Förvånad över min reaktion

Jag för min del anser att maskeringsförbudet skall gälla alla.
Och att det går före utövande av religion.
Jag anser också att människor skall kunna identifiera sig vid behov.
Burka, niqab, MC-hjälm och baklava hindrar det så då skall dessa tas av när identifikation behövs.
Jag skulle reagera lika negativt på om någon gick på bussen klädd som The Stig som jag gjorde när jag på Arlanda fick passagerare med niqab ombord.
cb562559271b683ac5b48b74e54782f6.jpg

Är det på riktigt det ni är rädda för när i ser en person i niqab? Att det är en kriminell person som kommer skada andra människor? Jag är betydligt mer rädd för fotbollssupportrar än människor i niqab, 110% ärligt.
Det som gör mig riktigt rädd är vad niqab står för. Och att den skaran som tydligt visar upp ett människoförakt stadigt ökar.
Precis som sades ovan...varför välja ett land som Sverige att bo i med en människosyn som så tydligt går stick i stäv med vad landet aktivt strävar mot-jämnställdhet
gulan

Det är lite som att man tatuerar in ett hakkors mitt i pannan och sen klagar över att folk skyggar undan och inte anställer dig. Precis så laddat är även budskapet bakom burkan och allt den för med sig, utöver det "lilla" faktum att man inte ens vet vem och vad som döljer sig under burkan. Vem vet, det kanske är en efterlyst person som gömmer sig där under? Omöjligt att veta.

Vi lever inte i Iran eller Saudiarabien, så därför är det inte ok eller normalt att stå ut på detta vis. Det är respektlöst och egoistiskt.
Att likställa burka med en symbol för ett massmord är väl ändå väl magstarkt och historielöst? Hur tänkte du här?

När du skriver att burkan som symbol är lika laddad som symbolen för nazismen och förintelsen liknar du burkan vid ett tecken för massmord, ja.
Nej, jag liknar det vid symbolism laddad med starka känslor och rädsla/obehag. Men okej, vi kan säga såhär, om du tatuerar in ett stort kors mitt i pannan eller valfritt annat budskap, då lär du knappast heller få jobb.
Oavsett så är burka motbjudande, och för majoriteten i väst så står burkan knappast för någonting bra, positivt eller normalt. Jag tvivlar på att någon här vill ha burkan befäst i det svenska samhället.

Men hur mycket kraft ska vi lägga på att diskutera kläder? Det borde väl ändå vara bättre att ägna den kraften till att prata med de människor som detta berör, och om det som är det viktiga i det hela, jämlikhet, rätten till sitt eget liv i frihet och vad strukturer gör med män och kvinnor. Det är ju inte så att vi västerländska kvinnor är befriade från förtryckande strukturer direkt. Finns en annan aktuell tråd där det blir svidande tydligt att män tvingar till sig sex och begår övergrepp men förhållandet fortgår för kvinnan har inte tänkt tanken att det är övergrepp. Utifrån det blir det märkligt i min skalle att man reagerar så starkt på ett klädesplagg. Det är ju samma strukturer som styr.

Men hur mycket kraft ska vi lägga på att diskutera kläder? Det borde väl ändå vara bättre att ägna den kraften till att prata med de människor som detta berör, och om det som är det viktiga i det hela, jämlikhet, rätten till sitt eget liv i frihet och vad strukturer gör med män och kvinnor. Det är ju inte så att vi västerländska kvinnor är befriade från förtryckande strukturer direkt. Finns en annan aktuell tråd där det blir svidande tydligt att män tvingar till sig sex och begår övergrepp men förhållandet fortgår för kvinnan har inte tänkt tanken att det är övergrepp. Utifrån det blir det märkligt i min skalle att man reagerar så starkt på ett klädesplagg. Det är ju samma strukturer som styr.

Det representerar en Annanhet också, som gör det enkelt att använda just plagget som fokalpunkt för en massa känslor. Så tror jag.

Hittade just tråden och har ögnat igenom. Jag jobbar m kvinns i hijab och kvinns i niqab, ser mängder med människor i framförallt hijab i min vardag, både som kollegor och studerande. Det hade aldrig slagit mig att folk skulle bli rädda för en person i niqab förrän nån på Buke skrev det i en tråd tidigare.

Makt och maktmissbruk är viktigt att prata om! Förtryck och heder också. Reproduktiv hälsa och att inte skuffa undan problemen som massor av kvinnor lever mer som är oerhört reella i vardagen - aven MIN vardag, där jag möter och bemöter dessa frågor väldigt konkret. Det kan vara både skrämmande och otäckt.

Däremot denna fixering vid kvinnors kläder... Det är att göra det väldigt bekvämt för sig. Avslöja den beslöjade kvinnan. Det är inte lätt att släpa runt på den vite mannens börda minsann.

Självklart lever alla kvinnor i världen under förtryck av olika slag och framför allt i olika grad. Om vi svenska kvinnor är så utsatta som vi är, gissa då var dessa kvinnor som tvingas bära slöja mot sin vilja är? Om våra 10-åriga flickor är utsatta, gissa då var 10-åriga flickor i Afganistan är som tvingas giftas bort?

Det är en konstant kamp tyvärr. Och tyvärr kommer vi inte framåt i Sverige om vi tillåter ett förtryck av vissa kvinnor. Det är som att vi spelar de förtryckande männen rakt i hand när vi tillåter att deras patriarkaliska system är okej i Sverige. Det är inte okej och vi borde markera att det faktiskt inte är okej.

Först och främst måste vi inse att muslimska kvinnor är olika. Och, som jag skrev innan, skilja på hijab och niqab/burka.

Det är inte alltid kvinnor beslöjar sig för att deras män tvingar dem. Det kan vara krav från hela gruppen, det kan vara närstående kvinnor, det kan vara eget val. Om vi håller oss till hijab, inget kan få mig att tro att de som är insvepta i lager-på-lager, de som matchar sin hijad med "normalsvensk" jeans-och-jacka och de som färgkoordinerar sin hijab med kroppsnära kläder och stilettklackar har samma syn på klädsel, heder eller islam.

När det kommer till heltäckande klädsel - nej, jag tycker inte kvinnor ska gå runt som vandrande tält. Men jag är tveksam till ett generellt förbud.

Självklart lever alla kvinnor i världen under förtryck av olika slag och framför allt i olika grad. Om vi svenska kvinnor är så utsatta som vi är, gissa då var dessa kvinnor som tvingas bära slöja mot sin vilja är? Om våra 10-åriga flickor är utsatta, gissa då var 10-åriga flickor i Afganistan är som tvingas giftas bort?

Det är en konstant kamp tyvärr. Och tyvärr kommer vi inte framåt i Sverige om vi tillåter ett förtryck av vissa kvinnor. Det är som att vi spelar de förtryckande männen rakt i hand när vi tillåter att deras patriarkaliska system är okej i Sverige. Det är inte okej och vi borde markera att det faktiskt inte är okej.
Jag håller med dig om förtrycket men jag skulle önska att fler förstod komplexiteten. Strukturerna påverkar oss alla och vi är alla bärare av den. Jag vet inte hur jag ska förklara mig men jag blir illa berörd av att flera i tråden verkar ha ett så stort glapp mellan förståelsen för hur mekanismerna runt kraven på heltäkt och kraven på västerländsk klädsel är. Likaså i förståelsen för varför en muslimsk kvinna utstår detta och hur de kvinnorna sinsemellan gör sitt bästa för att både, precis som händer här i väst, rättfärdiga sina män men också delar sina lidande.
Jag tänker att vi är en dålig samtalspartner och stöd om vi inte kan se det. Jag ser problemet och önskar en förändring men den måste börja i varje enskild kvinnas önskan om hur den vill leva.

Skillnad.

Tänk malmö.

Jag har bott på Hisingen i 6 år, jag såg människor i niqab dagligen. Det blev lika mycket vardag som skidmask i Jämtland.

Ovant första gången, absolut men jag tycker det är absurt med rädslan för detta plagg. Obehag inför kvinnoförtryck förstår jag absolut, men niqaben i sig är bara kläder. Ta av niqaben så har du fortfarande samma människa där.

Jag har bott på Hisingen i 6 år, jag såg människor i niqab dagligen. Det blev lika mycket vardag som skidmask i Jämtland.

Ovant första gången, absolut men jag tycker det är absurt med rädslan för detta plagg. Obehag inför kvinnoförtryck förstår jag absolut, men niqaben i sig är bara kläder. Ta av niqaben så har du fortfarande samma människa där.

Om kvinnan vill bära är det ok, dock kommer jag reagera. Jag reagerar även på skidmasker, det är obehagligt att inte se ansikte.

Men det verker vara en väldigt liten del av kvinnor som faktiskt vill bära slöja av olika slag.

Om kvinnan vill bära är det ok, dock kommer jag reagera. Jag reagerar även på skidmasker, det är obehagligt att inte se ansikte.

Men det verker vara en väldigt liten del av kvinnor som faktiskt vill bära slöja av olika slag.
Tycker du? Då kanske du inte träffat särskilt många vilket är helt förståeligt om du är rädd för dem. Jag har träffat en hel del och träffat väldigt många som väljer att bära olika typer av slöjor.

Rädsla? Är det verkligen så att människor är rädda?
I så fall har jag fattat diskussionerna runt mig helt fel.

Visst finns det upprörda känslor - precis som jag blev oväntat berörd - men rädsla är det inte i de kretsar jag finns i. Trodde de människorna var rätt representativa i det avseendet.

Tycker du? Då kanske du inte träffat särskilt många vilket är helt förståeligt om du är rädd för dem. Jag har träffat en hel del och träffat väldigt många som väljer att bära olika typer av slöjor.

+ @tanten Jag är inte mer eller mindre rädd för kvinnor i slöja jämfört med en man/kvinna i rånarluva/skidmask etc. Det är endast obehagligt att inte se ansikte.

Jag håller med dig om förtrycket men jag skulle önska att fler förstod komplexiteten. Strukturerna påverkar oss alla och vi är alla bärare av den. Jag vet inte hur jag ska förklara mig men jag blir illa berörd av att flera i tråden verkar ha ett så stort glapp mellan förståelsen för hur mekanismerna runt kraven på heltäkt och kraven på västerländsk klädsel är. Likaså i förståelsen för varför en muslimsk kvinna utstår detta och hur de kvinnorna sinsemellan gör sitt bästa för att både, precis som händer här i väst, rättfärdiga sina män men också delar sina lidande.
Jag tänker att vi är en dålig samtalspartner och stöd om vi inte kan se det. Jag ser problemet och önskar en förändring men den måste börja i varje enskild kvinnas önskan om hur den vill leva.
När jag läser det du skriver, så läser jag om olika måttstockar, för olika grupper i samma samhälle.

Rätta mig om jag har fel.

Det brukar kallas för kulturrelativism, när delar av majoritetssamhället accepterar sådant som normalt är oacceptabelt inom samhället, genom att tassa alldeles för försiktigt runt något, i det här fallet, det som brukar kallas "hederskultur".

Det är aldrig OK i vårt samhälle att flickor inte får gå i skolan fullt ut, det aldrig OK att bröder lärs upp till att vakta sina systrars heder, det är aldrig OK att flickor inte får ha vilka kompisar de vill, av vilket kön det må vara, och det är aldrig, under några omständigheter OK att föräldrar eller andra släktingar arrangerar och bestämmer med vem deras döttrar eller söner ska gifta sig.

Religiös/kulturbaserad klädsel är ett bara ett synligt uttryck för något som är mycket värre. Och det går ju inte att "se" på den enskilda slöjbäraren (heltäckt eller ej) om just den individen verkligen väljer själv.

Att Sverige, trots decennier av jämställdhetssträvan fortfarande inte fullt ut är jämställt, innebär inte att ett mycket hårdare patriarkalt system ska få existera parallellt med majoritetssamhället.

Två fel, gör inte ett rätt.

Att frågan är komplex, och att jag inte vet exakt hur man ska gå tillväga för att förändra, betyder inte att det acceptabelt med olika uttryck för hederskultur.

Men hur mycket kraft ska vi lägga på att diskutera kläder? Det borde väl ändå vara bättre att ägna den kraften till att prata med de människor som detta berör [..],
Säg det till Amineh Kakabaveh och Sara Mohammad.

Man kan faktiskt göra båda sakerna.

Men varför ska ditt ha någon betydelse för hur andra klär sig? Det där obehaget får du väl lära dig att hantera själv.

Det finns ju en anleding till att man inte får gå in på bank med täckt ansikte. Uppenbarligen är det itne bara jag som finner det obehgligt.

Du verkar inte förstå liknelsen mellan heltäckande slöja och skidmask.

Finns det någon som kan ärligt säga att de har träffat en kvinna som VILL ha slöja? Alltså inte vill ha för att mannen vill utan helt oberoende VILL, jag tror inte det finns.

Kvinnoförtyck så det skriker om det, men det tycker du är helt ok sp jag orkar inte prata med dig mer. Jag är starkt emot att förtrycka kvinnor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka