Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min polla har ju oxå mycket manke och inte så mycket hull heller för den delen. Jag använder en Globus tömkörningsgjord på henne och den ligger still och bra. Jag hade tur och hittade en sådan med tömmar till för 800 kr på rea.

Idag har hon bivit inseminerad för första gången!!! Hoppas att hon tar sig så vi får en bäbis nästa vår :)

Tittade på den senast idag faktiskt. Den gick på 1100:- nånting tror jag. Vill eg. ha med riktiga lädertömmar till men vill inte lägga ner en förmögenhet. Imorgon kommer CSN och då ska jag se vad jag kan smälla pengar på ;)

ja jag menade till dej ;). det är ju kul att ni ska visa på treårstestet iallafall! :)synd bara att du inte vill rida honom på det och det är nog inte så lätt att få tag i en ryttare så tätt inpå.. Lycka till allafall på treårstestet! :)

Nu kommer jag dragandes med mitt gjordsnack igen ;)
Har kollat runt lite idag och förstått att Tärnsjös grejer är det alla önskar sig men de flesta har inte råd och nöjer sig med Globus eller Chetaks billighetsvarianter. Det jag har sett av de två sistnämda får mig att tro att de inte skulle sitta bra på min pålle. Hittade däremot en från KJ som jag funderar på att beställa...

Någon som har erfarenhet av den? Tycker den ser bekvämare ut och mjukare. Sedan funderar jag på ett par ordentliga lädertömmar.

Hur föredrar ni att spänna in era hästar när ni tömkör? Jag har alltid bara använd mig av vanlig körknäppning, alltså bett -> gjordring -> hand. Vet att det finns en uppsjö andra varianter (om man tömkör på volt ffa) men hur okej är det att använda det på så unga hästar som våra? Man vill ju inte orsaka skada lixom.

Det finns en liten bild på honom som föl på asvh:s hemsida, om du söker i blupindex. :)

:love: Sååååå söt.
Jag kan bara tänka mig hur vacker han har blivit nu. Stammen går ju inte heller av för hackor, trevligt möderne.

KL
jag har inte läst på länge... hur många ska premiera sina tre åringar? Jag har anmält Nilla.

Jag har en mega gammal Hubertus, allround på min. Den ligger som en smäck på många typer av hästar, har haft den på en arab, D-ponny, tunt hbl och grov travare.

Jag har en billigare tömkörningsgjord från HÖÖKS, den duger bra till det vi gör.

jag har inte läst på länge... hur många ska premiera sina tre åringar? Jag har anmält Nilla.

Beroende på hur det går med betäckning ska Peia på premiering. Hon ska iväg till hingsten i början av juni så får vi se när hon kommer hem igen.
Här i Småland/Blekinge finns premiering ända fram till några veckor in i augusti så förhoppningsvis kommer vi iväg :laugh:

Jag tänkte vänta med att betäcka Nilla tills jag sett hur hon går på tävling. I och med hon har okänd stam så känns det bättre att veta att hon "duger" innan jag lägger pengar på ett föl. Det kostar ju trots allt. Jag vet ju att hon är underbar, men kommer hon att duga för de som ev. ska köpa hennes avkommor? Det är många som frågat om jag inte ska betäcka henne, men jag känner att det är bättre såhär.

Ja vi har ju det :D

Kul att ses till hösten!
Även om det kanske hade varit smidigt för dig att slippa åka så långt.

Jag förstår vad du menar. Jag skulle aldrig köpa en häst med okänd härstamning, särskilt inte utan meriter på den stam man vet om.
Peia har bra stam, tämligen goda visningspoäng och dessutom mycket starkt möderne sett till tävlingsmeriter.

Peia ska betäckas med Sjödalens Magnet RC 103.

en häst med okänd härstamning kan vara minst lika bra som en med bra härtamning. Om inte bättre! har sett flera exempel på detta så man ska inte dömma "hästen efter håren" "stammen"

en häst med okänd härstamning kan vara minst lika bra som en med bra härtamning. Om inte bättre! har sett flera exempel på detta så man ska inte dömma "hästen efter håren" "stammen"

Det tror jag nog att hon är medveten om. Det är ju bara det att om man
inte vet någonting om hästen eller om hästens stam så har man inte den
blekaste aning om vad man får för något, det är ju lättare att veta om man
kan kolla upp hästen innan. Var nog det hon menade..

Här kommer resultat och lite bilder från Schubori´s treårstest på Grevagården. Han fick 7-8-8-6-7-8=44 poäng som dressyrtalang och 7-8-8-8-7-6=44 poäng som hopptalang. Han mätte 172 cm i manken och påminner lite om en älg ;) Saknade lite energi steget men det kommer nog när han vuxit i kostymen lite :) Han skötte sig kanon och nu går han på välförtjänt bete :d

20717901.jpg
[/url][/IMG]

20718215.jpg
[/url][/IMG]

20717903.jpg
[/url][/IMG]

20717902.jpg
[/url][/IMG]

20717901.jpg
[/url][/IMG]

Ptja, ska man avla så känns det ju inte så särskilt lovande med okänd härstamning.
Visst finns det hästar utan känd härstamning som är lika bra som hästar med känd härstamning. Men jag skulle inte välja att avla på en sådan då man inte vet något om eventuella kända problem i släkten osv. Ökar ju också risken för dåligt val av hingst då man inte vet vad som ligger bakom.

Att sedan folk väljer att köpa och i viss mån också avla på hästar med okänd härstamning innebär inte att jag måste göra det, eller ens gilla det.

Jag skulle vilja tillägga... om man köper ett föl eller en mkt ung häst så är det ju lättare med en känd härstamning, om den är okänd så har du ju ingen anning om nåt!

personligen skulle jag aldrig köpa en häst med okänd härstamning, men så håller ju jag på med araber oxå ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka