Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

anni0301: Nä, det vart ju ingen kul start direkt... Var på klinik för undersökning i tisdags, och själva operationen blir tisdag den 10 juni.
Sedan kan man ju verkligen fundera på vem som borde betala... Han kastrerades 27 feb, vid besiktning 6 v senare noteras "småsår" efter kastrering, som ej har ngn betydelse för framtiden. 5 v senare köper jag hästen, jag gör ingen ny besiktning. 3 v efter upptäcker jag kulan.
Enligt min vet finns två möjligheter:
1. Veterinär vid besiktning har missat kulan
2. Det fanns ett öppet sår (ej troligt) vid besikning och hinnor har trängt ut efter besiktning.

oavsett vilket alternativ så har vet missat/gjort fel bedömning.

Jag har påtalat problemet för säljaren och lagt fram önskemål om att hon borde stå den fasta delen på självrisken, dock verkar hon inte gå med på det.
Jag känner att jag får fundera lite innan jag går vidare i saken. Huvudsaken är ju just nu att operationen går bra.

*kl*

Har läst mycket idéer om att Remont (som ju betyder just unghäst) ska vara det som föredras när man rider på hästar i den åldern som våra är. Min har inte verkat tycka illa om den engelska nosgrimman (som dessutom är sju år snyggare än Remonten!) men man blir ju, som alltid, lite konfunderad när man läser sånt där.

Hur gör ni?

Ibörjan hade vi ingen nosgrimma allas, sen gick jag över till remont nu har vi både remont och engelsk (tycker också det är snyggare!)

Igår va jag till Strömsholm och kollade på tävlingar och fick se "pappahäst" Biggles live!!!! Såååååååå himla snygg:love: och va min tjej är lik honom :eek::eek: . Fick se jättemycket snygga hästar! Superkul!!!

va?? :eek: vad hände med den stakarn?? ps, i morgon ska jag rida Dacke i gen första gången efter benbrottet :o det blir nog spännande men jag längtar såå tills jag är uppe på han igen! när man kommer nu så väntar han sej nästan något mer än bara att bli ryktad! han ser lika ledsen ut varje gång som han inte får komma ut med mej på ryggen.. men i morgon så ska han inte bli besviken! :) ska bara rida till grannstallet och skritta och trava lite i manegen :) ds

*kl*

Med min lilla tjej har våren varit jättebra! :bump:

Inridningen har fått tagit ganska lång tid, det är en stor häst som vuxit mycket, samt att hon är lite känslig när det blir för svåra saker som hon ej klarar av.
Ridmässigt är jag mycket nöjd med mitt långsamma utbildningstempo; hon har blivit så himla fin att rida (på vår mycket låga nivå) och älskar också ridningen (lyser upp så fort sadeln kommer fram!)

I maj kunde vi både skritta och trava, med hyffsad styrning och ganska bra kontroll över gas och broms.
Och sista passet inför sommarbetet, i måndags, galopperade vi för första gången också! :bump:

Det gick så himla bra, bara någon smackning och en lugn fattning och ett halvt varv i paddocken i en stadig galopp! :love:
Dressyrtanten (dvs jag :cool:) var mycket nöjd med tempot! :angel:

Damen är nu en bit över 170 hög och har börjat växa i sin kropp.
Vi skippad ju 3-årstestet mycket på grund av att jagf ick nytt jobb (med tillhörande tidsbrist) men också på grund av en förkylning (på hästen) i mars som gjorde att vi inte hann med utbildningsmässigt.

Så här efteråt känns det liiiite synd, hon är bra fin tycker hennes partiska matte (och framförallt traven är ljuvlig att sitta på!) men jag tror ändå att det var ett klokt beslut att strunta i det, vi har ju både kvalitets och tävlingsbanan att se fram emot i framtiden!

En liten bild på oss i trav (suddig).
Här är det 10:e gången hon rids och poletten med att trava med framåtbjudning har trillat ned!

20889385.jpg

Men nu är det som sagt sommarlov för min duktiga 3-åring!
Minst en månad totalvila blir det, sedan beror det på insektstrycket...
Eventuellt att hon får något tömkörningspass eller handhästpass i veckan i 4 veckor...

Men sedan ska vi igång med ridningen igen!
Förhoppningen är att vi ska kunna åka på lite träningar i ridhus och komma igång med ordentliga uteritter i höst!

Så här mysigt kan man ha det på bete:
Fuxen är 3-åringen, den bruna är mitt 20-åriga fullblodssto (tävlad reg dressyr LA med placeringar men numera tävlingspensionär, vi bara tränar hemma)

21086007.jpg

På betet finns också en lada att ta skydd i om det blir besvärligt med insekter (när broms-eländena kommer framförallt...):

21086009.jpg

Glömde; för er som inte kommer ihåg oss!
Fuxfröken är efter Rubinrot, ur stofamilj F.1 (Kamburg) och morfar är Gauguin de Lully

Senast ändrad:

idag har jag varit med min Dacke och ridit i manege! han var jätte duktig :love: skrittade och travade och lyssnade faktist riktigt bra på hjälperna! :) det var två okända hästar i hagen brevid som stod och tittade på :p men han brydde sig inte om dem!
Underbara lilla häst! ca 170 :D

Hur går det för er? Det går bara bra, han har fortsatt visa sitt underbara temprament, är cool lugn i alla lägen. Går fram överallt. Har börjat rida han i skogen själv på skrittpromenader 1 gång i veckan för att hålla huvudet igång. Annars får han vila fram tills aug då allvaret börjar :) Ska bli väldigt spännande
Hur stora är era 3-åringar? Han har inte växt så mkt mer sen jag fick hem honom i september 07, han ligger på 163- 164 cm. Men han är grov i typen och känns mkt större att rida så det gör ingenting om han stannar vid 165 cm.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna? Just nu går han på bete, skrittar han 20-30 min i skogen 1 gång i veckan så han får tänka lite.
Vad är framtidsplanerna? I helgen åker jag till Bullersta och tar mitt efterlängtade fältävlanskort. Så min kille har planer på att bli fältävlans häst :) Mycket hobby ridning blir det, har inte planer på något vm iaf. Rida lite lektioner och kurser, en enstaka tävling ska vi väl vara med på. Det ska iaf bli roligt att se hur han utvecklas :)

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21060000-21069999/640x480/21065232.jpg?0
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21060000-21069999/640x480/21065309.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21060000-21069999/640x480/21065234.jpg?0

Ja det är lite att tänka på. Man vill ju gärna få "rätt" men å andra sidan är det mycket som tillkommer om man behöver strida om det; ord står väl mot ord kan jag gissar... om inte veterinärerna nu kan skriva under på att knölen funnits där en längre tid så att det finns "bevis" på att den förra veterinären missat. Låter ju underligt om hinnor ska tränga ut så lång tid efter! så hur som haver måste ju bes.vet. missat endera "hålet" eller knölen!

övrigt:

En häst som dog på tävling?!? Vad hände?

Vad roligt! Jag tycker det låter som en normal inridning jag! :) Jag å min pålle har heller ej så brått, fast han är riden i alla gångarter ofta ute i skog å mark men jag har inte ridit på bana nästan nånting å bara löshoppat en enda gång *smirk*
Men i juli, efter 8 veckors helvila, ska han sättas igång på mer allvar å vi ska rida för unghästutbildare och åka till lite olika ridbanor å miljöträna plus att löshoppningen ska bli regelbunden.
Just nu är han bara tjock...

ooo måste ju inflika att min lilla häst verkar vara i växtperiod!! Jippie! det är svårt att se när man ser dem varje dag men jag har tyckt att det blivit några ändringar och igår när jag ställde upp honom så såg jag ju att baken var högre :) Dessutom galopperade han lite framtungt och det brukar han inte göra. (eftersom han står själv så brukar jag springa utanför hagen och han leker "med" och rejsar å bockar/sparkar som en galning! har man ingen häst får matte leka häst så han får busa liiite iallafall)
En annan god nyhet är att vi kanske äntligen ska få sällskap till honom! Har letat sen april men ej hittat någon sällskapshäst men nu kanske det kommer ett 20årigt varmblod, ett sto. Kanske inte så mycket att leka med, men iallafall nån att "prata" med...

Den dog efter uthållighetsprovet och vet. trodde det var ett hjärtfel men de skulle vänta på obduktion.

Den där filmen har jag sett förut, det roliga är att hingsten inte tar fram snorren förrän efter x antal minuter! :rofl:

Lite uppdatering om Avalon:

Han går ute i sin gigantiska gräshage och första dagen såg han ut att inte veta vart han skulle börja :love: Det var ju så mycket MAT!
Hans svullnad har börjat minska och jag hoppas att vi kan sätta igång snart igen. Har ju inte skadat honom att vila lite eg. så det har ju varit bra att inte "få" göra något, så jag inte behövde ställa av honom när det fick som bäst för oss. Har hittat en tömkörningsinstruktör och en unghästinstruktör som båda kommer ut till stallet och hjälper en, kunde inte bli bättre!

Hans kära mor är idag 3 dagar efter beräknad fölning och juvret pendlar väldigt i storlek. Jag har iallfall beslutat mig för ett namn och nu får det banne mig bli ett sto: e: Feliciano u: Athena -> Fenja.

(Fenja var en jätte i den nordiska mytologin)

använder inte nosgrimma, trivs hästen med bettet så håller den munnen stängd ändå och gör den inte det så får man byta bett, plätt lätt!

Fast en del unghästar trivs inte alls med bett oavsett vad man använder, och en del experimenterar med munnen även om de trivs med bettet, så riktigt plätt lätt är det inte alltid.

och då rider man in dem med sidepull! Som sagt Plätt lätt! ;)

*KL*

Förlåt för många bilder men måste visa vad vi kan för saker :D

"Jag kan nääästan stå på tå"

21183983.jpg

"Jag kan sträcka fram mitt framben långt...."

21183985.jpg

"...men jag kan ytterligare liite längre :D"

21183986.jpg

"Ibland tror jag att jag bor på spanska ridskolan"

21183984.jpg

Fortsättning följer.....

"Och ibland försöker jag flasha"

21183995.jpg

"Jag tycker om att låtsas bli rädd (blir så mkt roligare då :angel:)

21183988.jpg

"Även fast jag verkar lite knasig så kan jag faktiskt galoppera som en normal häst"

21183987.jpg

"Fast riktigt normal är jag inte för i hagen över jag på att göra kullerbyttor ;)"

21183994.jpg

Trevlig häst! :) Men ett tips är att du rätar på dig lite och kortar tyglarna så du slipper göra så stooora rörelser om du behöver korrigera henne... du sitter lite kamikaze å får händerna i magen när du förhåller henne, när hon blir rädd i galoppen så lägger du dig nästan raklång bakåt i sadeln och "sliter" i tyglarna, med kortare tyglar så blir det inte lika yvigt och "öschigt" som vi säger här uppe ;) (ser lite flaxigt ut) men det verkar vara en snäll och go treåring!

Jag tyckte han var bara söt; verkligen hasar runt i balen å njuter, tar en tugga, bökar å knökar hahaha!

Skönt att avalon börjar repa sig "där nere" :D och är nog jättefint med vila, min vilar 8 veckor i sommar men nu är det bara 2 veckor kvar innan han ska igång! längtas! ska vaccinera nu i veckan och få ut hovis sen så! är det bara att dra igång allvaret igen! har tänkt rida för C**la, unghästutbildaren ca en gång i månaden för att få lite mer koll på utbildning osv.

Håller tummarna att det blir fölis snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka