Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Japp, men inte så långa sträckor åt gången. mer trav än galopp och vi varvar mellan att rida kort trav i form och lite friskare trav helt fritt, alltså utan krav på ngn form och lite därimellan. galoppen likaså, öva på att galoppera kortare och där jag försöker sitta ner i hans runda galopp :D och så lite mer ökat.
rider alltid i kuperad mark, byggar otroligt fina muskler!

precis inkl fram och avskrittning med timmen. Men jag rider ju nästan aldrig på bana utan 99% uteritter. De gånger vi rider på ridbana rider vi till grannstallet och rider så då blir det ju uteritt då med :)

majabergman:
innan betet åt han Kraffts Redmills Unghästmüsli, havre, betfor och mineraler samt fri tillgång på hösilage.
Nu går han på bete men tas in varje dag i princip och får då ca 0,4 dl müsli, 2 dl havre, mineraler och betfor.
:)

Okej :) Nypålle kommer flytta på betet på en gång, kanske ska ge honom något sånt som du ger han. Han är ju inte direkt het så ;)

Hoppas du att han växer 5 cm till,eller tror du att han gör det?

Hur stora är era hästar,hur mycket har dom växt sen i höstas,och tror ni att dom kommer växa mer,hur mycket i såfall??? Hur stora är föräldrarna?

Min ligger runt 152-153 cm nu,har bara växt ca 5-7 cm sen förra sommaren..,mamman var 152 (varmblod,så där kan det ju finnas jättar till hästar bakom henne),och pappan ca 150 (baskjir,där kan det inte finnas några jättar iallafall),så han ligger ju där föräldrarna ligger,men frågan är om han kommer växa mer endå,eller om han är färdigvuxen? Läser om vissa som växer flera flera centimeter,t.o.m decimeter till efter att dom blivit tre år,men antar att det då gäller hästar som har stora (större) föräldrar..

Min har vuxit jämnt under hela tiden,aldrig att rumpan har skjutit iväg eller så..

Bör jag se min som färdigväxt nu?

Vad era hästar är små! Min mättes till 1.73 på treårstestet och det blir nog några cm till är jag rädd :crazy: Men jag är 1.82 så egentligen är det bara trevligt, gillar stora hästar.

Igår longerade jag min Avalon för första gången (bara inridaren som gjort det innan) och det gick superbra. Han lyssnade kanon i både avsaktning och igångsättning, trots stona i hagen brevid (han är fortf. hingst). Efter ungefär 10 minuter tyckte jag det var dags att skrida till verket och satt upp, det gick kanon! :love: Vi skrittade och travade och kände på varandra, han har verkligen ett toppenpsyke för att vara tre år och okastrerad. Dock har jag fått tid i helsingborg för liggande kastrering den 16 maj, framförallt för att jag anser det vara bättre för en hingst att bli valack om han inte ska avlas på. Det kan inte vara skönt att bli helt till sig för allting och aldrig kunna slappna av med flickor i närheten ;) Tänkte låta honom vila under dessa två veckorna innan kastreringen och bara longera lite och rida ut honom någon gång. Sedan får han läka och bekanta sig med de andra valackerna.

Imorgon kommer lite bilder på honom!

Jag hoppas på att han växer 5 cm till, det är inte säkert att han gör det men kollar man på rumpan så borde han det.

Grattis till alla era fina treårs resultat. Ni ska alla vara stolta över era hästars prestationer tycker jag. Även om dom gjort bättre ifrån sig tidigare, det är ju en STOR dag för dom precis som er :)
Min lilla häst får tyvärr inte chansen att visa sig på treårstestet av flera olika anledningar... Men vi hoppas på att kunna delta i kvalitets istället så småningom.
Vi har i alla fall kommit så långt att vi galopperat under sadel, Hon var sååå duktig. Lite prillig men hur snäll som helst ändå.

Jag får lite lätt ångest när jag hör hur långt alla verkar kommit, men så lugnar jag mig så snart jag kommer hem från stallet, för då inser jag att hon är precis på det trappsteg som just hon kan stå på :laugh:

Hon gör framsteg hela tiden, så vad mer kan man begära Hon är så underbar :love: Som i afton så var jag ute på åkern och tömkörde henne en stund. Hon gör ju ta mé tusan allt jag begär och lite till :laugh: Hon har lite problem att inte falla in i korsgalopp i hö.varv, men efter några fattningar så blir det så rätt och så lätt :rofl: Vi kanske inte är i fas för något treårstest, men vi har jätte skoj tillsammans :banana: Hon är så positiv till arbete att man får dämpa henne lite för att hon inte ska förta sig alldeles...

Hon är nu ganska precis 160cm i mankhöjd, och något högre på korset just nu. Alla hennes syskon har växt mest sommaren efter de fyllt tre, då har alla växt över 6cm!!! Jag hoppas att hon gör det med ;) Önskar att hon skulle bli runt 165cm Det vore alldeles perfekt.

Som mat får hon just nu inte så mycket kraftfoder för hon är ganska så trind. Men ca 1kg havre, 0,4l betfor 0,7kg lusern lite vetegroddar och linfrökaka samt mineraler och salt, uppdelat på två mål.
Sedan har hon fri tillgång på hösilage dygnet runt.

*kl*
Tibbe har gått och blivit förkyld, snorar och hosta .___. å vi som ska tävla på lördag... om vi kommer iväg, då han visat sig inte tycka om transporten *suck* inte gjorde det saken bättre att jag bad stallägaeren om hjälp on brukar vara lugn men mer bestämd än mig men hon började dra och slå på honom för att få in honom :eek: :cry: så sa att jag skulle ta honom, fick in honom som vanligt men han backar ut lika fort igen, hon kom nog på att hon gjort fel då hon bad om ursäkt sa att hon blev stressad och sa att vi skall last träna honom imorgon.
Någon som har tips på hur man får hästen att stanna i transporten ?
han har bara åkt en gång innan och det va från uppfödaren till mig och då okte han lastbil.

ett tips är att stunta i transporten först! öva ledarskap på nåt annat där det inte är lika stor chans att du misslyckas!

tex presenningar, öva smala passage (mellan hinder?) olika saker som handlar om att följa lugnt o snällt, stanna och stå still när matte säger det! Sånna saker kan räcka! och sedan när allt funkar så går du helt normal till transporten (då är det ju bra om den är öppen innan så det inte blir avbrott...)

Sen är tipset att åka ofta, men det är det ju lite sent för... Min häst springer nästan in i transporten :rofl: jag skulle lägga in några sista grejer och sambon fick hålla henne... han fick hålla emot rätt bra och försöka distrahera henne för hon SKULLE IN i transporten:love:

Jag tog en hink med lucern,samt morötter,parkerade hästen framför transporten,gick själv in i transporten,vände ryggen åt honnom och ställde mig och tuggade lite på morötterna,tillslut så kom han fram,och då fick han smaka på lite morötter,jag gick ännu längre in,och han funderade länge på om han skulle följa med,och tillslut så traskade han in en bit till=ännu mer morot.

Ställde in sambon längst fram i transporten med lucernhinken,hästen upptäckte att det var massa smaskens i hinken,och traskade in helt,jag backade ut han så fort han fick en liten tugga,sen gick vi in igen,liiite tveksam,men traskade nästan rakt fram på en gång,fick en tugga,sen backade jag ut han igen,nästa gång gick han rakt på utan att tveka,bara traskade in,fick stå inne och ta ett par tuggor,sen backade jag ut honnom igen,gjorde så ett par gånger,avslutade dagen med att lägga grimskafftet över halsen på han och han traskade in själv utan problem,rakt fram,nästan halvsprang in i transporten! Tog ca en halvtimme denna träning,från att ha hållt på över 2 timmar att bråka med han gången innan..Liiite skillnad!:D

Dagen efter gick han på på en gång utan att ens stanna och tveka! :love:

Ledarskapet är det inga problem med annars, tränar mycket NH med honom, kan skicka honom lös genom tex, bommar & hinder, stannar jag stannar han och han går inte förrens jag säger till, så det är bara med transporten han är lite osäker, igår var andra gången vi tränade och var stor skillnad redan då, första gången vågade han som sagt inte gå in, igår lyckades jag nästan skicka in honom, men han backar ut lika snabbt. Fundrera på hur han reagerar om man tar ett grimskaft eller något bakom rumpan på honom när han gått in. Mellanväggen lär vi få strunta i han höll på hoppa ur skinnet när vi rörde den :crazy:

sörflickan lisa: Vill helst inte använda mig av mytor då vi som sagt håller på mycket med NH men man kanske kan göra så bara tills han är lugn & van vid att åka transport :)

ja nåt måste ju hända så han förstår att han inte ska backa ut... ett lätt tryck på rumpan borde ju räcka om han är så lydig som du påstår :laugh:

om han hade varit lugn hade det räckt med att hålla handen bakom, men nu tycker han som sagt att transporten är lite läskig. Men få se hur han reagerar idag :D

Mutor?! Det kallas belöning! :D Han får smaka av "min mat" när han kommer fram till mig!

Sätt upp hönät/hösegel och ge han lunchen inne i transporten,så får han stå där inne ett tag och käka i lugn och ro,så ser han att transporten inte käkar upp honnom.!

Att använda linor och liknande kan göra dom mer stressade,bättre att dom själva VILL vara i transporten.

Kastar han sig ut,eller går han ut?

Senast ändrad:

när jag lastar min polle så går jag bara in med och har honom i träns och longerlina, tar fram hinken med morätter, äpplen och pellets och "blandar" foder! han vet ju hur det låter när han ska få mat i krubban och då får han brottom in :rofl:.
medans han äter i krubban så flyttar jag in mellanväggen, sätter dit bommen och fäller upp lemmen.. han brukar dock vara färdig med maten när jag har satt dit mellanväggen, men han står snällt kvar för det räcker med att jag lägger handen på honom så fattar han att han inte ska gå ut :) !!
och sen så gör jag färdigt och sen åker vi! testa att ge honom belöning!
Man måste testa alla metoder och se vilken som passar bäst!
Lycka Till :bump:

*Kl*

Idag har Peia fått en ny sadel :bump: En Prestige Versailles fick det bli. De var "imponerade" över hur enormt rund rygg hon har. Inte ett dugg tjock bara rund och utan manke. (Troligen kommer manken med tiden, hennes mamma har ganska normal manke.)
Som tur är så är hon lång i kroppen som en storhäst så då lyckades de få denna att passa. En fårskinnspadd som lyfter upp framdelen av sadeln tills framdelen på Peia kommit ikapp den något överbyggda bakdelen blev utmärkt.

Imponerade på riktigt var de av hennes psyke :love: Dessutom sa de att hon var väldigt snygg i kroppen och med riktigt sött ponnyhuvud :banana:

Transporten har aldrig varit något problem för oss. Jag vet inte riktigt varför men det är förmodligen för att vi alltid varit lugna och avdramatiserat lastningen. Att vara stressad är ingen bra modell, det går över på hästen långt innan vi ens själva vet att vi är stressade. Jag började vår transportkarriär med att ha en matspann i transporten som han fick smaka på när han kom ända in (viktigt att inte ta munsbitar o traska ut igen för då fyller inte belöningsmaten sin funktion!) man ska stå helt inne och stilla i kärran innan man får äta. Min herre är väldigt medgörlig så får han bara fundera lite så går det mesta av sig själv.

Igår longerade jag med lös inspänning och det gick fint. Han lyssnar kanon (mycket bättre än sin kära mor :grin:) och idag tänkte jag rida på ridbanan en stund. Jag är lite försiktig nu tills han kastrerats (15 maj) för en lös treårshingst kanske inte uppskattas av alla!

Sedan har jag fått en rekomenderad foderstat som jag ska prova fr.om imorgon, han är ju kalastunn av naturen men nu ska vi se om det inte går att hjälpa upp det lite med all specialkost.
Foderstaten för en dag ser ut såhär:

2kg Alfalfa.
1 kg High fiber nuts (dodson & horell) för att öka växttråden.
3 kg Build-up (dodson & horell) Pellets som bygger muskler tokbra!
4 dl Max E Glo, tydligen något nytt risklitillskott med mkt hög fett%.
11 kg hösilage.

Snacka om att man blir äten ur huset!

Vad använder ni som har svårt att hålla hull på era unghästar?

Mitt lilla pyre har oxå lite svårt att hålla hullet, speciellt vintertid. Under uppstallning äter han följande:

1,8 kg Mare and youngstock mix (DoH)
0,8kg Lusern hackad strå
12-13 kg hö

Låter inte så mkt men har bra krut i höt och det är vad han orkar äta på en dag. Testade lägga över han på stay power ett tag för han blev så jäkla pigg men då föll han ur :( Så han får äta unghästmat detta året ut oxå. Funderade på att ge han build up nu inför 3års men tycker han är väldigt fint musklad och bra i hullet nu. Visst man kan skymta revbenen men han ser absolut inte tunn ut.

Hoppas din lilla tar sig på din foderstat men som sagt brukar Bild up ge bra resultat :)

han går ut, men är lite stressad, han tycker verkligen inte om rampen :crazy: ska testa med foder och se om han lugnar sig då,
mellanväggen kan vi glömma, när vi rörde den blev han hysterisk, då kastade han sig utan att veta vad som fanns runt om honom :(

Idag hade stallägaren åkt, och lånat ut transporten så kunde inte träna :mad: men en av dom inhyrda i stallet sa att dom skulle köra upp deras transport till stallet sen så kag kan få träna på den, den är bredare än stallägarens och är en boogie med dörrar bak (inte step-up, utan istället för bommar bak)så kanske är lättare för honom med den :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka