Förvånad över min reaktion

Jag tror att vi alla är medvetna om att strukturellt tvång återfinns i alla kulturer och religioner och att bärandet av slöja i vissa fall kan vara ett uttryck för detta tvång. Det är ett komplext fenomen.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden.

Men tydligen är jag islamofobisk. Jag verkar ju verkligen hata muslimer när jag suttit i flera timmar och kämpat för kvinnorna, som ingen verkar bry sig ett skit om?
VAD FAN?
Är jag dum i huvudet på något sätt? Skriver jag SÅ illa att ni tror att jag hatar muslimer. ¨¨

Hur kan någon ta mina ord ''Alla kvinnor vill inte ha slöja men blir tvingade och det är hemskt'' och vände det till att jag är islamofob.
Kan du tala om det för mig för uppenbarligen är jag dum i huvudet.

Okej., var har jag skagt att alla muslimska män är skit? Det har jag inte. Men det finns rötägg precis som det finns svenska rötägg.

Talal görna om för mig hur fan jag är islamofobisk för att jag hatar kvinnorförtycket?
Jag fattar mig fan inte på buke idag.

Ena dagen skriker ni ''kvinnor har eget värde ni ska inte lyssna på män!' och idag är ni fullt för de män som gör så.

Jag fattar väl själv att inte alla män gör så, men DE som tvingar sina fruar att ha slöja är väl ändå rötägg?

Hade det varit en svensk kvinna som blev tvingad av sin man att bära byxor ist för kjol så hade buke skrikit ''DUMPA!''
Jag vet faktiskt inte hur du kan inbilla dig att någon här som försvarar män som tvingar kvinnor att bära slöja. Det finns inte ett enda inlägg där någon säger det.

Tror du på allvar att vi inte känner till att kvinnor förtrycks?

Jag lägger snart med det här. Det är ju som att försöka resonera med en bot. Du kastar bara ur dig anklagelser utan att läsa inläggen.

Jag vet faktiskt inte hur du kan inbilla dig att någon här som försvarar män som tvingar kvinnor att bära slöja. Det finns inte ett enda inlägg där någon säger det.

Tror du på allvar att vi inte känner till att kvinnor förtrycks?

Jag lägger snart med det här. Det är ju som att försöka resonera med en bot. Du kastar bara ur dig anklagelser utan att läsa inläggen.

Jag är inte intresserad av dina inlägg överhuvudtaget. Vi har redan diskuterat klart på typ sida 9 eller nåt.
Du kan gärna sluta svara mig jag får ont i magen.

Okej., var har jag skagt att alla muslimska män är skit? Det har jag inte. Men det finns rötägg precis som det finns svenska rötägg.

Talal görna om för mig hur fan jag är islamofobisk för att jag hatar kvinnorförtycket?

Ena dagen skriker ni ''kvinnor har eget värde ni ska inte lyssna på män!' och idag är ni fullt för de män som gör så.

Jag fattar väl själv att inte alla män gör så, men DE som tvingar sina fruar att ha slöja är väl ändå rötägg?

Hade det varit en svensk kvinna som blev tvingad av sin man att bära byxor ist för kjol så hade buke skrikit ''DUMPA!''
Här kommer lite av dina islamofobiska inlägg om du inte förstår det själv....
Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk.

Jag vill inte heller ha förbud på slöja.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.
Nej. Alla kvinnor som inte vill blir inte slagna av muslimska män. Alla kvinnor vill inte. Jag är väl ett utmärkt exempel på det? Jag har ett flertal vänner också som inte använder sjal.
Jag vill inte ha förbud. Alls. Men männen förtrycker ju kvinnorna. Har du missat något om det här? Det är ju sjukt.
Alla muslimska män förtrycker inte kvinnorna. Det sitter inte i ett klädesplagg.
Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.
Du ser, helt ärligt, inte det islamofobiska i dessa meningar??? Wow.

Du mår verkligen inte så bra va?

Tror ni på fullt allvar att alla kvinnor vill ha den? Allvarligt?
Men det är INGEN som påstår det?

Här kommer lite av dina islamofobiska inlägg om du inte förstår det själv....

Nej. Alla kvinnor som inte vill blir inte slagna av muslimska män. Alla kvinnor vill inte. Jag är väl ett utmärkt exempel på det? Jag har ett flertal vänner också som inte använder sjal.

Alla muslimska män förtrycker inte kvinnorna. Det sitter inte i ett klädesplagg.

Du ser, helt ärligt, inte det islamofobiska i dessa meningar??? Wow.

Du mår verkligen inte så bra va?

Men snälla, var skriver jag alla män slår sina fruar?
Det finns de som gör det, det kan du inte förneka. Det finns svenska män som slår sina fruar för att de gjort något de anser fel. Det finns engelska män som slår sina fruar, amerikanska, norska, finska, danska.
Var skrev jag att ALLA muslimska män slår fruarna?

Men visst, neka du att det ens finns något som heter kvinnomisshandel.

Jag ser ärligt inget islamofobiskt i de meningarna, jag ser någon som försöker stå upp för förtryckta kvinnor, det verkar du inte vilja.

Det finns de som gör det, det kan du inte förneka. Det finns svenska män som slår sina fruar för att de gjort något de anser fel. Det finns engelska män som slår sina fruar, amerikanska, norska, finska, danska.

Jag ser ärligt inget islamofobiskt i de meningarna, jag ser någon som försöker stå upp för förtryckta kvinnor, det verkar du inte vilja.
"garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk."
Jag svarar nej här. Alla kvinnor som inte vill blir inte slagna av sina män. Ska det vara så svårt att förstå för dig?

Nä. Islamofober och rasister brukar köra med "Jag är inte rasist/islamofob men...." Det är klassiskt. Förstår att du inte förstår. Det går int´att förklara för nån som int´begrip´.

Kvinnomisshandel finns överallt. Det sitter knappast i en hijab eller ens i en niqab, eller det finns inte i svenska samhället alls menar du?

Ärligt talat.

Jag tror vi borde låta den här tråden dö.
Även om det kliar som tusan i fingrarna av frustration.

Jag tror nämligen att det är döfött att diskutera med @Lipperta just nu.

Ärligt talat.

Jag tror vi borde låta den här tråden dö.
Även om det kliar som tusan i fingrarna av frustration.

Jag tror nämligen att det är döfött att diskutera med @Lipperta just nu.
Du har förmodligen rätt. Jag blir bara så fruktansvärt arg och ledsen att behöva försvara min mans religion hela tiden (buke är ändå rätt lugnt jämfört med ute i samhället). Speciellt när det rör sig om en sådan fruktansvärt okunskap.

"garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk."
Jag svarar nej här. Alla kvinnor som inte vill blir inte slagna av sina män. Ska det vara så svårt att förstå för dig?

Nä. Islamofober och rasister brukar köra med "Jag är inte rasist/islamofob men...." Det är klassiskt. Förstår att du inte förstår. Det går int´att förklara för nån som int´begrip´.

Kvinnomisshandel finns överallt. Det sitter knappast i en hijab eller ens i en niqab, eller det finns inte i svenska samhället alls menar du?

Men vart får du alla kvinnor ifrån. Vart får du alla män ifrån. Jag har ju suttit här i snart en hel sida och sagt att det inte gäller alla.
Du verkar ju inte läsa.

Du har förmodligen rätt. Jag blir bara så fruktansvärt arg och ledsen att behöva försvara min mans religion hela tiden (buke är ändå rätt lugnt jämfört med ute i samhället). Speciellt när det rör sig om en sådan fruktansvärt okunskap.

Men jag har väl inget illa sgat om honom, han är sökert jätte trevlig. Men jag säger att inte alla är trevliga män, det vet du. Vare sig det gäller muslimer eller kristna eller ateister.

Du börjar ju bra - det skall erkännas.

Om kvinnan vill bära är det ok, dock kommer jag reagera.

Men tyvärr . .

Finns det någon som kan ärligt säga att de har träffat en kvinna som VILL ha slöja? Alltså inte vill ha för att mannen vill utan helt oberoende VILL, jag tror inte det finns.

Kvinnoförtyck så det skriker om det, men det tycker du är helt ok sp jag orkar inte prata med dig mer. Jag är starkt emot att förtrycka kvinnor.

Här blir du som ett barn som håller för öronen och argt skriker att 'JAG HÖR INTE, JAG HÖR INTE!' När flera användare har träffat människor som bär slöja trots att de inte upplever sig dominerade, förtryckta eller tvingade, det du kallar 'oberoende VILL', så börjar du vräka ur dig påståenden om att de kvinnorna (enligt dig), inte finns. Oavsett om andra upplevt detta eller inte så ogiltigförklarar du andras erfarenheter för att försvara din åsikt.

Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.

Här påbörjar du en diskurs som du egentligen inledde i föregående inlägg - om du anser att hela islam är kvinnoförtryckande, och att de 'män som bestämt' att kvinnan inte skall ha något värde antar jag att du ser på i ett negativt ljus. Islam är kvinnoförtryckande. ALL Islam. Enligt dig alltså, det är inte ord jag någonsin skulle säga. Borde inte du anse att de män som tillhör trosuppfattningen eller kulturen - muslimska män - även då automatiskt är en del av denna kvinnoförtryckande struktur? (Tänkte på när du frågade om vart du sagt att muslimska män är skit.)

Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.

Här har du helt plötsligt ändrat dig! Nämen! Du säger att alla kvinnor inte vill ha slöja, men det indikerar också att du tror att det finns kvinnor som faktiskt frivilligt bär dem, eller att alla som bär dem är strykrädda, förtryckta kvinnor. Med tanke på att du tidigare sagt att det är okej för dig om kvinnor som vill bära dem bär dem, samt att du inte tror att de kvinnorna finns - förstår du hur svårt det är att följa en person som inte är konsekvent i sina åsikter? - är det svårt att veta riktigt vart du är på väg.

Tror ni på fullt allvar att alla kvinnor vill ha den? Allvarligt?

Och sedan - när användare blir trötta på dina inkonsekventa resonemang och reagerar över dina generaliseringar - drar du på dig offerkoftan. Oj, vad missförstådd du blev. Efter att ha sagt att allt som rör Islam är grundat i kvinnoförtryck, att män engagerade i Islam är kvinnoförtryckare och att kvinnor som bär slöja frivilligt troligen inte existerar (det vill säga, att allt bärande av slöja är grundat i en frånvaro av en fri vilja) så försöker du vända det till att alla är omedvetna om att bärandet i slöja ibland är ett uttryck för ett strukturellt förtryck inom kulturen och religionen. Nej, ingen har någonsin sagt att alla kvinnor vill bära slöja och att det inte finns underliggande problem med förtryck. Men vi tror på kvinnor och att det finns kvinnor som väljer att iklä sig slöja som inte gör det utifrån tvång och rädsla, utan att en man står i bakgrunden och utövar tvång.

Jag håller med @escodobe - jag avslutar här och håller med, du är som en bot. Och med en bot är svår att försöka följa ett sammanhängande resonemang, speciellt då boten i detta fall inte är konsekvent i sina resonemang. Det blir bara kontraproduktiva cirkelresonemang. Där du gång på gång ger dig ett tolkningsföreträde över andras liv, baserat på ditt subjektiva tyckande.

Senast ändrad:

Du är generös som delar med dig av dina erfarenheter, det är alltid fler som läser än som skriver. Så jag tror att det gör stor skillnad att du tar dig tid att skriva!

Jo, flera av dina inlägg är gravt islamofobiska. Dock tror jag faktiskt att du inte gjort så med vilje men tyvärr verkar din kunskap om islam och samhällets mekanismer vara bristfällig.

Islam = kvinnoförtryck är verkligen inte en absolut sanning. Däremot finns det ett kulturellt arv i många länder i Mellanöstern, Afrika och Asien som bla innefattar kvinnoförtryck. Flera av dessa länder har anammat islam och samtidigt behållit delar av sin tidigare kultur. Ett exempel är kvinnlig könsstympning som inte har stöd i Koranen men ändå tillämpas i många muslimska länder pga att man gjort det innan islams intåg. Det utförs också av kristna i sådana länder.

Som du vet håller jag verkligen inte alltid med dig i religiösa diskussioner ;) men jag har stor respekt för din kunskap och tycker det är enormt intressant att få din syn på det hela eftersom du lever i det sas.

Tack :)

Du är generös som delar med dig av dina erfarenheter, det är alltid fler som läser än som skriver. Så jag tror att det gör stor skillnad att du tar dig tid att skriva!

Som du vet håller jag verkligen inte alltid med dig i religiösa diskussioner ;) men jag har stor respekt för din kunskap och tycker det är enormt intressant att få din syn på det hela eftersom du lever i det sas.

Kan bara hålla med föregående talare, @Cambrie! :heart

Men jag har väl inget illa sgat om honom, han är sökert jätte trevlig. Men jag säger att inte alla är trevliga män, det vet du. Vare sig det gäller muslimer eller kristna eller ateister.
Det här är dina egna ord (bland många andra som visar vad du tycker om islam och muslimer) "Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta."

Nej, du har inte träffat min man, du kan under inga som helst omständigheter säga om han är trevlig eller otrevlig. Däremot är han muslim, han praktiserar islam och han gör det hyfsat rättstroget med böner fem gånger om dagen, vallfärd vartannat år, fasta under ramadan etc, etc.

Alltså menar du, sett till orden ovan, som inte är urklippta ur sitt sammanhang, att han är kvinnoförtryckare eftersom HELA islam är det, att jag som kvinna inte har något värde för honom och han kommer först och inte kvinnan, och du kan inte förstå hur någon i hela världen kan försvara detta? Du ser verkligen inte problemet här att du menar hela islam som religion men "inte min man, han är säkert trevlig", vilket är en troende muslim enligt konstens alla lagar och regler i allra högsta grad? Jag kan isåfall tala om för dig att de flesta muslimer är säkert trevliga, troende som otroende... Sedan har ingen i tråden sagt att inte förtryck, misshandel, hedersvåld, patriarkala strukturer etc förekommer. Det gör det. Överallt. Men just islam är du fel ute på. Väldigt fel.

Kan bara hålla med föregående talare, @Cambrie! :heart

Tack själva, jag har svårt att låta sådana här diskussioner vara, det blir för nära när det utmålas att muslimska män skulle vara några jäkla monster liksom. Jag är den första att erkänna att vi gör olika vilket kan leda till kulturkrockar, hade några sådana med min mans familj i Kairo i höstas, men någonstans får man ju inse att man är olika. Jag lever ju dessutom än så jag blev ju inte offer för något hedersförtryck heller, mer än att syrran tog bort mig från facebook, det kan jag leva med ;)

För att återgå till trådstarten, jag har lite liknande känslor som @tanten inför niqab/burqa. Speciellt burqan är väldigt värdeladdad tycker jag eftersom den används till mer eller mindre 100% i Afghanistan där vi verkligen har ett samhälle som förtryckt kvinnor under en lång tid.

Däremot är vill jag inte ha ett förbud, det gör ingen som helst nytta och är etiskt förkastligt. Staten ska inte diktera hur vi klär oss annat än ur skydds- och säkerhetsaspekt (maskeringsförbud resp arbetsskydd).

Dock skulle jag faktiskt vägra ta emot vård av någon med niqab eller burqa. Jag vill helt klart se ansiktet på den som ska ta hand om mig i en så utsatt position. Kulturell konditionering kanske men där går min gräns.

Världen skulle må så mycket bättre med mer kunskap och förståelse.

Du börjar ju bra - det skall erkännas.

Men tyvärr . .

Här blir du som ett barn som håller för öronen och argt skriker att 'JAG HÖR INTE, JAG HÖR INTE!' När flera användare har träffat människor som bär slöja trots att de inte upplever sig dominerade, förtryckta eller tvingade, det du kallar 'oberoende VILL', så börjar du vräka ur dig påståenden om att de kvinnorna (enligt dig), inte finns. Oavsett om andra upplevt detta eller inte så ogiltigförklarar du andras erfarenheter för att försvara din åsikt.

Här påbörjar du en diskurs som du egentligen inledde i föregående inlägg - om du anser att hela islam är kvinnoförtryckande, och att de 'män som bestämt' att kvinnan inte skall ha något värde antar jag att du ser på i ett negativt ljus. Islam är kvinnoförtryckande. ALL Islam. Enligt dig alltså, det är inte ord jag någonsin skulle säga. Borde inte du anse att de män som tillhör trosuppfattningen eller kulturen - muslimska män - även då automatiskt är en del av denna kvinnoförtryckande struktur? (Tänkte på när du frågade om vart du sagt att muslimska män är skit.)

Här har du helt plötsligt ändrat dig! Nämen! Du säger att alla kvinnor inte vill ha slöja, men det indikerar också att du tror att det finns kvinnor som faktiskt frivilligt bär dem, eller att alla som bär dem är strykrädda, förtryckta kvinnor. Med tanke på att du tidigare sagt att det är okej för dig om kvinnor som vill bära dem bär dem, samt att du inte tror att de kvinnorna finns - förstår du hur svårt det är att följa en person som inte är konsekvent i sina åsikter? - är det svårt att veta riktigt vart du är på väg.

Och sedan - när användare blir trötta på dina inkonsekventa resonemang och reagerar över dina generaliseringar - drar du på dig offerkoftan. Oj, vad missförstådd du blev. Efter att ha sagt att allt som rör Islam är grundat i kvinnoförtryck, att män engagerade i Islam är kvinnoförtryckare och att kvinnor som bär slöja frivilligt troligen inte existerar (det vill säga, att allt bärande av slöja är grundat i en frånvaro av en fri vilja) så försöker du vända det till att alla är omedvetna om att bärandet i slöja ibland är ett uttryck för ett strukturellt förtryck inom kulturen och religionen. Nej, ingen har någonsin sagt att alla kvinnor vill bära slöja och att det inte finns underliggande problem med förtryck. Men vi tror på kvinnor och att det finns kvinnor som väljer att iklä sig slöja som inte gör det utifrån tvång och rädsla, utan att en man står i bakgrunden och utövar tvång.

Jag håller med @escodobe - jag avslutar här och håller med, du är som en bot. Och med en bot är svår att försöka följa ett sammanhängande resonemang, speciellt då boten i detta fall inte är konsekvent i sina resonemang. Det blir bara kontraproduktiva cirkelresonemang. Där du gång på gång ger dig ett tolkningsföreträde över andras liv, baserat på ditt subjektiva tyckande.

Jag kommer reagera på samma vis när jag mäter någon i skidmask. Det är väl inte underligt? Samma reaktion som Ts hade, men hennes reaktion är ok men inte min? Det är ju samma.

Jag har alrig sagt att allt som rör islam är kvinnoförtryck. Men om män tvingar kvinnor att ha slöja så är det förtryck. Hur kan du säga annat?
Var är min offerkofta? Är du seriös?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka