Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

*kl*

Har idag löshoppat sista gången innan söndagens test. Peia var inte lika alert som vanligt, är väldigt varmt nu, men hoppade fint ändå. Fick prova på språng uppemot 1,20 och det klipper hon lätt. Ska öka kraftfodret lite för extra energi nu så blir det nog bra :)

*delvis knapp*

även om vi inte varit/ska på nått treårstest,så hoppas jag vi får vara med på ett litet hörn iallafall...

Hur som helst så ville jag bara säga att min plutt nu är skrittad för första gången under ryttare! :banana::bump::banana:

Självklart får du vara med ändå!

Fick veta idag att det inte blir något för ponny här i länet den 17:e maj så istället kommer vi åka till Sundsvall i höst. Gör väl inte så himla mycket, det är väl snarare bara positivt med mer tid, även fast jag sett fram emot det eftersom vi jobbat målinriktat mot det.

Så nu tror jag lilla vännen får en liten vila på 1-1½ vecka innan jag drar igång och börjar köra igång honom så smått för sommarens arbete :). Min tanke för återstoden av våren och sedan sommaren är att han ska köras 1-2 gånger i veckan, tömköras 1-2 gånger i veckan, löshoppas 1 gång i veckan och markarbetas (vid hand, lina etc) 1 gång i veckan. Det blir alltså mellan 4-6 pass i veckan men tanken är alltså att det ska vara hyfsat korta pass och mycket skritt. Tömkörningen ska ske längs trafikerad väg i alla fall en gång i veckan.

Det kommer bli en rolig sommar tillsammans med den lille, känner jag på mej! :)

oj vad mycket du tränar! (kanske är jag som tränar min för lite *skratt*)
Ska han inte ha någon sommarvila? jag vet inte hur jag ska göra med min... men det lutar åt åtminstone fyra-fem veckors vila ute på bete. Har ju hållt igång sen jan med nån veckas helvila 2-3 ggr.

Apropå treårs så blev det tydligen bara ett dressyrdiplom utdelat i gävle och det knep tjejen som jag ridit å löshoppat för! Och hästen kommer från grannbyn så det var lite roligt. Hon tar emot hästar för inridning å visar dem...

Ja, men jag känner att han har mycket ork och är hyfsat klar i kroppen och skulle må bra av att röra på sej och stärka upp sej redan nu i sommar. Men visst är det svårt att bedöma och anpassa träningen så det inte blir för tufft, jag får se allt eftersom hur han tar det.

Han ska inte ha någon sommarvila, det känns som en dålig idé att ge honom vila nu när det är BRA träningsmöjligheter hos mej plus att jag kommer plugga på distans hela sommaren och har "mer tid" åt att tränah ästarna. Väntar istället med en längre vila till i höst, då det är dåligt underlag, mörkt och jag har fullt upp. Då kanske han får uppemot 2 månader eller mer i vila.

Dessutom känns det som om han är i väldigt bra kondition nu och vill arbeta mycket, så det känns lika bra att fortsätta och jobba då. Hade varit annorlunda om jag upplevt honom trött, eller om han växte mycket eller så.

Blir säkert korta pauser på 1-2 veckor ett par gånger under sommaren, brukar bli naturligt när man åker bort osv.

så känner jag också. Dörren kommer få en vila om ca 2 veckor i sommar annars så kommer han aktiveras. Vi har som bäst ridvägar och träningsmöjligheter på sommaren, så jag låter hellre honom vila under hösten då det är mörkt jämt, våra skogsvägar blir sönderleriga osv osv.

Dörren har släppts på första betet nu :laugh: så skönt! Det har växt så in i tusan nu så dom har gott om mat. TUr att vi har så bra hagar här hemma och bete så det räcker.
Hans vinterhage är ju 4 hektar så den får vila nu och så kommer det bli bra bete där oxå om någon vecka.

Har för övrigt köpt en dressyrsadel nu, hittade en beg. Albion (vet ej modell än) 17" MW som satt perfa på honom. Han har väldigt kort rygg men den här var inte alls för lång i 17" :)
Känner att wintec hoppsadeln inte räcker till då jag sitter uruselt i den vid dressyrjobb.

Tyvärr är sadeln svart :crazy::D han är ju så snygg i brunt med sin gulbruna färg!
Ska bli kul att hitta ett snyggt svart dressyrträns åt honom nu :laugh:

Och så till ridningen, allt går finfint. Han har fått en bra grundkondis nu jämfört med innan och vi tar turer upp till 1h40min. MEN då är det alltså mycket varierad lugn ridning, med mycket skritt i skog osv. Jag är den som anser att hästen bygger upp sin viktiga grundkondition som unghäst och att det inte skadar att bygga upp den tidigt.
Vi rider i alla gångarter, klättrar, hoppar lite naturhinder osv.
Han har fått riktigt fina muskler vid sadelläge och hals/bog.
P4300297.jpg

Jag skulle gärna rida min mer, han har mycket ork och är också väldigt färdig i kropp och knopp, är välbalanserad osv. men jag är lite feg... är min första unghäst. Är rädd att ta honom för hårt... men jag tror han skulle orka bra mycket mer och är väldigt lättriden trots sin ringa ålder. Här om kvällen travade vi faktiskt över lite bommar hemma på stallbacken och det bekom honom ingenting *kär*
Men å andra sidan är han bara riden sen januari, var inte löshoppad eller longerad utan bara sutten på två gånger i sitt liv när jag hämtade honom. Så vi ligger lite efter på det viset mot för dem som hållit igång sina hästar hela tiden (utom vintervilan då)

Vi har bäst ridvägar på vår och höst, för på sommaren torkar de å blir stenhårda *morr* Men MÖRKT blir det ju.
Var håller ni hus? *nyfiken* Vi bor i Hälsingland

halv kl*

Hur länge är ni ute med era pållar nu?
hur långt rider/kör ni?

Apropå treårs så blev det tydligen bara ett dressyrdiplom utdelat i gävle och det knep tjejen som jag ridit å löshoppat för! Och hästen kommer från grannbyn så det var lite roligt. Hon tar emot hästar för inridning å visar dem...

Jag va ju där och kollade. Pratade lite med dem och frågade vilken häst det va. Den va SUPER snygg! och rörde sig otroligt! Hon sa att den ev. va till salu. Vet du nåt om det? och vad de ska ha för den? Ev. en här som är intresserad av den isf. Den hästen utmärkte sig verkligen. Ni kanske hör att jag är lite frälst :love:

min är riden sedan januari/februari. ´köpte honom i sept och mellan okt-dec så gjorde vi inte så mkt förutom att vänja vid att stå på gången, lyfta hovar etc. :)

Jag bor i Västmanland och här där vi har häst så har vi väldigt mycket stigar i skogen´, vi har inte så mkt grusvägar (såna milslånga i skog som det finns vid många stall annars här) utan vi har kanske 5 stycken om ca 2 km vardera.
Sen har vi jättefina ridvägar en bit bort i svartådalen som det kallas. Det är en 4 meter bred gräsbit längs med stora åkrar som är kulliga och kurviga, som sedan går ner längs med en stor å. Hur fint som helst!
Men som sagt grusvägar som tål att ridas på året om har vi inte. Tyvärr blir ju dessa stigar och gräsvägar dåliga under hösten, och nu när vi inte haft ngn ordentlig vinter så har det varit lera där hela vintern oxå.
:(

svar på kimmis87
vi rider turer upp till ca 1h45 minuter. Vet inte hur långt det kan vara ibland men svårt att uppskatta men kanske dryga milen ibland.
oftast är vi ute i ca 1 timme. ca 4 dagar/vecka.
men då är 1 tur/vecka bara kortare skrittur i skogen.

Är lite tidigt ute, får hem han nu i maj nångång ;)

Det är en kallblodstravare, inte blivit tränad för trav alls. Jäättelånga ben och överbygd bak, men det växer till sig.

Hur går det för er?

Jaa.. han är inkörd, riktigt skolkörd och går i form i skritt och trav framför kärran. Han är jättesnäll och hon som har honom nu försöker jobba han så mycket som möjligt i form när hon kör honom och tömkör.

Hur stora är era 3-åringar?
Han ligger på 155 cm just nu, och förhoppningsvis blir han en 5 cm större.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Hon som har han nu kör honom 3 gånger i veckan ungefär oich tömkör ungefär 1 gång i veckan.

Och vad är framtidsplanerna?
Han ska ridas in nu när jag får hem honom, tanken är att han ska bli en bra allround häst som jag ska ta med mig till gymnasiet. Kanske tävla lite i hoppning och dressyr när han är tillräckligt riden.

Jag har inte hämtat honom än, han är alltså inte min än. Hon som haft honom har endast kört honom då hennes egna kunskap inte räckt till för att rida in. Så det tänkte vi göra med han :)

Nej, vi ska ha han på foder i flera år. Men ser ägaren att han har det bra får vi köpa loss honom :)

ok men då travar o galopperar du ganska mkt? för på den timman antar jag att du räknar med fram o avskrittning?

när min dam kommer hem från betäckningen så kommer jag nog jobba med henne hårdare!

mer som dig... men hon är lite senväxt och jag är ju så pipplig!

KL

Jag vill veta hur länge och långt ni andra rider med! kom igen nu!

Ja det är dom verkligen! :love:

Vad ger ni andra era 3 åringar för mat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka