Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag rider Shiny mellan 30 min och 1 tim, kortare turer är bara skritt på grus o asfalt, men om vi rider längre så är det blandad ridning på skogsvägar o i skogen, hoppar lite diken o klättrar lite. Hon har bra framåtbjudning, tycker att det är kul å jobba, men blir ganska svett, har fortfarande en hel del vinterpäls i den här värmen.

Min lilla häst har föresten fått "pjux" på framhovarna idag, hon var superduktig, sen tog vi en 10 min provrunda på dom nya skorna, hon dansade runt hela vägen i takt till klappret:love:

Hej!

Jag och min lilla gubbe ligger nog lite efter, köpte honom för 3-4 månader sedan. Han är ett arabiskt fullblod som fyllde 3 år i februari. Han var inte inriden när han kom och ganska omogen till både kropp och själ...upplevde honom inte så väl hanterad heller så vi har haft en del att jobba med men jag måste säga att det inte bara varit till nackdel för det har verkligen svetsat samman oss.

Hur går det för er?
Det går ganska bra för oss, började att promenera honom när han kom och vänja honom med longerlina, beksydd, täcke (han var väldigt fundersam över täcket) m.m och när hans kropp aktiverades så sköt tillväxten in...på bara de få månader jag haft honom har han både byggt muskler och växt enormt...så jag har masserat när han haft växvärk och bara umgåtts med honom då men när det lugnat sig så har jag börjat longera lite lätt och träna repövningar (din och min zon, flytta åt sidan m.m) och han är mycket intresserad och har inte dummat sig mycket alls och nu har jag vant honom med sadel och börjat hänga på honom lite försiktigt. Han har också fått prova att ha bett i boxen. Vi har hunnit mycket på bara ett par månader så jag kan inte säga annat än att det går lysande bra.

Hur stora är era 3-åringar?
Han var inte så stor när han kom och jag mätte honom inte och har inte gjort det nu men jag säger och alla andra att lillkillen har växt, kommer bli en stor arab....uppfödaren tippade på att han kan närma sig 160 cm. Ska mäta honom i morgon men jag är 175 cm så ni kan ju se på bilden...

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Vi longerar, promererar, kör repövningar, jag hänger på honom, övar lite att ha bett...anpassar efter honom men han tycker det mesta är roligt och ibland släpper jag honom lös i ridhuset och så leker vi utav bara fanken och jagar varann och busar....det är uppskattat. Jag brukar massera honom och öva på att hålla upp hovarna så han ska vara bekväm när han skos, han har blivit skodd två gånger under min ägo och det har gått hyffsat....jag övade innan genom att hålla upp hans hov och lägga en gammal sko från förra hästen under den och banka med en hammare så det levde om och vibrerade lite under hoven...hovslagaren var mycket nöjd.

Och vad är framtidsplanerna?
Jaaa det är att under sommaren kunna få honom så pass inriden att vi tar oss ut på lite små turer, vi ska gå kurs för John Moore (längtar)...prova bada i älven och bara njuta att tillvaron. Han ska få vila hjärnan lite också och ta en paus.

dsc_0225_1209840657.jpg

dsc_0227_1209840679.jpg

Till Nea.

Vilken stilig kille, känner igen vyerna på bilderna :D Jag har mina rötter i en byhåla utanför... Min lillebror har startat sin tatueringsstudio där...

Min 05:a har inte kommit så mycket längre än din, eller kanske lite ;)
Men vi har inte så bråttom. Snart är ju sommaren här, så då ska hon nog få stå på bete och bara växa och vara vacker.

Jag tömkörde henne i afton igen... jag är typ hur kär som helst i min häst nu. Hon är så himla mysig.

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer lite bilder från när jag longerade honom med sadel.
Han reagerade inget alls på den utan lullade bara fram :)
Älskar min lilla häst :love: och äntligen har han börjat se fin ut i hullet :D enda problemet vi har nu är att han tror att han är hingst :rofl: så han får gå i en egen hage tills kompisen slutat brunsta :p
20392472.jpg

20392474.jpg

20392476.jpg

*Kl*

Snart dags att åka då. Först lite ridning och mockning samt dressyrtävling med en annan pålle men sen åker vi till Gränna. Imorgon är det dags :bump:

Lycka till om det är någon mer som har sitt treårstest i helgen :banana:

*kl*
Nu har Tibbe och jag råkat ut för ett nytt transport problem :p får in honom nu utanproblem men jag får inte ut honom :rofl: någon som har tips ?

Hahahaha! :rofl:

Hur gjorde du för att få in honnom då om man får fråga?

Och håller han sig lugn där inne elelr är han bökig? Har ni löst det med mellanväggen?

fick in honom genom att ge honom morötter :p hade inte med mellanväggen utan satt bara ett grimskaft bakom, och efter att han kända att det va något bakom rumpan på honom vägrade han gå ut :crazy: efter 1 timme knäppte jag lös honom sen fick han ta sig ut som han ville, kanske inte det smartaste men skulle inte få ut honom annars :o lugn är han vell inte men han står still. Så länge han har alla hovarna på rampen går det att backa honom men får han in bakhovarna i transporten är det lögn te faan att få ut honom

*Kl*

Idag tog vi vår andra ridtur tillsammans sedan Avalon kom hem till mig för en vecka sedan. Första gången var ju bara för att känna hur han kändes hemma, har ju bara ridit honom hos inridaren ett fåtal gånger. Idag var vi på ridbanan, longerade en stund och sen satt jag upp. Han är verkligen lugn som en filbunke (nästan lite väl lugn!) och tvärstoppar ibland för att sedan backa. Jag har då gjort som så att JAG backar honom och när han märker att det är jobbigare så går han framåt igen när jag slutar backa. Har ni haft samma krux och hur löste ni det isf?

Han kan ju skritt, trav och galopp med fattning men eftersom jag inte haft honom som inriden i mer än 1 vecka så tänkte jag börja med att lära känna honom "på nytt" och longera nästan varje dag och rida ca 3 gånger i veckan. Idag övade vi mest i skritt på att ta oss runt hela ridbanans 4-kantspår utan att stanna ;) Min filosofi är att det man inte kan i skritt det kan man inte i nån annan gångart heller! Dock får jag lite ångest emellanåt när jag får för mig att jag begär för lite av honom, men bättre att skynda långsamt, inte sant?

Igår åkte vi och hälsade på Fibus igen hos inridaren,och jag provred han i skritt,först med ledare eftersom han bara haft ryttare på sig ca 2-3 ggr,sen red jag iväg en liten sväng längst skogsvägen helt själv,han skötte sig jättebra,även om det var liiiite vingligt!

Bildbevis:
http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture123.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture127.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture124.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture130.jpg

:banana::bump::banana::bump:

Uppdatering:
Nu har Phiaglle nästan helt stått i två månader pga helt utarbetad matte. är fortfarande trött men måste nu ta tag i mina hästar.
Phigalle har nu kommit in i trotsåldern och vi har nu börjat med longering och lite NH igen. Uppsutten två gånger bara några minuter vardera då han tror han är oinriden:(. I mars kunde jag rida ut, galoppera på volten i ridhuset, flytta för skänkeln och lyssna för tygel tag. Tvärstanna från galopp men nu kan han varken inte tygeltag eller förstå vad skänkel, höger eller vänster betyder *suck* bara att börja om från början men så här såg han ut iaf för 2-3 veckor sedan.Kiropraktorn har varit här två gånger och rättat till länden som han var öm i ioch markerade starkt vid tryck och även atlas kotan.

orkade inte förminska bilderna så ni får ta det som det är.
I1059672W718H539V20080427T184111Z.jpeg

I1059683W718H539V20080427T184113Z.jpeg

I1059686W718H539V20080427T184114Z.jpeg

*kl*
Nu har Tibbe och jag råkat ut för ett nytt transport problem :p får in honom nu utanproblem men jag får inte ut honom :rofl: någon som har tips ?

Hehe jag har precis samma problem.
Vi backar på marken och det fungerar men inte ut ur transport.
Har testat att lägga två bommar på marken i ridhuset och leda in honom mellan dem så han står med näsan mot väggen och då vägrar han också att backa....verkar som fenomenet uppstår när han blir lite osäker på vad som är baktill. Har nu börjat lägga bommarna brett och krymper dem sakta...sedan kommer jag lägga dem på hinderstöd och backa mellan och hela tiden göra det svårare..

Hur reagerar din om du lägger en bom på varje sida av honom/henne och backar sedan ?

Till Nea.

Vilken stilig kille, känner igen vyerna på bilderna :D Jag har mina rötter i en byhåla utanför... Min lillebror har startat sin tatueringsstudio där...

Min 05:a har inte kommit så mycket längre än din, eller kanske lite ;)
Men vi har inte så bråttom. Snart är ju sommaren här, så då ska hon nog få stå på bete och bara växa och vara vacker.

Jag tömkörde henne i afton igen... jag är typ hur kär som helst i min häst nu. Hon är så himla mysig.

Hej!!
Vad kul!! Vad har du för häst?
Är så nöjd med min kille men i veckan har han fått vila och smälta allt lite men det har gått med raketfart...han fattar fort och är så nyfiken.

Berätta gärna om din häst, blir så nyfiken!

Min kan oxå backa (om han ser små blå tomtar tex...) men jag rider alltid med dressyrpisk och brukar dutta med den på rumpan å hålla om rejält med skänklarna tills att han går fram. Har bara fått för mig att jag inte vill backa en häst i onödan =bakåttänk. Han får hellre takta eller springa förbi det han reagerar på än stanna å backa! Men det är min lilla teori det :)

Måste bara få skryta lite oxå. Red hemma på stallbacken igår eftersom det var megastorm ute. Gungorna slog och träden svajade men han gick lungt och balanserat. Försökte oss på att gå lite i form och det gick faktiskt riktigt bra en del varv. Tappar lite framåtbjudning när vi rider så där mellan husen men jag är imponerad av hans balans! Inget unghästvingel alls! Förra veckan travade vi tom över bommar å han gjorde det som om han alltid knatat över bommar *glad*

Någon som har några bra tips för att öva "formen"? Jag är nybörjare på unghäst och försökte lite igår men man kan säkert göra på en massa bra sätt! Hur gör ni för att lära era unga hästar att gå i form? Tips tips tips!!

jag tror han bara testar ifall du går på att han har glömt bort eller inte! tror inte en sekund på att han har glömt bort allt!

ta min häst som ex, kördes in kördes ca 5 ggr, kördes inte på 9 månader och sen när vi körde igen så var det bara att sätta för vagnen och åka, inga som helst problem :D

han testar bara! fixa ledarskapet igen och sen ska du se att du har fått tillbaks din underbara häst! förutsatt att han inte har ont nånstans förstås! men det antar jag att du redan har kollat upp!

Min stannar inte direkt när han blir rädd utan mer när han bara inte tycker att vi ska gå framåt mer. Han backar då så fort man skänklar honom och pisk funkar föga. Dessutom är jag inte så positiv till att ge honom ett rapp när han är så pass ung och grön. Han ska gå framåt för att han vill, inte för att han är rädd att få en snärt. (Menar absolut inte att du gör fel för de funkar säkert på din men efter igår så vet jag att det inte är rätt metod på Avalon)

Jag tror att vi mest behöver rida ut och ha roligt, inte tragga på ett fyrkantspår varje dag. Men det får bli efter kastreringen, vill inte åka av och jaga efter en treårshingst så gärna. På torsdag bär det av till Regionssjukhuset i Helsingborg, sedan läkning och flytt till stall med bättre hagar och träningsmöjligheter.

Jo då han är uppkollad av kiropraktor och även återbesök efter 4 veckor och nu har det gått några veckor efter det.

å hålla om rejält med skänklarna tills att han går fram.

När Brixie vill stanna kan jag inte lägga på skänklarna så mycket då blir hon rosenrasande men så är hon ju ett sto oxå. Jag måste driva med sätet och styra med tyglarna så hon kommer ur balans och går lite åt sidan för att sedan gå fram igen. Men hon har inte stannat så många gånger, 3 gånger tror jag det är och då har detta funkat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka