Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Det här med kiropraktik är ju jättebra om man säkert vet vad hästen ska behandlas för. Dock ska man nog vara försiktig med att låta någon knaka utan att ha veterinärs utlåtande om diagnos först. Precis som med människor, du kommer till en kiropraktor/massör/akupunktör etc. genom remiss från läkare (oftast iallafall). Knakande kan lätt göra saker värre om man inte vet orsaken bakom felet. Vad gäller att inte knaka för ofta är troligen för att vila diskarna som sitter mellan varje kota, för mycket tryck på dem kan orsaka diskbråck vilket inte är så kul. Då trycker disken mot ryggmärgen och kan orsaka nervskador och med stor sannolikhet galen smärta.

Ja verkligen! och så är hon en sån där som lyssnar och tar sig tid och är intresserad!

jag väljer alltid henne när jag ska dit!

Måste lägga in lite bilder från igår, vår allra första gång med repgrimma! Vi övade mest på att backa, vilket han klarar galant och så klickade jag in honom med klickern. Dock är det ruskigt svårt att hålla grimskaft, gottis, klicker och pisk på samma gång utan att trassla till det, någon som har några koordinationstips? ;)

Vi ser kanske inte så grymma ut här, men nog är han söt iallafall!

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v251/34/76/691301614/n691301614_881859_760.jpg

Här är vinkeln lite konstig, bakkärran ser väldigt liten ut.
http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v251/34/76/691301614/n691301614_881860_1105.jpg

http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v251/34/76/691301614/n691301614_881861_1408.jpg

Här är en bild på en typisk Kamel, till dig Annie0301 ;) Gammal från ett sommarbete förra året.
http://photos-f.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v119/34/76/691301614/n691301614_242061_9226.jpg

(Han står på 12 kg hösilage och 6 kg specialkraft om dagen så vi jobbar på vikten!)
http://photos-g.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v251/34/76/691301614/n691301614_881862_1750.jpg

Senast ändrad:

Det här med kiropraktik är ju jättebra om man säkert vet vad hästen ska behandlas för. Dock ska man nog vara försiktig med att låta någon knaka utan att ha veterinärs utlåtande om diagnos först. Precis som med människor, du kommer till en kiropraktor/massör/akupunktör etc. genom remiss från läkare (oftast iallafall). Knakande kan lätt göra saker värre om man inte vet orsaken bakom felet. Vad gäller att inte knaka för ofta är troligen för att vila diskarna som sitter mellan varje kota, för mycket tryck på dem kan orsaka diskbråck vilket inte är så kul. Då trycker disken mot ryggmärgen och kan orsaka nervskador och med stor sannolikhet galen smärta.

en ET håller faktiskt inte bara på med kiropraktik, min mamma sysslar till största del med akupunktur och är otroligt duktig.
jag skrev inte direkt att hon går och "knäcker" fast han är frisk?

utan att det är skönt att ha henne att hålla koll på att han är jämn och ej sned osv. hon vet faktiskt vad hon håller på med.

Vad flitiga ni är på att skriva, ska läsa ikapp senare idag har jag tänkt men ville bara länka till ett par bilder som togs på avelsvärderingen:

http://www.gotlandsruss.ifokus.se/S...95-b365-a5e19b17e5da&Filename=lejonhjarta.jpg

http://www.gotlandsruss.ifokus.se/S...a77ee15d3232&Filename=lejonhjarta_evelina.jpg

Min älskling :love:

Jag har glömt säga GRATTIS!! Jag blev JÄTTEglad när jag läste om er i Ridsport! Och på bild kom ni med o allt :D

en ET håller faktiskt inte bara på med kiropraktik, min mamma sysslar till största del med akupunktur och är otroligt duktig.
jag skrev inte direkt att hon går och "knäcker" fast han är frisk?

utan att det är skönt att ha henne att hålla koll på att han är jämn och ej sned osv. hon vet faktiskt vad hon håller på med.

Det där var inte alls menat till dig utan bara om kiropraktik i allmänhet :)
Din mor är säkert super på det hon gör, ingen tvekan om det. Jag menade bara att, precis som i människors fall, att man alltid ska ha en diagnos av läkare innan man använder alternativmetoder. Såg att jag hade tagit "svara på detta", det var inte meningen!

Vilken fin kamel du har AthenaAvalon ;)
Men jag är glad att min är sjukt lättfödd (fast kommer väl rulla fram efter betet) Tidigare stod han på 10 kg hö, 0,5kg krafft groov, 0,7 kg kornkross och lika mycket betfor.

Måste vara jobbigt med hästar som aldrig lägger på sig hur mycket de än äter! Är inte avundsjuk....

Släppte min lille på bete igår! Tänkte ta några läckra showbilder men optiken på kameran strulade preciiis när han drog sina repor så fick bara bilder på när han äter. hmpf! Får väl jaga honom i hagen någon fin dag *skratt*
Dessvärre glömde jag kameran idag så bilderna får ni se nån annan gång

Minsann... jag vet var du har hästen någonstans! Brukade ha min häst på bete på samma ställe "förr i tiden" inte så jätte långt från där jag bor.:laugh:

Där ser man! :) Har haft mitt sto där sedan -02 och Avalon sedan han födde -05. Dock flyttar Avalon till ett annat ställe om några veckor, vi behöver bättre träningsmöjligheter och mer gräs i hagen. Däremot stannar gammeltanten i Torna Hällestad, hon trivs på deras lösdrift och får dessutom baby om 3 veckor! :)

Marwin, vart bor du?

Senast ändrad:

KL

Jag fick bilder på Trasan som bebis idag :D
Så söt var han (läs: ÄR!)

20510938.jpg

20510939.jpg

skulle lägga in bilder men det funkade inte... måste klura lite till

Senast ändrad av en moderator:

Nu kanske det lyckades bättre, man är ju inte jordens mest datatekniker....:p
Första bilden är från i tisdags när han släpptes på bete. :love:
Får busa med honom lite i helgen om det är fint väder och hoppas på att kunna ta några showbilder oxå så ni får se honom "in action"

Andra bilden är från tidigare i vår när han låg i vinterhagen å sov i solskenet

Senast ändrad av en moderator:

20526781.jpg

20526780.jpg

lite större... ursäkta att jag tjatar :crazy:

Rund och go! Det är målet för min herre också så småningom! Idag bär det av till Helsingborg för kastrering, känns lite hemskt måste jag säga :cry: Får tänka att det är ett skönare liv som valack när man inte behöver hetsa upp sig för allt helatiden.

Nu ska jag bara sitta och vänta på hovis hela förmiddan, yey!

Ja det är läskigt med kastreringen och det känns ju lite hemskt att bedröva dem driften och den där extra utstrålningen som en hingst har men som du säger, det blir ett skönare liv efteråt för deras hjärnor och känslor. Min har blivit mkt behagligare att leda, hämta i hage, fodra osv. Känns som han blev en "vuxen" häst.
Jag var rädd att han skulle bli helt genommesig för han var en grymt lugn å snäll hingst men tycker fortfarande han har gnista och utstrålning kvar

Min 05:a (Q-E - Stanford) är en pigg och glad och arbetsvillg kille som är riden i skritt och trav, tömkörd samt lite löshoppad. Han blir så glad när jag kommer till honom i hagen för då vet han att vi ska hitta på något kul, han står gnäggande och väntar på mig vid grinden.

Hade planerat att vara med på 3-årstest med honom 24 maj men tyvärr får jag nog strunta i det för dagarna går och jag får inte in honom i transporten. Eller rättare sagt, han går in men stannar inte kvar. Så fort någon rör bakbommen backar han ut.
Lite uppdatering från oss!
Har anmält oss till treårstestet 24 maj, men har tyvärr fortfarande lastningsproblem så jag hoppas verkligen att vi kommer iväg. Ridningen har gått bra, har precis börjat galoppera honom på ridbana. Har ju lite tid kvar innan testet och hoppas att vi hinner klart.

Hade eg. velat löshoppa lite mer men tror att vi avvaktar så att han inte blir trött. Hur många gånger har ni andra löshoppat era hästar innan tre-årstestet?

IMG_4718.jpg

IMG_4701.jpg

Fin han var! :)

igår när jag och Dörren var ute och red själva så galopperade vi på en "stig" på en äng som går i lite svaga kringelikrokar/serpentinbågar.
iallafall så galopperar vi lugnt i höger galopp på långa tyglar och jag svängde med lite med sitsen.
sen så råkar jag sitta till lite extra i en sväng åt vänster och Tjoff så gjorde han ett helt rent galoppombyte :o:love:
det gick jag och levde på hela dagen igår :D

jag är kär i min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka