Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Sörflickan Lisa- som sagt, väldigt dåligt sätt av hovis! Men tur att det löste sig ändå men man blir ju så lagom lycklig om det ska kosta mycket mer än en ordinarie skoning

Cela - men hua! Vilken jobbig start med den nya hästen! usch! vad händer i ditt fall? går det på någon försäkring? vem betalar självrisk etc?(eftersom du inte blivit riktigt upplyst om hästens hälsa; eller är det som med hus att man har undersökningsplikt? (fast du HAR ju undersökt med besiktning...)) Vad kommer du göra åt saken att besiktningsveterinären inte gjort någon anmärkning eller tror man att knölen kommit nu?
Oj vad många frågor det blev!

Athena Avalon - se där! man lär sig något nytt varje dag! Visste inte att de var fullt betäckningsdugliga så länge. Skönt att det inte var någon infektion odyl! Å att du fick tag i en sån bra veterinär.
Hur fick du reda på hans blåsljud?

Min blir bara fetare och fetare! *ryser* huaa.. vet inte om jag ska behöva plocka av honom från betet om nätterna men det är ju DÅ det är som skönast ute! å att stå uppstallad på dagarna är inte heller någon hit, blir för kvavt. Har vilat 4 veckor nu och hade planerat sätta igång i juli så han verkligen får bli "vilad" och less på att gå i hagen *skratt*

beauspirit - jag håller väl med kimmis. Jag är ingen unghästexpert men enligt andra experter och tränare, så är det ju ok att löshoppa en treåring på 130 (få språng!) men INTE att hoppa en treåring uppsuttet. Någon måste ju ändå ha undersökt saken och kommit fram till dessa rekommendationer och du är faktiskt den första jag hör talas om som hoppar hinder och rider runt på 30 cm bana med en treåring. (flyinge rekommenderar inhoppning som 3,5 år men jag tycker det är lite väl tidigt)

Men som alla säger, alla gör som de vill, själv vågar jag inte prova så mycket utan följer rekommendationer som finns.

Senast ändrad av en moderator:

Ang hoppning. Jag tycker att det skiljer mycket mellan ponny och häst. En ponny utvecklas och växer långsammare än t.ex halvbloden, och då är det kanske inte så bra att hoppa för tidigt. En gång köpte jag en fjordkorsning som hoppades uppsuttet som treåring och han hade ständiga problem både i rygg och ben. Jag fick börja med att låta honom vila många månader och bara promenera. Hoppa honom gjorde jag inte innan han var sex år. Alla gör som de vill, och det behöver inte gå så illa, men jag personligen tänker ta det väldigt lugnt med att hoppa uppsuttet på min ponny.

han blev kastererad stående och hängde med huvudet i mina armar! då tyckte man lite synd om honom..
kastererades när han var 1 1/2 år så det är ju ett bra tag sen.

KL.

Oj, vår 3åring går fortfarande på bete .. har aldrig haft träns eller sadel på sig (och då förstås ingen ryttare heller ..) Tänkte börja med honom i höst om allt går vägen.

Aha, då missförstod jag. Läste det som att du gjort det nyligen. Om han var så ung förstår jag att ni gjorde stående.

ja det var nog jag som uttryckte mej lite konstigt ;) Inte så svårt att missförstå. (har kanske solsting) :D

Min Dacke Fyller 3 år i Morgon!!! då blir det häst tårta men knäckebröd, betfor och morötter! Grattis min älskling :love:

*kl*

Tänkte höra vad ni använder för nosgrimmor när ni rider/tömkör/longerar/har träns i övrigt. Min pålle är inriden med Remontgrimma men efter att han kom hem till mig har han fått ärva sin mors träns som har vanlig engelsk nosgrimma.

Har läst mycket idéer om att Remont (som ju betyder just unghäst) ska vara det som föredras när man rider på hästar i den åldern som våra är. Min har inte verkat tycka illa om den engelska nosgrimman (som dessutom är sju år snyggare än Remonten!) men man blir ju, som alltid, lite konfunderad när man läser sånt där.

Hur gör ni?

Jag blandar friskt mellan de fyra sorterna. (Aachen, remont, engelsk och pullar.)
Peia går likadant på alla fyra så hittills tycks hon ha ärvt sin mors tacksamma mun :love:

använder inte nosgrimma, trivs hästen med bettet så håller den munnen stängd ändå och gör den inte det så får man byta bett, plätt lätt!

jag använder remont för jag blev "tillsagd" att det var bra för unghäst, just för att de inte ska lägga tungan över bettet, gapa etc. Men har ridit med aachen oxå för jag ägde inget remont precis när han kom (å jag kunde ju inte vänta tills jag fått hem ett heller:))
Men har hittat ett jättefint träns på H**ks som jag är KÄR i! (fast just nu hittar jag ingen bild och har hjärnsläpp så jag vet inte om det är aachen eller pullar men SUPERSNYGGT)

Så summasumarum spelar det nog inte så stor roll om hästen är "normal", dvs inte har några problem med bett/tygeltag etc. Annars kanske nosgrimman spelar större roll, om de har några olater eller liknande?

Grattis Dacke!! :) *bock och bug*

jag använder bara aachen på min tjej då hon är mest tillfredställd med det.. dom bara springer och slår med huvet när man han dom andra sorterna.

Jag kör nog på med min engelska, som dock inte spänns så hårt. han gapar aldrig med det på, mer än att han tuggar lite och donar tills man spännt remmen. Inget kontigt donande alltså utan bara så som man själv skulle gjort om man fick nått instoppat i munnen :)

Igår hade min fröken fullt på juvret till det dubbla jämfört med dagen innan :eek: och jag förbereder mig för några kommande nätter i stallet fr.om lördagkväll. (Jag har tenta torsdag/lördag så jag ber till Gud att hon kniper tills efter det!)

Tänkte inte missa det den här gången som jag gjorde med Avalon. Sov i ett hus brevid stallet, var ute 1gång/h och missade honom med ca 15 minuter! :devil:
Denna gången tänker jag parkera Volvon utanför Athenas utebox, slänga in en madrass i bakluckan och ha dörren öppen så jag hör ev. fostervattenavgång. Wii, jag kan knappt vänta!

använder både engelsk och pullar (jättelöst spända), eller ingen nosgrimma alls, eller sidepull. han har ett väl tillpassat bett, smalt tredelat på 10,5 cm och är väldigt lugn i munnen har accepterat bettet från dag1. :)

jag använder, precis som någon annan, både remont, aachen och pullar. Märker ingen skillnad vid användning av de olika nosgrimmorna. Har dem av "estetiska" skäl, tycker helt enkelt att det är snyggare ;). har dem löst spända.

senaste bilderna på Dörren.
gosar med hagkompisen
P6060349.jpg

kom igen, busa med mig!
P6060367.jpg

vad vill du matte?
P6060358.jpg

jag rider med remont grimma på min.men har även testat engelsk nosgrimma och han verkar inte bry sig :p Men jag gillar remonten den sitter väldigt bra!

joh det lät lite kallt att ligga med bakluckan öppen, men vad gör man inte! :D jag missade oxå Dackes födsel.. men mamma och pappa kom ner när han var 5 minuter gammal! hade gärna varit med då men som sagt missade jag det. :(
Hoppas du inte missar det denna gången! det är ju fantastiskt att se när de föds!

åååh vad spännande! en kompis till mig väntar oxå fölis i dagarna och hon vann just en fölövervakningskamera i en tävling i en tidning! Lyx! (ska jag tillägga att det var MIN tidning hon vann i? :-) faktiskt så hade hon starkast motivation..)
Så nu turas hon och dottern om att övervaka via den om nätterna så de inte behöver störa stoet å framförallt slippa kliva ur sängvärmen, bara att slå på monitorn! (tror de dessutom ligger vakna i skift och bara stirrar på hästen,men det är förståligt, förlorade både sto å föl fjol. Stoet surade mot en boxgranne och sparkade av sig lårbenet, hon kastade fölet direkt så veterinärerna hann inte snitta heller :( Fick nödslakta stoet direkt... Så hon var en väl värdig vinnare av kameran för har hon sett i fjol att stoet var irriterat så har hon ju kunnat flytta om hästarna...

*kl*
Hängde på Tibbe "riktigt" för första gången i tisdags, testade först att en i stallet skulle sitta på honom och jag hålla i då jag trodde det skulle vara lugnast då jag hanterat honom så pass mtk från marken med det gillade han inte, hon kunde sitta upp utan problem men sen sprang han, troligtvis va det för att sadlen gled lite när hon hoppade upp. Så fick ta det själv sen och då var han lugnare :p vågade inte hoppa upp då jag som sagt va själv och vill helst att någon håller i om han skulle hitta på något :p Men kunde hoppa upp hängandes på honom och slå på sadlen utan att han reagerade så hoppas att det inte kommer bli mer dramatiskt :D igår fick han vila helt för att tänka igenom allt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka