Förvånad över min reaktion

Det här är vad kvinnorna själva kommunicerat direkt till mig. Deras önskan, deras åsikter, deras tankar. Jag skulle aldrig drömma om att säga till dem att de har fel.
Vem har pratat om fel och rätt? Det räcker väl med att en kvinna, som troligen inte skulle kommunicera det varken till dig eller till mig, skulle bli instängd på grund av det tycker jag... Jag vet kvinnor som inte får gå ut utan, inte här, men ett par av mannens bekanta på Malta. Så de finns. I allra högsta grad.

Problemet känner jag är väl i så fall de kvinnor som blev tvingade? Man kommer liksom lite fel på det om man ska stifta lagar mot klädseln.

A) De kvinnor som blir tvingade av sina män kommer inte att få gå ut alls. Löser det problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de stackars förtryckta kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, som inte kommer att få gå ut för sina män, på det sättet blir de ännu mer exkluderade än vad de redan är i det svenska samhället. Bra, tycker säkert många svenskar..

B) De kvinnor som vill ha de kläderna och känner sig nakna utan dem kommer inte att gå ut alls. Löser de problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de "stackars förtryckta" kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, för de kommer ju inte heller att vilja gå ut utan hijab, niquab eller vad de nu vill ha och blir på det sättet ännu mer exkluderade än de redan är i det svenska samhället. Däremot, absolut, kan jag tycka att det bör vara förbjudet med heltäckande ansikte i vissa yrken, men jag tror dock att de kvinnor det i så fall skulle gälla dessvärre står väldigt långt från arbetsmarknaden i merparten av Sverige.

Jag vet att SVT häromdagen kontaktade en god bekant (manlig känd muslim) för att han skulle ställa upp i ett debattprogram för slöjan mot en kvinnlig motståndare till slöjan. Han (och jag, och säkert alla här) förstod dramat SVT ville skapa, med en muslimsk man som stod och propagerade för slöja mot en arabisk tjej (typ Sarah Mohammed) som är emot slöja vilket gjorde att han vägrade men gav SVT många kvinnliga namn som är kunniga och som väljer att bära slöja av fri vilja och kunde stå för att de vill ha den (jag pratar då om hijab, inte niquab).
SVT var föga intresserade, vilket kanske inte är så konstigt om de vill spä på att det är männen som alltid tvingar kvinnan att bära slöja. Även pjäsen "Svenska hijabis" handlar om detta, väl värd att se för att få ytterligare en aspekt på kvinnans sida av historian vilket jag tycker ni ska göra.

Jag är jättekluven, jag vet och känner många kvinnor som absolut vill ha sjal, några som vill ha niquab, och för mig är det jättekonstigt att vi skulle vara likadana som Iran fast åt andra hållet och lagstifta om klädsel. Problemet måste ju ändå vara när det faktiskt handlar om lagstiftning och tvång som inte hör hemma i ett samhälle, inte vad man VÄLJER att ha på sig?

Jag reagerar aldrig när jag är utomlands, under hösten när jag pluggade i Kairo var det nog i alla fall 85 procent som bar hijab, av dem kanske 50% bar niquab, så att det skulle vara förbud där som någon skrev stämmer inte, det förslaget gick aldrig igenom. Burka såg jag ingen. I Sverige reagerar jag visserligen, men har nog ingen direkt åsikt om det mer än att jag nog är för ett förbud när det kommer till vissa serviceyrken.
Jag själv tar seden dit jag kommer, skulle det vara lagstadgat, skulle jag naturligtvis täcka mig, Iran till exempel, däremot inte i Saudi Arabien där det som sagt inte är lag. Jag täcker mig ALLTID (och tar av mina skor eftersom även det är sed) när jag går in i en moské, likaväl som att jag inte sitter med benen i kors i den arameiska kyrkan eller har bara axlar i vilken katolsk kyrka som helst. Inget konstigt alls tycker jag.

Jag vill inte slippa se dom, jag vill att de ska få göra som de vill.

Jag tror vi måste få självförtoende till de här kvinnorna. Sen tala om för dem att det finns inget måste, du måste inte vara med den här mannen, du är din egen.

Vem har pratat om fel och rätt?
Du missförstår mig. Du säger att endast svenskar vinner på ett förbud. Jag säger att nej, det finns invandrade kvinnor som säger själva att de hade blivit hjälpta av ett förbud. Du säger då att nej, de hade bara inte fått gå ut. Och där menar jag att du gör ett feltänk - de här kvinnorna finns och de har de här åsikterna och de här erfarenheterna och det kan ingen ta ifrån dem. Så jo, det existerar fler än trångsynta svenskar som kan bli hjälpta av ett förbud.

M. Obama
0*7Uwmx8ZSCW5aMSMp.jpg

C. Rice
0*xc49J8i3B1j2Rc-O.jpg

L. Bush
0*8di-DS7mJRLeAJ7r.jpg

Hillary Clinton
0*8Qy66FoxfyPPkRgn.jpg

0*LF26APMdS_T8u-Bk.jpg

SVERIGE I IRAN

Swedens-walk-of-shame-hi-red.jpg

.......... Varför bär inte Löven slöja i solidaritet? :mad::devil:

Du missförstår mig. Du säger att endast svenskar vinner på ett förbud. Jag säger att nej, det finns invandrade kvinnor som säger själva att de hade blivit hjälpta av ett förbud. Du säger då att nej, de hade bara inte fått gå ut. Och där menar jag att du gör ett feltänk - de här kvinnorna finns och de har de här åsikterna och de här erfarenheterna och det kan ingen ta ifrån dem. Så jo, det existerar fler än trångsynta svenskar som kan bli hjälpta av ett förbud.
Likaväl att det finns kvinnor som, ett flertal troligen men vi lär ju inte få se mörkertalet, som inte kommer att få gå ut med ett förbud. Det finns det säkert reda idag, men det är ju inga höga odds på att det blir fler om det blir ett förbud, om det nu alltid är så att männen tvingar dem...
Jag vill inte slippa se dom, jag vill att de ska få göra som de vill.

Jag tror vi måste få självförtoende till de här kvinnorna. Sen tala om för dem att det finns inget måste, du måste inte vara med den här mannen, du är din egen.
Det jobbar sådana som jag (och för all del även Niphredil) med varje dag. Förutsättningen för mitt jobb är dock att kvinnor får och vill komma ut överhuvudtaget.
M. Obama
0*7Uwmx8ZSCW5aMSMp.jpg

C. Rice
0*xc49J8i3B1j2Rc-O.jpg

0*8di-DS7mJRLeAJ7r.jpg

L. Bush
0*8Qy66FoxfyPPkRgn.jpg

Hillary Clinton
0*LF26APMdS_T8u-Bk.jpg

SVERIGE I IRAN

Swedens-walk-of-shame-hi-red.jpg

.......... Varför bör inte Löven slöja i solidaritet? :mad::devil:
Som sagt. Iran - lag. Saudiarabien - inte lag. Har träffat många svenska diplomater och för all del även ambassadörer i min utbildning för övrigt, det är överlag samma sak där. Iran - lag (man täcker håret om man är kvinna. punkt) de övriga länder från Mellanöstern jag träffat från, bland annat Saudiarabien, oftast ingen täckning av håret.

Likaväl att det finns kvinnor som, ett flertal troligen men vi lär ju inte få se mörkertalet, som inte kommer att få gå ut med ett förbud
Jamen givetvis, det är jag väl medveten om. Jag är inte för ett förbud.

Men återigen - jag vänder mig mot din argumentation om att det bara är svenskar som gynnas av ett förbud. Det finns icke-svenska kvinnor som säger att de hade blivit hjälpta av ett förbud. Alltså förenklar du i din argumentation.

Jamen givetvis, det är jag väl medveten om. Jag är inte för ett förbud.

Men återigen - jag vänder mig mot din argumentation om att det bara är svenskar som gynnas av ett förbud. Det finns icke-svenska kvinnor som säger att de hade blivit hjälpta av ett förbud. Alltså förenklar du i din argumentation.
Ja, det är min åsikt trots det att ett förbud inte hjälper. Kanske då ett fåtal, jag känner väl också någon sådan. Det gäller väl dock framförallt mot argumentationen mot kvinnor som anser att de ska klä sig kläder, inte mot deras män. Men jag släpper det nu eftersom sådana diskussioner tenderar att urholka annars intressanta trådar.

Hur eller hur anser jag att huvudproblemet för ett fritt samhälle är att någon ska tala om hur man ska klä sig alls, kanske framförallt män då... Oavsett om det är lagstiftning i Iran för en slöja eller lagstiftning i Sverige mot slöja.

Ja, det är ju vid demonstrationer. Inte bara för att du ska åka buss, eller gå till skolor.

Hur det fungerar med niqab vid demonstration vet jag inte.
Men när du kliver in på t.ex banken måste du ju också kunna visa ansiktet för kameror. Går dessa kvinnor inte in på banken?

Jag står nog på ungefär samma lite motstridiga plats som @niphredil i det här. För mig är en lag som tvingar kvinnor till en viss klädsel inte så väsensskild från en lag som förbjuder viss klädsel. Jag anser inte att kvinnors klädsel bör vara en fråga för lagstiftning, alls.

Jag ser kvinnor i niqab ibland, men jag har inte sett burka i Sverige. På Örebro universitet såg jag en kvinna i niqab som uppenbarligen arbetade där, som akademiker.

Jag har ännu inte haft någon student med niqab. Om det händer kommer det ju troligen bara att vara en i taget och då blir väl niqab den personens "utseende". Att tänka sig att hela gruppen bär niqab känns svårare, för då får jag nog väldigt svårt att se skillnad på dem, ovan som jag är.

Men min grundhållning är att man inte bör styra över vad andra människor visar av sig själva, det gäller både kropp och själ.

En del muslimer undviker vanliga banker pga islams förbud mot ränta.
Men hjälp. Hur gör man då i vårt samhälle? Lönen på check som löses ut i cash på banken och göms i madrassen? De är ju helt rökta om det börjar brinna i hemmet i så fall :o

Jag tänker ibland på om jag skulle leva som muslim om IS skulle komma hit och jag inser att jag nog skulle få nackskott efter ett par dagar trots tappra försök. Täcka sig skulle väl vara görbart. Det kan säkert vara ganska bekvämt att inte ses som ett objekt av sugna män. Samtidigt blir jag som flera andra nervös/rädd när man inte kan se ansiktsuttryck på personer man möter. Jag känner mig lite fånig men jag kan inte riktigt rå för det.

Men hjälp. Hur gör man då i vårt samhälle? Lönen på check som löses ut i cash på banken och göms i madrassen? De är ju helt rökta om det börjar brinna i hemmet i så fall :o

Jag tänker ibland på om jag skulle leva som muslim om IS skulle komma hit och jag inser att jag nog skulle få nackskott efter ett par dagar trots tappra försök. Täcka sig skulle väl vara görbart. Det kan säkert vara ganska bekvämt att inte ses som ett objekt av sugna män. Samtidigt blir jag som flera andra nervös/rädd när man inte kan se ansiktsuttryck på personer man möter. Jag känner mig lite fånig men jag kan inte riktigt rå för det.
Det finns räntefria banker. Både uttalat "muslimska" och andra. JAK-banken, tex.

Jag känner att det hjälper inte kvinnorna om jag blir arg för att de bär niqab, men visst är det frusterande. Jag reagerade dock när jag insåg att en av mina blivande lärarekollegor bär niqab, där har det tydligen blivit rätt stora problem vid tentor eftersom det kräver att man kan legitimera sig även under provets gång. Jag tror att universitetet löste det med att den eleven får sitta ensam med en kvinnlig provvakt. Men jag undrar hur det ska fungera ute i skolan, med en lärare som man bara ser ögonen på.

Jag har stött på det problemet jag med, fast på banken. Mannen var in med frun som bar niqab, jag vet inte om dom skulle ta något lån eller ta ut pengsar eller nått, men bankmannen kunde inte hjälpa dom då frun inte visade ansiktet och så sett inte kunde legitimera sig. Mannen var rosenrasande och skrek och härjade där inne, på både sitt språk och nån knagglig svenska. Den dagen var det dessutom bara 2 män som jobbade (liten bank) och dom erbjöd att gå in till ett enskilt rum, men mannen vägrade och skulle tala med en kvinna, vilket inte fanns på plats. Han skrek att han skulle polisanmäla dom och hela det köret. Kvinnan stog knäpptyst brevid och stirrade ner i golvet... Led så med dom som jobbade!

Jag är inte heller för förbud, men jag tycker att det borde vara någon... kommer inte på ord.
Jag menar, man får ju inte gå i rånarluvor typ in i en bank, men heltäckande slöja är ok, det tycker inte jag är jämställt.
Men du slår in öppna dörrar. I de fall som lagen kräver att man kan identifieras, gäller det givetvis även kvinnor oavsett klädsel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka