Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Men vad tråkigt! skadad eller bara oförklarigt halt?
Hoppas det ger sig. Ni får miljöträna, hänga på honom, kanske träna att sitta upp och sitta av? Att bara sadla och tränsa är oxå bra träning... min hade svårt att bli tränsad i början men allt eftersom blev det bättre å nu står han stilla.

Måste bara berätta!!!!!!!! Min -05 a är dräktig!!! Va och dräktighetsundersökte henne i onsdags och hon har tagit sig. Helt fantastiskt roligt :love: :banana: Hon är betäckt med Damino en nygodkänd 3 årig hingst (man ska väl dejta killar i samma ålder ;) )

Annars har hon sommarlov nu och får gå och tjocka på sig lite.
Nu får ni hålla alla tummar ni har så hon behåller den lilla fölisen i magen!!!!

Kram på er alla i sommarvärmen :)

nej men gud vad kul!!!! jaghåller tummarna för dig om du håller
tummarna för mig ;)

På måndag ska mitt sto ultraljudas, hennes man är 1 år äldre men har hunnit med att få 2 kullar, och ena avkomman är exporterad till dubai!!! (det är ju araber jag håller på med och finare än så kan det liksom inte bli) och nu till det roliga... mamman till hans avkomma som blev exporterad är oxå min hästs mamma!! så de blir vääääldigt nära besläktade! :banana::banana:

jag är såååååå nervös redan!!

åhh va kul!! jag kommer ihåg när jag var och dräktighetskollade Dackes mor! och när jag fick reda på att det var en liten fölis i magen (dacke) så svävade jag som på rosa moln hela dagen!!! det är fantastiskt kul!!! Håller tummarna för att hon behåller fölisen! :)

Har det blivit någon fölis än?? nu får hon ta och kämma ut den!! :p är så nyfiken på att se vad det blir och hopas även på kort framöver! :bow:

Vad söt du är som kommer ihåg att jag fölvaktar :)

Jag är inne på min fjärde natt i bilen nu och börjar ärligt talat bli rätt trött på att vänta :mad: Athena står i sin utebox i godan ro och mumsar hela natten medan hon har gigantiska vaxproppar, är sladdrig som en brylépudding i bäckenbanden, magen formad som ett V nedåt och ett sprängfyllt juver. Om inte ungen kommer ut snart så vet jag inte hur den ska få plats snart!

Mammig som jag är med henne fick jag t.om pojkvännen att vända bilen idag på väg till en examensfest som jag skulle med på och bli borta hela helgen (4 timmars bilresa). Jag fixade det inte till slut och eftersom det är fredagen den 13 idag till råga på allt så har jag nu stannat hemma. Så nu sitter jag här och ber till högre makter att hon fölar i helgen så inte hela mitt sammabrott i bilen var förgäves...

Jag hoppas innerligt på ett sto men ju mer tiden går och ju större hon blir desto säkrare är jag på att det blir en hingstunge till.

Angående Avalon har han nu svullnat ner i pungen, fått nya skor och blivit verkad baktill så nu kan vi börja arbeta igen! :bump:

ja det är klart att jag följer med spänning om vad det blir för något!! :)
hoppas att det blir ett sto föl som du så gärna vill ha! du måste skriva när du hon har fått den lille kabraten!! och så är kort ett måste :D

Nu har hon kommit!! :bump:
Klockan 02.30 hittade jag ett litet stoföl i boxen, fortfarande med bakdelen i hinnorna. Hon är brun med vit kota på höger fram och bak samt en stjärn som mer ser ut som en halvmåne med en vit prick undertill, nästan som ett frågetecken! :)

Hon stod upp ganska fort (efter ~ ½ timme) och med lite hjälp kunde hon till slut dia själv efter 1½ timme ungefär. Hon är precis så perfekt som jag önskade! :love:

Dock har kära Athena inte fått ut varken efterbörd eller navelsträng. Hon har varit ute en runda själv i hagen för att driva ut det men det var bara några hinnor som kom ut och en liten stump av strängen. Hon sprack dessutom upp på det stället där hon var sydd tidigare och därför kommer vet. ut om några timmar och syr samt tar ut placenta om den inte gått då.

Jag är superdupertrött nu så min första tanke när jag åkte hem var; 1. Rapportera på Buke
2. Äta
3. Sova någon timme

Sedan lovar jag att kort kommer i eftermiddag!

Han har antagligen en sträckning i bogen, men han har fått metacam och bli bra inom ett par dagar. Han har sprungit som en galning i hagen när man tar ut russet för att köra/rida då han blivit själv.

Träns är han van med, han är inkörd. Sadeln har vi vant in honom med. Jag tänkte försöka hänga lite och så idag om jag får ut mamma eller syrran med mig :)

Hej på er alla!
Blev ringd till arbetet för två veckor sedan av att de hittat Phigalle med kolik, har nog aldrig kört hem så fort. 3 timmars promenerande med en häst som kastade sej på marken 30-40 gånger varav en gång tre gånger på en 10 meterssträcka. Inga vetrinärer ville komma ut men tillslut så kom en som bara skulle äta lunch först. Kramplösande,b-vitamin och lugnande sprutor, sonding med olja och vatten. Han hade så himla ont stackarn. Det var 31 grader varmt och massor av flugfän. Allt resulterade i en saftig vetrinärräkning som hamnade 63kr över självrisken:mad:

Nu måste jag verkligen försöka komma igång med honom med träningen igen, har inte tagit mej i kragen sedan mars utan han har mest stått och blivit ännu mer rund om magen. Men nu har jag ridit en tur i skogen och en hemma. Han är lättriden på långa tyglar men så fort man kortar upp dom så blir han inte glad och förstår helt plöstligt inte tygeltag,skänklar osv men han kanske rent utav vill vara en westernhäst istället för en dressyrhäst.

en tanke eftersom det kommer när du kortar tyglarna.... kan han ha ont i ryggen? kanske bara när du kortar tyglarna? vet måååånga hästar som går fint i låg form och när man kortar tyglarna så kan de bli helt.... ja...

det är ju värt att kolla upp iaf... låter ju verkligen som att det kan vara nåt sånt...

Grattis!! det blev ett sto ialla fall!! :) bra att du rapporterade här, mendu kunde ju ha ätit och sovit först!:D
Lycka till med den lilla nu vet du var du ska lägga dina lediga timmar ( om du har några) :p

Tack tack!

Nu har jag sovit lite och ska strax ut till mamma och dotter igen...

Jag är SÅ nöjd med henne, allt man kunde önska sig är hon :love:
Efterbörden tog dock ett bra tag på sig att komma ut så vet. fick komma och ge Oxotycin för att stimulera nya verkar och sedan kunde hon till slut dra ut den.

Det där med lediga timmar är ju tur att man har. Blev fel med mitt sommarjobb i år och därför har jag ett helt långt sommarlov till den 1 september. Det betyder all tid i världen med hästarna och det är inte helt fel.

guud va skönt med "sommarlov" jag har semester v 30 till v 34 men nästa vecka har jag också tagit semester! kände att jag behövde det! förreseten hur är det med din syster som bröt benet?? (det var väl din syster) :crazy: (minnet är bra men kort :p)

Har ridit Dacke idag igen han gör verkligen framsteg!! han lyssnar så bra på rösten, att det räcker med att ge lite stöd från skänklarna och smacka ett par gånger så går han in i trav :love: min älskade underbara häst!! därimot så har han inte fattat till 100% det där med styrningen.. det går lixom lite segt.

*kl*
Har inte hunnit göra så mycket med Tibbe de senaste veckorna, då jag haft fullt upp med fixa till studenten. Men idag testade vi släppa ihop honom med ett äldre sto som är dräktigt, men det gick inte alls, hon lät inte honom hälsa utan sparkade bara såfort han kom nära sen sprang dom som idioter, så min pålle va hysterisk sen då han inte varit med om att bli bemött på detta vis och ville inte vara kvar i hage med det stoet. Så då har vi åter igen problem då Tibbe tror han är hingst ibland vilket även de andra stona verka tro då dom är galna i honom, så få se hur vi ska göra. I värsta fall får man ha honom själv medans dom brunstar. Lite bilder på skönheten då :p :love:
21236175.jpg

21297395.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar