Sv: Fortsättning på hur går det för era 05r!
Oj! Jag hade glömt bort våra 05: or
.
Jag var visserligen inte så aktiv i den förra, men nu ska jag hålla lite bättre koll och uppdatera...
Just nu står det still med Pondus. Av två anledningar.
Han växer, växer lite till, sen växer han igen... Undrar hur stor han ska bli?
Just nu 167 fram, bak vete tusan. ett tag var han hög, sen sjönk han (?) och rusade iväg på längden istället, så som 2-åring drog han 140 i täcken. Det känns mkt konstigt. Hans första täcke i min ägo var 115 cm
.
Men som sagt, han växer något fruktansvärt i omgångar! När kroppen väl hämtat sig och han är fin i hullet igen och kan gå ordentligt (när han är som värst får man verkligen draaaaa ut honom från stallet, ont precis överallt. Så här ont har han haft sen jag köpte honom som ettåring, för han växer överjävligt fort. När jag hämtade hem honom från lösdriften vid 1½ års ålder (hans växande fixade inte lösdriften, han mådde verkligen inte bra
) så uppskattades det att han var 10 cm högre bak än fram. Jag trodde på dom, tills jag såg honom själv
. Väl hemma kollade vi igen, det skillde 12 cm. Stackars lille parvel!
Jag som skulle satt igång honom ordentligt i sommar igen (planen är även att sitta på honom, samt kunna skritta och trava). , efter det hemska fånganfallet han hade i månadsskiftet aug/sep.förra året.
Meeen...han går med sin bästa kompis, hingst 1½ år gammal. Hans lilla skyddsling, HANS bebis...det är hans allt (även om han blir skitless efter att ha blivit klängd på i några dagar, både genom bus och för att hingsten har blivit just...eh...hingst). I alla fall, de busar rätt brutalt ibland, och de biter varandra i frambenen för att få omkull varandra. Tjo! Jag skulle varit iväg på midsommarafton, men tji fick jag...hittade Pondus på 3 ben i hagen. Blev lite lätt nervös när han inte ville ta ner benet öht utan hoppade in i stallet. Fick efter mycket om och men tag i en veterinär som kom ut och kollade honom. Till saken hör att han är pigg och glad, han är precis som vanligt men kan inte använda benet. Han fick smärtstillande, och diagnosen som den ser ut NU är det någon typ av nervskada - övergående sådan.
Står nu lindad både inne och ute. Redan dagen efter gick han på benet, dock haltandes (sjukhage, honom på box är lika med kaos). Nu är han haltfri på morgnarna, men haltar när han ska in på kvällarna. Vet trodde att det skulle ta ett par dagar innan han var ok igen, annars skulle jag ringa igen i slutet av veckan. Men nu går han ju (haltar ju inte hela tiden = positivt) så det kommer nog att lösa sig! Förmodligen har han ramlar lite illa när de busat och helt enkelt landat på ena framknät.
Men tanken är som sagt att komma igång igen i sommar!
Dvs mer tömkörning, arbete från marken, löshoppniung och förhoppningsvis sitter jag på honom snart
Just nu händer det iiiiingenting! Men som jag längtar tills detta är slut, så jag kan börja igen!
Framtidsplanen är dressyr! Från början var det fälttävlan, men han har inte världens bästa teknik, så vi får se hur det blir....men han har bara hoppat skumt de sista gångerna, säkert påvärkad av växten till det "inte så lysande resultatet". Han kravlar sig i alla fall över 110!