Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

ja, då är det bara att träna ;) på att korta tyglarna lite varje gång och till sist känner han att det inte är så farligt! Lycka till

Tack!

Det är krut i henne det vill jag lova! Idag kliade jag henne på rumpan och fick mig först en spark av bakbenen sedan kom hon på att det nog var rätt skönt ändå. När jag sedan slutade klia så stampade hon irriterar med framhoven i marken tills jag började klia igen. Det är sannerligen en bestämd liten dam och jag kan ju se vems temperament hon fått :angel:

Ansiktet har hon det med efter mor sin och jag är väldigt nöjd med att de är så lika :)

oj oj det blir till att fostra den lilla! :pja det verkar vara en bestämd fröken.. härligt då har du lite att jobba med.. men det är bra att de har egen vilja.. bara hon vet vem som bestämmer när det väl är dax..

lazizeehpngensommaren08.jpg

Gisses vad fin hon har blivit!!

Här kommer bild på min 05:a.. Hon skulle igentligen haft sommar lov nu men efter att hennes mamma akut fick tas bort och lämnade ett 6 veckors föl efter sig så tog hon stålt på sig äran att bli ny "mamma" till fölisen som är hennes lillebror.. Hon sköter det exemplariskt. jätte snäll och omtänksam mot honom trots att hon bara e 3 år gammal.
så hon fick inget sommar lov utan hon får mamma ledigt i stället =9

Här kommer en bild på henne och "hennes" bebbe =)

21406020.jpg

KL

Är det någon som är bra på färger? Min tjej är född fux, men har alltid haft ganska mycket vitt i manen. Nu har hon fullt med vita strån på kroppen också. Kommer hon att bli stickelhårig eller kan hon bli skimmel? Hennes pappa är brun welsh och henner mor är m.br.

oj oj vad tråkigt att höra om stoet :( vad hände?
men det är ju kul att din 05 tar hand om lillebrorsan ;)

Idag har veterinären varit ute och tagit vargtänderna på Dacke! Han var såå cool, fick iof domesedan för risken att skära fel om han ryckte till med huvudet, men såå cool! han var lugn hela tiden, brydde sig inte om att det kom en främmande människa och "bökade" med honom! :) så nu är de små vargtänderna borta!! Hans mamma var därimot inte fullt så medgörlig.. fick droga henne bara för att få på ställningen.. men sen så gick det bra förutom att hon ska undersökas med 4 månaders intrevaller! hon har nämligen glesbett vilket medför foderinpackning.. men vad gör man inte för sina älsklingar!

KL

Hur länge ska era gå på sommarbete? Velar lite fram och tillbaka inför när jag ska sätta igång min igen...

oj oj vad tråkigt att höra om stoet :( vad hände?
men det är ju kul att din 05 tar hand om lillebrorsan ;)

Mamman fick tarmvred å det var kört för henne om man säger så =(
Ja jag e jätte stålt öve rmin lill tjej som tar så väl hand om honom

han ser jätteläcker ut!

KL

idag kom vet. ut och gjorde signalementsbeskrivning och raspade tänder. han hade fina tänder så var bara nån tand i v.underkäke som behövdes raspas. :)

så nu ska papprerna skickas in till asrp, skönt att ha det klart :).
(jag köpte honom i tron om att papper var inskickade men så var tydligen inte fallet... så jag fick registrera honom nu. men men inget att älta.)

KL

Är det någon som är bra på färger? Min tjej är född fux, men har alltid haft ganska mycket vitt i manen. Nu har hon fullt med vita strån på kroppen också. Kommer hon att bli stickelhårig eller kan hon bli skimmel? Hennes pappa är brun welsh och henner mor är m.br.
Om ingen av hennes föräldrar är skimmel så kan hon inte bli skimmel eftersom det måste synas för att finnas. Hur det är med stickelhår vet jag inte.

Phigalle tränas nu varannan till var tredje dag. Ridning i skogen med mest skritt och lite trav, rundkorallsarbete och lite transportträning.
Han är dock rädd för vildsvinskultingar, vi träffade på en i skogen när vi var på upptäcksfärd igår!

Äntligen är en billig kamera införskaffad.
2044.jpg

hemkommen efter en tur med transporten
3008.jpg

3010.jpg

så här tjurig blir Phigalle om någon annan häst går emot mej eller om jag råkar klappa någon annan häst i hagen. Han skyddar mej som bara den.
1035.jpg

en tanke på det... ang skydda, avbryt det beteendet så fort du kan, det kan sluta illa, min förra häst började skydda mig så fort nån annan (oavsett art) var i närheten, han anföll när min PV gick in i hagen, det gick så långt att jag funderade på att sätta upp varningsskyltar :eek: för han försökte verkligen döda min PV!

bara en tanke... för det är inte kul att vara den enda som kan röra ens häst när man ligger med 40 graders feber och inte kan röra sig :crazy: sen är det inte så kul att sälja den heller om man måste det nån gång...

nu är det ju inte alls säkert att han kan bli så, men jag tänkte du skulle vara medveten om att det händer!

sant, han är inte alltid sådan men när han är det så försöker jag avleda/säga till honom. En gång så såg jag att han helt plötsligt satte av mot mej, men med inriktnig på en annan häst. Han var jätte arg och när han kom i galopp så gjorde han ett litet svepande rörelse med sidan av sin bog så jag ramlade omkull (hade ingen balans för jag stod och hällde upp hö) och spang rakt mot den andra hästen och högg efter den och jagade iväg den. Gick tillbaka till mej där jag låg kravlandes på backen, han var mkt försiktigt och ödmjuk men så fort den andra bara tittade på oss så ställde han sej emellan oss. Med öronen bakåt och grinade illa mot den andra hästen samtidigt som han höll koll på mej. Det var då Ricky den appaoolsan av hade på prov som nu inte är kvar.
Han bryr sej inte om arabstoet vi har nu men han tål inte att det 2-åriga quarterstoet är mej nära.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka