Jag håller med dig om förtrycket men jag skulle önska att fler förstod komplexiteten. Strukturerna påverkar oss alla och vi är alla bärare av den. Jag vet inte hur jag ska förklara mig men jag blir illa berörd av att flera i tråden verkar ha ett så stort glapp mellan förståelsen för hur mekanismerna runt kraven på heltäkt och kraven på västerländsk klädsel är. Likaså i förståelsen för varför en muslimsk kvinna utstår detta och hur de kvinnorna sinsemellan gör sitt bästa för att både, precis som händer här i väst, rättfärdiga sina män men också delar sina lidande.
Jag tänker att vi är en dålig samtalspartner och stöd om vi inte kan se det. Jag ser problemet och önskar en förändring men den måste börja i varje enskild kvinnas önskan om hur den vill leva.
När jag läser det du skriver, så läser jag om olika måttstockar, för olika grupper i samma samhälle.
Rätta mig om jag har fel.
Det brukar kallas för kulturrelativism, när delar av majoritetssamhället accepterar sådant som normalt är oacceptabelt inom samhället, genom att tassa alldeles för försiktigt runt något, i det här fallet, det som brukar kallas "hederskultur".
Det är aldrig OK i vårt samhälle att flickor inte får gå i skolan fullt ut, det aldrig OK att bröder lärs upp till att vakta sina systrars heder, det är aldrig OK att flickor inte får ha vilka kompisar de vill, av vilket kön det må vara, och det är aldrig, under några omständigheter OK att föräldrar eller andra släktingar arrangerar och bestämmer med vem deras döttrar eller söner ska gifta sig.
Religiös/kulturbaserad klädsel är ett bara ett synligt uttryck för något som är mycket värre. Och det går ju inte att "se" på den enskilda slöjbäraren (heltäckt eller ej) om just den individen verkligen väljer själv.
Att Sverige, trots decennier av jämställdhetssträvan fortfarande inte fullt ut är jämställt, innebär inte att ett mycket hårdare patriarkalt system ska få existera parallellt med majoritetssamhället.
Två fel, gör inte ett rätt.
Att frågan är komplex, och att jag inte vet exakt hur man ska gå tillväga för att förändra, betyder inte att det acceptabelt med olika uttryck för hederskultur.