Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*KL*

(har tråkigt på jobbet så därför tjatar jag här)

En fråga ang treårs... har hört/läst att många får poängneddrag om hästarna är för små, dvs inte tillräcklig mankhöjd. Är det lika tvärtom? en häst i Gävle mätte skräckinjagande 175; borde inte det oxå dra ned på poäng? (vet inte om det gjorde det eller inte)

jag tror att just den hästen fick lite lägre poäng på typ, så det gäller nog åt båda hållen. Min är bara 160 och fick 8 på typ med kommentaren att det drogs ner för att hon var liten.

är bara tvungen att lägga ut lite bilder från betessläppet igår. Våra små puckon har en liiiiten damm i sin hage. Ni kan ju se själva hur kul det var:
20772310.jpg

gammelmannen var tvungen att göra det ordentligt, har man sommarlov så har man:
20772312.jpg

20772313.jpg

Efteråt hittade vi en stackars groda som bodde i den dammen/lerpölen :eek: Stackars liten, hoppas han räddade sig när det var lite lugnt. Den var inte så intresserad av våra hjälpinsatser... :grin:

:D Ser otroligt HÄRLIGT ut, kan man bli gladare av att vara hästägare.. när pållen ser ut som skimmeln efter det lerbadet :rofl:

visst är det för söta, jag vet inte hur länge de höll på...

så här såg han ut efteråt:
20772635.jpg

Haha vilka underbara bilder du har fått! :D

Eddas - jaha! va bra.. eller bra å bra, men att det gäller åt båda håll menar jag :D

Vilka härliga bilder! och vilken lyx för hästarna att kunna svalka sig och "lera"ned sig på betet! min stackare går på okuperad gräsvall med en lada som enda skydd :( Men om några år hoppas jag ha odlat fram en liten björkdunge och anlagt några kullar (å nu blev jag sugen på en damm med *skratt*)

Ser ju verkligen härligt ut det där lerbadet! Mitt sto (Avalons mamma) brukar också ägna sig åt sådana skönhetsaktiviteter ;)

Nu har lillmannen installerat sig på det nya stället och jag är bara SÅ nöjd! Ägarna är dundertrevliga och de inackorderingarna jag träffade igår var också kalas! En av dem tyckte det var synd att Avalon inte var hingst fortf. - Hon hade gärna låtit "en Camiell-avkomma" hälsa lite på hennes dressyrsto ;) Ätligen människor med hästvett som inte är rädda för honom (även om de så själva rider en liten tinker) Han sprang glatt ut i hagen i morse och så mycket där fanns att äta! Stor box på 14kvm som går att vända sig i utan att han slår pannan i krubban..

Nu väntar vi spänt på viktökningen!

(Nu har jag dessutom kommit på ett passande namn till Avalons väntade lillasyster, med risk för att, dock inte med flit, härma Peia här i forumet, så tror jag hon ska får heta Casiopeia)

Senast ändrad:

Hoppas allt det positiva håller i sig efter allt bråk på förra stället! och 14 kvadrat var inte dumt :) Lyx!

*kl*

Idag fick jag min första flygtur på Fibus...:crazy: Han som brukar stå still när man hoppar upp,skuttade frammåt precis när jag var halvvägs uppe,så jag hamnar i total obalans,och nästan smäller ner i sadeln,varav han reser sig,och gör ett bakutsprång,jag håller mig kvar i tre sekunder till,då slänger han sig åt sidan,och då åker jag av,han springer nån meter,sen stannar han och står och tittar,går fram och hämtar han,inge problem alls,hoopar upp igen,och han står stilla,jättemycket beröm,sen när vi ska gå frammåt så vägrar han nästan..får driva jättemycket,och kommer tillslut runt ett varv,hoppar av,och känns som ett stort bakslag.. :(

Allt som har gått så himmla bra..

Aja,imorgon kommer hovis,sen tar vi nya tag.

Välkommen i klubben :devil:

Nä skämt o sidor, du ska se att det kommer gå bättre nästa gång! :)

Idag har jag busat med den lilla. Lite seriös träning, men mest bus och lite trav.
Såhär fet är hon nu.

DSC00203-1.jpg

Senast ändrad:
HUr mkt rider/tömkör etc ni era 05:or?

*KL*
Jag köpte en treåring i pingsthelgen, jättetrevlig liten kille. När jag var hos säljaren för provridning bockade han av henne det första han gjorde :eek: så någon provridning blev det inte...
Nåväl, jag började om med honom och nu har jag vart uppe på honom ett par gånger, travat runt i lina och det har inte vart några problem alls. Har tänkt att rida/ tömköra 1-2 gånger i veckan (+ löshoppning nån gång ibland) året ut och sedan öka på efter årsskiftet. Hur mkt jobbar ni med era?

Sv: HUr mkt rider/tömkör etc ni era 05:or?

Hej och välkommen!
Låter sunt att börja om, då får du honom som du vill och dessutom VET du att han är genomarbetad.
Vad är det för slags häst? Planer inför framtid? *nyfiken i en strut*

Min treåring står å äter gräs å blir tjock å fet just nu. Ska få vila från början på maj till juli. Sen ska han igång igen. Tänker rida ca 3 dagar i veckan varav en dag hoppas jag kunna åka iväg på "träning", även om det blir bara till grannbyns ridbana så bara för miljöträningen. Ska ta tag i löshopp ordentligt bara jag får egen transport. Sen blir det väl vintervila och efter det öka både antal riddagar och länga passen.

KL

idag är det en liten herre som har hoppat 30 cm clear round felfritt :banana:

vi var i väg på klubbhoppning i grannstallet som ligger ca 20 min ridtid bort.
mkt folk, ett tiotal transporter, familjer med barnvagnar osv osv.
vi skulle bara rida dit för att miljöträna egentligen, men sen lugnade han ner sig och kändes jättefin.

vi travade först banan runt med bommarna liggandes ner på marken och fick en liten rosett :laugh:;)

sedan efteranm. jag oss till 30 cm och vi gick felfritt :laugh:
han har aldrig hoppat bana förut.

behöver jag säga att jag är helt superstolt över min lilla ponny?

:banana:

oh! jag tycker det är på tok förtidigt att hoppa uppsutten och speciellt bana. men det är vad jag tycker det.. ;)

Min är inriden hos beridare och kan alla gångarter och dess fattningar, lyssnar till ptroo etc. och är löshoppad ganska mycket.

Jag fick hem honom 3 maj och vi har ridit 2 gånger (på banan då han var hingst) och longerat med/utan inspänning iprincip varannan dag. Sedan kastrerades han den 14 maj och har vilat efter det tills nu. Han ska succesivt sättas igång igen men vi har bytt stall så det får vänta några dagar tills han känner sig hemma.

Jag tänkte rida 2-3 gånger/veckan (enbart ut i skogen tills framåtbjudningen är helt 100), longera/tömköra 2-3 gånger i vecka - beroende på hur mkt jag ridit. Jag letar efter ett ställe att löshoppa på men än så länge har jag inte hittat nått vettigt ställe.

Sedan får han semester samtidigt som mig, 3 veckor fr.om 18 juli. Då blir det enbart gräsätning :)

jag kan inte kalla detta tävling, vi travade runt en liten bana i grannstallets paddock.
samma paddock som vi rider i de FÅ gånger vi rider i paddock. så han känner sig hemma där.

han är riden sedan i januari och har en bra kondis nu. bara för att vi (trav)hoppade denna lilla bana betyder inte att jag har gått fort fram med allt.
vi rider i princip inget i paddock, bara ute i skog. jag ställer inga krav på form (även fast den har kommit naturligt till viss del nu). utan vi har det roligt helt enkelt. och han skulle def. visa missnöje om han inte tyckte det.

och jag har tyvärr inte flera år kvar med min, utan jag kommer motvilligt vara tvungen att låna ut/sälja honom i september :( nåt jag verkligen inte vill.

det beror inte på hästens kondition om det är rätt att hoppa eller ej utan dethar att göra meg skelettet och legamentens uppbyggnad. Hästen ska hålla i många år och att anstänga en ung häst med hoppning är inte bra, visst nu var det ju inte mer än 30 men ändå, en ungästa ska inte vara som en rysk gymnast, i topp som ung och kass när den är 7-8 år.

ja det är inte kul men på något sätt väntar man ju på bakslag.. Men det var ju bra att du inte slog dej så illa! Och det var nog ett missförstånd, när han gick när du hoppade på, och dunsade ner sadeln och då fick han kanske panik och kända att det där på ryggen måste av, så som du skriver det lät det ju inte som han gjorde det på ren djävulskap.. Utan han blev snarare rädd, men det är bara till att ta nya krafter! :banana:

Ja några sånna tankar har jag oxå tänkt, jag är inte så erfaren av unghästar men med barn i familjen så vet man ju vikten av att inte träna för hårt när de är små och växer just pga leder, ligament, skelett etc. och det måste ju vara precis lika med alla varelser.
Man bygger ju för framtiden och även om min häst säkert mer än gärna skulle hoppa hinder med mig på ryggen så låter jag inte honom göra det, just pga kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka