Det är företagets inställning.Varför är det ohygieniskt?
Jag kan begripa den. Om man har samma kläder inomhus i 20 grader som man har ute i minus 15 så blir det svettigt.
Och när man går ut börjar man frysa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är företagets inställning.Varför är det ohygieniskt?
Helt enig och väl skrivet!Det gör inte jag heller, men jag tror på att lagstifta om mänskliga rättigheter och människors lika värde.
Jag säger som Sophia Jarl skriver i Expressen:
"Många säger att slöjan handlar om religion. Jag hävdar att den står för och tar sitt ursprung i kulturella, traditionella och patriarkala strukturerar som skambelägger och sexuellt förtrycker kvinnor. Dessa dräkter har enbart syfte att manifestera kvinnans lägre status gentemot mannen. Kvinnan skall dölja sin kropp som ett uttryck för blygsel och förminskande av sin sexualitet. Inom traditionen stärks mannens position av att hans kvinna döljer sin person och sin kropp när andra män tolkar den täckta kvinnan som hedersam och följsam.
I Sverige ses varken män eller kvinnor enbart som företrädare för sitt kön. Vår identitet är så mycket mer än sexualitet. Vi möts som jämlikar utifrån fria och individuella val av vem vi vill vara. Allt annat är omodernt, diskriminerande och hör inte hemma i ett land som har kämpat för jämlikhet i över hundra år."
Ja, väldigt märkligt! Till och med lilla Falköping ser man ju dagligen kvinnor i slöja som bara visar ögonen.Är förvånad att så få verkar ha sett kvinnor i dessa plagg?
Och där råkar jag veta att det finns gott om hedersförtryck (och månggifte) .Ja, väldigt märkligt! Till och med lilla Falköping ser man ju dagligen kvinnor i slöja som bara visar ögonen.
För att vi är så rädda att bli stämplade rasister att man hellre sätter på sig ett rosa filter än att lyfta frågan.Helt enig och väl skrivet!
Dessutom får de som har plaggen på sig inte arbeta enligt samma trosuppfattning. Och hur fungerar det med "Den svenska modellen" vill man ju gärna fråga Löfvén?
Är förvånad att så få verkar ha sett kvinnor i dessa plagg? Passerar ni Göteborg, så åk till Backaplan och gå in på den stora woken där. Tre kvinnor sist jag var där. De hämtade inte ens maten själv.
Det var väldig skillnad mot kvinnorna i hijab (och utan). De vi hade riktigt kul när vi betygsatte rätterna vi tog för oss av. Även om vi inte förstod vad vi sa.
Jag är så emot burka och niquab att jag inte har ord. Skäms för att vi tillåter kvinnoförtryck, hedersvåld och barnäktenskap. Vet inte varför vi gör det?
Och Ann Linde har sagt att hon inte kommer att ha slöja i Saudiarabien, eftersom det inte är lag på slöja där.Även Michelle Obama vägrade täcka sig under besök i Saudiarabien. Hur många svenska ministrar som inte täckt sig, det vet jag tyvärr inte. Men allt för få, skulle jag gissa.
Från hennes fb:Och Ann Linde har sagt att hon inte kommer att ha slöja i Saudiarabien, eftersom det inte är lag på slöja där.
Nej då . Det är en komplex fråga så är man en hyfsat vettig person bör man ha lite motstridiga känslor tycker jag .
Jag är inte heller för ett förbud eftersom det inte löser själva huvudproblemet, frågan går mycket djupare än så.
den här summerar det rätt bra.
INGEN ska bestämma vad någon ska eller inte ska ha på sig. Riktigt små barn undantaget.
Hur skulle ett förbud se ut och fungera? Om en kvinna försöker studera, ska hon bli avvisad pga burka eller niqab?
Jag såg det som ett omvänt förbud mot att inte ha. Alltså lämnar du huset ska den av. Lika som i de länderna utanför huset ska den på.
Ja jo men det där låter väldigt styltigt tycker jag. Hur gör man med folk som går med en tjock luvtröja på sommaren och går och svettas, sätter man regler även mot det?Det är företagets inställning.
Jag kan begripa den. Om man har samma kläder inomhus i 20 grader som man har ute i minus 15 så blir det svettigt.
Och när man går ut börjar man frysa.
Nä, fast jag tror ändå att många inte kommer att få gå ut alls. För min del är det nog ändå viktigare att kvinnorna kommer ut och på så sätt kan bli en del av svenska samhället så långt det är möjligt än att de inte får röra sig ute utan alls... Men frågan är komplex, absolut.@Cambrie Fast jag har träffat många kvinnor som blivit tvingade av sina partners att bära hijab. Många av dem säger att det för dem hade hjälpt om det funnits ett förbud för dem att peka på. Istället får de stå där med all sin, i sin partners ögon, slampighet och försvara varför de ska få gå utan. Hade de kunnat peka på en lag hade de haft det med sig; "här får man faktiskt inte ha det, inte mitt fel, det är svenskarna som bestämt det". En del av dem har trott att när de kommit hit ska de bli bättre, de kan inte bli tvingade längre. Och sen blir det inte så.
Jag säger inte att jag därför är emot ett förbud, men att säga att det bara hjälper svenskar är inte sant.
Det här är vad kvinnorna själva kommunicerat direkt till mig. Deras önskan, deras åsikter, deras tankar. Jag skulle aldrig drömma om att säga till dem att de har fel.Nä, fast jag tror ändå att många inte kommer att få gå ut alls.
Det här är vad kvinnorna själva kommunicerat direkt till mig. Deras önskan, deras åsikter, deras tankar. Jag skulle aldrig drömma om att säga till dem att de har fel.