Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

snäll o go är det minsta man kan säga!

den andra videon du tittade på var första gången vi var på en ridbana och red på volt och grejer... hon var lite förvirrad då... men vad då matte? här kommer vi ju ingenstans... ser ju helt klart mkt bättre ut på andra filmen, ellerhur? ;)

långa tyglar vill jag rida med då hon ska gå som distanshäst när hon är färdig så jag vill inte vänja henne vid stöd helatiden...

ang att räta upp mig så gissar jag att du inte vet vad jag har för sadel... det är iaf en distanssadel, stigbyglarna är fästa längre fram än på vanliga sadlar (allt för bekvämligheten) och man ska inte sitta helt rakt för då får man faktiskt sämre balans... men lite rakare kan jag nog sitta, om jag vill... :angel:

jag rider mkt bättre i den andra sadeln jag har, men den finns inga stöd i och jag har vant mig vid denna som har 20 cm bakvalv och15 cm framvalv och den andra har inget i princip... så jag känner mig så ostadig i den... hm.. får fundera på hur jag ska göra... trilla av lätt och sitta bra, eller halvt omöjligt att trilla av och sitta dåligt? känns som att jag väljer det senare tills jag känner att jag kan lita på henne till "100%"

sen ang raklång så är det för att jag håller på att vika mig av skratt och vet inte vart jag ska ta vägen, jag tar inte så hårt i henne som det kan se ut (man ser ju inte munnen, man ser ju bara att jag ligger raklång på henne i princip) Hon är väldigt känslig i munnen så om jag gjorde det så vet jag inte vart vi skulle sluta :crazy:

hel uppsats som vanligt.. varför kan jag aldrig ta nåt kort? :confused:

*skratt* ingen fara :D

Du kan ju korta tyglarna utan att för den delen låta henne ta stöd hela tiden :idea: just för att slippa yviga stora rörelser när det väl händer något (som det ofta kan göra med unga pållar :angel:) eller bara för att svänga och göra vanliga förhållningar. Intrycket blev att hästen blev lite flaxig för att du var lite flaxig (missförstå mig rätt! *skratt* det ser ju jättebra ut, var bara en tanke som slog mig! men jag kan absolut inget om distans utan har ju bara "dressyr" i huvvet :p)

Och ang att räta på dig; tja det kan ju bara du avgöra! :) Jag tänkte ju "dressyr" och då såg du väldigt framåtlutande ut med händerna i magen vilket gör det svårt att inverka med små nätta hjälper plus att man hamnar med vikten fel i sadeln, men återigen så vet jag ju inte hur distanssadlarna fungerar heller ;) Jag har mycket att lära hör jag! :idea:

jag vågar inte ens skicka en film på mig själv i sadeln! (har inte nån heller med mig på treåringen :p)

jo händerna i magen får jag gärna... oavsett om jag rider gamlingen eller unghästen, skillnaden är ju att gamlingen kan röstkomandona så bra att jag kan göra i princip vad som helst med rösten :D

problemet med att korta tyglarna är att hon vill gå ganska högt med huvudet, även om hon går i from så är det hööög form det handlar om, och om jag kortar så känns det som att det kanske kan bli värre? men jag kanske tänker fel? om jag kortar kanske hon söker sig mer mot betten och sen kanske jag kan länga lite varteftersom? vad tror du? det lät ju bra iaf :angel:

ang flaxigheten så har hon aldrig varit så flaxig som på den videon, varken före eller efter, för på videon jag länkade till ser det väl inte faxit ut eller? Vi hade en dålig dag den dagen och eftersom det är så få ggr som nån kan filma så tar man vad man får!

ang distanssadlarna så ska jag nog testa på valacken ordenkligt och se vad skillnaden blir, det är möjligt att jag kan räta på mig... men helt rak kommer jag aldrig se ut så mig ryggrad är formad så upptill (som en gammal gumma eller nåt, ja du fattar ;) ) men jag vet att jag gärna tippar fram lite för mkt... (är gammal dressyr ryttare) och det blev nog inte bättre med distansen :o

men jag vet inte... det känns som jag hjälper hästen mer när jag sitter lite framåt, men effekten kanske blir precis tvärtom? vem vet? ja när jag får börja rida gamlingen så ska jag onekligen prova och se!

Jag föredrar själv sidepull, men samtidigt är det bra att lära dem att vara lugna i munnen trots bettet. Det behöver ju inte alltid vara att de inte gillar det.

nähe? vad skulle det då vara?

har själv en valack härhemma som avskyr bett... men honom är det försent för så han har öppen mun och hugger ändå när det blir jobbigt... därav byter jag bett fört som ögat om nån unghäst visar obehag... ser inte så kul ut när hästen hugger gång på gång, är man ensam i ett ridhus så ekar det :crazy:

Vissa hästar grejar av ren rastlöshet eller nyfikenhet. Naturligtvis ska man inte tvinga in ett bett när man ser att hästen tycker att det är obehagligt.

*kl*

Har några nya bilder på Zakira, tagna idag.

Det är sommar, man får vara lite rund. :p

Så har jag suttit på henne för allra första gången. Väldigt lugn, vi gick till och med omkring lite med mig på ryggen och det gick finemang!

"Jahapp, det här var väl ingenting.. Tråååkigt..."

Nyaste bilderna :)
han har verkligen biffat på sig!
Här en uppställd bild som 2 åring
DURITO.jpg

Idag :laugh:
P6120384ps2.jpg

P6120385ps.jpg

P6120382ps.jpg

f.ö. så är han lite trött av bete och all den goda maten just nu och vi tar det lite lugnt. han tycker det är jätteskönt att komma in till stallet och äta och vila lite och bli pysslad med. han bryr sig inte ett dugg om att vara inne själv i stallet heller längre :) skönt!

jag måste ta upp tömkörningen ordentligt nu igen, har planer på att ev. köra in honom nu i sommar. vår travbana hemma på gården är snart klar ju!
:)

Nä hon var mycket finare på en av filmerna! :)

Och ja - jag tycker oxå det låter jättebra! det är ju bara att testa sig fram.

Du kan ju prova räta på dig och erbjuda en mjukt stöd, hon kanske kör upp huvudet för att du är lite för mycket i framvikt? så reagerade en lippizaner jag red; om jag kom för långt fram å inte red tillräckligt FRAM så sprang hon som en kamel med huvudet rakt upp men satt jag normalt så sökte hon sig neråt. Men om det stämmer på din vet jag ju inte ;P
jag tycker du ska testa på din unghäst! Det är henne du ska rida och inte kommer hon bli "förstörd" för att du joxar lite i sadeln *skratt* Testa även att rida fram mer , det kan oxå ge resultat att ryggen kommer mer och formen blir lägre.
Min vill oxå gärna springa som stjärnkikare och krullar gärna ihop sig och bockar; men rider jag FRAM rejält så kommer ryggen direkt och han sänker huvudet och tar stöd.
Men så fort jag fegar lite och backar av honom så krullar han och slår på en serie bockar ! hahaha så man märker otrolig skillnad på ridningen när man sitter på en unghäst!

Senast ändrad av en moderator:

ja jag får ju prova! det är möjligt att du har rätt!

problemet är bara att det kommer dröja ett tag innan jag rider henne igen, hon är på betäckning och jag har bestämmt att inte rida henne den känsligaste tiden... så det dröjer ett tag... hoppas jag kommer ihåg våran diskussion då !

eller så blir hon helt hysterisk å sticker *ler* men då har du iallafall provat *skratt*

Jag är så glömsk så jag har skrivit på en lapp i stallet
"FRAMÅTBJUDNING"
"LÖSGJORDHET"
"RAKRIKTNING"
Bara för att komma ihåg vad det var vi skulle syssla med på våra ridpass *skratt*

Vad spännande med betäckning! skulle heller inte våga rida under den tiden. Håller tummarna att allt går bra! Vem är hingsten?

*Kl*

Ingen fölis i natt heller trots idelt vakande *gäsp*. Vid 6-tiden fick jag nog och släppte ut henne och än har det inte ploppat ut nån liten krabat. Får hålla tummarna för i natt.
Däremot såg jag en ÄLG på vägen hem från stallet! :eek: Det är verkligen inte ofta man ser det i allra södraste Skåne.

Avalons pung är nästan helt återställd nu och efter hovslagaren kommit imorgon ska vi börja hitta på lite saker igen :)

Okej, varför det?
Min erfarenhet är att det aldrig egentligen är bättre att välja naturlig betäckning. Vi har alltid bara använt semin. Du får gärna berätta varför du väljer annorlunda, kul att höra hur andra tänker :)

Hoppas att dräktighetskollen går bra!

när de släpper till hingst så vet man att de är redo helt enkelt!

Sen så ville jag att första gången skulle vara "på riktigt" :D

sen så finns det inte så många araber som finns på semin.

:D Min flicka är redo även för ston:D Jag har också hört att semin ärbättre, skaderisken är mindre, men jag känner som du. Första gången ska vara på riktigt. Tyvärr har jag bara möjlighet till semin då jag inte kan köra iväg min flicka OM jag någon gång betäcker henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka