Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

jag tänkte mer på veterinär :D

gärna veterinär och kiropraktor i samma person :D Det har jag och det är super! hon knäcker till ryggen kostnadsfritt :banana:

men kiropraktion hittade ingen förklaring då? för du sa väl att det var nåt med länden, det kan ju påverka! om det inte går bort kanske man ska röntga det, bara ifall att!

jag rappar inte till min häst :( Jag skrev "dutta".... jag använder inte pisken för att slå fram honom utan för att slippa sitta å dunka med skänklarna i magen ifall han inte lyssnar så bra. Men annars har han redan all framåtbjudning han behöver å lite till så rappa honom behövs inte... det finns säkert dem som skrämmer fram sina hästar men jag vill förtygliga att jag är inte en av dem.
Jag rider aldrig i paddock, bara ute i det fria fast än han var hingst och där har han fått sin ärliga framåtbjudning, man ska ha kul helt enkelt! Men visst finns det risk att åka i backe, men den risken fick jag ta även när han var hingst för jag har ingen paddock.

Monell- ja så brukar jag oxå göra, dra lite i en tygel så att de "lossnar" från platsen, då brukar han gå fram! och som sagt... ston ...*ler* men jag skulle ju egentligen ha en sto men det blev en hingst *skratt* som nu är valack då..

Var det ingen som hade tips på att lära hästen gå i "form"?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!!
Vad kul!! Vad har du för häst?
Är så nöjd med min kille men i veckan har han fått vila och smälta allt lite men det har gått med raketfart...han fattar fort och är så nyfiken.

Berätta gärna om din häst, blir så nyfiken!

Hej.

Min 05:a heter Darlica polaris och är angloarab. Hon är ca 160cm i mankhöjd just nu, men något högre på korset. Jag hoppas på en 165cm häst, men det kan vara att hoppas på för mycket. Men alla hennes syskon har växt sent. Så jag hoppas att hon oxå gör det.

Hon är en otroligt social häst (farligt nyfiken :angel:) Hon överdramatiserar gärna som den drama Queen som hon är. Men är jätte jätte trevlig att jobba med. Hon gör vad som önskas och mer där till.
Jag tömkör mesta dels, men drar då oftast mina specialdesignade däcksläpor med mina "älskade" pvc skaklor. Hon har än så länge varit helt miljötrygg och har ingen bakrädsla som jag märkt i alla fall. Hon har fullständigt förtoende för mig, vilket gör att vårt samarbete fungerar hur fint som helst.
Jag har ridit/åkt på henne ett antal gånger utan problem (än så länge :) ) Men det man väntar på är ju att hon någon gång ska testa mig ordentligt, men än så länge tycks hon gilla vad vi gör och har väl inget att ifrågasätta.
Det har gått bra att både trava och galoppera i sadeln. Hon är verkligen en supertrevlig häst.

Jag hoppas mycket på henne, så vi får väl se vart det slutar.
19108960.jpg
Gammalt foto för en del =)

jag rappar inte till min häst :( Jag skrev "duttar"....

Jag rider aldrig i paddock, bara ute i det fria fast än han var hingst. Men visst är det som du säger, man vill inte gärna ha en hingst ute på flax

Monell- ja så brukar jag oxå göra, dra lite i en tygel så att de "lossnar" från platsen, då brukar han gå fram!

Var det ingen som hade tips på att lära hästen gå i "form"?

Förlåt, jag förmulerade mig fel, blir så ivrig när jag skriver :crazy:
Förstod att du inte rappade till. Jag menar bara att en tillrättavisning med pisken inte hjälpte i vårt fall (dutt), så vi fick testa nått annat :) Jag försöker också få honom framåt när han gör så men kanske från sidan så som du sa, så att man lixom får loss dem från det där fastfrusna ;) Ska också hellre rida i det fria så fort han kastrerats, det förstår ju alla att det är mycket roligare än på en ridbana! Var inte meningen att jag skulle ha hem honom från inridaren som hingst, han ringe mig dagen innan och sa att vi fick hämta honom för dagen därpå kom det nya hästar.

Ikväll ska vi tömköra tänkte jag!

vad bra... blev rädd att du trodde att jag piskar fram min treåring till lydnad *ler*

Ja det är lite gruvsamt att hålla hingst. Jag var livrädd att ponnystona skulle hinna brunsta innan han opererades å att han skulle få fnatt... eller att stona skulle få fnatt å kasta av sina små ryttare å springa hem till oss...
eller att han skulle slänga av mig å hoppa in i närmsta stohage... tankarna var många men NU är han valack så nu kan jag pusta ut å ramla av bäst jag vill! *skratt*

Förstod det, hade någon svarat mig så hade jag också blivit förbannad!

Ja, man är inte helt tillfreds med att ha en hingst på 173 cm skrikandes omkring sig. Han är faktiskt gudasnäll och gör aldrig mig någonting men när hingstigheten tar överhand och stona skriker i hagen intill så kan han inte alltid kontrollera sig.

De andra i stallet gör ju inte saken bättre genom att vara helnervösa när jag säger att jag ska rida :mad: när hästen dessutom står, sovandes i gången, och inte rör en fena. När alla e på helspänn är det lätt att man tappar fokus på hur ens häst faktiskt är och man blir påverkad av alla andras nervositet. Nästa gång någon kommenterar så tänkte jag bjuda med dem till volten när jag longerar så de får se vilken superbussig kille jag har.

Det skar i hjärtat på en när man fick hitta på en nödlösning över en natt i ett stall som absolut inte tar emot hingstar egentligen. Nu står han inne under dagen (går faktiskt jättebra!) och jag kommer dit när de andra hästarna släpps in ca 17, då tränar vi en stund och sedan släpper jag ut honom i hagen och väntar tills han varit ute tillräckligt för att gå in igen. Det är därför bara jag som hanterar honom.

Detta får vi tyvärr stå ut med en vecka till sedan ska han äntligen kastreras och få komma ut hela dagar i stora hagar med fint gräs. Jag avskyr att ha honom inne men när inget annat finns att välja på så vad gör man?

Att gå i form för den unga hästen förmodar jag att du menar att den inte ska "vända ut och in" på halsen (alltså ta bettet bättre) och få med bakkärran? Min lyssnar som sagt bra på handen men kunde bjudit bättre framåt. Så har det varit redan hos inridaren som enbart ridit honom ute i fält. Han är väl helt enkelt en lite långsam typ :grin:

ja den attityden får man nog möta överallt. Red min när han va hingst i ridhus, det kom in två ponnyston å min gnäggade lite, travade helt normalt förbi dem men han tittade lite på mammorna som stod i ett hörn
"Är han HINGST!?!?"
"ja" svarade jag glatt
å då mumlar de bakom "får hoppas hon har pli på honom då!"
eh? han hade ju bara gnäggat??

Å hemma i byn var alla livrädda å säkra på att han skulle slå ihjäl mig å sätta på alla ston i hela byn *suck*

Hehe jag har precis samma problem.
Vi backar på marken och det fungerar men inte ut ur transport.
Har testat att lägga två bommar på marken i ridhuset och leda in honom mellan dem så han står med näsan mot väggen och då vägrar han också att backa....verkar som fenomenet uppstår när han blir lite osäker på vad som är baktill. Har nu börjat lägga bommarna brett och krymper dem sakta...sedan kommer jag lägga dem på hinderstöd och backa mellan och hela tiden göra det svårare..

Hur reagerar din om du lägger en bom på varje sida av honom/henne och backar sedan ?

Det är inga som helt problem för honom att backa löst, eller genom bommar, har övat ganska myckat på det för att få honom att kunna backa rakt :p Men funderar på om man har tex en lastpall eller liknande och får honom att backa ner från den, borde kanske gå. Har en månad på mig nu att öva innan nästa tävling :D

ja med form menar jag att höja ryggen mer och gärna sänka huvudet lite, han vill gärna höja upp huvudet för att titta på allt runtomkring sig *ler* men absolut inte vända ut å in på halsen på honom å få honom att trampa. Mer söka lite mer stöd kanske. Har ju mest ridit i skogen å där är det ju lite läskigt så det blir lätt showtrav å stjärnkikar-form. Fast han tar rätt bra stöd i bettet men vill gärna liksom få honom lite lägre å längre än han går nu.

ja med form menar jag att höja ryggen mer och gärna sänka huvudet lite, han vill gärna höja upp huvudet för att titta på allt runtomkring sig *ler* men absolut inte vända ut å in på halsen på honom å få honom att trampa. Mer söka lite mer stöd kanske. Har ju mest ridit i skogen å där är det ju lite läskigt så det blir lätt showtrav å stjärnkikar-form. Fast han tar rätt bra stöd i bettet men vill gärna liksom få honom lite lägre å längre än han går nu.

"Ut och in" på halsen menar jag mer att han lixom går med nosen i vädret och böjer upp som en kamel (något överdrivet), alltså att han inte söker sig lite mer neråt. Så gjorde min väldigt mycket hos inridaren och han lät honom hållas fast med en stadig och stilla hand. Efterhand så lättade det och han sökte sig lite mer neråt med näsan. Jag tror nog det är mest en fråga om tålamod. Annars kan jag nog bara råda till, som du säkert redan gör o vet, att när han tenderar att faktiskt söka sig lite neråt så lättar man och berömmer.

Annars så longerar jag mycket med lös inspänning, då får hästen en känsla av hur det är att gå mer i form, jag är säker på att det kan föras över i ridningen sedan efter ett tag :)

Men visst blir man frustrerad ibland när man ser sin fina pålle och önskar att all upprepning redan var gjord, att han precis fyllt 6 och var fit for fight! ;)

*kl*

Ville bara lägga in bilderna från 3 års testet nu när jag äntligen fått de... hon är så vacker stumpan:love:...

uppstllda3rs.jpg

vackrasnuttan3rs.jpg

3rs.jpg

Gud vad fin hon var!

Pratade med inridaren igår,och nu är min travad under ryttare,gick kalasbra!:bump:

Troligtvis har han gått omkull i hagen och att han har svansen sned vilket inte gick att rätta till var tydligen medfödd. 4 veckor efter behandling på återbesöket så hade han ingen reaktion på länden eller atlaskotan vilket var till en stor lättnad.

Ja lite kamel blir han när man rider ute, upp med nosen å showtravar, man bara känner hur underhalsen växer *skratt* Men jag brukar bara hålla stadigt och mjukt å sen slappnar han ju av och när han lugnat sig så går han väl liksom naturligt med huvudet men jag önskar lite mer sänkning, men som du säger, när den kommer så lättar jag å klappar om honom. Har inte brytt mig för fem öre om form osv tidigare men vill prova lite nytt eftersom han är så pass lätt att rida. Och inte för att jag vet HUR jag gör men han sänker sig ju lite emellanåt :p

men det är ju jätte bra!

värre är det med min valack... han har ont i ryggen igen... vet i fasen vad man ska göra med honom... man kanske får gå till en kiropraktor var 14: e dag?:crazy:

En fråga vid sidan om, jag har aldrig haft någon terapeut eller kiropraktor till någon av mina hästar, hur funkar det att rätta till kotor på en häst? jag själv har gått till kiropraktor pga sned rygg, jag fick komma två gånger, sen sade han att det inte gick att behandla fler gånger just då för kotorna blir för "överbehandlade" dvs blir alldeles för lättflyttade så de "glider omkring själva sen" (hoppas ni förstår va jag svamlar om! ) Men att om jag fick besvär fick jag komma tillbaka efter någon månad när muskler osv hunnit stabilisera sig.
Är det lika med en häst; dvs för många korrigeringar är inte bra?

ingen anning, jag är ingen kiropraktor! ;)

men min vet säger väl till ifall hon tycker det :laugh:

Ja det tror jag med att hon gör :) du får tala om hur många korrigeringar man kan göra på en häst sen när ni är färdiga :p inte för att jag egentligen behöver veta heller...var bara nyfiken! (kanske ska tillägga att jag är journalist så man är nyfiken på det mesta rent allmänt!)

jag vet ju att den kotan hon korrigerar sitter för tätt ihop med nästa... så jag hoppas man antingen kan korrigera ofta eller att den inte behöver korrigeras utan att det finns en annan orsak till att han har ont i ryggen!

men symptomen är ju exakt samma som förra gångn ( 2 veckor sen) så sannolikheten är ju stor att det kan vara det...:(

igår fick pållen skor på sig fram :) första gången han blev skodd och det gick hur bra som helst.
skönt, nu när vägarna blivit så hårda och han blev hovöm.

sen är det så skönt att ha en hovslagare som pappa och en Equiterapeut som mamma, :D;) speciellt det sistnämnda skönt att ha koll på honom hela tiden så man vet att han inte går snett osv från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka