Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Jag använder en kapson med nosjärn för att få hästen att placera huvudet (och därmed bakdelen) där jag vill. Jag kan korrigera nedåt, uppåt och sidledes utan att spänna in hästen, jag för bara min hand mer nedåt om hästen går för högt med huvudet och därmed inte får med rygg och bakben.

ok jag ska testa att rida med martingal i morgon på honom då han gärna tar upp huvudet och börjar hoppa in i gallopen. det är ingen risk att han får panik när han känner att han "sitter fast"?

ok jag ska testa att rida med martingal i morgon på honom då han gärna tar upp huvudet och börjar hoppa in i gallopen. det är ingen risk att han får panik när han känner att han "sitter fast"?

Nej, han sitter ju inte fast. Martingalen inverkar ju bara i det momentet när han kastar upp huvudet.

nä det gör han väl inte men han har ju inte riktigt samma frihet som innan..
Åh blir såå trött på mig själv ibland.. varför inte bara testa och se hur det går ;)

vad är det för ett slags stall då? *nyfiken i en strut* måste ju få veta var trådens medlemmar kommer bo ;)
Stort? litet? ridhus/banor? utevägar? hagar?
Å vad får man betala för att ha häst inack i gbg?

nu kan jag berätta för nu är avtalet skrivet :laugh:

jag åkte fram och tillbaka till Gbg (80 mil totalt) för att kika på stallet igår och så att inte ngn annan fick boxen :D

Det är precis vad jag sökte men trodde inte att jag skulle kunna få alla kriterier uppfyllda utan att jag skulle få lov att kompromissa med ngt.

Stallet har 15 boxar varav 6 uteboxar. Dörren kommer till att börja med stå i utebox. Det är okejstora hagar (han går ju i en 4hektar hage året om nu men sånt kan man ju inte räkna med..).
Stallet är fint och fräscht med spolspilta, skrittmaskin.
Ligger granne med en ridklubb med ridhus 20x60 och ridbana storlek stor!
Jättemycket ridvägar!

och ett av det bästa, bussen stannar ca 100 meter från stallet och är en stadstrafik buss så den går ofta och jämt! tar 15-20 min hem till mig, ca 25-30 till centralstation :D

han kommer få gå med andra unghästar på 1,2 och 4 år och allt är bara´perfekt!

Märks det att jag är överlycklig :banana:;)

Stallhyran ligger en bit under 2000 kr och då ingår morgonfodring sen så har man utsläpp, intag och kvällsfodring på rullande schema med de andra hästägarna, man får ca 2 saker/ vecka och det tycker jag är helt okej.
sen tillkommer då hö/hösilage och torv men finns att köpa på gården. krafften köper jag dit själv.
så det blir ju lite pengar men det är det värt!
:laugh:

vad roligt! Låter ju toppenbra! Hoppas du kommer trivas och att människorna oxå är trevliga :)
Perfekt med bussen ju, det måste vara lyx! jag bor ju på landet å får gå 1 kilometer för att åka med bussen som går in till den större "köpingen" som vi kallar det, bussengår nån gång ibland å på helgerna går den inte alls *suck* så gissa om man blir galen på att tanka bilen numer!

precis! det är bara att testa ju ;) Blir han galen så är det ju bara att hoppa av å ta bort den! *ler*

AthenaAvalon - jag ska oxå sätta igång min nu! longering i helgen å bara hovis kommer så ska jag klättra upp på ryggen igen. Så härligt det ska bli! nästa sommar blir det inte så här lång vila iallafall! *abstinensbesvär*

*kl* kanske får prensentera en ny 05:a här i september. har blivit tillfrågad att rida in en korsningsvalack (hbl.arab) under några månader :)

Misströsta inte, jag är EXAKT likadan! Är för rädd att göra något med min pålle och går igenom alla tänkbara modeller innan jag bestämmer mig (och då har jag ändå inte bestämt mig till 100%). Jag är rädd för att "förstöra" honom samtidigt som jag är rädd för att göra för lite. Ibland blir jag så trött på mig själv. Som tur är har vi folk i stallet med mycket unghästerfarenhet som kan säga till mig :grin:

Är det bara jag och Dacke som ibland känner att man är skraj för att göra fel?

Nä visst är man rädd att göra fel, men jag anser att en ridtur inte kan förstöra en häst... så om man sätter ett gummiband eller martingal etc så tror jag inte att det ger utslag i längden om det är en enda ridtur. Men jag kanske får äta upp det någon dag *skratt* Men som exempel med martingal, om man märker att hästen inte alls gillar den då får man fundera lite å kanske ta av den, men om hästen fortsätter som vanligt, ja då funkar den ju bra!
Tar väldigt lätt på saker, lika i övriga livet oxå ;) är lite väl överpositiv ibland kanske men å andra sidan så ser jag inga problem heller, mest möjligheter *skratt*

Så även om man tvekar så finns det ju tillslut ingen annan väg än att prova sig fram. Å jag brukar fråga mer erfarna om vad de tror innan jag hittar på några nya upptåg :D

Nä visst är man rädd att göra fel, men jag anser att en ridtur inte kan förstöra en häst... så om man sätter ett gummiband eller martingal etc så tror jag inte att det ger utslag i längden om det är en enda ridtur. Men jag kanske får äta upp det någon dag *skratt* Men som exempel med martingal, om man märker att hästen inte alls gillar den då får man fundera lite å kanske ta av den, men om hästen fortsätter som vanligt, ja då funkar den ju bra!
Tar väldigt lätt på saker, lika i övriga livet oxå ;) är lite väl överpositiv ibland kanske men å andra sidan så ser jag inga problem heller, mest möjligheter *skratt*

Så även om man tvekar så finns det ju tillslut ingen annan väg än att prova sig fram. Å jag brukar fråga mer erfarna om vad de tror innan jag hittar på några nya upptåg :D

Jag tycker det svåraste är att veta om man kan använda samma metoder på sin unghäst som man skulle gjort på en äldre, färdigutbildad häst. På mitt äldre sto skulle jag inte tveka en sekund att testa olika inspänningar och bett etc. för jag vet att hon fixar det, men jag kan bli så försiktig just pga. hästens låga ålder. Jag vet hur man gör men kan man göra det på en häst som bara är 3? Det är min ständiga fråga...

På söndag ska vi iallafall rida!

jaaa du det kan man nog diskutera i evighet, alltså vad man ska utsätta dem för och inte, självklart kan man inte bete sig lika som med en äldre häst.
Men jag vill att min häst ska vänjas vid olika situationer och ridsätt och för att hitta det optimala så gäller det att testa (med rekommendationer såklart) Man får gå på känsla! jag tror att har man bra känsla så kan man testa det mesta med sunt förnuft.

Men just detta med inspänningar, som ändå ska "tvinga" hästen att gå på ett visst sätt är det svåra. jag tror att det gäller att man är duktig att se /känna hästen om den verkligen är ärlig genom hela kroppen, att den inte spänner sig någonstans och att man är varse alla reaktioner. Men om man nu känner att man måste spänna in sin häst så finns det ju inte så många andra sätt än att testa.
Så det är på två sätt; ja jag skulle vara rädd att sätta på hjälptyglar på en unghäst (eftersom de är unga och extremt känsliga, lätt att få dem bakåttänkande etc)

och nej, jag är inte rädd att prova nya bett, nya ridstilar,nya miljöer, nya kompisar, kräva "lydnad" etc etc.

Och har man bestämt sig för att spänna in hästen, då måste man ju tro på det och prova. Hade jag bestämt mig för att testa så skulle jag inte tveka, några minuters longering eller en kort ridtur tror jag inte skadar dem. Man känner hur de reagerar och kan dra slutsatsen om det funkade eller inte.
Så länge hästen är glad, nöjd och med riktig framåtbjudning så kan man prova det mesta, men så fort de protesterar får man analysera lite djupare!

ooooo så långt å så svamligt...

det är skönt att veta att man inte är den enda människan som är fjantig med unghästen och ska analysera allt innan man testar :D men som sagt testa och prova och det gick faktisk bra!
Har en lite fundering bara.. Dacke har nu börjat sega och gå imot är det dax för en paus? det är när man rider i manege han blir "slö".. eller är det bara trots att gå mot eller har han börjat tappa framåtbjudningen?? Vad tycker ni jag ska göra? hur har ni gjort när framåtbjudningen har "minskat"??

Vi har en unghäst här som har börjat göra så också bara i galoppen där räckte det med att byta nosgrimma till en remont. Då slutade han. Lycka till!!

Låter som ett helt suveränt nytt stall! Grattis! de växer inte på träd. Lycka till på det nya stället, hoppas både du och hästen ska trivas :bump:

Håller helt med dig Anni. Byta ridstilar, bett, nya ridvägar, kompisar är helt ok för mig med och när allt detta funkar och hästen går fram i alla lägen och BJUDNINGEN verkligen finns där. Då kanske man kan ta till gummisnodd och hjälptyglar........ men hästen måste måste bjuda framåt!!! Det är min åsikt det.

Men finns ingen annan lösning och man själv tycker att man måste göra nåt så ska man testa så klart.
Lätt att sitta här och skriva att man inte ska göra si eller så när man inte har problemet själv :grin:

Dacke: när minskade bjudningen då? om det va när du satt på hjälptyglen skulle jag genast ta bort den. Annars kanske han behöver lite vila eller bara lufsa i skogen. Det vet säker du bäst. Hoppas det går bra!!

Senast ändrad:

ja du han har varit lite seg de sista ggr när vi har varit i manege.. men som jag tror är han nog bara urless på att ridas där.. ska ge mej ut i skogen i morgon och skritta lite och det brukar hantycka är roligt! Han tyckte det var lite roligare när vi skrittade över bommar, men jag måsten nog variera lite mer.. det värsta är ju bara att man är lite fesig över att rida ut själv än för jag vet att ifall jag trillar av igen så bryter jag upp benet.. så jag vill att det ska läka helt innan jag rider i skogen igen.. men jag ska som sagt ut och skritta i morgon!

själv har man ju det problemet fast tvärtom :crazy:

körde igår och fick hålla i henne helatiden, hon bara skulle springa FORT, det resulterade i att jag blev lite nojjig och höll för hårt i henne och hon fick damp på mig och hoppade och skuttade ett par gånger...

frågan är vad jag ska göra, ska jag hålla eller ska jag låta henne gå? går ju så himla fort och hon är liiite tittig fortfarande så hon kan ju hoppa åt sidan och med fart har jag tyvärr inte kompetensen att styra upp det hela... iofs är det väl inte hela världen om man hamnar i diket med vagnen, det är ju bara att ta sig upp igen, eller? :crazy:

ska försöka köra idag med... får väl se hur det går... :angel:

kan du inte longera henne eller släppa henne i en manege och "jaga på henne"?? så att hon blir trött av det och sen köra? jag förstår att du inte vill låta henne gå fullt ut med vagn bakom sig låter faktiskt ganska farligt.. Men jag hade försökt att trötta ut henne!

Lånar lite på ditt svar till annie0301 :)

Framåtbjudningen för Avalon var svår i ridningen, i longeringen bjuder han nästan lite för mycket tycker jag ;) Det är lätt att falla in i galopp fast att det skulle vara trav och trava är betydligt roligare än att skritta. Min häst är ju ganska stor (173 cm den 3 maj) och har väldigt lång rygg, med sin långa hals kan han gå som en giraff i longeringen. Jag testade ju med att ha en jättelöst spänd Gouge, det funkade bra. Jag är inte emot hjälptyglar som enbart verkar när hästen kör upp huvudet. När hästen gör rätt så inverkar de ju inte alls... tycker nog inte det är något fel att den unga hästen får känna på hur det är att gå i rätt form även om det så bara gäller 3-4minuter i vart varv.

Med detta menar jag alltså att vi har inte ALLTID problem med framåtbjudningen (om vi ens har det alls längre). Jag skulle aldrig drömma om hjälptygel i ridningen men i longeringen går han fram som ett tåg och nu vill jag att han ska söka sig lite mera neråt, han är ju långt ifrån inspänd som en äldre/erfaren häst kan vara. Han kan fortfarande lyfta upp huvudet men där finns ändå något som gör det lite bekvämare att ta ner skallen än att gå med den där uppe som något slags teleskop ;) Det är ju inte förrän huvudet sänks något som vi kan få med bakkärran lite mer. Den har ju annars en förmåga att stanna kvar någonstans i förra veckan.

I ridningen för 2 månader sedan hade pålle lite svårt med framåtbjudningen (han har vilat sedan dess) även om det blev bättre och bättre. Nu har han dock växt till sig och ser ju betydligt trevligare ut i kroppen = har mer ork. Imorgon tänkte jag ge mig ut på ca 15 minuters skritt-tur (kanske något längre om vi fastnar på vägen) ;) och ha draghäst framför, vi får väl se om han fortfarande har svårt att gå fram... dock är den treåringen jag känner Avalon som från marken en helt annan än den för några månader sedan. Jag återkommer imorgon med facit! (och förhoppningsvis inga brutna ben och hjärnskakning).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka