Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.
Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.
Nej.
DU fattar inte. Jag som är gift med en muslim, jobbar med muslimer, umgås med muslimer privat , studerat mycket islam, delar inte alls din åsikt, och jag tror, av din intolerans i tråden att döma, att jag pratat med betydligt fler muslimer än dig, både kvinnor och män, snacka om att du är intolerant och framförallt drar alla muslimer över en kam... Det är stor skillnad mellan hur muslimer tolkar koranen bara inom ett enskilt land, hur stor skillnad tror du inte det är mellan muslimerna på Balkan jämfört med Malaysia jämfört mellan Saudiarabien jämfört mellan Libyen mellan Gud och hans faster det är då? Nej, hela islam är inte kvinnoförtryckande. Alls. Det förekommer förtryck och heder, men det sitter inte i kläderna och jag skulle säga att det inte sitter särskilt mycket i religionen egentligen heller. Ett gott exempel på det är till exempel att många av de kända hedersmord som dömts i Sverige är utfört av yazidier. Oftast kurder, men som tillhör religionen
yazidism, en helt egen religion som är äldre än islam och har många likheter med både kristendom, islam och judendom men räknas inte till någon av dem utan som en egen religion. De kvinnorna bär överlag inte någon form av huvudtäckning, men lik förbannat är hedersförtrycket mycket starkt.
Någon som är helt inne i samhället i sverige? Någon som förstår att man inte blir stenad av att gå utan? Någon som förstår att kvinnor har eget värde? Att man inte ansvarar för männens lustar?
Det antalet lär vara pytte.
Ytterst få länder har lagar som stenar kvinnor som går utan, finns det ens något land där det är berättigat med döden att gå utan att täcka sig? Återkom gärna (min mans familj bor idag i IS kontrollerat område, där får kvinnorna utegångsförbud, men det är IS regler, det fattar varje normalfuntad människa att de inte är norm för resten av världens muslimer). Tror talibanerna, också en extremgrupp, har samma straff, utegångsförbud och piskrapp, men de kontrollerar väldigt få områden av afghanistan idag och kan inte heller ses som norm för världens muslimer.
För att svara på din fråga: Ja jag känner flera som är helt inne i samhället och fattar att man inte kan blir stenad att gå utan. Min mans syster är en av dem. Gift med en engelsman dessutom. Räknas hennes röst för dig?
Alltså, man hade ju kunnat hoppats att din tolerans och okunnighet vore ett uttryck för att vara ett troll, tyvärr är det väl inte så med tanke på andra trådar du är med i