Förvånad över min reaktion

Det finns ju en anleding till att man inte får gå in på bank med täckt ansikte. Uppenbarligen är det itne bara jag som finner det obehgligt.

Du verkar inte förstå liknelsen mellan heltäckande slöja och skidmask.

Finns det någon som kan ärligt säga att de har träffat en kvinna som VILL ha slöja? Alltså inte vill ha för att mannen vill utan helt oberoende VILL, jag tror inte det finns.

Kvinnoförtyck så det skriker om det, men det tycker du är helt ok sp jag orkar inte prata med dig mer. Jag är starkt emot att förtrycka kvinnor.
Återigen. Jag har träffat rätt många, även änkor som inte har män. De finns. Definitivt. Är det ett problem för dig?

(Har inte läst hela tråden ännu).

Vi har någon, eller några, kunder som bär niqab. Av flera olika anledningar kan det såklart störa mig men inte så att jag personligen upplever obehag. Då tyckte jag av mannen som kom in för att handla med svart klädsel och huva som täckte allt utom ögonen kändes betydligt mer hotfull. Cykelhjälmen och cykeln förklarade dock en del och han var väldigt trevlig när han väl kom till kassan.

Finns det någon som kan ärligt säga att de har träffat en kvinna som VILL ha slöja? Alltså inte vill ha för att mannen vill utan helt oberoende VILL, jag tror inte det finns.

.

Ja. Rätt många faktiskt. Ska jag informera dem om att deras ord inte har något värde?

Jag träffar som sagt mängder med människor som bär slöja i olika varianter, det är mitt jobb. Allt från akademiker som doktorerar på Chalmers, till analfabeter.

När jag läser det du skriver, så läser jag om olika måttstockar, för olika grupper i samma samhälle.

Rätta mig om jag har fel.

Det brukar kallas för kulturrelativism, när delar av majoritetssamhället accepterar sådant som normalt är oacceptabelt inom samhället, genom att tassa alldeles för försiktigt runt något, i det här fallet, det som brukar kallas "hederskultur".

Det är aldrig OK i vårt samhälle att flickor inte får gå i skolan fullt ut, det aldrig OK att bröder lärs upp till att vakta sina systrars heder, det är aldrig OK att flickor inte får ha vilka kompisar de vill, av vilket kön det må vara, och det är aldrig, under några omständigheter OK att föräldrar eller andra släktingar arrangerar och bestämmer med vem deras döttrar eller söner ska gifta sig.

Religiös/kulturbaserad klädsel är ett bara ett synligt uttryck för något som är mycket värre. Och det går ju inte att "se" på den enskilda slöjbäraren (heltäckt eller ej) om just den individen verkligen väljer själv.

Att Sverige, trots decennier av jämställdhetssträvan fortfarande inte fullt ut är jämställt, innebär inte att ett mycket hårdare patriarkalt system ska få existera parallellt med majoritetssamhället.

Två fel, gör inte ett rätt.

Att frågan är komplex, och att jag inte vet exakt hur man ska gå tillväga för att förändra, betyder inte att det acceptabelt med olika uttryck för hederskultur.

Jag tycker att du har en poäng.

Problemet är att kvinnors kroppar och kvinnors sociala uttryck blir kulturbärare i båda situationer. Jag har exempelvis oerhört svårt för lagar som definierar kvinnors klädsel, oavsett om det är "klä av dig" eller "klä på dig".

Återigen. Jag har träffat rätt många, även änkor som inte har män. De finns. Definitivt. Är det ett problem för dig?

Ja. Rätt många faktiskt. Ska jag informera dem om att deras ord inte har något värde?

Jag träffar som sagt mängder med människor som bär slöja i olika varianter, det är mitt jobb. Allt från akademiker som doktorerar på Chalmers, till analfabeter.

Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.

Hijab menar du? Ja givetvis, många kvinnor.

Ja - och de hade blivit otroligt bestörta över att inte få bära dem.

Någon som är helt inne i samhället i sverige? Någon som förstår att man inte blir stenad av att gå utan? Någon som förstår att kvinnor har eget värde? Att man inte ansvarar för männens lustar?

Det antalet lär vara pytte.

Kvinnoförtyck så det skriker om det, men det tycker du är helt ok sp jag orkar inte prata med dig mer. Jag är starkt emot att förtrycka kvinnor.

"Jag tycker inte att förbud är rätt väg att gå".
"OMG DU ÄR FÖR KVINNOFÖRTRYCK!!!"

:meh:

Din diskussionsteknik. Allvarligt talat.
Vad får du ut av att förvränga folks åsikter? Det är nog ingen som orkar prata med dig heller längre om du fortsätter med den tekniken.

PS. Känner kvinnor som själva valt slöja.

Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.

:banghead:

Klart att tråden bara skulle mynna ut i lite god smårasistisk fördomsfull rant om islam.

Jag kommer inte ihåg alla namnen på de olika slöjorna, jag menar den heltäckande man endast ögon på.

Och blandar ihop dom

Islam är lika varierad som alla andra världsreligioner. Religionstolkning, kultur, och levnadssätt skiljer sig enormt både mellan länderna och inom varje land. Detta då inte ens inkluderat alla muslimer som bor i kristna länder i väst.

Senast ändrad:
Någon som är helt inne i samhället i sverige? Någon som förstår att man inte blir stenad av att gå utan? Någon som förstår att kvinnor har eget värde? Att man inte ansvarar för männens lustar?

Jaha. Du tror det.
Då lever du i ett annat land än jag.

Om att vara född i Sverige med svensk släkt långt tillbaka är svenskt nog för dig, så ja. Ville jag utöva ett förtryck mot personen i fråga hade det bästa sättet varit att tvinga av henne slöjan.

"Jag tycker inte att förbud är rätt väg att gå".
"OMG DU ÄR FÖR KVINNOFÖRTRYCK!!!"

:meh:

Din diskussionsteknik. Allvarligt talat.
Vad får du ut av att förvränga folks åsikter? Det är nog ingen som orkar prata med dig heller längre om du fortsätter med den tekniken.

PS. Känner kvinnor som själva valt slöja.

Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk.

Jag vill inte heller ha förbud på slöja.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.

Och där kom du ut som islamofob.

Islam är en religion med ett par miljarder bekännande. Du tror alltså på fullt allvar att alla de människorna är kvinnoförtryckare och att inga muslimska kvinnor har ett värde?
Alla muslimska kvinnor i Sverige på höga poster i samhällsliv och politik - de har alltså inte fattat att de är utan värde och är förtryckta?

Om att vara född i Sverige med svensk släkt långt tillbaka är svenskt nog för dig, så ja. Ville jag utöva ett förtryck mot personen i fråga hade det bästa sättet varit att tvinga av henne slöjan.

Jag vill inte ha förbud. Alls. Men männen förtrycker ju kvinnorna. Har du missat något om det här? Det är ju sjukt.

Och där kom du ut som islamofob.

Islam är en religion med ett par miljarder bekännande. Du tror alltså på fullt allvar att alla de människorna är kvinnoförtryckare och att inga muslimska kvinnor har ett värde?
Alla muslimska kvinnor i Sverige på höga poster i samhällsliv och politik - de har alltså inte fattat att de är utan värde och är förtryckta?

Du tror att alla kvinnor vill bli förtryckta?

Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk.

Jag vill inte heller ha förbud på slöja.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.

Du tror inte att någon kan välja att ha sin hijab För Att de vet att de har ett eget värde, och sättet att visa det är att ha hijaben?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka