Förvånad över min reaktion

Nej, jag vet inte vad du menar.
Men många kvinnor som bär slöja gör det frivilligt.

Ja, så är det ju. Jag tycker den här frågan är lika komplicerad som t ex du. Och jag kan inte bortse från de välformulerade, ofta välutbildade och framgångsrika kvinnor som i debatten brukar berätta att de bär slöja helt enkelt som en religiös symbol. Ungefär som sikher bär turban och ortodoxa judiska män bär kippa.

Vi har, eller rättare sagt, vi ska ha religionsfrihet här i landet. Samtidigt har vi ett berättigat krav från näringsidkare och andra att folk inte ska få gå maskerade i butiker eller på arbetsplatser.
Då ska, eller rättare sagt då borde det innebära att man hemma hos sig få klä sig, maskera sig som man vill, men ute i samhället så anpassar man sig till de normer som råder.
För hur skulle folk reagera om den här gruppen krävde att få bära traditionella kläder på sin arbetsplats?
images

:D:D:D:D:D

Och hur många inlägg har det inte varit i denna tråd om kvinnorna vägrade bära släja skulle de inte få gå ut, därför är förbud dåligt.

Jag tycker tvingade till sex är hemskt det med, jag har skrivit i den tråden. Men jag tycker fortfarande att tvinga en kvinna att bära si eller så är hemskt också.

Kvinnorna får ju inte välja, visst några VILL ha. Men de har ju ändå inte valet att säga nej idag vill jag inte.
Menar du att ingen kvinna som bär slöja tillåts sluta med det för sin man?

Menar du att ingen kvinna som bär slöja tillåts sluta med det för sin man?
Låt mig börja i den här änden: frågan ÄR komplicerad, och förbud är ännu mer komplicerat.
Men jag tycker att frågan om vad som egentligen är "fri vilja" är intressant och mångfacetterad.
Nu råkar det handla om slöja av olika slag, men innan man tvärsäkert kan säga att någon "väljer" något, så bör vederbörande väl ha gått igenom en längre tankeprocess, där många val funnits tillgängliga, och sedan bestämt sig?
Om det i realiteten handlar om att välja mellan att använda slöja, eller att inte få gå ut, eller kanske bli utkastad hemifrån, och så "väljer" man då slöjan?
Eller så saknar man förebilder inom släkt och familj som avstått slöja, och funderar inte så mycket, har man valt då?
Eller alla killar som blir bilmek, därför att det är något killar blir, har dom valt?

Det fria valet, är sällan så fritt som man skulle önska.

Och många som svarar att de valt det ena eller andra, kanske inte riktigt valde själva ändå.

Jag kan ju inte påstå att jag diskuterar slöja med kvinnor stup i ett - men allt emellan händer det.
En av mina kompisar tvingas av sin man. Hon är britt och han är från Syrien. Han hindrar sina unga systrar att bära den men kräver att frun bär den. Hon kommer att ta av den när flera från hans släkt kommer hit och hon för stöd.

En kvinna med akademisk utbildning berättade att hon inte gillar den men inte tar av den för sin mans skull. Han skulle få så mycket spott och spe från sina kompisar att hon itne ville utsätta honom för det. Hon sa också att i hennes omgivning skulle hustrun göra sig så ful som möjligt när hon var utanför hemmet.

Ingen jag träffat har någonsin sagt att de själva verkligen gillar sin hijab. Säkert finns de men än har jag itne träfat nån. De hänvisar till sin religion, inte till sin egen vilja.

Men det är också en fråga om religion och sekularitet.
En manlig elev var bedrövad över att han inte kommer att kunna gå från ett jobb om fredagseftermiddagarna eftersom vi i Sverige betraktar religion som en privatsak. Han sa att religion för honom är nummer ett. Efter den kommer han, hans vilja, arbetsliv och samhället etc. Svårt att ta till sig om man som jag inte ens är troende. Jag begriper det intellektuellt men fasiken vet om jag egentligen fullt begriper?

Det argumentet håller inte eftersom kvinnor i Sverige inte är tvungna att ha kjol och högklackat. Däremot tycker att män ska få ha kjol och högklackat om de vill utan att folk har åsikter om det. Men det är en helt annan diskussion.

Jag är emot slöja, niqab och burkha men jag hade inte varit det om kvinnorna hade kunnat ha på sig det när de känner för det t.ex. vid religiösa högtider men vid andra tillfällen hade kunnat välja vilka kläder de vill. D.v.s. på samma premisser som svenska kvinnor väljer eller inte väljer kjol och högklackat.

Jag skulle inte acceptera att i samhällsfunktioner som skola, sjukvård och liknande bli bemött av en person som döljer sitt ansikte. Jag hade inte accepterat att mitt barn blev undervisad av en person som döljer sitt ansikte. En stor del av kommunikationen sker med ansiktet och minspel.
Men snälla nån, om en förskolefröken var snäll och bra med ungarna men hade en grej för ansiktet så skulle iaf inte jag bry mig mindre. Hellre en engagerad och kompetent fröken alla dagar i veckan än en tuggummituggande svensk 20-åring som för tillfället härjar på mina barns dagis. Allt är inte minspel liksom.

Ett problem är när man säger/skriver "slöja" utan att precisera. Det är alldeles för vanligt, inte bara i den här tråden!

Jag kan ju inte påstå att jag diskuterar slöja med kvinnor stup i ett - men allt emellan händer det.
En av mina kompisar tvingas av sin man. Hon är britt och han är från Syrien. Han hindrar sina unga systrar att bära den men kräver att frun bär den. Hon kommer att ta av den när flera från hans släkt kommer hit och hon för stöd.

En kvinna med akademisk utbildning berättade att hon inte gillar den men inte tar av den för sin mans skull. Han skulle få så mycket spott och spe från sina kompisar att hon itne ville utsätta honom för det. Hon sa också att i hennes omgivning skulle hustrun göra sig så ful som möjligt när hon var utanför hemmet.

Ingen jag träffat har någonsin sagt att de själva verkligen gillar sin hijab. Säkert finns de men än har jag itne träfat nån. De hänvisar till sin religion, inte till sin egen vilja.

Men det är också en fråga om religion och sekularitet.
En manlig elev var bedrövad över att han inte kommer att kunna gå från ett jobb om fredagseftermiddagarna eftersom vi i Sverige betraktar religion som en privatsak. Han sa att religion för honom är nummer ett. Efter den kommer han, hans vilja, arbetsliv och samhället etc. Svårt att ta till sig om man som jag inte ens är troende. Jag begriper det intellektuellt men fasiken vet om jag egentligen fullt begriper?
Men varför behöver du begripa det, man behöver väll bara respektera att han känner så?

Tillbaka till slöjan. I de fall då kvinnor tvingas av sina familjer, släkt eller andra att bära tex slöjan. Så är det väll tvingandet som är problemet och knappast bärandet av slöjan i sig. Slöjan är knappast vara det enda i denna kvinnas värld som kontrolleras. Vad skulle man egentligen komma åt med ett förbud? Blir man plötsligt fri att göra som man vill om man inte får bära slöja. Det måste ju finnas andra metoder för att komma åt förtryck i olika former, som inte handlar om ytterligare förtryck.

Varför stannar hon med den mannen? Hur kan man fortsätta vara förälskad i en sån?

Det argumentet håller inte eftersom kvinnor i Sverige inte är tvungna att ha kjol och högklackat. Däremot tycker att män ska få ha kjol och högklackat om de vill utan att folk har åsikter om det. Men det är en helt annan diskussion.

Jag är emot slöja, niqab och burkha men jag hade inte varit det om kvinnorna hade kunnat ha på sig det när de känner för det t.ex. vid religiösa högtider men vid andra tillfällen hade kunnat välja vilka kläder de vill. D.v.s. på samma premisser som svenska kvinnor väljer eller inte väljer kjol och högklackat.

Jag skulle inte acceptera att i samhällsfunktioner som skola, sjukvård och liknande bli bemött av en person som döljer sitt ansikte. Jag hade inte accepterat att mitt barn blev undervisad av en person som döljer sitt ansikte. En stor del av kommunikationen sker med ansiktet och minspel.
Vi är tvungna att bära bikiniöverdel och vad vi har på oss granskas mycket noga, det får absolut inte vara för sexuellt, för då vill man ju att folk=män stirrar.

En manlig elev var bedrövad över att han inte kommer att kunna gå från ett jobb om fredagseftermiddagarna eftersom vi i Sverige betraktar religion som en privatsak. Han sa att religion för honom är nummer ett

Då är det ju hans val om han kan ha ett jobb eller inte. Det blir ju samma som med barnmorskan som inte ville göra aborter, hon hade ju också relion. Men ingen anställde eftersom hon inte kan utföra jobbet, därför kommer inte han kunna bli anställd om han ska gå ifrån jobbet. Så funkar det ju inte.

Vi är tvungna att bära bikiniöverdel och vad vi har på oss granskas mycket noga, det får absolut inte vara för sexuellt, för då vill man ju att folk=män stirrar.

Vi är inte alls tvinga att ha bikini överdel, du kan sätta på dig en tshirt eller baddräkt. Eller nipple stickers som är vattentäta borde funka också.

Vi får vara hur sexuella vi vill bara vi visar könsdelar bland folk. Jag får gå till jobbet i minikjol högklackat och urringat ner till naveln om jag vill.
Sen är det upp till varje kvinna om man orkar med blickar, för det kommer det från män och kvinnor eftersom det inte är ''normal'' arbetssklädsel.

Jag får då fan lika mycket blickar av tjejer och män om jag klär upp mig.

Vi är inte alls tvinga att ha bikini överdel, du kan sätta på dig en tshirt eller baddräkt. Eller nipple stickers som är vattentäta borde funka också.

Vi får vara hur sexuella vi vill bara vi visar könsdelar bland folk. Jag får gå till jobbet i minikjol högklackat och urringat ner till naveln om jag vill.
Sen är det upp till varje kvinna om man orkar med blickar, för det kommer det från män och kvinnor eftersom det inte är ''normal'' arbetssklädsel.

Jag får då fan lika mycket blickar av tjejer och män om jag klär upp mig.
Det får ju en svensk muslim med och det blir precis samma sak. Det finns ju ingen lag som säger att muslimska kvinnor måste bära slöja.

Varför ska vi täcka våra bröst varför är bröst eller könsdelar hemska och måste täckas? Varför skulle kvinnobröst vara mer sexuella än mansbröst, borset från att vissa kvinnor har mer fett i sina bröst än vissa män så är funktionen i dom exakt den samma.

Det får ju en svensk muslim med och det blir precis samma sak. Det finns ju ingen lag som säger att muslimska kvinnor måste bära slöja.

Varför ska vi täcka våra bröst varför är bröst eller könsdelar hemska och måste täckas? Varför skulle kvinnobröst vara mer sexuella än mansbröst, borset från att vissa kvinnor har mer fett i sina bröst än vissa män så är funktionen i dom exakt den samma.

''Lagen'' är deras(inte allas) män. Islam säger att kvinnor ska dölja sig.

Jag tycker absolut att könsdelar ska vara täckta offentligt. Det är dock lite skillnad mellan att täcka hela ansikte/hår eller fiffin.

''Lagen'' är deras(inte allas) män. Islam säger att kvinnor ska dölja sig.

Jag tycker absolut att könsdelar ska vara täckta offentligt. Det är dock lite skillnad mellan att täcka hela ansikte/hår eller fiffin.
Det är även män som säger att bröst skall täckas, att kvinnor som klär sig i sexiga kläder (urringat och kort kjol samt höga klackar) är fritt villebråd etc. Religon är bara en samhällsordning precis som man har en samhällsordning i ett sekulärt land. Här handlar samhällsordningen istället om "moral".

Då är det ju hans val om han kan ha ett jobb eller inte. Det blir ju samma som med barnmorskan som inte ville göra aborter, hon hade ju också relion. Men ingen anställde eftersom hon inte kan utföra jobbet, därför kommer inte han kunna bli anställd om han ska gå ifrån jobbet. Så funkar det ju inte.
Hakar på här med spontan reflektion.
Ska man ha rätt till bidrag av samhället om man väljer att inte jobba för att religionen går före? Vad tycker ni?

Hakar på här med spontan reflektion.
Ska man ha rätt till bidrag av samhället om man väljer att inte jobba för att religionen går före? Vad tycker ni?
Fast vad @tanten skrev var inte att han inte skulle jobba. Hon skrev att han var bedrövad för att han inte skulle kunna gå från jobbet: "En manlig elev var bedrövad över att han inte kommer att kunna gå från ett jobb om fredagseftermiddagarna eftersom vi i Sverige betraktar religion som en privatsak. Han sa att religion för honom är nummer ett"

Sedan vreds det till att han skulle behöva välja mellan att jobba eller inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka