Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

nu är jag så glad, har hittat en superbra stallplats i Gbg, så nu är det klart jag tar med mig honom ner i flytten i höst :laugh:

när jag köpte honom för snart ett år sen var det tänkt att jag skulle rida in honom och sälja honom sen men jag har inte hjärta för det. trodde inte jag skulle ha råd att ha honom i Gbg, visst är det dyrt (och jag har honom ju nästan gratis hos föräldrarna här i västerås) men det får gå.

åh vad glad jag är! :)

ååå blir så less på min hovslagare.

Men han är superbra å jättetrevlig så jag vill absolut inte byta men det är lite jobbigt att tiderna alltid ska "ligga i luften"...

Förstår exakt vad du menar! Min hovis är precis likadan. Det kan ta dagar innan man får tag på honom, dagar innan han kommer när man bestämt och man får räkna med att han alltid är minst 2 timmar försenad. I princip måste man börja jaga honom 1 vecka innan man behöver honom för att vara på den säkra sidan. "Tyvärr" är han en jäkel på att sko och jag vill därför helst inte byta...

Marwin vet nog vem han är, från ett land som gränsar till England och börjar på W ;)

Vad roligt! grattis! (eller vad man nu ska säga :D)

Ja jag brukar ringa två veckor innan å försöka få tid *suck*
Förr hade jag en hovslagare som man bokade nästa besök redan samma dag man skodde. Dvs skor jag idag så bokar jag även tid om 8 veckor! Det var ju suveränt.

Det är bra, så länge man inte behöver ha ut dem akut!

Lite knapplån då...

Efter att han tittat på gummiband, Chambon och Gouge så köpte jag idag en Gouge till slut till longeringen. Anledningen var att gummiband nog kan bli kruxigt på Avalon då han har så ofantligt lång hals så det finns risk att gummibandet blir för kort, Chambonen hänger och dinglar så pass långt ner mellan frambenen att jag är rädd han ska fastna när han gör ett av sina krumsprång och ja, då fanns det bara Gougen kvar att välja på (som jag kommer spänna så pass löst att den verkar som en Chambon fast med inte fullt så mkt häng att fastna i) dock går jag lite emot min egen teori och funderar på att skaffa ett gummiband iallafall bara för att det ändå känns som en bra inkörsport till att vänja sig vid inspänning.

Ja, det är en hel vetenskap och jag tycker aldrig man kan tillräckligt mycket för att kunna bestämma sig... men men, man får väl testa sig fram vad som fungerar.

Förresten, borde man inte kunna använda Gougen både som Chambon och Gouge, beroende på hur man knäpper linan? Alltså bettring -> nacke -> stycket mellan frambenen? Då får man ju en Chambon, eller?

Senast ändrad:

jag hängde på Dacke 2 gånger innan jag "låg" på honom, sätt dej inte rakt upp första gången utan luta dej fram på halsen! och sen när det går bra kan du ju räta på dej lite grann och se hur hästen reagrera. Lycka Till :)

Hur många gånger hängde ni på era 05or innan ni satt upp för första gången?

Hängde inte helt en enda gång, men då väntade jag så jäkla länge, har precis börjat
sitta på min och då är hon född i mars. Det enda som jag är glad att
jag gjorde innan, det var att lägga armarna över henne och trycka lite
på henne på motsatta sidan mot vad man står på, för det tyckte hon
var väldigt konstigt i början.

Okej! Jag har hängt på Trasan två gånger nu, blev avkastad första gången. När jag hängde på honom strök jag med händerna på andra sidan på magen åt honom, det vart ingen reaktion.

Tack för tipset!

*kl*
Jag har sådan tur att min verkar vara väldigt snäll att rida(;)peppar,peppar;))både i skorg&mark & i ridhuset. Det som är trist är han har trampat upp sitt balltramp som läkt så fint:mad:
Detta leder i sin tur till att bete får vänta men de går på grönt dagtid & får gå in till natten så vi kan lägga om såret & det får torka upp ordentligt.

Hur många gånger hängde ni på era 05or innan ni satt upp för första gången?

Har hängt på min pålle massvis med gånger utan en reaktion, igår testade vi att gå fram med någon hängandes över honom. Vilket han tyckete var mycket skumt och för sökte springa ifrån obehaget. Så vi fortsätter med att hänga tills han inte tycker det är läskigt längre.

hehehe, ja jag vet... tur för honom att han är rolig på köpet. Jag har en hovis som har stenkoll på tiderna, bättre än jag.

Apropå detta med hjälptyglar; använder ni alla sådana? Jag använder ingenting på min, vare sig longering eller ridning. Har fått för mig att allt ska komma naturligt och "frivilligt", inte alls menat att ni tvingar ned era hästar i lägre form, men förstår ni hur jag menar?

fast jag longerar inte heller mer än om jag känner att han behöver bralla av sig innan jag hoppar upp. Han är inte alls vidare förtjust i longering så jag tar hellre en promenad om vi behöver röra på oss utan ryttare.

vad är det för ett slags stall då? *nyfiken i en strut* måste ju få veta var trådens medlemmar kommer bo ;)
Stort? litet? ridhus/banor? utevägar? hagar?
Å vad får man betala för att ha häst inack i gbg?

använder inga hjälptyglar. Har inte ens haft bett i munnen på pållen :p när vi tränar e det antingen löst eller i repgrimma :D

jag använder heller inga hjälptyglar på min polle, anser att det är bättre att han "hittar" formen själv. Men har funderat på att använda Martingal nu när jag ska börja gallopera. Någon som har erfarenheter av det på unghäst? När vi ska fatta gallop slänger han upp huvudet och "hoppar" men ett martingal får han ju inte upp huvudet så högt.. Så är det någon som har erfarenheter? är det någon som rider med Martingal på sin polle nu?

KL

Idag har hovis vart här och verkat Trasan, inga skor blev det. Våran hovis har en sån där mekanisk sak som han verkar av, den låter ganska högt och den var faktiskt jättefarlig! :eek:
Liten häst, russet har en hovböld höger bak. Han har vart rejält halt förut, ägarna trodde ju att det var för griffelbensbrottet han har men det har vart för den här. Den var ganska stor och inge mysig, men vi skärde upp den och stoppade vadd i den.

Har aldrig hjälptyglar annars, inte i ridningen och har inte haft det i longeringen hittills. Han går bra i longering utan men nu när han fått hull så vill jag att han ska börja jobba med ryggen och få mer muskler, då fick det bli Gouge som hjälper honom att sänka huvudet. Det som är bra med den är att den inverkar när han höjer men så fort han sänker huvet så känns den inte alls.

390393.jpg

(Bilden är tagen från H**K's hemsida)

Han tog den kalas i skritten, kom på snabbt att man skulle gå med näsan lägre. I traven var det dock lite svårare och han stretade emot och ville ställa sig utåt = blev superstark!
Jag rättade det genom att ändra linan på gougen som var inåt volten så den satt i ett fäste något lägre => han blev något ställd inåt, då gick det bättre! Vi höll bara på ca 15 minuter och mest skritt och lite trav. Är inte heller jättemkt för longering men jag vill känna att vi gjort något produktivt i några dagar innan vi börjar rida igen. Idag ska han linas med sadel ist för jord tänkte jag, till helgen ska det ridas!! :bump:

Ska försöka få nån bild på honom idag :)

Senast ändrad:

Den treåringen som jag har nu har jag ridit några gånger på martingal eftersom han började slå med huvudet så fort jag tog i tygeln, behövde bara använda denna ett par ggr så la han av. Jag försöker alltid att undvika hjälptyglar på unghästar, men ibland kan det vara mkt bra hjälpmedel. Hade tex en 3-åring som ibörjan utav inridningen var en :devil: på att bocka, honom satte jag på ett par inspänningstyglar så att han inte kunde få ner huvudet, behövdes också bara några få ggr. så hade han förstått läget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka