Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

:bow::bow: Mycket bra skrivet!!

Fullblod - lycka till!!! Jag ska visa min i Tingsryd imorgon och min nervositet har suttit i hela veckan. Kommer få gå på toaletten 1000 ggr imorgon!:p
Jag har precis samma tanke som dig.. Det ska bli skit skoj och om poängen är bra blir det en bonus! :D

lycka till alla som ska på treårs test!! om jag hade anmält mej hade jag ändå inte kunnat genomföra det nu eftersom jag har brutit benet :(
Så det var ju tur i oturen att jag inte hade anmält mig ;)

KL

Grattis till alla er som har varit iväg på treårs testet! Det verkar ju ha gått jättebra! Och lycka till ni som ska dit! :)

*kl*
Har ridit med Shinys nya hagkompis idag för 1:a gången, det andra stoet är en ngt stressad travare på 11 år, min 3-åring bjöd matte på galopp, hopp över diken och ett helt gäng bocksprång :o det har hon aldrig gjort med mig förut, men nån gång ska väl va den första. Dottern på hennes 4-åriga fbl korsning va oxå med o han blev skiträdd för nåt spöke han såg i skogen, gjorde en 180 grader o iväg i galopp, drog med sig travaren, men min älskling :love: stog kvar och blåste upp sig på samma ställe och knallade sen vidare som ingenting.

Det gick inte riktigt som vi tänkt oss igår:(... Hon var matt och oengagerad i alla gångarter och i hoppningen... kände inte riktigt igen henne alls... hon som brukar älska att visa upp sig... skulle faktiskt inte förvåna mig om hon är sjuk idag:crazy:...

Vi fick iaf 8 på typen, 7 HHB och 7 på benen sen drog ju oengagemanget ner resten rejält tyvärr så 6 på skritt, 6 på trav och bara en 5 på galoppen... tråkigt men det är något som inte stämmer... 6 på tekniken och 5 på temperamentet så inga toppoäng direkt... men jag är ändå nöjd med oss... vi gjorde så gott vi kunde för dagen och det var sämre än vad det brukar vara men vad gör det?? Vi hade kul det är det viktigaste...

Däremot är jag riktigt missnöjd och besviken på henne vid ridprovet... hon var istadig och icke samarbetsvillig över huvudtaget så vi fick bryta... hon som alltid är en dröm att rida...

Men trots det dåliga resultatet så är hon ju min älskling iaf:love:... spelar ju faktiskt ingen roll vad någon annan tycker... det är ju jag som ska tycka om henne iaf:)... Tog några uppställningsbilder på henne igår men har inte laddat över de till datorn ska göra det och lägga upp de så fort jag kan sen:)...

LYCKA TILL IDAG!! Hoppas att det går bra... Om inte annat så var det en ruskigt rolig upplevelse:).

Då var treårshingsten visad och jag är nöjd med våra poäng även om den där filbunken till häst som jag känner nog lämnades i stallet där hemma. Den häst som vi fick istället var en dansande, frustande jättehingst som jag aldrig träffat förut :grin:

Han fick 8 på typ, 7 på HHB, 8 på extremitet, 6 på skritt och trav och 8 på galoppen, samtliga betygen var lika i hoppn. och dressyr.
Tyvärr spände han sig i hoppningen för att sedan bli jättetrött så det drog ner poängen, det blev en 7 i teknik och förmåga samt en 6 i temperament och utvecklingsbarhet. Dock sa min beridare att alla andra gånger han hoppat hemma, i trygg och lugn miljö så har det gått väldigt mkt bättre, därför bryr jag mig inte mig så mkt om hans insats på visningen, jag vet att han kan.

Vi slutade på 43 p som dressyrtalang och 44 p som hopptalang samt att ridprovet blev godkänt med motiveringen: Något spänd men possitiv till arbete, lydig, vilar väl i galoppen. Nervös häst med bra understöd av sin ryttare.

Det där med nervös är lite roligt, för det jag oroade mig mest för inför visningen var att han inte skulle röra en fena och vara lika långsam som hemma, tji fick jag! :crazy:

Så är det att ha unghäst! Det blir ju aldrig som man tänkt sig! Min brukar ju skena vid löshoppning men stod emot som fan, men sånt är livet....jäkla hästar ;)

Ja den här damen brukar oxå bli för het påhinder så därför vågade jag inte riktigt gå på henne heller... men lätt att vara efterklok:laugh:... äh hon är vackrast och bäst iaf:angel::love::rofl:

Ja likadant var det för mig. De som var avsatta för att hjälpa till med löshoppningen hade vid de tidigare visningarna drivit på så in i hel-ete så vi vågade inte låta de sköta drivningen....och tjii fick vi oxå! Hon rörde sig i slowmotion och fick oxå omdömet "svag framåtbjudning" men de skulle se henne hemma!

Men som sagt, det är ju unghästar.....

Vi kommer tillbaks till championaten och kvaliten!:)

misströsta inte! det var ju en bra upplevelse iallafall både för dej och pållan! :laugh:
Du älskar ju din pålle i alla fall! :bump:

Jag är helt klart nöjd med vår (Avalons) insats, flest 8 ska man inte misströsta med tycker jag, och jag vet att han hade fått högre på hoppningen om han bedömts här hemma.

Lite abrupt fick jag dock ta hem denna dunderhingst efter visningen, jag som trodde han skulle få stanna på inridningen nån vecka till tills jag hittat en bra plats till honom och bokat kastrering, men nej, det var bara till att plocka hem honom eftersom det rådde platsbrist from. dagen efter. Nu står han alltså hemma och måste tyvärr vara inne under dagen när fölstona är ute, och gå ut vid 17 när de andra går in. Han bränner på rätt bra i hagen :angel:

Idag tog jag dock och bekantade mig med honom på nytt, han är ju född hos mej men vi har inte gjort något tillsammans sedan han var 2ungefär. Snacka om lycka när han slutar skrika, koncentrerar sig på mig, stannar när jag stannar och backar med ett lätt pet på bogen med pisken :love: Nu är jag såå nöjd att jag faktiskt har lyckats föda upp en häst som har så härligt temperament och som är så fin att titta på!

Nu ser verkligen fram emot att börja rida honom och om några år hoppa uppsuttet!

KL*

Tror inte att jag skrivit i denna tråden innan, jag hade ju tänkt visa min 3åring, dock inte uppsuttet men löshopp och exteriör. Men missade anm-tiden och jag har lite förmycket omkring mig (skola + jobb + föl) och vill inte träna förhårt på en gång med lillgrabben, så vi står över 3årstestet. Han är även "lite sen" och otränad jämfört med andra så antar att det inte hade ett honom några rättvisa siffror.
Har ju trots allt bestämt oss för att behålla honom minst ett å¨r till :love::love::love: så vi får satsa på kvaliten om jag vill visa honom då.

Men vad jag ville säga var iaf till er som visat/ska visa era: Grattis och var nöjda!! Oavsett vad ni fick för omdömen eller betyg så har ni lyckats bli så pass bra så ni klarade av att åka iväg, nytt ställe och dessutom prestera! (även om t.ex. ridningen var spänd så är era pollar antagligen någorlunda inridna)

Och det är som sagt me rän vad jag och min polle klarar :devil:

Men självklart så älskar jag ju min lillgrabb (som plötsligt blev stor när han fick en lillasyster), och även om han inte gick 3års så går träningen framåt.. och jag kan småbjuda på ett par bilder :angel:

longerar med sadel
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/627
tömkörning
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/589
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/588
löshoppar
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/497
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/586

Nu är 3-årstestet avklarat för mig och min Cornetto oxå. En väldigt rolig upplevelse, men oj vad jag va nervös. Dock hade jag med mig en något matt häst, som brukar vara super fin i löshoppningen. Men framåtbjudningen va inte på topp. Vääääldigt varmt oxå..
Men han fick dessa poäng:
TYP - 8 Ädel, långlinjerad
HHB - 8 Vackert huvud, välformad hals, bra sadelläge, sluttande kors
EXTR - 8 Bra ledgångar, ngt tät och tåvid bak
SKRITT - 8 Vägvinnande, energisk, taktmässig
TRAV - 7 Taktmässig, ngt oelastisk
GALOPP - 7 Energisk, rytmisk. Ngt obalanserad
TEKNIK OCH FÖRMÅGA - 7 Ngt svag bjudning
TEMPERAMENT & UTVECKLINGSBARHET - 7 Svårpåverkad, sansad

46p som dressyrtalang
45p som hopptalang
KLASS 1 och godkänt ridprov!

Är nöjd med min kille, dock vet jag att både han och jag kunde bättre. Men man vet ju aldrig hur unghästar ska reagera och jag är glad att han va så lugn som han va!
Dock är jag lite besviken på ridprovet, min herre hade bestämt sig att jag inte skulle få sitta upp. Och domaren blev lite irriterad att det tog sån tid. Väl uppe så va han väldigt trött och det gjorde att min ridning inte blev den bästa precis. Men vi blev godkända iaf:D

Och i mina ögon va min pärla den absolut snyggaste på hela dagen:love: Han drog till sig många blickar oxå!:love:

Bilder kommer..

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ju inte varit med på något treårstest men likväl avelsvärdering uppe i Luleå igår :). Och Visst gick det vägen! :bump: Poängraden 98878 gav 40 p och han blev enda godkända russhingst. Har inte sett en enda bild på nätet någonstans trots att det var sjukt mycket fotografer där, men det kommer. Själv har jag langat bort min kamera någonstans, vet inte riktigt vilkens väska den har hamnat i, inte min i alla fall.

Dagen blev lång, vi åkte hemifrån kl 5.10 - omlastning på travbanan där han fick sällskap av en 12-årig gammal veteran-russhingst i transporten resten av vägen upp.

Han skötte sej på det stora hela rätt bra, blir hingstig och skriker och spänner upp sej men är hela tiden hanterbar. När han kom in i boxen igen efter att ha varit ute en stund och stojat så la han sej ner, fick rapport om att han hunnit sova utsträckt i boxen i 30 min mellan veterinärbesiktning och visning :D Söta lilla ponny.

Hann inte "värma" så mycket innan själva visningen så han var fortfarande lite på tårna inne i ringen och kunde inte skritta ordentligt utan ville takta. Hade nog kunnat samla en poäng till på skritten om vi hade fått in känslan bättre innan visningen (fick omömdet Energisk men kort skritt), men det känns helt ok.

Bilder kommer!

Grattis till alla fina resultat! Kul att ni kommit iväg! Skönt att läsa att ni är nöjda trots att hästarna inte gjort som de brukar! jag har svårt att vara nöjd om resultatet inte blir det förväntade så det är kanske tur att jag inte ska visa min! *visslar*

Hur går det för er?
Jag och min grabb har ridit i alla gångarter både på bana och ute i skogen. Vin har både ridit med draghjälp och ensamma. Han är så himla cool och de går jätte bra

Hur stora är era 3-åringar?
164-165 cm men han växer fortfarande

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Just nu ska han vila någon månad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka