Förvånad över min reaktion

Jag är faktiskt inte för ett förbud. Det är jag väldigt ensam om kan jag säga, i den branschen som jag arbetar. Jag tror inte på att lagstifta flickors eller kvinnors kläder.

Min hållning innebär många problem och det största är att om du inte kriminaliserar flickors bärande av hijab/niqab el dyl så betyder det att det faller på flickan själv att motivera för sina föräldrar varför hon inte ska bära det. Där kunde lagen hjälpa henne, som uppbackning. Trots det kan jag inte se det vara acceptabelt att lagstifta kring klädsel på det viset.
Vad är det som gör att du ställer dig mot en lagstiftning?
Det andra stycket tycker jag i stället motiverar för ett lag förbud.

Jag har alltid varit emot ett förbud, men har alldeles precis svängt. Har alltid sett det som att det är män som kräver slöja på kvinnor och män som kräver att slöjan ska tas av. (Förenklat.)

Just för att jag ser svårigheten för många barn. Jag hoppas och tänker att en lagstiftning hade kunnat "luckra" upp att man bär slöja ö.h.t. Men att det då blir den vuxna individens val.

Kolla gärna in gruppen "My stealthy freedom" på Facebook.
Kvinnor i Iran riskerar allt genom att inte bära slöja offentligt, samtidigt som svenska ministrar kommer dit slöjbeklädda istället för att stå upp för kvinnors rättigheter då man har chansen.

https://www.washingtonpost.com/news...g-headscarves-in-iran/?utm_term=.3aacd9863382
Jag känner mig ambivalent i den frågan. De hade trots allt "bara" slöja när de var ute, som jag förstod det?
Samtidigt så tycker jag att det pratas så ofta om "att man får ta seden dit man kommer".
Men gäller det bara invandrare till Sverige?

Det handlar väl knappast enbart om att förbjuda ett plagg? För mig handlar förbudet om att förbjuda den vidriga maktstrukturen bakom.
Rent praktiskt, hur förbjuder du det eller slöjan utan att det går ut över kvinnorna? De som lever så kommer inte få gå utanför hemmets väggar men du slipper ju se det, så på så vis fungerar ju ett förbud. Jag tror mer på att försöka påverka och informera bort istället för att förbjuda, som den somalier som rädda sina döttrar från omskärelse när släkten försökte passa på då han var i Sverige.

Det här var uppe i en tråd förra året också och jag är en av de som fortfarande anser att det borde vara ett förbud mot att täcka ansiktet/hela huvudet BÅDE för kvinnor och män i Sverige.
För jag blir faktiskt rädd att möta någon som jag inte ser ansiktet på och värre är att inte ens se ögonen :crazy:
Men jag inser också problematiken med de baklavas som används vintertid vid skid- och skoteråkning...
Så jag står också med ett ben i varje "läger" :crazy:

Jag känner mig ambivalent i den frågan. De hade trots allt "bara" slöja när de var ute, som jag förstod det?
Samtidigt så tycker jag att det pratas så ofta om "att man får ta seden dit man kommer".
Men gäller det bara invandrare till Sverige?
Nu ska ju svenska ministrar representera Sverige och inte bosätta sig i Iran. Dessutom har våra politiker makten att visa att kvinnor inte behöver domineras av lagar som har med förtryck att göra, speciellt inte när det kämpas så med att ge kvinnor fler rättigheter i Iran.

Vad är det som gör att du ställer dig mot en lagstiftning?
Det andra stycket tycker jag i stället motiverar för ett lag förbud.
Som jag skrev: Jag är principiellt emot att man lagstiftar kring kvinnors klädsel. Punkt. Och ja, jag skrev ju det andra stycket eftersom jag ser många argument FÖR ett förbud - bland annat det jag nämnde. Och som jag skrev: trots att jag ser bra argument för ett förbud är jag ändå emot det. Av principiella skäl.

Jag arbetar med den här frågan och har tänkt igenom det här på längden och tvären, och det här är min ståndpunkt.

@Sporthorse Ja, My Stealthy Freedom har jag följt längre (kan även rekommendera Girls at Dhabas). Värt att nämna är att My Stealthy Freedom är emot forced hijab, inte hijab generellt (inte riktat till dig specifikt, utan mer allmänt).

Jag har varje vecka diskussioner med muslimska kvinnor som envisas med att ha samma kläder inomhus som utomhus. De säger att det är religion.

Vi vill av hygieniska skäl inte att de går i ytterkläder inomhus och vi har förklarat att om de vill ha lång kappa är det bättre att ha två kappor - en innekappa och ett ytterplagg som tas av när de kommer inomhus.

En av de yngre kollegorna berättade om sin kompis som satt och svettades i bilen på sommaren. Hon hade föreslagit att kompisen skulle ta av sjalen eftersom ingen såg dem, men fått svaret -gud ser mig.

Den ena sidan av mig förtvivlas över att det som vi uppnått genom rösträttskamp och kvinnokamp inte kommer de där kvinnorna till del. Samtidigt som jag känner mig fördomsfull.

Mixade känslor verkligen.

Dessutom har våra politiker makten att visa att kvinnor inte behöver domineras av lagar som har med förtryck att göra, speciellt inte när det kämpas så med att ge kvinnor fler rättigheter i Iran.
Hur många svenska kvinnliga politiker har tidigare gått emot iransk lag och struntat i slöjan? Av ren nyfikenhet alltså. Jag vet att tyska politiker gjort det bland annat.

Nu ska ju svenska ministrar representera Sverige och inte bosätta sig i Iran. Dessutom har våra politiker makten att visa att kvinnor inte behöver domineras av lagar som har med förtryck att göra, speciellt inte när det kämpas så med att ge kvinnor fler rättigheter i Iran.
Fast jag tycker att man kan visa rätt bra att man inte domineras av lagar och förtryck trots slöja. Finns ju trots allt otaligt vuxna kvinnor med slöja som inte är förtryckta.
Och jo, jag säger inte att det var rätt i detta fallet, men man har en skyldighet att förhålla sig till viss del efter det landets normer. Precis som jag tycker man ska göra när man är på besök i Sverige.

Dess ministrarna träffade ju och pratade med män utan slöja. De hade ju hur mycket möjligheter att trots det faktum att de tog av sig slöjan inomhus.

Som jag skrev: Jag är principiellt emot att man lagstiftar kring kvinnors klädsel. Punkt. Och ja, jag skrev ju det andra stycket eftersom jag ser många argument FÖR ett förbud - bland annat det jag nämnde. Och som jag skrev: trots att jag ser bra argument för ett förbud är jag ändå emot det. Av principiella skäl.

Jag arbetar med den här frågan och har tänkt igenom det här på längden och tvären, och det här är min ståndpunkt.

@Sporthorse Ja, My Stealthy Freedom har jag följt längre (kan även rekommendera Girls at Dhabas). Värt att nämna är att My Stealthy Freedom är emot forced hijab, inte hijab generellt (inte riktat till dig specifikt, utan mer allmänt).
Ok, tänkte att jag hade missuppfattat dig (ibland så glöms det bort ett lite "inte" eller liknande ord som gör att hela andemeningen förändras).

Hur många svenska kvinnliga politiker har tidigare gått emot iransk lag och struntat i slöjan? Av ren nyfikenhet alltså. Jag vet att tyska politiker gjort det bland annat.
Även Michelle Obama vägrade täcka sig under besök i Saudiarabien. Hur många svenska ministrar som inte täckt sig, det vet jag tyvärr inte. Men allt för få, skulle jag gissa.

Den ena sidan av mig förtvivlas över att det som vi uppnått genom rösträttskamp och kvinnokamp inte kommer de där kvinnorna till del. Samtidigt som jag känner mig fördomsfull.
Fast de får ju del av det kvinnor innan oss slogs för. De får gå i skola och lära sig saker, de får när de är medborgare också rösträtt, de kan ha ett jobb utan att fråga sin man. Lagligt sett alltså.

Men visst, det är ju ett steg tillbaka i utvecklingen att behöva ta denna diskussionen. Jag är av åsikten att det inte handlar om religion, det handlar om kultur och om åsikten att kvinnan är till för mannen.

Fast jag tycker att man kan visa rätt bra att man inte domineras av lagar och förtryck trots slöja. Finns ju trots allt otaligt vuxna kvinnor med slöja som inte är förtryckta.
Och jo, jag säger inte att det var rätt i detta fallet, men man har en skyldighet att förhålla sig till viss del efter det landets normer. Precis som jag tycker man ska göra när man är på besök i Sverige.

Dess ministrarna träffade ju och pratade med män utan slöja. De hade ju hur mycket möjligheter att trots det faktum att de tog av sig slöjan inomhus.
Jag tycker att antingen så bär man ingen slöja, eller så ska samtliga ministrar bära slöja, inklusive männen. På så sätt visar man hur fånigt det hela ser ut samt att man inte går emot deras sharialag.

Stefan Löfven i slöja hade varit något.

Fast de får ju del av det kvinnor innan oss slogs för. De får gå i skola och lära sig saker, de får när de är medborgare också rösträtt, de kan ha ett jobb utan att fråga sin man. Lagligt sett alltså.

Men visst, det är ju ett steg tillbaka i utvecklingen att behöva ta denna diskussionen. Jag är av åsikten att det inte handlar om religion, det handlar om kultur och om åsikten att kvinnan är till för mannen.
Det handlar om makt. Mannens makt och äganderätt över kvinnorna. Kvinnan är ett redskap som står under mannen. Mannen styr hur kvinnan ska leva.

I ett flertal europeiska länder har man haft folkval om det här ämnet om det ska förbjudas och vissa länder har nu förbud mot det på offentliga byggnader, skolor, sjukhus mm. Det är lite olika. Frankrike, Holland, Belgien, Egypten är några av länderna (lätt att googla).

Det vore väl inte fel här i Sverige heller. Tror det inom kort kommer bli förbud i Australien där jag spenderar mest tid.

Jag tycker att det är ett brott mot jämställdhet i vårt land

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka