Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag har tänkt att köpa en "ny" sadel till min polle nu, jag har hittat en begangnad Wintec, som man kan ändra gärnen i när de växer och så! har tänkt på en allround mot hopp, är det någon som har någon liknande? fördelar? nackdelar? Tänkte att det kan vara bra med en sådan med ställbar bom när man håller på med unghäst!
Vad har ni andra för sadlar till era treåringar?

Tack! :D :bow: Tänk att vi har godkända hingstar båda två? :)

Det blev inget treårstest för ponny i Vännäs nu i helgen eftersom de inte fick dispens för sina domare. Jättesynd men då åker vi till Sundsvall i höst istället, inte svårare än så! :) Så då ses ju vi där!

Jag använder bomlösa på min 05:a anledningen till det är enkel, hon kommer bredda ganska rejält, och jag ser ingen anledning till att köpa en dyr sadel som hon kanske bara kan ha 1 månad :D

bomlös åtminståne tills hon är musklad och sen får vi se vad som händer ;)

Ponnyn min har en Wintec Closecontact Cair, 16,5" normal mot vid-koppjärn sitter i nu.

Sen har jag nyligen köpt en (beg) Albion Legend dressyr, 17" MW.

rider mest i dressyren nu den är så jäkla skön och sitter urbra på honom :love:

han kommer ju bredda sig (därför jag köpte wintecen i vintras) men eftersom jag kommer sälja honom i aug/sept så köpte jag nu en dressyr som jag kan sälja till ungefär samma pris på beg.marknaden i höst. så då gör det inget om han har växt ur den om ngn månad :)

*kl*
Jag visade den jag ridit in i Sundsvall i lördags, han skötte sig kalas! Han var kanske lite väl lugn på löshoppningen och tog inte drivningen som man kunnat önska. Men inga rivningar och inga stopp och hoppade helt ok på 1,20.

Han har varit lite sen i huvudet så jag tror att han kommer att bättra sin hoppning när man kan börja trimma uppsuttet.

Visningen för hans skötte han med den äran och höjde skritten från fölvisningen till en 8:a.

Ridningen var "piece of cake", han har mest gått om handhäst så detta var 10:e gången jag red honom. Han gjorde en klockren fattning från skritt när jag bad om den första traven.

Nu får han sommarlov till slutet av sommaren.

katarina_dacke:
Han har gått i min Butet, så han har inte fått någon egen.

Tack, jaaa jag är rätt kär i henne själv. Synd att det inte finns rena skönhetstävlingar att ställa upp i ;)

Är det mycket trakehnerblod i henne? Hon ser lite så ut! :love:

Japp :D
Hon är e. Hochadel som i sin tur är Hohenstein - Donnerhall
så nog finns det där.

Grattis till din diplomhäst, jättekul!!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Han börjar få lite muskler nu lillponnyn. Fått bättre överlinje och muskler öht nu :laugh:
DSC00519.jpg

ponnyryggen
DSC00517.jpg

DSC00520.jpg

igår hoppade vi uppsuttet i paddock för första gången (har hoppat stockar i skogen). travade över några småkryss på 20-30 cm. Han verkligen älskar det! :)

Fin bild i VINTERhagen :D (björkskogen bakom ingår även i hagen samt att där jag står är en kuperad bit med kullar sten och träd, och sen ängen då gör hagen ca 4 hektar stor :laugh:, på 3 häst )
DSC00515.jpg

Vad har ni andra för sadlar till era treåringar?

Peia har precis fått en egen sadel, utprovad på henne. En Prestige Versailles :love:
Innan dess har jag använt två av mina andra sadlar på henne men ingen av de två har legat optimalt så hon fick en egen. Övriga tre sadlar har inte varit alternativ öht.

Prestige-sadeln
20391363.jpg

Japp :D
Hon är e. Hochadel som i sin tur är Hohenstein - Donnerhall
så nog finns det där.

Grattis till din diplomhäst, jättekul!!

Hon är otroligt lik Hohenstein, din dam. Hon ser ju ut som en renrasig trakehner! Härligt!

Ja visst är det :love:

Om hon bara hade fått lite mer gång också... men men, vi kommer igen nästa år och hoppas på fysisk tillväxt och att hon kommer lite mer till sin rätt riden. Hon är ju tyvärr ingen gångartsblänkare, men normalt ligger hon ju i alla fall på 7or rakt över. Hennes utstrålning får helt enkelt överskugga mediokra gångarter. Framöver får jag väl putsa upp henne ordentligt ute på dressyrbanorna så kanske vi kan blända domarna i alla fall :grin:

Jag läste tidigare att det skulle finnas bild på din i ridsport, den måste jag leta upp.

*kl*

Ikväll "drog" jag tamponaden som satt i Avalons kasrerings-snitt. Den satt med tre suturer som jag fick klippa upp. Enligt de på djursjukhuset skulle tamponaden dras 5 dagar efter operation, men där stod ingenting om hur eller om man skulle tvätta med något efteråt. Som tur är har jag kommit så långt på sjuksköterskeprogrammet att jag lärt mig plocka både suturer och agraffer, men jag skänkte en tanke till alla dem som fått en nykastrerad hingst på halsen och som inte ens hört talas om ordet sutur. Min pojke var iallafall väldigt duktig och hans op-sår är jättefint och inte det minsta svullet :)

hur går det för din syster? ska ni visa pollen på treårstestet?
Om det är mig du menar...
så är min syster är inte så vidare pigg men är ialla fall hemma nu.

Jag planerar att visa på treårstestet på lördag. Jag ska visa själv så jag tränar varje dag på att springa med honom. Dock tycker att det är svårt att ställa upp honom bra, men, men, det får gå. Däremot tror jag att vi struntar i ridningen. Om jag inte får tag på någon i sista stund som vill rida.

*kl*

Till en helt annan sak...
Vad har ni för tömkörningsjordar på era treåringar? Alltså märke, modell etc? Min pålle är ju fortf. väldigt tät och har lång manke som gör att jorden vi använder nu (lånat nått billigt sk*t av en tjej i stallet) hamnar väldigt långt bak. Jag behöver tips på en jord som inte gör en ruinerad men som ändå sitter där man satt den från början ;)

Använder ni kapson? Jag har hört både för- och nackdelar med det, har ni några åsikter?

Alla tips och ídéer är välkommna!

Senast ändrad:

Ja visst är det :love:

Om hon bara hade fått lite mer gång också... men men, vi kommer igen nästa år och hoppas på fysisk tillväxt och att hon kommer lite mer till sin rätt riden. Hon är ju tyvärr ingen gångartsblänkare, men normalt ligger hon ju i alla fall på 7or rakt över. Hennes utstrålning får helt enkelt överskugga mediokra gångarter. Framöver får jag väl putsa upp henne ordentligt ute på dressyrbanorna så kanske vi kan blända domarna i alla fall :grin:

Jag läste tidigare att det skulle finnas bild på din i ridsport, den måste jag leta upp.

Det finns en liten bild på honom som föl på asvh:s hemsida, om du söker i blupindex. :)

Appropå det där med bomlösa sadlar, kan du hjälpa mig lite? Jag är urkass på
sadlar överhuvudtaget och bomlösa sadlar har jag aldrig varit i kontakt med.
Har funderingar på att skaffa en sån till min tjej också, för jag har inte världens
bästa ekonomi och vill lägga ut så lite pengar som möjligt på sadlar som hon
bara kommer kunna ha en kort period.

Men hur fungerar de bomlösa sadlarna egentligen? Hur mycket kan muskulaturen
på hästen förändras utan att sadeln börjar ligga illa? Hur vet man att sadeln ligger rätt?
Vad har du för storlek till din?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka