Förvånad över min reaktion

Det gör inte jag heller, men jag tror på att lagstifta om mänskliga rättigheter och människors lika värde.

Jag säger som Sophia Jarl skriver i Expressen:

"Många säger att slöjan handlar om religion. Jag hävdar att den står för och tar sitt ursprung i kulturella, traditionella och patriarkala strukturerar som skambelägger och sexuellt förtrycker kvinnor. Dessa dräkter har enbart syfte att manifestera kvinnans lägre status gentemot mannen. Kvinnan skall dölja sin kropp som ett uttryck för blygsel och förminskande av sin sexualitet. Inom traditionen stärks mannens position av att hans kvinna döljer sin person och sin kropp när andra män tolkar den täckta kvinnan som hedersam och följsam.

I Sverige ses varken män eller kvinnor enbart som företrädare för sitt kön. Vår identitet är så mycket mer än sexualitet. Vi möts som jämlikar utifrån fria och individuella val av vem vi vill vara. Allt annat är omodernt, diskriminerande och hör inte hemma i ett land som har kämpat för jämlikhet i över hundra år."
Helt enig och väl skrivet!
Dessutom får de som har plaggen på sig inte arbeta enligt samma trosuppfattning. Och hur fungerar det med "Den svenska modellen" vill man ju gärna fråga Löfvén?
Är förvånad att så få verkar ha sett kvinnor i dessa plagg? Passerar ni Göteborg, så åk till Backaplan och gå in på den stora woken där. Tre kvinnor sist jag var där. De hämtade inte ens maten själv. :cry:
Det var väldig skillnad mot kvinnorna i hijab (och utan). De vi hade riktigt kul när vi betygsatte rätterna vi tog för oss av. Även om vi inte förstod vad vi sa.
Jag är så emot burka och niquab att jag inte har ord. Skäms för att vi tillåter kvinnoförtryck, hedersvåld och barnäktenskap. Vet inte varför vi gör det?

Ja, väldigt märkligt! Till och med lilla Falköping ser man ju dagligen kvinnor i slöja som bara visar ögonen.
Och där råkar jag veta att det finns gott om hedersförtryck (och månggifte) . :(
En familj som följdes upp då skolan på goda grunder anade oråd, flyttade raskt till annan kommun.

Jag blir obehagligt berörd av att se heltäckta kvinnor och kan på ett ytligt sätt bara tröttna ur och tänka förbjud skiten. Men samtidigt stör det mig att vi hamnar i att diskutera kvinnors klädsel, vilket det är för kort kjol eller niquab, istället för att diskutera mäns beteende och maktuttryck.

Helt enig och väl skrivet!
Dessutom får de som har plaggen på sig inte arbeta enligt samma trosuppfattning. Och hur fungerar det med "Den svenska modellen" vill man ju gärna fråga Löfvén?
Är förvånad att så få verkar ha sett kvinnor i dessa plagg? Passerar ni Göteborg, så åk till Backaplan och gå in på den stora woken där. Tre kvinnor sist jag var där. De hämtade inte ens maten själv. :cry:
Det var väldig skillnad mot kvinnorna i hijab (och utan). De vi hade riktigt kul när vi betygsatte rätterna vi tog för oss av. Även om vi inte förstod vad vi sa.
Jag är så emot burka och niquab att jag inte har ord. Skäms för att vi tillåter kvinnoförtryck, hedersvåld och barnäktenskap. Vet inte varför vi gör det?
För att vi är så rädda att bli stämplade rasister att man hellre sätter på sig ett rosa filter än att lyfta frågan.
Jag har stora problem med att det finns en sån utanförskap i Sverige som bara växer och växer.
Under dom två åren jag bott utomlands så ser jag en stor förändring, och inte till det bättre.

Och Ann Linde har sagt att hon inte kommer att ha slöja i Saudiarabien, eftersom det inte är lag på slöja där.
Från hennes fb:
Jag är handelsminister i Sveriges regering. Liberalernas partiordförande Jan Björklund har valt att kritisera mig för hur jag sköter mitt jobb. Bakgrunden är min resa till Iran där jag enligt lag tvingades täcka mitt hår.

Kvinnors svåra situation i Iran är väl känd, liksom min syn på förtryckande lagar. Däremot är det överraskande att Liberalernas ordförande attackerar mig för att jag täckt mitt hår - eftersom kvinnor i delegation under Carl Bildts besök reste till Iran på precis samma sätt, det vill säga med täckt hår. Det var samma regering som Björklund nyss satt i.

Jag hade inte kunnat leda den svenska handelsdelegationen, träffa åtta ministrar, sluta fem samförståndsavtal och medverka till att svenska företag tecknat kontrakt för nästan tre miljarder kronor utan att resa till Iran. Jag hade heller inte kunnat ta upp frågor om kvinnors rättigheter eller framföra den svenska synen på mänskliga rättigheter och fackliga rättigheter under samtliga ministermöten – vilket jag självklart gjorde.

Jag tänker inte bryta mot lagen i något land som jag besöker – precis som vi förväntar oss att utländska politiker följer svensk lag när de är på plats här – detta oavsett vad jag personligen anser om lagen. Vid mitt kommande besök i Saudiarabien kommer jag inte att täcka mitt hår, där är det heller inte lag.
Om jag hade följt Liberalernas krav hade jag varit tvungen att stanna hemma i stället för att utföra mitt uppdrag – bara för att jag råkar vara kvinna. Och det, Jan Björklund, kan du glömma!

svensk-swedish-meme-rolig-politik.jpg
Nej då :). Det är en komplex fråga så är man en hyfsat vettig person bör man ha lite motstridiga känslor tycker jag ;) :D.
CzyryK
den här summerar det rätt bra.
INGEN ska bestämma vad någon ska eller inte ska ha på sig. Riktigt små barn undantaget.

Senast ändrad:
Jag tycker det här är så himla svårt. I frågan om förbud är jag nog rätt klar över att jag tycker att det är fel att lagstifta om klädsel. Som @niphredil säger känns det principiellt fel och dessutom känns det krångligt rent tekniskt - var ska gränsen dras, vad ska vara tillåtet och vad ska inte vara det? Även om jag vet att det har gjorts i andra länder, så de har ju uppenbarligen hittat en lösning de tycker funkar.

I övrigt är jag väldigt ambivalent i frågan. Å ena sidan finns det ett tvång grundat på religiösa eller kulturella skäl och tvång är enligt mig ytterst sällan bra. Å andra sidan tänker jag att en kvinna i niqab som studerar eller jobbar, troligtvis tagit en hel del fighter för att kunna göra just det. Och i det läget kan jag tycka att det är viktigare att hon får utbildning och möjlighet till en egen försörjning, än att hon också ska ta fighten om klädseln. Dessutom tänker jag att utbildning är en bra grund för att kunna fatta egna, välinformerade beslut om slöjans vara eller icke vara, form och täckningsgrad och att vi på det sättet på sikt får till en diskussion och förändring av kvinnors klädsel i det offentliga rummet. Det sista ska dock läsas mot bakgrund av ett muslimsk samhälle där skolgång och utbildning inte är något självklart. Det är därför kanske inte helt applicerbart på Sverige, där diskussionen nog kan se lite annorlunda ut.

Hur skulle ett förbud se ut och fungera? Om en kvinna försöker studera, ska hon bli avvisad pga burka eller niqab?

Problemet känner jag är väl i så fall de kvinnor som blev tvingade? Man kommer liksom lite fel på det om man ska stifta lagar mot klädseln.

A) De kvinnor som blir tvingade av sina män kommer inte att få gå ut alls. Löser det problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de stackars förtryckta kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, som inte kommer att få gå ut för sina män, på det sättet blir de ännu mer exkluderade än vad de redan är i det svenska samhället. Bra, tycker säkert många svenskar..

B) De kvinnor som vill ha de kläderna och känner sig nakna utan dem kommer inte att gå ut alls. Löser de problemet? Jo, för många svenskar uppenbarligen, för de slipper ju se de "stackars förtryckta" kvinnorna. Dock inte för kvinnorna, för de kommer ju inte heller att vilja gå ut utan hijab, niquab eller vad de nu vill ha och blir på det sättet ännu mer exkluderade än de redan är i det svenska samhället. Däremot, absolut, kan jag tycka att det bör vara förbjudet med heltäckande ansikte i vissa yrken, men jag tror dock att de kvinnor det i så fall skulle gälla dessvärre står väldigt långt från arbetsmarknaden i merparten av Sverige.

Jag vet att SVT häromdagen kontaktade en god bekant (manlig känd muslim) för att han skulle ställa upp i ett debattprogram för slöjan mot en kvinnlig motståndare till slöjan. Han (och jag, och säkert alla här) förstod dramat SVT ville skapa, med en muslimsk man som stod och propagerade för slöja mot en arabisk tjej (typ Sarah Mohammed) som är emot slöja vilket gjorde att han vägrade men gav SVT många kvinnliga namn som är kunniga och som väljer att bära slöja av fri vilja och kunde stå för att de vill ha den (jag pratar då om hijab, inte niquab).
SVT var föga intresserade, vilket kanske inte är så konstigt om de vill spä på att det är männen som alltid tvingar kvinnan att bära slöja. Även pjäsen "Svenska hijabis" handlar om detta, väl värd att se för att få ytterligare en aspekt på kvinnans sida av historian vilket jag tycker ni ska göra.

Jag är jättekluven, jag vet och känner många kvinnor som absolut vill ha sjal, några som vill ha niquab, och för mig är det jättekonstigt att vi skulle vara likadana som Iran fast åt andra hållet och lagstifta om klädsel. Problemet måste ju ändå vara när det faktiskt handlar om lagstiftning och tvång som inte hör hemma i ett samhälle, inte vad man VÄLJER att ha på sig?

Jag reagerar aldrig när jag är utomlands, under hösten när jag pluggade i Kairo var det nog i alla fall 85 procent som bar hijab, av dem kanske 50% bar niquab, så att det skulle vara förbud där som någon skrev stämmer inte, det förslaget gick aldrig igenom. Burka såg jag ingen. I Sverige reagerar jag visserligen, men har nog ingen direkt åsikt om det mer än att jag nog är för ett förbud när det kommer till vissa serviceyrken.
Jag själv tar seden dit jag kommer, skulle det vara lagstadgat, skulle jag naturligtvis täcka mig, Iran till exempel, däremot inte i Saudi Arabien där det som sagt inte är lag. Jag täcker mig ALLTID (och tar av mina skor eftersom även det är sed) när jag går in i en moské, likaväl som att jag inte sitter med benen i kors i den arameiska kyrkan eller har bara axlar i vilken katolsk kyrka som helst. Inget konstigt alls tycker jag.

Jag såg det som ett omvänt förbud mot att inte ha. Alltså lämnar du huset ska den av. Lika som i de länderna utanför huset ska den på.

Ja men hur ska det fungera rent praktiskt? Ja, det går ju att avvisa folk från byggnader men vem vill avvisa nån som bara vill gå i skolan? Och utomhus går det ju knappast att förbjuda?

@Cambrie Fast jag har träffat många kvinnor som blivit tvingade av sina partners att bära hijab. Många av dem säger att det för dem hade hjälpt om det funnits ett förbud för dem att peka på. Istället får de stå där med all sin, i sin partners ögon, slampighet och försvara varför de ska få gå utan. Hade de kunnat peka på en lag hade de haft det med sig; "här får man faktiskt inte ha det, inte mitt fel, det är svenskarna som bestämt det". En del av dem har trott att när de kommit hit ska de bli bättre, de kan inte bli tvingade längre. Och sen blir det inte så.

Jag säger inte att jag därför är emot ett förbud, men att säga att det bara hjälper svenskar är inte sant.

Det är företagets inställning.

Jag kan begripa den. Om man har samma kläder inomhus i 20 grader som man har ute i minus 15 så blir det svettigt.
Och när man går ut börjar man frysa.
Ja jo men det där låter väldigt styltigt tycker jag. Hur gör man med folk som går med en tjock luvtröja på sommaren och går och svettas, sätter man regler även mot det?

Jag fattar hur du menar dock.

@Cambrie Fast jag har träffat många kvinnor som blivit tvingade av sina partners att bära hijab. Många av dem säger att det för dem hade hjälpt om det funnits ett förbud för dem att peka på. Istället får de stå där med all sin, i sin partners ögon, slampighet och försvara varför de ska få gå utan. Hade de kunnat peka på en lag hade de haft det med sig; "här får man faktiskt inte ha det, inte mitt fel, det är svenskarna som bestämt det". En del av dem har trott att när de kommit hit ska de bli bättre, de kan inte bli tvingade längre. Och sen blir det inte så.

Jag säger inte att jag därför är emot ett förbud, men att säga att det bara hjälper svenskar är inte sant.
Nä, fast jag tror ändå att många inte kommer att få gå ut alls. För min del är det nog ändå viktigare att kvinnorna kommer ut och på så sätt kan bli en del av svenska samhället så långt det är möjligt än att de inte får röra sig ute utan alls... Men frågan är komplex, absolut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka