Förvånad över min reaktion

Tycker det framförallt borde vara förbjudet för barn att täcka sina kroppar på det viset!
Jag är faktiskt inte för ett förbud. Det är jag väldigt ensam om kan jag säga, i den branschen som jag arbetar. Jag tror inte på att lagstifta flickors eller kvinnors kläder.

Min hållning innebär många problem och det största är att om du inte kriminaliserar flickors bärande av hijab/niqab el dyl så betyder det att det faller på flickan själv att motivera för sina föräldrar varför hon inte ska bära det. Där kunde lagen hjälpa henne, som uppbackning. Trots det kan jag inte se det vara acceptabelt att lagstifta kring klädsel på det viset.

Jag har blivit rädd de (få) gånger jag sett enbart ögonen på en människa. Tror att det är för att jag inte kan se och tolka ansiktsuttryck, och det är viktigt för mig.

Jag skulle själv inte vilja vara klädd så. Men jag tänker att jag inte har rätt att ha åsikter om vad någon annan kvinna har på sig. Om hon inte uttrycker att hon vill ha stöd/hjälp av mig beträffande detta.

Ibland kan jag tänka att det skulle vara skönt att ha slöja. Slippa fixa håret osv. Men det är ett mycket naivt sätt att se på det ur flera aspekter, bl a för att det är sprunget ur min västerländska kulturbakgrund.

Jag är faktiskt inte för ett förbud. Det är jag väldigt ensam om kan jag säga, i den branschen som jag arbetar. Jag tror inte på att lagstifta flickors eller kvinnors kläder.

Min hållning innebär många problem och det största är att om du inte kriminaliserar flickors bärande av hijab/niqab el dyl så betyder det att det faller på flickan själv att motivera för sina föräldrar varför hon inte ska bära det. Där kunde lagen hjälpa henne, som uppbackning. Trots det kan jag inte se det vara acceptabelt att lagstifta kring klädsel på det viset.
Det handlar väl knappast enbart om att förbjuda ett plagg? För mig handlar förbudet om att förbjuda den vidriga maktstrukturen bakom.

När jag fortfarande körde buss fanns det ett par med niqab och ngn med burka.

Alla har hälsat, betalt, haft pli på sina avkommor och satt sig.

Första gången tittade jag säkert lite extra men sedan har jag nog mest tänkt något i stil med "de får ju vara ute och resa själva iaf".

Och nej jag känner inte att det är ok att kvinnor ska täcka sig på det viset men har någon naiv förhoppning om att det på sikt hjälper att röra sig i ett samhälle där de flesta kvinnor inte är täckta. Och har alla sorters jobb.

Jag tror inte på att lagstifta flickors eller kvinnors kläder.
Det gör inte jag heller, men jag tror på att lagstifta om mänskliga rättigheter och människors lika värde.

Jag säger som Sophia Jarl skriver i Expressen:

"Många säger att slöjan handlar om religion. Jag hävdar att den står för och tar sitt ursprung i kulturella, traditionella och patriarkala strukturerar som skambelägger och sexuellt förtrycker kvinnor. Dessa dräkter har enbart syfte att manifestera kvinnans lägre status gentemot mannen. Kvinnan skall dölja sin kropp som ett uttryck för blygsel och förminskande av sin sexualitet. Inom traditionen stärks mannens position av att hans kvinna döljer sin person och sin kropp när andra män tolkar den täckta kvinnan som hedersam och följsam.

I Sverige ses varken män eller kvinnor enbart som företrädare för sitt kön. Vår identitet är så mycket mer än sexualitet. Vi möts som jämlikar utifrån fria och individuella val av vem vi vill vara. Allt annat är omodernt, diskriminerande och hör inte hemma i ett land som har kämpat för jämlikhet i över hundra år."

Ibland kan jag tänka att det skulle vara skönt att ha slöja. Slippa fixa håret osv. Men det är ett mycket naivt sätt att se på det ur flera aspekter, bl a för att det är sprunget ur min västerländska kulturbakgrund.
Fast du behöver inte ha sjal för att kompensera en dålig hårdag.

Det går utmärkt att bära en käck hatt t.ex. Fråga @tornblomma :D eller en snygg basker. Det behöver inte vara en sjal.

(mitt ex påstod att kepsen var hans löneförmån. Han slapp kamma sig om mornarna;) )

Somaliska småflickor behöver oftast inte ha slöjan på sig?
De jag har arbetat med har haft den på sig ibland och tagit av sig ibland och vissa har inte haft nån alls förrän uppe i mellanstadiet.
Det är svårt att komma åt och jag har inte riktigt bra åsikt för jag gillar ju inte maktstrukturen bakom men sen finns det ju kvinnor som trivs med sin slöja.
Även om de antagligen är rätt få som vågar uttrycka en åsikt åt nåt håll.

Jag blir faktiskt lite rädd, samma reaktion som om jag möter någon i rånarluva, jag går fort därifrån.

Jag tycker det är hemskt att det ligger på kvinnan att inte dra männen från allah, för de kan ju inte tänka själva. Jag blir bara så himla arg av det här.
Det är ju inte något som ska finnas 2017 speciellt i västvärlden.

Säger inte någon till de här kvinnorna att man inte måste ha slöja och att man inte måste lyssna på mannen här? Finns det ingen som kan hjälpa?

Jag blir så ledsen att jag får ont i magen :(

Somaliska småflickor behöver oftast inte ha slöjan på sig?
De jag har arbetat med har haft den på sig ibland och tagit av sig ibland och vissa har inte haft nån alls förrän uppe i mellanstadiet.
Det är svårt att komma åt och jag har inte riktigt bra åsikt för jag gillar ju inte maktstrukturen bakom men sen finns det ju kvinnor som trivs med sin slöja.
Även om de antagligen är rätt få som vågar uttrycka en åsikt åt nåt håll.
Jag är också van vid det "sättet". Barnen har den tills de tycker den är ivägen, typ. Men de barnen kan samtidigt komma i shorts och linne på sommaren. Men då har de oftast två linnen på sig för att man inte ska se bröstvårtorna, det gäller även många killar.
Däremot så känns det ju hårt med de barnen som bär heltäckande även på sommaren och inte har valmöjligheten att ta av sig sin huvudduk, eller kavla upp ärmarna eller komma i shorts.

Jag håller med dig. Det är en svår Fråga, men jag har hamnat i att det inte är rimligt att lagstifta mot viss klädsel.

Man får nog jobba den långa vägen istället.

Fast du behöver inte ha sjal för att kompensera en dålig hårdag.

Det går utmärkt att bära en käck hatt t.ex.
Jag menade mer att slippa bli betraktad som ett objekt, samma som att ha svepande kläder.

Sedan funderar jag på hur det kommer sig att det här har blivit så aktuellt helt plötsligt. Män engagerar sig i att kvinnor inte ska bära slöja. Vems intressen handlar det om egentligen?

Jag håller med dig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka