Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Han är efter Mackay (Pegasus-Elektron)-Chirac-Unesco. Planen är att han ska bli min nya dressyrkompis, ska bli jättekul att jobba med en häst från början igen. Vad har du själv för häst / planer? Oxå nyfiken :)

general.jpg

Senast ändrad:

jättefin!
Jag har en valack e Saigon - Legat, Cordon Bleu.
Är väl runt 160 nu och jag hoppas hoppas hoppas att han vill växa lite till... !
Planerna är att få fram en trevlig allroundhäst, han har inga megagångarter att skryta med och hopptekniken är väl godkänd men säkert ingen blivande elithoppare heller *skratt*

Men det är min första unghäst så jag är glad om jag får honom att gå i stadig form och lära sig några krumelurer och att hoppa en bana *ler*

(kul att få se en häst med lite mer "massa", min är oxå lite kraftigare än alla dessa supernätta långbenta varelser som finns överallt numer även om vare sig din eller min är några kubiker! )

(Nu har jag dessutom kommit på ett passande namn till Avalons väntade lillasyster, med risk för att, dock inte med flit, härma Peia här i forumet, så tror jag hon ska får heta Casiopeia)

:eek: Vilken skuffelse! :mad:

Eller inte alls ;) Jag har en bekant som också har en häst som heter Cassiopeia. Min Peia heter ju dessutom officiellt Cassiopeia Nova :laugh:
Dock tror jag att även du måste göra en sån här då:
16691989.jpg

Jaha, så du har oxå en som inte är så stor :) Enligt säljaren var min 158 cm, men när jag mätte honom själv var han bara 156 :eek: Nåväl, har hört att Macayavkommorna växer sent, så några cm till blir det nog alldeles säkert. Har haft stora hästar förut, 172 och 176 cm, vilket jag kände var onödigt stort, så nu provar vi en lite behändigare storlek.
Min har heller inga supergångarter, men han rör sig taktfast och balanserat- så jag tror det finns en del att jobba med.

Då är jag med i eran klubb :D Min är bara 156 och enligt förra ägaren var hon 156 när jag köpte henne som 2½-åring och hon har växt mycket sedan dess, både på höjden och bredden men vid treårs mätte hon knappa 156 cm :confused:

Dock tror jag att hon kryper över 160 och lite till innan hon är färdigväxt.

är det bara jag som har en bjässe? :D Mättes i dag till 167 men han lär ju växa lite till! :eek:
Han blir väl ca 170! han har vuxit om morsan som bara är 158! :D

Jag skulle gärna se att min va drygt 10 cm högre ;) men tyvärr.... Dock är en häst på över 170 att ta i med tanke på mina korta ben... Jag är ju inte så stor själv. På storpållan såg jag ut som en liten skit även fast hon bara är runt 167 cm i mkh men det var mkt massa. Min lilla är mkt nättare byggd så där gör inte lite höjd nåt :).

Min herre är ju 172..:D Undra hur stor han blir!:p

det beror inte på hästens kondition om det är rätt att hoppa eller ej utan dethar att göra meg skelettet och legamentens uppbyggnad. Hästen ska hålla i många år och att anstänga en ung häst med hoppning är inte bra, visst nu var det ju inte mer än 30 men ändå, en ungästa ska inte vara som en rysk gymnast, i topp som ung och kass när den är 7-8 år.

hindrerna var alltså mellan 20-30 cm höga. hoppades i trav och han klev ju över i princip bara?
jag kan inte direkt kalla det nån större belastning för ligament och skelett att trava över dessa små hinder? :) utan mer miljöträning.

då tycker jag det är värre med dem som rider sina unghästar ständigt på bana, förstå vad det underlaget sliter? för det finns ju faktiskt dom som inte vågar rida ut på sina/eller ens kan och därför håller sig till banan.
så jag tkr faktsikt inte det är så farligt med denna "banhoppning" när vi nästan aldrig rider på sådant tungt(grus) underlag utan bara rider stärkande i skog.

en fråga, vad tycker ni borde vara mest ansträngande för den unga hästen?
att hoppa riktiga språng över hinder på över 1 meter och uppåt eller att trava över 30 cm?
tänker just på belastningen i landningsmomentet?

min är aldrig löshoppad högre än 50cm.

Om man bortser från risk för överansträngning och skador så har faktiskt Svenska Ridsportförbundet gått ut och "kraftfullt" sagt att 3-åringar inte ska tävla eller träningstävla.
Det var för ett par år sedan, stod både på hemsidan och i Ridsport.

Jag hittar inte den informationen på hemsidan just nu...

Andemeningen var i alla fall att 3-åringarna är för unga för att tävla, att det finns en risk för överträning om de skulle få träningstävla och att det fanns andra saker som var viktigare för de små (långa och bra beten, uteritter, osv osv).

Jag tror säkert att det gick bra för din ponny och han verkar också mycket mogen (men tänk på att han antagligen har upp till 5 år kvar att växa!) men i vilket fall ska inte 3-åringar synas ute på tävlingar...

Hehe, mjä.. gaddningar är inte riktigt min grej faktiskt. Men på rätt person - absolut!

Jag har ju lite tema på mina hästar än så länge och det är Mytologiska namn; Athena = Grekiska krigsgudinnan och Avalon = mytomspunnen plats dit kung Arthur fördes för att begravas och komma till himlen (ni har kanske läst boken Avalons dimmor?)

Casiopeia är ju en stjärna, men också en del av den grekiska mytologin. Jag kan inte ha fler hästar på A och om man försöker bygga nått av Athena och Feliciano så blir det inte så bra kom jag fram till, så detta kändes som ett vackert och bra förslag.

Hoppas nu bara att det blir ett sto!

Tack för att jag fick låna namnet ;)

jag tycker fortfarande det är för tidigt att ta med en treåring på tävling, att löshoppas är rekommenderat men däremot inte att hoppa med ryttare PÅ ryggen. Så DET är väl skillnaden, att hoppa MED ryttare är inte samma som att löshoppas.
Men du får självklart tycka precis som du vill och jag tänker inte ta någon diskussion huruvida någon har rätt eller fel; jag personligen tycker att en tävlingsplats inte är ett ställe för en treåring. Och som JohannaB säger, det ser inte bra ut att starta en treåring på tävling.
But that´s me!

Å andra sidan var det såklart jättekul att han gillade läget och tog sig runt! Det är roligt att läsa att det går bra för unghästarna här i forumet!

Ja jag hoppas oxå han växer lite till. Önskade mig en häst på runt 165 men det får jag nog bara drömma om *skratt* Om han inte drar iväg rejält sista åren förstås. Men å andra sidan KÄNNS han mycket större att rida och folk som sett oss rida säger att han ser "fullstor" ut och blir förvånade när de ser honom avsuttet. Han är oxå välbalanserad så visst finns det lite att jobba med iallafall :) Ska bli spännande och följa utveckling av de små!

anni var din pålle svullen länge efteråt? Min är fortf. svullen och vet. tror att det blivit en liten inre blödning som levrat sig och nu spänner ut pungen. Häst är inte påverkad på något sätt men man blir ju nojjig när det är ens älskling. Är i valet och kvalet att ringa distriktsvet. Samtidigt sa vet. som opererade honom att jag skulle ha is i magen några dagar till...

att löshoppas är rekommenderat men däremot inte att hoppa med ryttare PÅ ryggen. Så DET är väl skillnaden, att hoppa MED ryttare är inte samma som att löshoppas.

var ingen som svarade på min tidigare fråga men,

att trava över 30 cm ger inga språng utan hindrerna klivs mest över, precis som när vi kliver över en sten/pinne/etc i skogen vilket vi gör hela tiden.
däremot att löshoppa språng mellan tex 100-120 cm så enligt mig så borde det slita oerhört mycket mer. oavsett att det är utan ryttare.

så att hoppa kan jag ju inte kalla det att vi gör när det handlar om att trava över så små hinder.

skulle jag däremot sitta upp och hoppa riktiga språng det skulle jag oxå tycka vara för tidigt!

men från början skrev du

"idag är det en liten herre som har hoppat 30 cm clear round felfritt"

men nu säger du att ni knappt ens hoppade över huvudtaget.
Så jag ber om ursäkt om jag missförstått, för du skrev att ni först travade över bommar, det tycker jag är ok, men sen att ni HOPPADE banan på 30 och DET tycker jag inte är ok.

Det blir lätt missförstånd när man skriver på nätet; hoppa bana 30 cm CR för mig är att just hoppa riktiga språng över hindren.

det finns ju en andledning till att svenska ridsportsförbundet har gått ut med att 3 åringar ska inte tävla eller träningstävla! :cool:
men du gör ju som du vill med din häst! jag tycker det är på tok för tidigt och jag vill inte bli "övertalad" av dej att tycka det är ok! Man har faktist rätt att ha sina egna åsikter.

Inte då! Min herre är 173 cm och han ska växa en bra bit till!

ok det känns skön att veta att man inte har enda bjässen :p men din är ju en rejäl bit! där kan jag tänka mej att Dacke stannar när han är "färdig" undra var din ska sluta? Det blir stege för att komma upp på den :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka