Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

KL

idag är det en liten herre som har hoppat 30 cm clear round felfritt :banana:

vi var i väg på klubbhoppning i grannstallet som ligger ca 20 min ridtid bort.
mkt folk, ett tiotal transporter, familjer med barnvagnar osv osv.
vi skulle bara rida dit för att miljöträna egentligen, men sen lugnade han ner sig och kändes jättefin.

vi travade först banan runt med bommarna liggandes ner på marken och fick en liten rosett :laugh:;)

sedan efteranm. jag oss till 30 cm och vi gick felfritt :laugh:
han har aldrig hoppat bana förut.

behöver jag säga att jag är helt superstolt över min lilla ponny?

:banana:

Oj, du hoppar alltså "bana" med din redan! Jag har inte ens gått över bommar uppsuttet med min lilla. Nu är han ju dessutom konvalecent tills på månsdag (efter kastreringen) sedan ska vi börja så smått igen, mest tömkörning och ut och leka i skogen :)

Kul att det gick bra för er då iallafall! Grattis!

aa det gör vi.

han är jättemycket riden ute i skogen och där på många av våra vägar ligger det nerfallna träd som han har hoppat över sen ja flera månader tillbaka. han älskar att hoppa och tycker det är kul så därför blev det en liten banhoppning idag
(mestadels i trav).
:)
jag skulle däremot inte pressa en 3åring som inte är redo för det och som heller inte "fattat grejen".

DSC00524.jpg

DSC00523.jpg

*kl*

Ja då har vi oxå klarat av vårat 3 års test. Blev lite besviken på hoppbetyget då kommentarerna var "hoppvilja,bra fram och bak. Samarbetsvilja och uppmärksamhet. Orädd. Energisk" Betyget 7-7 :confused: Vad mer kan man begära? Han hoppade som en gud, hästen innan sprang bokstavligen rakt genom hindren m.m och fick betyg 7-8 :confused: Men men så är det med bedömningar, man ska inte förstå sig på dom :rofl:

Poängen blev 88766677. 43 hopp 41 dressyr. Han blev väldigt spänd när jag skulle visa gångarterna. Lite synd, inte för han har några jätte gångarter men kunde kanske knåpat in ett poäng eller två.

Ridprovet var rena katastrofen. Inte för inte min herre kallas för gangstern och det var han ju tvungen att bevisa. Hann i stort sett skritta ett par varv och trava ett halvt innan han tvärnitade, reste sig riktigt högt ett par gånger och sen fullkomligt exploderade i bockar. Behöver jag säga att matte fick en flygtur som hette duga :crazy: Domarens kommentar var att om jag sitter upp igen har han några hästar jag kan få rida in :rofl: Men vi fick trots allt godkänt när jag kommit upp igen och lyckats visa han i alla gångarter efter lite om och men :D Fast jag kan knappt röra mig idag :p

Här är en med samma erfarenhet från just hoppningen!

Då var treårstestet avklarat även för vår del. Gångarter 45 p klass 1, hoppning 46 p (hoppn. 7-8) klass 1.
Lite blandade känslor inför resultatet har jag allt. Jag tycker att jag försöker se kritiskt på mina hästar men jag blev faktiskt besviken på att vi inte fick högre poäng i hoppningen. Han skötte sig jättebra och hoppade med energi och vilja, kanske att han inte öppnar upp bak och kommer lite stort på första hindret men förstår inte att stora språng ska vara så negativt.

Han fick omdömmet på teknik: Bra frambensteknik, hoppar något tungt och oelastiskt (7). Temperament och allmänt intryck: God hoppvilja, samarbetsvillig, energisk (8).

Jag är iallafall jätte nöjd med min lilla häst (lilla och lilla, 168 cm. mättes han till, trodde han var 165 cm.). Däremot är jag mindre nöjd med domarna som jag tycker dömde rätt konstigt på många hästar måste jag säga. Tycker att jag brukar ha rätt bra koll på vad hästar kommer att få för poäng, men här vet jag inte riktigt hur de tänkte i många fall.

Här är en liten hoppsnutt på min bäbis (vackrast av alla förståss) har inte ett enda kort av honom från gårdagen då min förbannade kamera la av.
löshoppning

Du vet om att förbundet inte ser med positiva ögon på tävlande, ens träningstävlande, med 3-åringar?!

Gäller till viss del även med vuxna och tävlade hästar. Kanske har hästen en stam som är känd för dålig hållbarhet t.ex. Den kanske håller tills den är 12 år men sen funkar det inte längre.
Nej, avel utan känd härstamning förstår jag mig inte på.

(Trots att det är connemara och inte arab jag främst sysslar med ;) )

Jag har också "hoppat" idag för första gången uppsuttet. Så mycket hoppande blev det inte men ändå... vi travade lite bommar och avslutade med att "hoppa" den lilla cavalettin några gånger. Lillan fattade noll och lyfte inte alls på benen, ja hon är inte direkt rädd om sig... La upp en bom på cavalettin så hon skulle se den och då blev det lite mer "hopp". Tyckte hon skötte sig galant!

Har tom bildbevis den här gången ;)

Lär bli en bildbomb :o

Lite framridning
20742830.jpg

20742833.jpg

20742835.jpg

Fortsättning...

trav över bommar
20742834.jpg

Det enorma hindret :angel:
20742836.jpg

Sen dags för att trava av
20742898.jpg

*kl*

Alla får såklart göra som de vill men jag kan nog också tycka att det är lite väl tidigt. Varför stressa?

Delvis KL - Oj vad mycket rolig läsning! har varit borta på maskinexpo och varit magsjuk så har inte läst på nästan en vecka :)

AthenaAvalon - nä jag hade aldrig kedja på honom. Men hade repgrimma om vi tränade på backen och träns om vi var någon annanstans. Fast jag har alla mina hästar tränsade om vi är iväg å tränar eller så (ser MÅNGA som lastar ur och på sina hästar i grimma på ridskolorna....)

Kan tillägga att under mina dagar på maskinexpo var min sambo hästvakt. Han vet knappt vad som är fram å bak men han fixade det galant! Ledde min treåring till och från betet (ca 200 meter) i grimma å grimskaft, plockade av och på regntäcke i boxen, mockade å grejjade! *stolt över dem båda*
En dag glömde han dock ett av bensnörena på täcket så hästen fick panik i boxen när han drog av täcket å det fastnade, rusade ett varv med täcket hängande, sen stannade han och åt ur krubban och min darrande sambo fick lyfta en bakhov å trassla bort täcket... Nästan enda kravet jag hade när jag letade häst var att den skulle vara cool och coolare häst får man leta efter!

oj.... varför så bråttom? Men du känner säkert din ponny väl.

Jag skulle aldrig ta fram min treåring så snabbt man har ju hur många år som helst på sig... men alla gör väl som de vill! :)
Min är oxå väldigt framåt,lättlärd och färdig i kroppen men jag håller mig till rekommendationer om hur en treåring ska tränas. Det finns ju "bepreövade" metoder (jag följer Flyinges lite lätt eftersom den framtida tränaren håller sig till den) Som sagt, alla gör som de själva vill med sina hästar men det låter lite väl avancerat att hoppa uppsuttet dessutom bana på en treåring även om den är glad och pigg. (då skulle jag kunna rida min varje dag, säkert få honom att gå i riktig form, hoppa uppsuttet, skänkelvik/öppna etc för han är så "med" men jag bromsar medvetet eftersom han är alldeles för ung)

oj.... varför så bråttom? Men du känner säkert din ponny väl.

Jag skulle aldrig ta fram min treåring så snabbt man har ju hur många år som helst på sig... men alla gör väl som de vill!
Min är oxå väldigt framåt,lättlärd och färdig i kroppen men jag håller mig till rekommendationer om hur en treåring ska tränas. Det finns ju "bepreövade" metoder (jag följer Flyinges lite lätt eftersom den framtida tränaren håller sig till den) Som sagt, alla gör som de själva vill med sina hästar men det låter lite väl avancerat att hoppa uppsuttet dessutom bana på en treåring även om den är glad och pigg. (då skulle jag kunna rida min varje dag, säkert få honom att gå i riktig form, hoppa uppsuttet, skänkelvik/öppna etc för han är så "med" men jag bromsar medvetet eftersom han är alldeles för ung)

jag kan inte kalla detta tävling, vi travade runt en liten bana i grannstallets paddock.
samma paddock som vi rider i de FÅ gånger vi rider i paddock. så han känner sig hemma där.

han är riden sedan i januari och har en bra kondis nu. bara för att vi (trav)hoppade denna lilla bana betyder inte att jag har gått fort fram med allt.
vi rider i princip inget i paddock, bara ute i skog. jag ställer inga krav på form (även fast den har kommit naturligt till viss del nu). utan vi har det roligt helt enkelt. och han skulle def. visa missnöje om han inte tyckte det.

och jag har tyvärr inte flera år kvar med min, utan jag kommer motvilligt vara tvungen att låna ut/sälja honom i september :( nåt jag verkligen inte vill.

Kedjan är avvecklad iprincip helt hos oss nu. För ikväll flyttar vi till vårt nya stall och ingen behöver längre få smärre panik för att jag leder min häst i vanligt grimskaft :) Nu ska pålle få gå ut igen efter sin OP och där väntar stooora gräshagar!

Duktig man du har du, min vill helst hålla sig på avstånd vad gäller djur i allmänhet. MEN, han ska minsan vaggas ni i djurägarnas värld så fort vi flyttat ihop :devil: Och huset på landet en dag det kommer han definitivt inte undan.

jag skrev inget om tävla heller, bara att hoppa uppsuttet, dessutom bana.

Även om du inte får behålla din fina ponny (för fin är han :)) så tycker jag personligen, hur pigga, snälla och bra kondis en treåring än har så är de för unga att hoppa bana uppsuttet (även om den är bara 30cm) Men det är vad jag tycker. Jag anser att man får bromsa även om de älskar att jobba så får man begränsa dem, som jag gör med mig egen, är oxå riden sen januari, har fina muskler och mkt bra kondis, känns som att rida en vuxen häst och jag skulle sååå gärna avancera ridningen men jag anser att 3 år är för ungt för att göra något mer än att rida i skog och mark, kanske på ridbana nån enstaka gång.
Men det är min personliga åsikt.

vilken härlig anläggning! ser helt underbart ut!

Ja egen gård på landet hittade vi aug 07 för vrakpris och renoveringarna står oss snart i halsen men nu när köket på 40 kvadrat står färdigt så tar vi nya tag med stallet ! Ska börja med två boxar så får vi se var framtiden har att ge. Synd att man bor lite "off" så det är kanske svårt att hitta inack.

tråkigast med egen gård är att man blir "ensam" *snyft* ingen att babbla med i stallet, ingen som kan hjälpa till och ingen att rida med och det är ju nästan halva nöjet, att prata häst *skratt*
Men ingen lägger sig i om jag råkar lägga grimskaftet på fel stället eller inte orkar sopa en dag ;) (eller leder min hingst i grimskaft ! *visslar*)
Hoppas ni får det super i ert nya stall, ser lockande ut!

*KL*

(har tråkigt på jobbet så därför tjatar jag här)

En fråga ang treårs... har hört/läst att många får poängneddrag om hästarna är för små, dvs inte tillräcklig mankhöjd. Är det lika tvärtom? en häst i Gävle mätte skräckinjagande 175; borde inte det oxå dra ned på poäng? (vet inte om det gjorde det eller inte)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar