Förvånad över min reaktion

Det argumentet håller inte eftersom kvinnor i Sverige inte är tvungna att ha kjol och högklackat. Däremot tycker att män ska få ha kjol och högklackat om de vill utan att folk har åsikter om det. Men det är en helt annan diskussion.

Jag är emot slöja, niqab och burkha men jag hade inte varit det om kvinnorna hade kunnat ha på sig det när de känner för det t.ex. vid religiösa högtider men vid andra tillfällen hade kunnat välja vilka kläder de vill. D.v.s. på samma premisser som svenska kvinnor väljer eller inte väljer kjol och högklackat.

Jag skulle inte acceptera att i samhällsfunktioner som skola, sjukvård och liknande bli bemött av en person som döljer sitt ansikte. Jag hade inte accepterat att mitt barn blev undervisad av en person som döljer sitt ansikte. En stor del av kommunikationen sker med ansiktet och minspel.
Jag argumenterade inte. Jag undrade vad @tanten och @kryddelydd ens menade med det där om könsneutralt bärande av slöja. Det har jag nog fortfarande inte förstått, riktigt.

Visst. Men det säger en del om min egen kluvenhet.

Plus att jag är helt tillfreds med att klädvalet verkar bli mer fritt. Varför ska inte killar få gå i klänning om de tycker det är fint och bra. Varför är det tillåtet med kvinnor i byxor men inte tvärtom.

Över huvud taget är jag mot klädrestriktioner beroende på kön.

Kärnordet i ditt inlägg är väl "borde"? Ingen borde någonting.
Jag vet inte vad som är kärnan i mitt inlägg, om det finns någon, eftersom utgångspunkten var att jag inte fattade idén om könsneutral slöja. (När det gäller niqab vet jag väl noga räknat inte om den jag möter som bär det är man eller kvinna, men hittills har jag antagit att det är en kvinna.)

Fast det här är väl det bästa argumentet som går att hitta.
Det vill säga: lever man in en relation där kvinnan måste bära niqab eller burka eller slöja, så ska samma regler tillämpas för mannen. På med burka, niqab et c på männen också. Så har vi antagligen blivit av med en del av problemet...

Om jag inte minns helt fel så tror jag att det finns delar i koranen som uppmanar män att täcka sig också. Jag skrev en uppsats om detta när jag gick i gymnasiet så det var ju 11 år sedan nu :D Men då läste jag delar av koranen och intervjuade några muslimer, och har för mig att det var så. Sen varför det inte tolkats så eller varför det inte efterlevs vet jag inte.

Men ja, jag håller helt med. Dessa typer av riktlinjer eller tvång ska väl åtminstone gälla alla parter om det nu ska gälla.

En av kvinnorna jag intervjuade hade dock ett intressant synsätt på sin hijab. Hon menade att hon dolde sitt hår för andra män, men att hon släppte ut det och la omsorg på att göra sig vacker när hon var hemma med sin man. Hon tyckte att det var märkligt att i västerländska kvinnor verkade göra tvärtom. Göra oss vackra när vi gick ut bland andra och sen inte ansträngde oss lika mycket hemma för den man som vi faktiskt valt att leva med :p

Om jag inte minns helt fel så tror jag att det finns delar i koranen som uppmanar män att täcka sig också. Jag skrev en uppsats om detta när jag gick i gymnasiet så det var ju 11 år sedan nu :D Men då läste jag delar av koranen och intervjuade några muslimer, och har för mig att det var så. Sen varför det inte tolkats så eller varför det inte efterlevs vet jag inte.

Men ja, jag håller helt med. Dessa typer av riktlinjer eller tvång ska väl åtminstone gälla alla parter om det nu ska gälla.

En av kvinnorna jag intervjuade hade dock ett intressant synsätt på sin hijab. Hon menade att hon dolde sitt hår för andra män, men att hon släppte ut det och la omsorg på att göra sig vacker när hon var hemma med sin man. Hon tyckte att det var märkligt att i västerländska kvinnor verkade göra tvärtom. Göra oss vackra när vi gick ut bland andra och sen inte ansträngde oss lika mycket hemma för den man som vi faktiskt valt att leva med :p
Koranen fastställer "anständighetsnormer" för både män och kvinnor, vad gäller kläder, hår och skägg (det sista för männen). Att riktlinjerna inte är exakt desamma för könen, är väl inte särskilt överraskande. Det är mycket få sammanhang som förespråkar fullständigt könsneutral klädsel, jag kan inte komma på att jag någonsin har sett det.

Det är ju heller inte unikt bland religioner, Gamla Testamentet/Torahn föreskriver ju att mannen inte ska klippa hår och skägg, samt att kvinnan ska täcka sitt hår.

Sen är så klart lagstiftning något annat än religiösa bud.

Senast ändrad:
Vi har, eller rättare sagt, vi ska ha religionsfrihet här i landet. Samtidigt har vi ett berättigat krav från näringsidkare och andra att folk inte ska få gå maskerade i butiker eller på arbetsplatser.
Då ska, eller rättare sagt då borde det innebära att man hemma hos sig få klä sig, maskera sig som man vill, men ute i samhället så anpassar man sig till de normer som råder.
För hur skulle folk reagera om den här gruppen krävde att få bära traditionella kläder på sin arbetsplats?
images

Första gången min då 4-åriga dotter ser en kvinna med slöja där bara ögonen syns skriker hon högt och tydligt, på HM av alla ställen, titta mamma ett spöke!! Då tänkte jag att jisses vad vi lever segregerat, det är rent pinsamt. I mitt jobb träffar jag många kvinnor med slöja och många utan. Jag har ibland frågat de som inte har slöja och de säger att de är i Sverige nu och vill vara klädda som oss. Jag tänker nog som @niphredil att ett förbud är problematiskt, ungefär som när sexköpslagen kom, man ville ju inte bestraffa de prostituerade kvinnorna utan männen som faktiskt utnyttjade kvinnorna.
Jag tycker hela frågan är skitsvår. Jag kan inte komma som vit, välutbildad kvinna och säga ditten eller datten. Jag har ofta märkt att jag tar saker för givet i mitt jobb och jag saknar många gånger all kulturell kompetens som är så himla viktigt för att ens kunna prata med varandra. Om någon är t ex analfabet vilket inte alls är ovanligt för de kvinnor jag möter, hur arbetar jag då, tänker jag?

Jag argumenterade inte. Jag undrade vad @tanten och @kryddelydd ens menade med det där om könsneutralt bärande av slöja. Det har jag nog fortfarande inte förstått, riktigt.

Jag menar inte så mycket; jag reagerade på ett inlägg.

Fast jag känner faktiskt till ett rimligt argument till att heltäckande klädsel ska användas (oavsett kön) i Sverige.
Ett sakligt skäl direkt från sjukvården.

Det finns stor risk att utveckla brist på D-vitamin om/när man undviker att exponera huden, särskilt hud med mer pigment än den "typiskt nordiska" (dvs blekrosa) hudtypen.
Alltså får man genom bärande av heltäckande kläder (hit hör då uppenbarligen inte slöja, men långärmat året runt kan vara ett problem) ökad risk för utveckling av sjukdom.

Detta är en intressant diskussion i största allmänhet: för vem anstränger vi oss med att göra oss vackra (i den mån vi gör det)?
För vår egen skull, för någon mans skull, för konventionens skull???

Jag menar inte så mycket; jag reagerade på ett inlägg.

Fast jag känner faktiskt till ett rimligt argument till att heltäckande klädsel ska användas (oavsett kön) i Sverige.
Ett sakligt skäl direkt från sjukvården.

Det finns stor risk att utveckla brist på D-vitamin om/när man undviker att exponera huden, särskilt hud med mer pigment än den "typiskt nordiska" (dvs blekrosa) hudtypen.
Alltså får man genom bärande av heltäckande kläder (hit hör då uppenbarligen inte slöja, men långärmat året runt kan vara ett problem) ökad risk för utveckling av sjukdom.
Jag vet. Det lär också öka risken för att barnen blir autistiska. (Om inte det har motbevisats.) Men där finns ju d vitamin som lösning. Det är nog också enklare att etablera än att styra över andras klädsel.

I göteborgsförorten Hjällbo, där det bor många svarta muslimer, ger man d vitamin till gravida kvinnor av det skälet.

Detta är en intressant diskussion i största allmänhet: för vem anstränger vi oss med att göra oss vackra (i den mån vi gör det)?
För vår egen skull, för någon mans skull, för konventionens skull???

Precis. Själv är jag väldigt förtjust i att göra mig vacker överlag, pyssla om mig själv och få känna mig fin. Oavsett om jag är själv, med en man eller ute bland folk. Sen när det kommer till att bo ihop och dela hem så har jag alltid tyckt att det är skönt att kunna slappna av och inte alltid vara på topp innanför sina egna väggar. Då blir det ju också att man inte alltid är snygg inför den andre som bor där också.

Såg liknande i Malmö häromdagen inne på Willys och jag tycker att man gör det svårt för sig i vårt svenska samhälle då man väljer att täcka kvinnan helt.
Jag har ju bott i Saudi-Arabien i 2 år och sett detta förtrycket på nära håll....allt för att alla kåta män inte kan hålla sig då de ser en kvinna otäckt. Som svensk fick jag och min fru täcka oss, bl.a kunde jag ej ha shorts som visar mina knän, frun fick täcka det mesta men ej ansiktet, tackolov.
De gör det svårt för sig i Sverige helt enkelt.

Jag vet. Det lär också öka risken för att barnen blir autistiska. (Om inte det har motbevisats.) Men där finns ju d vitamin som lösning. Det är nog också enklare att etablera än att styra över andras klädsel.

I göteborgsförorten Hjällbo, där det bor många svarta muslimer, ger man d vitamin till gravida kvinnor av det skälet.

Nej, man har inte kunnat stärka tesen om att D-vitaminbrist skulle öka sannolikhet för autismspektrumstörning.
Men det är rimligen en svårgenomfört forskning.

Jo, det är enklare att ge D-vitaminer.
Men jag menade mer att man skulle kunna använda hälsoproblem som argument för att inte använda heltäckande klädsel.

Jag är också emot ett niqabförbud av principskäl, men har noterat under åren att många inte är lika principfasta om niqaben är vit och har en konformad huvudbonad. Antingen är det okej att förbjuda klädesplagg för den bakomliggande ideologin eller så är det inte det - make up your mind.

Nej, man har inte kunnat stärka tesen om att D-vitaminbrist skulle öka sannolikhet för autismspektrumstörning.
Men det är rimligen en svårgenomfört forskning.

Jo, det är enklare att ge D-vitaminer.
Men jag menade mer att man skulle kunna använda hälsoproblem som argument för att inte använda heltäckande klädsel.
Tack för infon om autismspektrastörning!

Jo, så klart är det ett argument mot täckande klädsel. Samtidigt som jag känner att det vore smått absurt att komma från ett jättevarmt land till svinkalla Sverige och då uppmuntras att lätta på klädseln!

Tycker det framförallt borde vara förbjudet för barn att täcka sina kroppar på det viset!
Ett förbud mot slöja tills barnet blivit 18 år, sedan får det bli ett personligt val?

Brukar barn bära niqab där du bor?? Har aldrig sett barn bära det. Här har de vanliga barnkläder. Tonårstjejer har ibland hijab, men inte alltid.

Vi har ju en skilland i sverige och väst med och där är det kvinnor och mäns bröst som anses vara olika sexuellt laddade. Kvinnans bröst bör täckas medan mannens får vara ute och fladdra. Nu är ju lagstiftningen inte jättetydlig men det är ju inte tillåtet på de flesta badhus att som kvinna bada utan kläder på överkroppen medan det är fullt accepterat för männen.

Det är något underligt, tycker jag, med så här starka uttryck för former av ojämställdhet som inte rör ens egen person.

Jämställdhet existerar väl i stort sett ingenstans. Men det är just inför muslimska kvinnors kläder du känner: :arghh: ?

Jag har svårt att se annat än att överdrivna uttryck bidrar till att fördjupa främlingsskapet, bidrar till demonisering av muslimer och islam.

Jag känner :arghh: över att männen betsämmer vad kvinnorna ska bära. Sluta förvränga vad jag säger, du vet precis vad jag menar.

Jag tycker det är HEMSKT även om det inte rör MIG, det är mina medmänniskor som blir behandlade som slavar till de här männen.

Jag känner :arghh: över att männen betsämmer vad kvinnorna ska bära. Sluta förvränga vad jag säger, du vet precis vad jag menar.

Jag tycker det är HEMSKT även om det inte rör MIG, det är mina medmänniskor som blir behandlade som slavar till de här männen.
Nej, jag vet inte vad du menar.

Men många kvinnor som bär slöja gör det frivilligt.

Och i Iran tvingas de av lagen oavsett sina män.

Jag vet inte vad poängen är med att demonisera just de muslimska män som tvingar sina fruar att bära slöja? Många män på många håll i världen tvingar kvinnor till olika saker. Här har vi ju just nu en tråd igång som i princip handlar om män som tvingar kvinnor till sex.

Det varierar ju som det är nu. Med förbud får vi ju absolut inte välja, ingen av oss.

Spinner vidare på detta.

Man ska också ta i betraktning vad ett förbud skulle betyda för Sveriges internationella relationer. Här tänker jag bland annat på stadsbesök (lite apropå Sveriges besök i Iran). Vilka signaler skulle det ge omvärlden om Sverige "stängde ute" diverse troende muslimska kvinnor från utlandet, typ debattörer, journalister, politiker eller kungligheter? Det är trots allt lättare för svenskar i Iran att täcka huvudet under besöket, än för en kvinnlig samhällsdebattör från Iran att tvingas ta av sig plagget under sverigebesöket.

Nej, jag vet inte vad du menar.

Men många kvinnor som bär slöja gör det frivilligt.

Och i Iran tvingas de av lagen oavsett sina män.

Jag vet inte vad poängen är med att demonisera just de muslimska män som tvingar sina fruar att bära slöja? Många män på många håll i världen tvingar kvinnor till olika saker. Här har vi ju just nu en tråd igång som i princip handlar om män som tvingar kvinnor till sex.

Och hur många inlägg har det inte varit i denna tråd om kvinnorna vägrade bära släja skulle de inte få gå ut, därför är förbud dåligt.

Jag tycker tvingade till sex är hemskt det med, jag har skrivit i den tråden. Men jag tycker fortfarande att tvinga en kvinna att bära si eller så är hemskt också.

Kvinnorna får ju inte välja, visst några VILL ha. Men de har ju ändå inte valet att säga nej idag vill jag inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka