Förvånad över min reaktion

Får kvinnor köra i de länderna? Får kvinnor gå ute på gatan utan slöja i alla länder? Hur är det inte kvinnofötryckande?
Kvinnor får så vitt jag vet köra bil om det är det du menar i alla länder utan Saudiarabien. Till och med i de talibanstyrda provinserna i Afghanistan tillåts kvinnor köra bil... Själv har jag kört i Palestina, Egypten och Dubai, kvinnor utan sjal har jag nog sett i alla länder jag har varit i, merparten muslimska eller inte... Islam finns ju dessutom överallt i världen så det är lite oklart med vad du menar...

Tack jag blir bara lite irriterad då jag vet att de här människorna som skriver till mig inte är idioter och de VET vad jag menar men vill ändå förvränga det till något dåligt, och jag vet inte varför.
Jag tror jag har sagt nu i 4 sidor att självklart är inte alla muslimska män skitstövlar, men en del är. Men det verkar inte gå igenom.
Du blir för upprörd och det triggar kanske...Jag hamnar oxå där ibland och då brukar jag bara lägga ner om jag tycker jag sagt min mening ... Inte lönt att uppröras över bukefalos :)

Du är ju alltid sansad och objektiv. Kan du förklara för mig hur man kan få mina inlägg till islamofobiska?
Tack, det var verkligen snällt sagt :).

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men jag har inte uppfattat dig som islamofobisk, däremot lite okunnig. Förmodligen har man reagerat på att du generaliserar en hel del - när du exempelvis skriver om att kvinnor inte har nåt värde inom islam. Det är en grov generalisering och det är felaktigt.

Men alltså jag fattar vad du menar och hur du tänker och tror att du helt enkelt bara uttrycker dig klumpigt. Det hoppas jag i alla fall :).

Tack, det var verkligen snällt sagt :).

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men jag har inte uppfattat dig som islamofobisk, däremot lite okunnig. Förmodligen har man reagerat på att du generaliserar en hel del - när du exempelvis skriver om att kvinnor inte har nåt värde inom islam. Det är en grov generalisering och det är felaktigt.

Men alltså jag fattar vad du menar och hur du tänker och tror att du helt enkelt bara uttrycker dig klumpigt. Det hoppas jag i alla fall :).

Jag vet att jag kan vara klumpig i text speciellt i saker jag känner starkt för, tex kvinnoförtyck.
Men sen vet jag också att buke människorna inte är dumma i huvudet och kan förstå vad jag menar ändå även om det blir något syftningsfel, men tydligen går det inte just i den här tråden.

Jag säger att NÅGRA kvinnor blir tvingade att ha slöja och det är hemskt, och får till svar att jag är islamofobisk och att inga män gör så.

Du blir för upprörd och det triggar kanske...Jag hamnar oxå där ibland och då brukar jag bara lägga ner om jag tycker jag sagt min mening ... Inte lönt att uppröras över bukefalos :)

Men jag vill inte lämna en diskution där jag blivit kallad islamofob, för det är jag inte. Jag vill först att folk ska förstå hur jag menade.

Och jag som försvarar kvinnor som inte får välja blir kallad islamofob, konstigt att jag reagerar eller hur?
Att du blir kallad islamofob fast du inte uppfattar dig som det, är det förklaringen till att du skriver att skriver att användare försvarar kvinnoförtryck för att de inte gjort det? Jag fattar inte hur det hela hänger ihop över huvud taget.

Beträffande länken ovan. Jag orkar inte gå in i den, men länktiteln antyder att det gäller Saudiarabien. Nej, där får kvinnor exempelvis inte köra bil. Men det är inte ett förhållande som gäller i alla länder där Islam är den största religionen.

Kvinnor får så vitt jag vet köra bil om det är det du menar i alla länder utan Saudiarabien. Till och med i de talibanstyrda provinserna i Afghanistan tillåts kvinnor köra bil... Själv har jag kört i Palestina, Egypten och Dubai, kvinnor utan sjal har jag nog sett i alla länder jag har varit i, merparten muslimska eller inte... Islam finns ju dessutom överallt i världen så det är lite oklart med vad du menar...

+ @Myrten Men vad bra, bara saudiariabien förtrycker kvinnor. Tummen upp!

Jag vet att jag kan vara klumpig i text speciellt i saker jag känner starkt för, tex kvinnoförtyck.
Men sen vet jag också att buke människorna inte är dumma i huvudet och kan förstå vad jag menar ändå även om det blir något syftningsfel, men tydligen går det inte just i den här tråden.

Jag säger att NÅGRA kvinnor blir tvingade att ha slöja och det är hemskt, och får till svar att jag är islamofobisk och att inga män gör så.
Det är det INGEN som skrivit. Ingen. Inte en enda person. Dett är ren lögn eller imbillning från din sida.

Det är ETT land, Saudiarabien är varken det största landet som har islam som statsreligion eller det mest folkrikaste (Malaysia). Du skrev hela islam. Du är medveten om att muslimer som praktiserar islam finns i hela världen, alla utom dessa får kvinnor köra bil i?

Men det tar ju inte bort den delan av kvinnor som inte får. Bara för att i andra länder är det ok. Den delan av kvinnor som inte får köra finns oavsett hur många andra länder dom får köra i.

+ @Myrten Men vad bra, bara saudiariabien förtrycker kvinnor. Tummen upp!
Tror inte någon annan sagt något. Jag återkopplar dock DINA EGNA ord.
Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Vad bra. Nu lyckades du tillskriva även mig något jag inte har skrivit.

Nej, kvinnoförtryck finns i hela världen. Även i Sverige och där kan det även utövas av genuina, svenska helyllemän!

Jo jag vet det, det är därför jag sagt att det finns svenska rötägg också.

Du orkade inte läsa texten jag länkade så jag taggade dig istället.

Tror inte någon annan sagt något. Jag återkopplar dock DINA EGNA ord.
Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Okej, generellt i islam är kvinnan lika mycket värd som mannen? Jag menar i saudi får de ju inte ens köra bil.
Och de får piskrapp för att ha blivit våldtagna.

Jo jag vet det, det är därför jag sagt att det finns svenska rötägg också.

Du orkade inte läsa texten jag länkade så jag taggade dig istället.
Nej, jag behöver inte läsa att kvinnor inte får köra bil i Saudiarabien. Jag vet det.

Men det blir ändå så att du tillskriver mig något jag inte har skrivit och det gillar jag inte. Ditt sätt att diskutera känns väldigt svart-vitt. Antingen är man för eller emot något. Och så är det inte för väldigt många människor.

Vilka länder menar du? Min egen erfarenhet av islam är främst från Egypten och där får kvinnor köra bil och gå ut utan att täcka håret. Majoriteten egyptiska kvinnor använder dock någon form av duk över håret. Den kan vara utformad på olika sätt.

Nej, jag behöver inte läsa att kvinnor inte får köra bil i Saudiarabien. Jag vet det.

Men det blir ändå så att du tillskriver mig något jag inte har skrivit och det gillar jag inte. Ditt sätt att diskutera känns väldigt svart-vitt. Antingen är man för eller emot något. Och så är det inte för väldigt många människor.

Du skrev det så jag taggade dig.

Jag jobbar ju på en skola med stor del nyanlända.
Även då muslimska kvinnor och män som hjälper till med integrationen på skolan.
Jag har inga problem med att människor bär slöja. Har mött specialpedagoger med slöja på andra skolor mm och med en så pass hög utbildning så har de antagligen ett val att låta bli att bära slöja.
Jag har inget emot muslimer för de allra flesta är ju som oss.
Sen att slöjan blir en tvistefråga i Sverige har det väl funnits teorier om att det är pga att de känns sig utanför här och då blir religionen en trygghet man håller fast vid lite extra.
Orkar inte leta just nu om det faktiskt har gjorts forskning på det eller om det stannade vid teorier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka