Förvånad över min reaktion

Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.
De måste väl säga att de VILL annars får de väl också stryk.

Jag vill inte heller ha förbud på slöja.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.

Jag vill inte ha förbud. Alls. Men männen förtrycker ju kvinnorna. Har du missat något om det här? Det är ju sjukt.

Du tror att alla kvinnor vill bli förtryckta?

Du låter fullkomligt manisk och extremt islamofobisk.

Hallå? Det är ju folk som försvarar att dessa kvinnor SKA bära slöja för att de VILL. Garanterat vill inte alla kvinnor ha den. Men de måste ju vilja för annars får de väl stryk.

Jag vill att vi ska gå in till de här kvinnorna och hjälpa dom att förstå att de har eget värde.
Jag vet inte vad jag ska säga.

Mer än möjligen att du ska försöka skaffa dig lite vidare vyer och lära känna fler muslimer. I den mån du kan identifiera dem som muslimer. De är och beter sig som du. Inte alla muslimska kvinnor bär sjal heller.

Jag vill inte ha förbud. Alls. Men männen förtrycker ju kvinnorna. Har du missat något om det här? Det är ju sjukt.
Hur många muslimska män och kvinnor träffar du? Hur många känner du, hur många muslimska vänner har du?

Har du din bild från sociala medier eller från verkligheten?
För det verkar faktiskt som om du saknar kunskaper.

ja, en del män förtrycker kvinnor,. Men den gemensamma nämnaren är inte att de är muslimer.

Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.
Försöker du ens förstå? Eller är du så förblindad av hat att du inte ser är det är ett väldigt komplext problem?

Därför att det är kultur. Är man van vid att saker är på ett visst sätt så är det sättet som man generellt är bekväm med.

Vi har även här en massa oskrivna regler om vad som anses normalt och vad som inte anses normalt.

Självklart finns det kvinnor som frivilligt bär slöja. Precis som en del blir nunnor. Eller bär tunga peruker av religösa orsaker.

Det är inte på något vis ett försvar av tvång, men en förklaring till hur svår frågan är.

Hela islam är kvinnoförtyckande, de har inget värde. Jag tycker det är sjukt. De har blivit lärda sen de var barn att kvinnan kommer efter mannen.
Jag förstår inte hur någon i hela värdlen kan försvara detta.

Varför vill en annan kvinna försvara en kvinnoförtryckande man som bestämt detta, jag fattar inte. Hur kan man försvara detta.
Nej. DU fattar inte. Jag som är gift med en muslim, jobbar med muslimer, umgås med muslimer privat , studerat mycket islam, delar inte alls din åsikt, och jag tror, av din intolerans i tråden att döma, att jag pratat med betydligt fler muslimer än dig, både kvinnor och män, snacka om att du är intolerant och framförallt drar alla muslimer över en kam... Det är stor skillnad mellan hur muslimer tolkar koranen bara inom ett enskilt land, hur stor skillnad tror du inte det är mellan muslimerna på Balkan jämfört med Malaysia jämfört mellan Saudiarabien jämfört mellan Libyen mellan Gud och hans faster det är då? Nej, hela islam är inte kvinnoförtryckande. Alls. Det förekommer förtryck och heder, men det sitter inte i kläderna och jag skulle säga att det inte sitter särskilt mycket i religionen egentligen heller. Ett gott exempel på det är till exempel att många av de kända hedersmord som dömts i Sverige är utfört av yazidier. Oftast kurder, men som tillhör religionen yazidism, en helt egen religion som är äldre än islam och har många likheter med både kristendom, islam och judendom men räknas inte till någon av dem utan som en egen religion. De kvinnorna bär överlag inte någon form av huvudtäckning, men lik förbannat är hedersförtrycket mycket starkt.
Någon som är helt inne i samhället i sverige? Någon som förstår att man inte blir stenad av att gå utan? Någon som förstår att kvinnor har eget värde? Att man inte ansvarar för männens lustar?

Det antalet lär vara pytte.
Ytterst få länder har lagar som stenar kvinnor som går utan, finns det ens något land där det är berättigat med döden att gå utan att täcka sig? Återkom gärna (min mans familj bor idag i IS kontrollerat område, där får kvinnorna utegångsförbud, men det är IS regler, det fattar varje normalfuntad människa att de inte är norm för resten av världens muslimer). Tror talibanerna, också en extremgrupp, har samma straff, utegångsförbud och piskrapp, men de kontrollerar väldigt få områden av afghanistan idag och kan inte heller ses som norm för världens muslimer.

För att svara på din fråga: Ja jag känner flera som är helt inne i samhället och fattar att man inte kan blir stenad att gå utan. Min mans syster är en av dem. Gift med en engelsman dessutom. Räknas hennes röst för dig?

Alltså, man hade ju kunnat hoppats att din tolerans och okunnighet vore ett uttryck för att vara ett troll, tyvärr är det väl inte så med tanke på andra trådar du är med i :grin:

Ge då fan i att omyndigförklara många miljoner människor.
Ditt resonemang är helt kontraproduktivt om du faktist har ett intresse av skydda människor som är förtryckta.

@Lipperta

Ju mer jag läser dina inlägg tolkar jag det som att du:
  • Inte är emot förbud utan tycker att människor skall agera utifrån sin fria vilja.
  • Anser det fullständigt otänkbart att någon utan tvång skulle kunna bära slöja som en del av sin identitet och tro utan att det absolut måste bero på förtryck.

. . . Och genom detta anser du att allt bruk av slöjor är felaktigt, och att ditt subjektiva, trångsynta tyckande om bärandet av slöja väger tyngre än de känslor och tankar hos de som faktiskt bär slöja. För de har du omyndigförklarat.

Vilket jäkla sätt att föra en argumentation. Vilket verklighetsfrånvänt, självgott sätt att försöka göra sin röst hörd. Så jävla vidrigt.

Ge då fan i att omyndigförklara många miljoner människor.
Ditt resonemang är helt kontraproduktivt om du faktist har ett intresse av skydda människor som är förtryckta.

@Lipperta

Ju mer jag läser dina inlägg tolkar jag det som att du:
  • Inte är emot förbud utan tycker att människor skall agera utifrån sin fria vilja.
  • Anser det fullständigt otänkbart att någon utan tvång skulle kunna bära slöja som en del av sin identitet och tro utan att det absolut måste bero på förtryck.

. . . Och genom detta anser du att allt bruk av slöjor är felaktigt, och att ditt subjektiva, trångsynta tyckande om bärandet av slöja väger tyngre än de känslor och tankar hos de som faktiskt bär slöja. För de har du omyndigförklarat.

Vilket jäkla sätt att föra en argumentation. Vilket verklighetsfrånvänt, självgott sätt att försöka göra sin röst hörd. Så jävla vidrigt.

Tror ni på fullt allvar att alla kvinnor vill ha den? Allvarligt?

Du låter fullkomligt manisk och extremt islamofobisk.

Inte lika sjukt som din bild av Islam.

Jag svarade bara på din fråga - är hon svensk? Svar, ja.

Men, människa, hur läser du? Hur får du ihop det @tanten skrev med att hon skulle förespråka kvinnoförtryck?

Jag blir nyfiken på var du fått din kunskap om islam, @Lipperta ?

Hur många muslimska män och kvinnor träffar du? Hur många känner du, hur många muslimska vänner har du?

Har du din bild från sociala medier eller från verkligheten?
För det verkar faktiskt som om du saknar kunskaper.

ja, en del män förtrycker kvinnor,. Men den gemensamma nämnaren är inte att de är muslimer.

Ni tror att jag är islamofobisk för att jag tycker illa om kvinnoförtryck? Alltså... Jag tror jag lägger ner detta.
Jag trodde buke om något var en sida där vi hatar kvinnoförtryck. Men ok.

Alltså jag ger fan i detta nu. Om ni ska missförstå mig så mycket att ni tror att jag är islamofobisk då finns det nog inget mer att säga. Jag hade en vän som var muslim i skolan, med hennes 3 bröder. Jag var mycket hemma hos dom i högstadiet sen flyttade dom.
Jag hade en familj som bodde granne med min mormor som kom till henne nästan varje vecka, vi fikade och planerade när jag skulle vara barnvakt åt deras minsta barn, också muslimer. Tyvärr flyttade dom till skåne för 3 månader sen.

Men alltså satans vad islamofobisk jag är.

Ni tror att jag är islamofobisk för att jag tycker illa om kvinnoförtryck? Alltså... Jag tror jag lägger ner detta.
Jag trodde buke om något var en sida där vi hatar kvinnoförtryck. Men ok.
Jag är ledsen, men ja... Du ÄR islamofobisk i dina svar. Googla på uttrycket och se vad det innebär. Dina inlägg stinker om det. Och för övrigt. Jag är som sagt gift med en muslim. Jag bär inte någon form av huvudduk. Du tror alltså, på fullaste allvar, att han slår mig för det?!

Du vet... Att man mår dåligt själv är ingen ursäkt till att ge sig på andra. Speciellt inte 1.7 miljarder människor...

Nej, jag tror på att det finns kvinnor - inte alla kvinnor - som själva är kapabla att besluta över om de vill bära slöja eller ej utan att det handlar om tvång och hot. Så mycket tro på människan måste jag ha.

Du verkar anse det fullständigt osannolikt.

Jag har ju sagt flera gånger att det finns de som vill ha sljöa.
Men det finns också de som inte får välja om det vill eller inte för de bestämmer redan mannen åt dom.

Du verkar anse att det är fullständiskt osannolikt.

Jag har ju sagt flera gånger att det finns de som vill ha sljöa.
Men det finns också de som inte får välja om det vill eller inte för de bestämmer redan mannen åt dom.

Du verkar anse att det är fullständiskt osannolikt.

Jag tror att vi alla är medvetna om att strukturellt tvång återfinns i alla kulturer och religioner och att bärandet av slöja i vissa fall kan vara ett uttryck för detta tvång. Det är ett komplext fenomen.

Men du omyndigförklarar ett stort antal människor, däribland kvinnor. Även det är en form av kvinnoförtryck - det är inte svartvitt, det heller.

Jag är ledsen, men ja... Du ÄR islamofobisk i dina svar. Googla på uttrycket och se vad det innebär. Dina inlägg stinker om det. Och för övrigt. Jag är som sagt gift med en muslim. Jag bär inte någon form av huvudduk. Du tror alltså, på fullaste allvar, att han slår mig för det?!

Du vet... Att man mår dåligt själv är ingen ursäkt till att ge sig på andra. Speciellt inte 1.7 miljarder människor...

Okej., var har jag skagt att alla muslimska män är skit? Det har jag inte. Men det finns rötägg precis som det finns svenska rötägg.

Talal görna om för mig hur fan jag är islamofobisk för att jag hatar kvinnorförtycket?
Jag fattar mig fan inte på buke idag.

Ena dagen skriker ni ''kvinnor har eget värde ni ska inte lyssna på män!' och idag är ni fullt för de män som gör så.

Jag fattar väl själv att inte alla män gör så, men DE som tvingar sina fruar att ha slöja är väl ändå rötägg?

Hade det varit en svensk kvinna som blev tvingad av sin man att bära byxor ist för kjol så hade buke skrikit ''DUMPA!''

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka