Förvånad över min reaktion

Rent generellt är jag emot soc anmälningar men jag hade nog hållt koll och om det inte är påtagligt att det är tillfälligt gjort en anmälan.
Varför är du emot anmälningar till soc?
Fast Socialstyrelsen hävdar ju att det inte förekommit några kända fall av könsstympning på "svenska" flickor. De borde veta?
Vi har haft en fällande dom i Sverige gällande könsstympning.

Eritrea är inte kristet, 50% beräknas kristna och 48 % är muslimer, jag jobbar med några muslimer därifrån.
Ang könsstympning, även om bara två fall blivit dömda har som jag förstått det anmälningar ökat. Vad som händer med dessa, vilken utredning etc det blir, är en annan fråga.
Varför är du emot anmälningar till soc?

Vi har haft en fällande dom i Sverige gällande könsstympning.

Vi har haft två fällande domar vad det verkar. Dock har de skett i andra länder. Den andra frågan känner jag att jag inte kommer att gå in djupare med dig på vad jag menar. Åtminstone inte i den här tråden.

Fast Socialstyrelsen hävdar ju att det inte förekommit några kända fall av könsstympning på "svenska" flickor. De borde veta?
I Sverige har det varit förbjudet sedan 1982.

Däremot är det vanligt att kvinnor/flickor som kommer från ett antal länder är stympade. Bl.a. från det strängt kristna landet Eritrea.

@Cambrie Ja, sorry, glömde den senaste. Och yes, utförda utomlands men även det är ju olagligt (som väl är).

@Cambrie Ja, sorry, glömde den senaste. Och yes, utförda utomlands men även det är ju olagligt (som väl är).
Ja verkligen. Känns dock som att även det kan vara vanligare än vi tror, med tanke på hur många familjer, kvinnorna framförallt faktiskt, reagerar när vi förklarar på samhällsinformationrn att det är förbjudet (oavsett religion då).

Absolut, jag hade dock gärna sätt att samhällsinformationen blev mer informativ och det lades mer pengar på den, det är för lite idag känner jag...
Tror det är olika i olika kommuner?

Minimum är vl 60 timmar. Måna kommuner ger mer. Plus att det finns andra aktörer som AF köper av som har mer.

Jag arbetar på ett företag som AF köpt Grundläggande Moduler av. Vi levererar 20 veckor av arbets- och studieförberedande utbildning. Det är till stor del information om landet, om myndigheter, om arbetslivet, om kultur och samhället. Företaget som levererar SFI här i kommunen har i avtalet skrivit in minst 60 timmar och levererar i många fall upp till flera hundra timmar.

Så det skiljer sig....

Ja det låter bra. Vi har 60 och det finns inga pengar till mer, hade man jobbar hälften så hårt med vuxna som man gör med ungdomarna tror jag integrationen hade sett betydligt bättre ut, upplever väl inte alltid heller att OmSverige som i alla fall är vad vi utgår från är det som kanske går djupast på det som känns viktigast från början heller. Ju mer utbildning desto bättre :-) :)

I Sverige har det varit förbjudet sedan 1982.

Däremot är det vanligt att kvinnor/flickor som kommer från ett antal länder är stympade. Bl.a. från det strängt kristna landet Eritrea.
Ok, jag har bara läst de tidningsartiklar som säger att det förekommer och att folk tas in för att utföra det i landet. Däremot läste jag att knappt någon faktiskt åkt dit för det, så det kan vara där siffrorna faller isär. Ingen aning. Men om det inte händer så är det ju inte ett problem. Endometrios är det fortfarande och hindrar rimligen skolgången till viss del.

Jag hade en granne som gick klädd i burka, och har sett några stycken med niqab.
Min inställning är att vuxna kvinnor som självmant väljer att beslöja sig (ja, jag vet att många kvinnor tvingas till det och det är givetvis inte OK) ska få göra som de vill. Min granne hade tydligen självmant konverterat till nån extrem form av islam trots att hon var född i Sverige (helsvensk eller ej låter jag vara osagt, såg aldrig ansiktet eller ens händerna).

Däremot for jag väldigt illa när jag för några somrar sedan såg en liten tjej i 10-årsåldern som sprang runt på stranden i slöja (ej niqab dock) och heltäckande klädsel, som hon även badade i. Inte nog med att det såg olidligt varmt ut, men det måste också innebära en säkerhetsrisk att bada med så mycket tyg, speciellt när man är barn.

Jag hade en granne som gick klädd i burka, och har sett några stycken med niqab.
Min inställning är att vuxna kvinnor som självmant väljer att beslöja sig (ja, jag vet att många kvinnor tvingas till det och det är givetvis inte OK) ska få göra som de vill. Min granne hade tydligen självmant konverterat till nån extrem form av islam trots att hon var född i Sverige (helsvensk eller ej låter jag vara osagt, såg aldrig ansiktet eller ens händerna).

Däremot for jag väldigt illa när jag för några somrar sedan såg en liten tjej i 10-årsåldern som sprang runt på stranden i slöja (ej niqab dock) och heltäckande klädsel, som hon även badade i. Inte nog med att det såg olidligt varmt ut, men det måste också innebära en säkerhetsrisk att bada med så mycket tyg, speciellt när man är barn.
Där undrar jag lite hur hon ska kunna lära sig simma? Skolan har ett ansvar idag att alla barn ska kunna simma vid en viss ålder, minns inte vilken i skrivande stund. Kan de flickorna få privat undervisning, eller? Det är viktigt att människor kan simma och simma ordentligt!

Där undrar jag lite hur hon ska kunna lära sig simma? Skolan har ett ansvar idag att alla barn ska kunna simma vid en viss ålder, minns inte vilken i skrivande stund. Kan de flickorna få privat undervisning, eller? Det är viktigt att människor kan simma och simma ordentligt!
Är det ett allmänt bekymmer? Finns det allmänt?
Jag har sett ganska många tjejer bada i burkini. Den smiter år runt kroppen och hindrar inga rörelser. Har inte sett mer omfattande klädsel än så. Dock är min erfarenhet begränsad - bara från mina trakter och från simhallen.

Skolans ansvar sträcker sig väl inte längre än till att barnen inte får ut sina betyg i en viss årskurs om de inte kan simma. (Undrans om det är upp till föräldrarna hur mycket de bryr sig om att barnet inte får ut betygen, ingen aning vad som händer då faktiskt.)

Men du har väl inte träffat alla? Alltså tror du inte risken finns att en del inte får gå ut alls?
Tror det finns en risk, men att många män inte orkar krångla så mycket för en simpel kvinnas skull. Om hon inte får gå ut så måste han handla all maten och tvätta i tvättstugan och hämta barnen på skolan varje dag.

Tror det finns en risk, men att många män inte orkar krångla så mycket för en simpel kvinnas skull. Om hon inte får gå ut så måste han handla all maten och tvätta i tvättstugan och hämta barnen på skolan varje dag.
Jag är mot förbud (i allmänhet) men det verkar ju onekligen så att det är en väldig hjälp för kvinnor som inte vill gå beslöjade om samhället inte gör det väldigt enkelt för männen att upprätthålla ett förtryck över dem och en ganska stor stjälp när samhället accepterar att män i områden lägger ett stort tryck på att ha slöja. (enligt krönikor i pressen från kvinnor som bor under sådana förhållanden).

Hela tiden slits man mellan liberalism och förbud. Klart folk ska ha egna simtider, klart folk ska ha egna skolor, klart flickor inte ska besväras av pojkar på jumpan, klart flickorna ska ha ordentligt med kläder, klart kvinnorna ska sitta bak i SFI klassrummet, klart kvinnorna ska ha sämre lokaler i moskén, klart vi ger bidrag för att ta in den där Saudiske Imamen. Allt helt rimligt i sig, eller är det? men för den där nioåriga flickan som växer upp i det så får hon ändå inte samma möjligheter som andra flickor o pojkar och inte hennes bror heller. Där finns en liten klausul om att de borde få det ändå, någonstans i skolplanen och i landets lagar om att alla ska få samma möjligheter och friheter.

Sedan finns ju den andra aspekten av det, flickor som vuxit upp i Sverige vill ju också slippa pojkar som tafsar och stirrar. Ha det där speciella området framför scenen för bara kvinnor, bubbelpoolen för bara kvinnor, jumpan för bara kvinnor, gymmet för bara kvinnor, mattelektionen utan bråkiga pojkar (populär tanke när jag var liten). Det är ju skönt att vara utan pojkar. Pojkar är så bråkiga och värdelösa, inte alls lika söta och rara och presentabla som flickor. (precis som om det inte var vore vi som uppfostrade dem till det).

Segregation mellan kvinnor och män ligger väldigt nära i tiden i Svenska samhället och är en skön och behaglig tanke för många.

Skolans ansvar sträcker sig väl inte längre än till att barnen inte får ut sina betyg i en viss årskurs om de inte kan simma. (Undrans om det är upp till föräldrarna hur mycket de bryr sig om att barnet inte får ut betygen, ingen aning vad som händer då faktiskt.)
Och @tanten Jag vet inte exakt, bara att skolan SKALL se till att alla elever kan simma hjälpligt när de går ut grundskolan. Vilka konsekvenserna är om det inte lyckas, det vet jag inte.

Jag har också sett kvinnor bada i burkini! Ingen simma, dock, men är de gjorda för att simmas i så går det säkert. Jag funderade också kring själva badsituationen, om de flickorna får simma ihop med pojkarna i klassen? Annars hoppas jag de får simundervisning själva, för jag anser det är viktigt.

Och @tanten Jag vet inte exakt, bara att skolan SKALL se till att alla elever kan simma hjälpligt när de går ut grundskolan. Vilka konsekvenserna är om det inte lyckas, det vet jag inte.

Jag har också sett kvinnor bada i burkini! Ingen simma, dock, men är de gjorda för att simmas i så går det säkert. Jag funderade också kring själva badsituationen, om de flickorna får simma ihop med pojkarna i klassen? Annars hoppas jag de får simundervisning själva, för jag anser det är viktigt.
Konsekvenser och konsekvenser....

Idrott är ett ämne bland andra. Om någon ligger på gränsen eller klart i att få underkänt i matte så sätter skolan in åtgärder. Jag förutsätter att samma sak gäller om barnen inte kan simma.
Om föräldrarna är helt oemottagliga för argument så finns inte mycket att göra. Fast de flesta verkar vara måna om att ge sina barn lika goda förutsättningar som andra barn.

Sist jag pratade om det med en rektor för en av kommunens högstadieskolor sa han bara koncist att -kan de inte simma när de kommer till oss så kan de simma när de lämnar oss. Låter betryggande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka