skulle ställa upp i ett debattprogram för slöjan mot en kvinnlig motståndare till slöjan. Han (och jag, och säkert alla här) förstod dramat SVT ville skapa, med en muslimsk man som stod och propagerade för slöja mot en arabisk tjej (typ Sarah Mohammed) som är emot slöja vilket gjorde att han vägrade men gav SVT många kvinnliga namn som är kunniga och som väljer att bära slöja av fri vilja och kunde stå för att de vill ha den (jag pratar då om hijab, inte niquab).
SVT var föga intresserade, vilket kanske inte är så konstigt om de vill spä på att det är männen som alltid tvingar kvinnan att bära slöja. Även pjäsen
"Svenska hijabis" handlar om detta, väl värd att se för att få ytterligare en aspekt på kvinnans sida av historian vilket jag tycker ni ska göra.
Jag är jättekluven, jag vet och känner många kvinnor som absolut vill ha sjal, några som vill ha niquab, och för mig är det jättekonstigt att vi skulle vara likadana som Iran fast åt andra hållet och lagstifta om klädsel.
Problemet måste ju ändå vara när det faktiskt handlar om lagstiftning och tvång som inte hör hemma i ett samhälle, inte vad man VÄLJER att ha på sig?
Jag reagerar aldrig när jag är utomlands, under hösten när jag pluggade i Kairo var det nog i alla fall 85 procent som bar hijab, av dem kanske 50% bar niquab, så att det skulle vara förbud där som någon skrev stämmer inte, det förslaget gick aldrig igenom. Burka såg jag ingen. I Sverige reagerar jag visserligen, men har nog ingen direkt åsikt om det mer än att jag nog är för ett förbud när det kommer till vissa serviceyrken.
Jag själv tar seden dit jag kommer, skulle det vara lagstadgat, skulle jag naturligtvis täcka mig, Iran till exempel, däremot inte i Saudi Arabien där det som sagt inte är lag. Jag täcker mig ALLTID (och tar av mina skor eftersom även det är sed) när jag går in i en moské, likaväl som att jag inte sitter med benen i kors i den arameiska kyrkan eller har bara axlar i vilken katolsk kyrka som helst. Inget konstigt alls tycker jag.