Förvånad över min reaktion

Jag känner att det hjälper inte kvinnorna om jag blir arg för att de bär niqab, men visst är det frusterande. Jag reagerade dock när jag insåg att en av mina blivande lärarekollegor bär niqab, där har det tydligen blivit rätt stora problem vid tentor eftersom det kräver att man kan legitimera sig även under provets gång. Jag tror att universitetet löste det med att den eleven får sitta ensam med en kvinnlig provvakt. Men jag undrar hur det ska fungera ute i skolan, med en lärare som man bara ser ögonen på.
Det måste ju vara otroligt svårt, i alla fall här där folk är vana vid att kunna se ansiktet. Det beror väl på vilket ämne man undervisar i kanske, men jag tänker mig att det skulle vara otroligt svårt att t ex föreläsa i slöja och bibehålla studenternas uppmärksamhet när man inte kan visa något minspel.
 
Jag vet inte om vanliga banker erbjuder det.

"Enligt islam är det förbjudet att både ta emot och att ge ränta. Detta gör att många muslimer inte kan ta lån. I princip alla lån som finns idag baseras på att vi betalar en ränta för lånen och detta är alltså inte tillåtet enligt islam. Ett vanligt privatlån eller ett bolån är alltså tyvärr utom räckhåll för de muslimer som håller hårt på sin tro. Av detta skäl erbjuder en del banker så kallade räntefria lån, vilket är lån som baseras på avgifter istället för på ränta. Denna typ av lån kan muslimerna ta utan att bryta mot reglerna i sin religion."

Verkar dock vara ovanligt i Sverige. Men har för mig att ett av dom större kreditföretagen erbjuder detta.
 
Vissa banker erbjuder väll tom räntefria lån till muslimer?
Det där är ju väldigt svårt med konkurrensen och att vissa kunder blir missgynnade pga religion, vilket är olagligt i Sverige.

Men det finns banker som erbjuder avgifter som är lika höga som räntan. Vad det är för skillnad vet jag inte, det är ju bara ett sätt att komma undan en regel genom att kalla det för någonting annat än vad det egentligen är.
 
Men hjälp. Hur gör man då i vårt samhälle? Lönen på check som löses ut i cash på banken och göms i madrassen? De är ju helt rökta om det börjar brinna i hemmet i så fall :o

Jag tänker ibland på om jag skulle leva som muslim om IS skulle komma hit och jag inser att jag nog skulle få nackskott efter ett par dagar trots tappra försök. Täcka sig skulle väl vara görbart. Det kan säkert vara ganska bekvämt att inte ses som ett objekt av sugna män. Samtidigt blir jag som flera andra nervös/rädd när man inte kan se ansiktsuttryck på personer man möter. Jag känner mig lite fånig men jag kan inte riktigt rå för det.
Just det här är nog den enda diskussionen jag och min man har råkat ihop rätt rejält om. Han är nog mer troende än många, men inte extrem på något sätt, men just när det kommer till sparande etc slår han bakut, lån ska vi inte tala om. I början hade vi papper på det eftersom jag ville spara i aktier, så jag sparade och han ville inte så det blev med äktenskapsförord på de pengarna vilket jag ville ha. Nu har väl även han insett att man till exempel inte köper ett hus utan banklån i Sverige om man inte vinner pengar (men då är det ju haram att spela också) så han är varken omöjlig där eller när det kommer till aktiesparandet längre.. Dock har jag många kollegor som till exempel vägrar ta banklån och har räntefria bankkonton (men som inte kan ta lån då), vilket är synd för dem eftersom de har så stora familjer att de skulle behöva ett hus och inte sitta i en lägenhet. Dock är det väl så att min man kanske måste och har betydligt lättare att anpassa sig till svenska samhället på ett helt annat sätt när han lever med en svensk kvinna, än vad min kollegor som lever i helt och hållet muslimska familjer och dessutom i de flesta fall har hela den kulturen runt sig, gör.

Jag tror inte det finns banker som enbart erbjuder räntefria lån till muslimer dock, kan ha fel, men i Sverige får vi ju inte religionsregistrera människor så det hade ju varit mycket märkligt, som Ramona skriver är det olagligt.
 
Det här är orsaken till att jag inte tycker att det var helt vanvett när de delade av skolsalen på SFI i Strömsund. Det var alltså kvinnor i niqab som satt på ena sidan och lärde sig svenska. Annars hade de suttit hemma i sina lägenheter. Senare gick ju männen med på att ta bort skynket och sitta tillsammans på riktigt.
Hur det gått sedan vet jag ju inte eftersom de flesta flyttat efter mordet på imamen.
Jag inbillar mig att det går att komma längre med lämpor än förbud, så länge man har en plan med det man gör.
 
Annars hade de suttit hemma i sina lägenheter. Senare gick ju männen med på att ta bort skynket och sitta tillsammans på riktigt.

Det här är ju problemet, männer tillåter, männen väljer osv osv.
Vi måste verkligen få de här kvinnorna att förstå sitt eget värde, jag vet inte hur men det måste ske.
Jag blir så förtvivlad. :arghh:

Och sen lära männen att de beter sig som skitstövlar men det blir nog svårare att nå fram med...
 
Det måste ju vara otroligt svårt, i alla fall här där folk är vana vid att kunna se ansiktet. Det beror väl på vilket ämne man undervisar i kanske, men jag tänker mig att det skulle vara otroligt svårt att t ex föreläsa i slöja och bibehålla studenternas uppmärksamhet när man inte kan visa något minspel.
Jag har inga problem med att kvinnor täcker sitt hår, förstås med undantag för att barn sexualiseras genom att tvingas bära slöja. Men bär man niqab eller burka finns det ju de facto väldigt få arbeten i Sverige som fungerar. Alla jobb som har med människor att göra går fetbort. Lärare, förskollärare, barnskötare, vårdbiträde, sjuksköterska, läkare, tandläkare, psykolog etc. är bara några få yrken där det är direkt olämpligt att täcka ansiktet, och där inte ens stor skicklighet i arbetet kan kompensera. Hur ska svenska samhället, där det förutsätts att vuxna, friska människor arbetar för att försörja sig, hantera den religionsfrihet som innebär att man döljer sitt ansikte?

Dessutom innebär ju klädseln en hälsofara i solfattiga Sverige där heltäckta kvinnor med mörk hy får svår D-vitaminbrist. Vilken hållning ska svensk hälso- och sjukvård inta i den frågan?.

Generellt är jag väldigt mycket emot att det lagstiftas om klädsel, eftersom det ska vara ett fritt val för en fri människa. Dock finns det en fördel med en sådan lag: att den skulle ge de många smygliberala muslimska kvinnor och män som innerst inne struntar i muslimsk klädkod, hjälp och kraft att stå emot det sociala trycket att anständiga kvinnor ska klä sig på ett visst sätt.
 
Det måste ju vara otroligt svårt, i alla fall här där folk är vana vid att kunna se ansiktet. Det beror väl på vilket ämne man undervisar i kanske, men jag tänker mig att det skulle vara otroligt svårt att t ex föreläsa i slöja och bibehålla studenternas uppmärksamhet när man inte kan visa något minspel.
Ja det känns som om det ger en hel del problem och kräver ännu mer av den studenten än vad det krävs av oss som inte bär niqab, sen är det flera som bär slöja, men det är inte lika stort problem som lärare.
 
Jag har inga problem med att kvinnor täcker sitt hår, förstås med undantag för att barn sexualiseras genom att tvingas bära slöja. Men bär man niqab eller burka finns det ju de facto väldigt få arbeten i Sverige som fungerar. Alla jobb som har med människor att göra går fetbort. Lärare, förskollärare, barnskötare, vårdbiträde, sjuksköterska, läkare, tandläkare, psykolog etc. är bara några få yrken där det är direkt olämpligt att täcka ansiktet, och där inte ens stor skicklighet i arbetet kan kompensera. Hur ska svenska samhället, där det förutsätts att vuxna, friska människor arbetar för att försörja sig, hantera den religionsfrihet som innebär att man döljer sitt ansikte?

Dessutom innebär ju klädseln en hälsofara i solfattiga Sverige där heltäckta kvinnor med mörk hy får svår D-vitaminbrist. Vilken hållning ska svensk hälso- och sjukvård inta i den frågan?.

Generellt är jag väldigt mycket emot att det lagstiftas om klädsel, eftersom det ska vara ett fritt val för en fri människa. Dock finns det en fördel med en sådan lag: att den skulle ge de många smygliberala muslimska kvinnor och män som innerst inne struntar i muslimsk klädkod, hjälp och kraft att stå emot det sociala trycket att anständiga kvinnor ska klä sig på ett visst sätt.
Vad gäller solljuset är ju information om d vitamin en väg. Man behöver ju inte göra saker svårare än de är.
 
Varje gång jag läser sådana här debatter undrar jag: varför är det så svårt att vara kvinna i Sverige? Jag upplever faktiskt inte att vårt samhälle är jämställt. Var är alla dessa män som är så engagerade i sjalar etc när det handlar om lika lön, vettig förlossningsvård, att uppfostra manlig avkomma att sex har man i samförstånd etc. Det finns jättemycket annat att göra än att förbjuda kläder.

Jag är emot lagstiftning mot sjal. Jag är emot att någon lagstiftare om andras kläder. Jag är för individens frihet men tror inte att vi tar oss dit genom att lagstifta för att få folk att välja rätt.
 
Min instinktiva feminist säger att allt sjalbärande är OK om det är könsneutralt. Dvs samma klädkoder beträffande naken hud ska gälla bägge könen.

Men det är föga PK att säga så.

Och jag brottas med argumenten i mitt huvud.

Fast det här är väl det bästa argumentet som går att hitta.
Det vill säga: lever man in en relation där kvinnan måste bära niqab eller burka eller slöja, så ska samma regler tillämpas för mannen. På med burka, niqab et c på männen också. Så har vi antagligen blivit av med en del av problemet...

eller så riskerar vi att det faktiskt finns människor som tycker att det är en bra idé att alla har heltäckande kläder och då var vi tillbaka på minussidan igen.
 
Fast det här är väl det bästa argumentet som går att hitta.
Det vill säga: lever man in en relation där kvinnan måste bära niqab eller burka eller slöja, så ska samma regler tillämpas för mannen. På med burka, niqab et c på männen också. Så har vi antagligen blivit av med en del av problemet...

eller så riskerar vi att det faktiskt finns människor som tycker att det är en bra idé att alla har heltäckande kläder och då var vi tillbaka på minussidan igen.
Och @tanten Jag är ledsen, men det här argumentet om könsneutral användning av slöja begriper jag inte. Svenska klädtraditioner är ju inte könsneutrala, och vi hör sällan någon säga att män borde bära kjol och högklackat.
 
Det här är ju problemet, männer tillåter, männen väljer osv osv.
Vi måste verkligen få de här kvinnorna att förstå sitt eget värde, jag vet inte hur men det måste ske.
Jag blir så förtvivlad. :arghh:

Och sen lära männen att de beter sig som skitstövlar men det blir nog svårare att nå fram med...
Det är något underligt, tycker jag, med så här starka uttryck för former av ojämställdhet som inte rör ens egen person.

Jämställdhet existerar väl i stort sett ingenstans. Men det är just inför muslimska kvinnors kläder du känner: :arghh: ?

Jag har svårt att se annat än att överdrivna uttryck bidrar till att fördjupa främlingsskapet, bidrar till demonisering av muslimer och islam.
 
Och @tanten Jag är ledsen, men det här argumentet om könsneutral användning av slöja begriper jag inte. Svenska klädtraditioner är ju inte könsneutrala, och vi hör sällan någon säga att män borde bära kjol och högklackat.
Visst. Men det säger en del om min egen kluvenhet.

Plus att jag är helt tillfreds med att klädvalet verkar bli mer fritt. Varför ska inte killar få gå i klänning om de tycker det är fint och bra. Varför är det tillåtet med kvinnor i byxor men inte tvärtom.

Över huvud taget är jag mot klädrestriktioner beroende på kön.

Kärnordet i ditt inlägg är väl "borde"? Ingen borde någonting.
 
Och @tanten Jag är ledsen, men det här argumentet om könsneutral användning av slöja begriper jag inte. Svenska klädtraditioner är ju inte könsneutrala, och vi hör sällan någon säga att män borde bära kjol och högklackat.

Det argumentet håller inte eftersom kvinnor i Sverige inte är tvungna att ha kjol och högklackat. Däremot tycker att män ska få ha kjol och högklackat om de vill utan att folk har åsikter om det. Men det är en helt annan diskussion.

Jag är emot slöja, niqab och burkha men jag hade inte varit det om kvinnorna hade kunnat ha på sig det när de känner för det t.ex. vid religiösa högtider men vid andra tillfällen hade kunnat välja vilka kläder de vill. D.v.s. på samma premisser som svenska kvinnor väljer eller inte väljer kjol och högklackat.

Jag skulle inte acceptera att i samhällsfunktioner som skola, sjukvård och liknande bli bemött av en person som döljer sitt ansikte. Jag hade inte accepterat att mitt barn blev undervisad av en person som döljer sitt ansikte. En stor del av kommunikationen sker med ansiktet och minspel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp