Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Såhär ser hingsten ut:
rc103.jpg

Peia gick riktigt dåligt på treårstestet, växtvärk möjligen men mest tror jag på värmen. 27 grader i skuggan, hon var först efter lunchpausen så var ju som varmast då. I ridhuset fanns ingen luft öht :crazy:
Hon fick 886777 och på hoppningen katastrofala 65 :eek:
Och då är Peia en häst som på alla träningar hoppat för minst 88, oftast högre än så. (Inte jag som bedömt då alltså ;) )
Hon fick beröm för sin teknik men gick inte fram alls tyvärr.
6:an på benen berodde på upprätade kotor, något som alltså kan ske när de växer. Det är inget jag är bekymrad över, hon brukar få 7 eller 8 på benen annars.

Hon fick beröm för ett vackert huvud, att hon är långlinjerad och för bra påskjut bak i galoppen.

Jag är inte orolig för framtiden eller så, tycker mest att det är tråkigt när jag vet vilken hoppstjärna hon är.
Nu fick hon bättre poäng i gångarter än hoppning och det säger en hel del. Gångarter har hon helt okej men det är hoppningen som är hennes signum.

Som Hans (Barkevall, riktig "hästkarl") sa igår:
"Jag har sällan eller aldrig sett en treåring som hoppar så bra. Avspänt, villigt och med en sjujäkla teknik." :love:

Kan ju slänga in härstamningen på båda två också ;)

Peia är e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41 - Lambay Inver RC 4
Magnet är e:Aladdin RC 66 u:Sjödalens Magnolia RC 1147 - Juno Rory RC 56 - Rory Ruadh NC 011

Senast ändrad:

Jag bor i Hälsingland, 6 mil från Hudiksvall.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2482902.ab
Det har snöat hela förbannade helgen men igår blev det lite varmare så det mesta har töat och idag skiner solen igen så jag kunde släppa ut hästen utan täcke. Lite chockartat med minusgrader å ingen päls för fem öre och dessutom 2 dm blötsnö och STORM. Usch! Men nu har snön smält och himlen är blå!

Aladdin - vad tråkigt! å hemskt för din syster! Låter ju mysko att han bara fick frispel så där... men som du säger, kanske fick nå sadeltvång eller reagerade på något som ni inte hörde/såg?

Hur gick det AthenaAvalon?

Menar du kastreringen?

Den gick kalas! Vi åkte upp torsdag eftermiddag till Helsingborg (ca 1 timmes körning), Avalon traskade som vanligt rakt in i transporten utan minsta tveksamhet :love: (speciellt kul när stallägarna som alltid har problem med alla sina hästar och som använder sig av tveksamma lastningsmetoder stod och tittade på). Han stod fint hela vägen upp. Sedan fick han stå i deras stallar mitt emot ett sto med föl, de skötte han bra med undantag för lite frustande och gnäggande. Fredag ringde de mig vid 12.30, då hade han vaknat ur narkosen och mådde bra. Vi kom dit vid 16 och hämtade honom, då hade han inte velat dricka ur vattenkoppen och de undrade om han inte lärt sig det. Jo, sa jag och gick fram till koppen för att kolla på den och det visades sig att den va full med bajs! :mad: Inte undra på att han inte ville dricka utan bara bet på den. Jag fick bort det och sedan tryckte jag på plattan och han började dricka direkt och massor!

Sedan lastade vi igen utan några problem och körde hem. Nu har han boxvila i 10 dagar och får skrittas 10 min x 2 om dagen. Han är fortf. skrikig men det ger sig nog om ett tag. Vi betar på baksidan sålänge och idag ska han ut i lilla konvalecenthagen som har MASSA gräs eftersom ingen stått där på länge.

Han är sydd och har en tamponad i dräneringshålet som de lämnat. Den ska dras på onsdag. Ingen feber och ingen svullnad så han har tagit det hela bra. Dock är han lite uttråkad och hade igår lyckats skruva av muttern på sprinten som håller boxen stängd, så när en av stalltjejerna kom in i stallet stod han med halva kroppen ute i stallgången :grin:

Hittade om premieringen, GRATTIS! vad kul :D
3 årstest hur blev det med det för er del?

Tackar, våra hästar skötte sig utmärkt, vi är inte bara grymma som hinderpersonal eller hur:D

Ja dom skötte sig kanon bra, synd att jag missade på Ali bara, gick ut och skar vägen, skulle ha varit mer med, men han brukar fixa det mesta, synd men klass 1 är inte fy skam. Och dubbel diplom för Falcon var strålande, och det stämmer att han är till salu.

Svårt att sälja en så talangfull häst speciellt med den tekniken han har över hinder och attityden, men men money money money....:cry:

Han gjorde ett underbart ridprov mycket bra på allt :D

Ja fast nog tyckte jag att prislappen var lite billig med tanke på helgens resultat ;)
du ska veta att jag är lite sugen.

För övrigt var de lite roligt med din annons.
Pappa såg den o sa..Sara har du satt ut calle på annons?! :eek:
För han var så himla lik calle när han var i den åldern och pappa såg väl bara att de stod cardento som pappa på din ;)

Ja det var kastreringen jag menade :) Skönt att allt gått väl hittills. Men dåligt att de inte ens KOLLAT vattenkoppen på kliniken! *morr* När det var något så enkelt som bajs, man måste väl hålla koll?! De märkte att han INTE drack men inte så att de kunde leta efter en anledning; se efter om koppen verkligen fungerade/trasig.

Tar säkert över en månad innan han blir valack även om man skurit bort De Heliga Delarna. Är säkert jättebra att låta honom gå i sjukhage istället för box, mer stimulans å skönt med frisk luft!

Mm, tyckte det var lite dåligt av dem, speciellt som han stod och bet på vattenkoppen = ganska uppenbart att han vill nått med den.

Han kommer nog inte hingsta ner på ett tag nej, men nu kan han iaf inte orsaka nån vidare skada om han råkar komma lös. Han står på box under dagen sen får han komma ut i sjukhagen när de andra går in vid 16.30 och vara ute ca 2h. Han rör sig lika mycket där som om jag skulle gå med honom 10 minuter, dessutom är där mkt mer gott att äta.

Ska försöka flytta honom efter nästa helg. Är rätt trött på folk i mitt stall som fortf. ser honom som en galning :mad: Det är han aldrig och har aldrig varit men "Hingst" är lixom inpräntat i deras skalle och de vill helst att han alltid ska vara inne med stängd övergrind så han inte kan hitta på hyss. Medan jag anser att ju mer man bommar igen runt om ju "farligare" blir han, bättre att vänja vid att ha det som alla de andra, som han alltid kunnat innan. Bara för man fyllt 3 blir man inte automatiskt galen i skallen!

Ja jag håller helt med dig.
och som tjejen jag red för sade om att ha hingst
"visst ska man vara på sin vakt, men behandlar man dem med lugn och ro så blir de lugnare. Men om man ger dem rapp med pisken eller smäller i boxgallret så fort de gnäggar eller rycker i tyglarna när de showar så kan det ge tvärtom verkan - smärtan gör dem ännu mer hingstiga och ger ännu mer adrenalin. Bättre att bara ignorera dem!"

Precis! Han är dessutom väldigt lätt att avleda, så om jag ex. leder honom och han börjar blåsa upp sig och skrika så brukar jag bara smacka och gå framåt så han kommer av sig lite och sen är allt frid och fröjd igen. Leder alltid med kedjan över nosryggen eftersom han blir exalterad och ställer sig (har bara hänt ca 2-3 gånger dock) men rycker inte i den om det händer utan låter kedjan göra sitt jobb, alltså att den känns när det är HAN som åstakommer trycket. Annars försöker jag alltid ha den så "lös" som möjligt så den inte trycker.

Tänkte så sakteliga avverka den där kedjan dessutom eftersom jag eg. inte är nått fan av sådana. Den används mest för att de andra i stallet ska känna sig säkra :mad: och bara när jag leder ut honom någonstans, inte bara för att tas ut från boxen eller beta. När han stod hos inridaren så berättade en av stalltjejerna att de ledde in honom i bara grimman, för han var ju så snäll ;)

Använder/använde du kedja på din anni0301?

KL

Kul att det har gått så bra på tre års testet för alla! Jag kan ju tyvärr inte vara med men jag ska iväg och kolla den 24 maj i alla fall.

Just nu har Ya-ya sommarlov men igår tog vi en liten sväng i alla fall, eftersom att hon så gärna vill jobba. :)
Här är en bild också, hoppas att den inte blir för stor!

yayaidag.jpg

Idag har min Brixie gått in i brunst så idag åker hon iväg på betäckning!!! Ska bli så spännande, lilla tjejen ska få bli mamma. Bara hålla tummarna att hon tar sig nu!!! Hon har fått sommarlov och går på bete och har det lugnt och skönt. Har lagt på sig i hullet oxå tack och lov. (Vi hade också snö som låg kvar ca 1 dm, i lördags)

prislappen var innan treårs, det sa jag till alla de som ringde.

Nu kan nog priset vara lite annorlunda :p

Men jag vet inte om jag skall åka till finalen??

Falcon är verkligen super trevlig och längst kommen av mina två treåringar, det är därför han skall säljas. Han är helt enkelt värd mest och super trevlig att rida.

Är väldigt säker på att det kommer att kunna bli en häst som går fyraårs finalen också, då han är så välutvecklad och lättlärd.

Hur pass intresserad är du :D

Jag har varken tid eller råd att ha en till så jag får nöja mej med storebror som oxå är väldigt lovande och snart ska börja kvala till 4 års.

Vi skippade finalen, tyckte de var långt o åka för en löshoppning med en så pass ung häst, calle var dessutom inne i växtperiod under den tiden så de hade nog inte gått så bra om vi åkt.
Dock är du i ett annat läge, din ska säljas vilket kan vara väldigt bra reklam om de går bra där nere.

KL

Nu har vi varit iväg på 3-års i Vreta. Det gick väl sådär. Hade hyrt in en "professionell" visare som gjorde tvärtemot vad jag hade bett honom om när vi väl kom in. Kände inte av henne alls och drev på henne alldeles för hårt. Nu kan jag nog tyvärr inte skylla poängen helt på honom, hon kändes lite sliten och framtung. Men det är ändå tråkigt att hyra in någon när man känner att man inte själv har kunskapen och talangen, och så blir det så fel. På ridprovet undrade de vad hon hade gjort på rumpan, och blev väldigt förvånade när jag sade att det var piskföraren som inte riktigt var överens med hästen...

Jaja, här är sifforna iaf:
Typ: 8
HHB: 9
Extr: 7
Skritt: 7
Trav: 6
Galopp: 6

Löshoppning:
Teknik: 6
Temperament: 6

Jag får väl trösta mig med att hon är absolut vackrast och snällast i heeeeeela världen. :love:
Hon uppförde sig exemplariskt, förutom att hon hade den dåliga smaken att komma i växtperiod just nu, men jag förlåter henne ;)

På ridprovet var hon jättelugn och gjorde precis som jag sade. Här kommer min favoritbild:
20648383.jpg

Länk till album med lite fler bilder:
http://www.pixbox.se/alb804083

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka