Förvånad över min reaktion

Nog är det underligt att man, trots att det finns ett 50-tal muslimska länder i världen som innehåller mer än en miljard människor väljer Sverige som slutland :confused:. Ett land längst bort i världen svinkallt och mörkt på vintern. Ett land som, precis som resten av Europa varit Kristet i mer än 1000 år, inte ens delar synen på kvinnors roll i samhället.

Det måste alltså finnas något annat incitament för att alla dessa tusentals har tagit sig hit och det enda jag kan tänka mig är pengar. Livstidsförsörjning utan att behöva röra en fena är ju rätt bra om man kommer från ett land där man inte ens får ta ett jobb för religionen (RELIGION, inte Relion, relion finns inte)

Det är lite som att man tatuerar in ett hakkors mitt i pannan och sen klagar över att folk skyggar undan och inte anställer dig. Precis så laddat är även budskapet bakom burkan och allt den för med sig, utöver det "lilla" faktum att man inte ens vet vem och vad som döljer sig under burkan. Vem vet, det kanske är en efterlyst person som gömmer sig där under? Omöjligt att veta.

Vi lever inte i Iran eller Saudiarabien, så därför är det inte ok eller normalt att stå ut på detta vis. Det är respektlöst och egoistiskt.

Det är lite som att man tatuerar in ett hakkors mitt i pannan och sen klagar över att folk skyggar undan och inte anställer dig. Precis så laddat är även budskapet bakom burkan och allt den för med sig, utöver det "lilla" faktum att man inte ens vet vem och vad som döljer sig under burkan. Vem vet, det kanske är en efterlyst person som gömmer sig där under? Omöjligt att veta.

Vi lever inte i Iran eller Saudiarabien, så därför är det inte ok eller normalt att stå ut på detta vis. Det är respektlöst och egoistiskt.

Eller en person som tänker knivhugga/råna/kidnappa. Det är väl av den anledningen man inte vill att män ska täcka ansikte? Men med muslimska kvinnor är det ok. JAG FATTAR INTE.

Sen finns det ingen chans i hela värdlen att om det var krig här och vi flydde till deras länder att vi skulle slippa slöja, inte ens ministrarna kommer undan i dagsläget.
http://www.bbc.com/news/world-europe-38956212

Jag kan inte hålla reda på alla namn på de olika sjöjor men det finns inga problem med den som bara täcker hår, OM kvinnan VILL ha den på sig.

Sen tycker jag inte alls det är konstigt om barn reagerar på heltäckande slöjor. Det är normalt för barn som inte är uppvuxna med det. Så oroa er inte alla föräldrar det är ingen liten blivande rasist.

fast du kan ju på fullaste allvar inte jämföra någonting så naturligt som nakenhet med att gå runt iklädd ett svart skynke över hela kroppen och ansiktet? :confused:
Det borde snarare vara tvärtom: Om man inte får gå naken så ska man heller inte få gå runt iklädd ett svart skynte som döljer allt utom ögonen.

Det där förstår jag inte öht. Det är ju "bara" uttryck för olika kulturer och krasst sett är väl nudism ungefär lika accepterat som att klä sig i niqab dvs. inget är socialt accepterat. Varför det ena skulle vara mer okej än det andra förstår jag inte. Personligen tycker jag att folk kan skita fullständigt i hur folk ser ut. Så nej, jag vill inte se lagstiftning runt något av dem.

Det där förstår jag inte öht. Det är ju "bara" uttryck för olika kulturer och krasst sett är väl nudism ungefär lika accepterat som att klä sig i niqab dvs. inget är socialt accepterat. Varför det ena skulle vara mer okej än det andra förstår jag inte. Personligen tycker jag att folk kan skita fullständigt i hur folk ser ut. Så nej, jag vill inte se lagstiftning runt något av dem.

Nu är det ju redan lag på att man inte går runt naken i samhället.

Vad är det du inte förstår?
Nudism är en typ av livvstil och burka en annan. Nudism är i praktiken olagligt i offentliga miljöer, men inte burka. Du får givetvis gå runt naken, men räkna då med att bli avvisad från platsen, bli anmäld för sexuellt ofredande och förargelseväckande beteende.
Jag tvivlar tex på att du får gå runt naken i en affär, in till en skola för att hämta och lämna barn osv oavsett din övertygelse. Det kallas att anpassa sig, någonting som somliga har svårt för.

Vad är det du inte förstår?
Nudism är en typ av livvstil och burka en annan. Nudism är i praktiken olagligt i offentliga miljöer, men inte burka. Du får givetvis gå runt naken, men räkna då med att bli avvisad från platsen, bli anmäld för sexuellt ofredande och förargelseväckande beteende.
Jag tvivlar tex på att du får gå runt naken i en affär, in till en skola för att hämta och lämna barn osv oavsett din övertygelse. Det kallas att anpassa sig, någonting som somliga har svårt för.

Jag förstår inte varför det skulle vara mer okej att gå runt naken än att bära niqab. Det handlar om olika kulturer och jag förstår inte varför det ena skulle vara mer "naturligt" än det andra.

Tycker du. Jag skiter i vilket.

Det kan lika gärna vara en efterlyst person under skoteroverallen, skidmasken och hjälmen. Eller under MC-stället och hjälmen men inte fasen ropar någon efter förbud mot den klädseln. Du kan antagligen ha en helt omaskerade efterlyst person mitt framför ögonen utan att du vet om det. Ärligt talat, hur många har koll på vilka efterlysta kriminella vi har i landet?

Är det på riktigt det ni är rädda för när i ser en person i niqab? Att det är en kriminell person som kommer skada andra människor? Jag är betydligt mer rädd för fotbollssupportrar än människor i niqab, 110% ärligt.

OM kvinnan VILL ha den på sig.

Däri ligger ju problemet. Ett barn kan aldrig välja. Pappa (måste vara pappa för mamma är kvinna och hon ska bara hålla käften) bestämmer att du ska ha slöja. Sen när du blir gammal nog så karvar vi lite i ditt underliv för så har vi i vår klan gjort i alla tider, du ska bara hålla käften för du är kvinna.

Vill vi verkligen har detta i Sverige?

Däri ligger ju problemet. Ett barn kan aldrig välja. Pappa (måste vara pappa för mamma är kvinna och hon ska bara hålla käften) bestämmer att du ska ha slöja. Sen när du blir gammal nog så karvar vi lite i ditt underliv för så har vi i vår klan gjort i alla tider, du ska bara hålla käften för du är kvinna.

Det där är ju en missuppfattning. Även kvinnor upprätthåller patriarkala strukturer så en en mor kan mycket väl ha en bestämd åsikt om slöjans vara (eller icke vara). Det är dessutom kvinnor som brukar vara de som "karvar" i underlivet.

Precis. Men det här får man inte säga serru för då blir du stämplad rasist. -sliter mitt hår-

Hur gick vi från att vara vikingar till att bli sånna mesar vi är nu.

Det du tycker får du gärna tycka, men verkligheten är tyvärr en annan. Hur du ser ut och klär dig placerar dig i vissa sociala positioner, du sänder hela tiden ut signaler, vilka signaler du väljer att medvetet sända ut, det är upp till dig. Att jämföra skyddsutrustning i en skidbacke med extremreligiöst plagg i ett samhälle, det är så galet så jag inte ens förstår hur du kunde dra den kopplingen? En vettig människa tar av sig luvan och hjälmen när han kliver av skotern/hästen eller vad det nu kan vara han bär skyddsutrustning för.

Säger inte någon till de här kvinnorna att man inte måste ha slöja och att man inte måste lyssna på mannen här? Finns det ingen som kan hjälpa?

Jag blir så ledsen att jag får ont i magen :(
Vem är någon? Säger du själv till?

Jag gör, men som tjänsteman på statlig myndighet så kan man inte säga hur som helst. Men jag har alltid för vana när jag hamnar i situationer att berätta att i Sverige är man och kvinna lika mycket värda, har samma rättigheter och skyltigheter och förklarar innebörden av vikten att själv hantera sin legitimation och att det är en värdehandling. Och jag markerar tydligt för mannen om han är med vid samtalet och gärna svarar åt sin kvinna att nu frågar jag nn och vill att hon själv svarar.
Om vi inte informerar om saker så kan vi inte heller förvänta oss att folk ska veta....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka