Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Ja,det har gått frammåt här igen,uppsittningen går bra nu iallafall (igen). Hovslagaren skulle ha kommit i onsdags för att sko Fibus fram då ham ömar lite när man rider honnom,men ringde en halvtimme före och sa att han inte orkade för han var helt slut och hade ont i huvudet..:crazy: Ringde till alla hovslagare jag kunde,och fick en tid det 10: de JUNI...:( Jättelångt dit ju.. Så som det ser ut i dagsläget så kan jag inte rida fullt ut iallafall för då ömmar han när vi går på grus... Men han kommer att bli verkad nu på måndag iallafall,men skorna får tyvär vänta tills den 10: de..

Typiskt!

Trôkit!
sånt är så fruktansvärt energikrävande: när man ÄNTLIGEN kommer igång, å allt går bra, då dyker det upp andra problem och så får man ligga på is igen. fy!
*krama om*

ps. då borde faktiskt den trötte hovslagaren ha prioriterat dig genast dagen efter!!

*kl*
Har ridit nu på fm, har 3 saker att säga om min kära häst
  • 1
Hon är så cool, orädd, går fram ÖVERALLT, själv eller med sällskap och matte är förstås superstolt
  • 2
Jag blir GALEN på hennes slängande med huvet, både stillastående och i alla tre gångarter och vill ha tips på en (eller flera) lösningar
  • 3
Hon är FUX och nu börjar hennes eldiga temperament visa sig i ridningen, nu vet hon vad det handlar om och protesterna börjar komma när man ställer krav, bjöd matte på en rejäl bockrunda på ängen förut:rofl:

Athena Avalon, anni0301: Hmmm.. jag vet faktiskt inte om han kastrerades stående eller liggande, jag har ju bara ägt honom i 3 veckor och eftersom kastreringen gjordes så långt tillbaka som 27 februari så trodde jag att det var ett avklarat kapitel...Nåväl nu kommer vet i helgen (jag har ju tur i oturen att min moster är veterinär :laugh:) så får vi se vad hon säger.

Senast ändrad:

Speciellt eftersom jag ringde veckan före och sa att det var lite panik då han börjat ömma,samt att det var dags för verkning,och jag ville inte göra uppehåll i ridningen än,och då fick jag en tid veckan efter,nu i onsdags alltså,ÄNDÅ ringer han en halvtimme före och säger att han inte orkar,och frågar om det går bra om ytterligare 1 ½ vecka.. Tackade nej och ringde en annan. Hade samma problem med denna hovslagare för flera år sen,och tröttnade då,men eftersom Fibus behöver skor,och han var den som kunde komma tidigast,så chansade jag,och tänkte att han måste väll förhoppningsvis ta och komma när jag sa att det var lite bråttom,men nejdå..

Har iallafall fixat en som kan komma och verka honnom nu på måndag (h*n vill inte sko en häst som aldrig hafft skor på sig,då h*n inte är så erfaren än,men jobbet h*n gör är helt otroligt! :love:)då han är i behov av det,vågar inte vänta en hel vecka till,så det blir ju mycket dyrare eftersom jag får betala verkning först hos en,sen skoning hos en annan,men,men,vad gör man inte då..

*KL*

jag vill bara att hon ska förstå att detta inte var en tävling vi var på.
givetvis ska man inte ut och -tävla- på en 3åring.

undrar fortfarande vad ni tycker om frågan jag ställde tidigare men det är ingen som har svarat, ist har ni bara dividerat hur fel jag gjorde med min häst.

men nu lämnar vi detta men jag ställer min fråga igen. :)

I belastningssynpunkt och slitning på leder på unga hästar, då borde man ju inte löshoppa så höga höjder som uppemot 120-130 som vissa faktiskt gör? även om det är utan ryttare på ryggen så är ju landningen väldigt påfrestande för benen.

Det om något sliter ju.

Tacksam för svar =).

jag tycker du får ta med i beräkningen att en unghäst inte har så mkt balans... och jag tvivlar på att du är en sån duktig ryttare att du är helt i balans hela tiden (ta inte illa upp, jag har aldrig sett någon rida helt perfekt)

jag tror att balansen kan påverka mkt just med hoppningen, lös har hästen bara sig själv att hålla reda på, bara sin egen tyngd osv...

med ryttare på så blir det mer... gissar på att du väger 50-60 kilo kan vara både mindre och mkt mer, utrustning på ca 10 kilo... det blir ganska mkt extra tyngd på hästen, och hästen är ju bara van och byggd för sin egen tyngd, framförallt en 3 åring har ju inte hunnit anpassa sig till en ryttare... så ja... jag tror ryttaren på ryggen gör ganska mkt! delvis därför jag körde in min tös...

om du gjorde fel eller rätt kan bara du bedömma, och jag tror inte du kan bedömma det i dagsläget heller... utan det tar nog några år innan du kan säga om det gjorde skada eller inte!

som du säger så var det inga skutt, men hur ska vi veta det?

Jag säger absolut inte att du har skadat din häst, inte på nåt sätt, men vi säger nu att han hade skuttat och kanske trampat snett i landningen, och kanske hade blivit halt en tid? eller kanske tillomed brutit nåt? extrema fall, ja jag vet! men Hade du kunnat förlåta dig själv då?

bara en tanke...

KL*

Min dam är betäckt!!! :banana::banana::banana::banana:

bara tvungen att skriva det :D

--------------------------------------------------------------------------------

hittade nyss det här forumet, och här passar vi för min lilla dam är en 05. =0)
har tyvärr inga bilder på datorn för tillfället men det kommer...
hon är efter Ben Njamin och U. Malta.
har lite frågor..
Hur ofta och hur länge rider ni era darlings??
jag har setat och skruttat runt i hagen några gånger men vill inte hålla på förlänge så det har bara blivit ca 10-15 min. är det för mycket?? eller kan jag hålla på nägra minuter till?? hon har inte blivit trött eller nå efter men endå...
hur har ni gjort med bettet?? min dam gillar det inte alls, så jag vet inte hur jag ska göra, tips???

Välkommen hit då!

Just nu gör jag inget med min för han är fortf. svullen efter kastrationen och vet. har rådat att han bara får skritta och trava korta sträckor, det löser han bra i hagen på egen hand :)

Annars jobbar vi massor från marken. Longerar och tömkör samt gör lite ledarskapsövningar. Min är professionellt inriden av beridare och kan alla gångarter under ryttare. Så nu i sommar ska jag ta de lite lugnt och lära känna honom på nytt, han är ju född hos mig men har inte varit hos mej på 6 månader under inridningen.

Anni0103: Tog ut distriktsvet. igår och hon kom på 20 minuter! Superdupertrevlig dam i 50-årsåldern som sa att hon sett värre svullnad efter kastration än Avalons i handbollsstorlek. Hon frågade om jag tyckte jag hade pli på min häst så det kunde räcka att jag höll honom i vanligt grimskaft, Ja, sa jag och Avalon stor blickstilla under hela undersökningen :love: Älskade lilla häst! Hon tryckte o klämde o donade och konstaterade att såret läkt jättefint och att svullnaden var vätska (phew!). Hon sa att jag gjort helt rätt med honom och sa att hon skulle ringa till vet. i hbg som opererade och snacka med honom. Sedan bad jag henne lyssna på hans hjärta å se om hans blåsljud fanns kvar, det gjorde det och eftersom hon fick veta att jag läser till ssk så började hon rabbla latinska termer av hjärtat för att berätta vart ljudet satt. Jag förstod men inte i den hastigheten så jag såg nog lite ställd ut :grin:

Sedan ringde hon mig efter ca 2h och hade då pratat med vet. i hbg. De va överens om att det var vätska i pungen och att jag skulle avakta och se om kroppen klarar ta hand om det, annars ska i till hbg igen och dränera. Då skulle jag också passa på att koppla Avalon till EKG och U-ljud för att se på hjärta. Mest för att jag inte ska vara rädd för att pressa honom i träningen om några år. Jag vill ju helst ha ut honom i terrängen ;) Jag fick ringa henne anytime och jag är bara SÅ nöjd med hennes insats och inställning till oss.

Så, nu för pålle semester ett tag. Även om jag är vansinnigt ridsugen så kan han förtjäna semester efter en så lång inridningsperiod.

Om du har hinnor som sticker ut är det nog en stående kastrering som gjorts. Annars sys de ihop och då kan inget inifrån komma ut på det sättet.

Gud det blev mkt inlägg av mig nu men jag kunde inte ändra de jag skrev nyss tyvärr...

Ang. det som kom ur Avalons snopp häromdagen som såg ut som säd.. det var det. Vet. sa att nykastrerade hingstar är fullt betäckningsdugliga ca 2 veckor efter kastrering. Man tar bort fabriken men det kan fortf. finnas skit i systemet ;) Ungefär som en vattenslag. Hingstar kan tydligen tömma sig själva när de blir för högt tryck, och min tömte väl sig förmodligen för sista gången.

Ja, så var det, sms:ade förra ägaren och frågade. Och det klart, hade jag tänkt efter så borde jag väl fattat det själv att inget skulle kunna komma ut om det var sytt :o

När jag började tempa honom i förrgår kväll låg han på 38,5, vilket kanske är lite i överkant, igår morse 38,1 kväll 38,8 och idag fm 39,3:eek:
Fick lite panik över detta och ringde omgående vet som egentligen skulle kommit först i morgon. Det hela slutade m att han nu står på penicillinkur och ska in på klinik i veckan och opereras.....

Nu har jag komit hem från en visning för korsningst hästar med min tjeja.. hon visades i
Typ, HHB, BEN, SKRITT, TRAV
det gick som jag trodde för att hon är inne i en växt period nu å växer som bara den så rumpan är ett x antal cm högre än manken så hon blev ju lite fram tung.

hon fick 77797 = 37 poäng
Hon fick ganska lågt eftersom hon växer och är i "nerförsbacke" just nu så hela hästen ser lite rolig ut men jag e super nöjd ändå =) hon kom ju 2:a i klassen =)

Hon skötte sig så väl. övernattning å visning mm. inga som hälst problem med något.. Älskar min lilla tjej... hon e så fruktansvärt lugn att ha med sig över allt.

Visste inte ens att det fanns! Va fräckt, måste vara en salig blandning av utseenden :)

Tror inte det är någon som jag känner som fått det dem förväntade sig på treårstestet. Allt blir ju annorlunda i ny miljö, och dommarbord :o de kan man inte alls vara säkra på att de inte äter upp en!

*kl*

Nu är det inte långt kvar tills Avalon blir storebror! Athenas mage har sänkt sig jättemycket och juvret börjar fyllas på. Hon är beräknad till den 6 juni men jag tror att den kommer om sådär 1,5-2 veckor. Jag hoppas alla här inne håller tummarna för att det blir ett sto ;)

Senast ändrad:

haha det påminner mej om när mitt sto var dräktig med Dacke.. pappan var skäck hingst och mamma var skimmel! jag önskade mej ett skäck sto, och så blev det en brun vallack :rofl: :rofl: Men som sagt hålla tummarna kan man ju alltid göra ;)

Du är nog den enda jag känner som fått en nyfödd valack :idea: !!

Jag drömde om Avalon långt innan han kom ut. Han var alltid en pojke och alltid brun (både mamma och pappa är bruna). Den här gången är jag helt på det klara med att det är ett sto, vi får hoppas att det stämmer! Hon har bara fått hingstar innan så det är minsan inte mer än rätt att hon får vara flick-mamma lite.

Ingen annan som väntar syskon till sina unghästar?

Här är det lite väl lugnt just nu då det är mycket annat i mitt liv och jag har inte riktigt tid för hästarna som jag hade tänkt mej. Men Lejonhjärta frodas på betet och har körts några gånger och i vagnen går han så himla piggt och glatt och framåt. Sist blev det två galopper, han har galopperat i vagn förut men de här var mer "med mening" från min sida. Det blir bara höger galopp, han trivs bättre i den annars när han går lös på ridturer också, så nu får jag väl se nästa gång om jag kan locka fram vänster mha tömmar & balansering. Det är så kul med unghästarna, ser an framtiden med tillförsikt! Jätte-jätte-roligt att läsa om alla andras unghästar också även om jag har svårt att hänga med ordentligt just nu tyvärr.

Du är nog den enda jag känner som fått en nyfödd valack :idea: !!

Jag drömde om Avalon långt innan han kom ut. Han var alltid en pojke och alltid brun (både mamma och pappa är bruna). Den här gången är jag helt på det klara med att det är ett sto, vi får hoppas att det stämmer! Hon har bara fått hingstar innan så det är minsan inte mer än rätt att hon får vara flick-mamma lite.

Ingen annan som väntar syskon till sina unghästar?

haha det var ju skoj.. :D nä han var ju så klart Hingst när han föddes :p men har idag tagit i från honom manligheten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka