Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

om hon ´hinner blir trött finns ju risken att hon även börjar tycka körningen är tråkig... och det vill jag nog inte riskera...

sen är det ju så med de flesta araber, man gör dem trötta, de vilar nån minut och har lika mkt energi som när man började... jag får nog motionera på henne 30 min, och sen köra 15-20 min... nja... låter inte helt optimalt, hon är ju bara van vid 15-20 min, även om hon orkar mer så vill jag inte tära mer på ligamenten...

och dessutom är hon dräktig o de känsliga dagarna nu med, så att jaga på är nog inte att rekomendera heller :angel:

då hade jag väntat med hästen lite tills de "känsliga" dagarna är över och det är en säkrare period.. du vill ju inte riskera att hamna i diket med häst och vagn :crazy: .
Jag hade helt enkelt låtit henne gå på bete och ha det bra.

fast hon blir så hyper av det, och rastlös som satan... Jag kan ju rida istället, men just nu vill jag fokusera på körningen för att få upp ite muskler på henne...

tror inte det är så farligt att hamna i diket igentligen, det är ju bara att hon drar upp mig igen :D

Kimmis.

Hade jag varit dig hade jag backat några steg i körningen. Jag hade nog gått tillbaka till tömkörningen och släpor och helt enkelt gått ut till skogen och lärt henne skritta INNAN jag satte vagn och började trava. Att "bromsa" en unghäst hade jag helst undvikit och om man hamnat i det läget att det går för fort så beror det oftast på nån form av bakrädsla (kanske låter tokigt i dina öron) Men en unghäst som satsar på speed före kommunikation är inte redo för det arbeta man tänkt begära.
Självklart känner du ju din häst bäst, men som sagt jag hade backat tillbaka några steg. Och det finns inte mycket som bygger mer muskler än skritt i kuperad terräng med en lätt släpa bakom.
Om hon inte kan stå hade jag absolut gjort så. Jag vet att eventuella dikesfärder kan sluta ruskigt illa... Så för din men även för din häst framtid inom körningen så hade jag backat. Även en HET unghäst/häst SKA skritta framför vagnen och det på "lång" töm annars får man så mycket problem framöver.
Lär din häst att vänta, det vinner man på i längden. Kan hon inte förmå sig att göra det i vagn, så måste du befästa det nån annanstans först.Lycka till.

nu har du nog missuppfattat, komunikationen är det inget fel på, hon kan skritta i vagn utan minsta problem, men nu har hon varit iväg på betäckning och inte gjort ett skit + stått inne 24 h för att den andra hästen behandlades i led, någon rädsla finns inte.

Hon kan skritta i vagn utan problem, hon var helt enkelt bara pigg. Någon släpa har vi aldrig använt, och jag äger heller ingen och jag tänker inte köpa en för ett missöde.

Stå still har hon inga problem med, jag selar henne själv och med draglinor, baksele och allt tar nog selningen lätt 15 min, och då står hon som ett ljus, så vänta kan hon, det är inte problemet.

Hon har oxå fått mer attityd sen hon blev dräktig, så jag tror att det oxå har med saker att göra.

Jag förstår helt ärligt inte hur en dikesfärd skulle kunna sluta illa, hamnar man där så får hon ju helt enkelt dra upp oss igen och sen är det löst...

problemet var alltså att jag höll i henne och då fick hon "damp". Varför skulle inte en unghäst helt enkelt kunna vara het? måste hon vara rädd? I min ägo har jag aldrig sett henne rädd, hon tittar på saker i diket för att hon är busig.

Framåtbjudningen för Avalon var svår i ridningen, i longeringen bjuder han nästan lite för mycket tycker jag ;) Jag är inte emot hjälptyglar som enbart verkar när hästen kör upp huvudet. När hästen gör rätt så inverkar de ju inte alls... tycker nog inte det är något fel att den unga hästen får känna på hur det är att gå i rätt form även om det så bara gäller 3-4minuter i vart varv.

Jag skulle aldrig drömma om hjälptygel i ridningen men i longeringen går han fram som ett tåg och nu vill jag att han ska söka sig lite mera neråt, han är ju långt ifrån inspänd som en äldre/erfaren häst kan vara. Han kan fortfarande lyfta upp huvudet men där finns ändå något som gör det lite bekvämare att ta ner skallen än att gå med den där uppe som något slags teleskop ;) Det är ju inte förrän huvudet sänks något som vi kan få med bakkärran lite mer. Den har ju annars en förmåga att stanna kvar någonstans i förra veckan.

Låter ju helt vettigt! Precis som jag skrev du använder hjälp i longeringen för där kan du det för där finns jätte mycket bjudning ;) men du skulle aldrig göra det vid ridningen, oftas blir de ju lite bakåt innan de lär sig de unga hästarna när man kommer upp på ryggen. Därför tror jag inte på att använda hjälptyglar vid ridning när de inte går fram riktigt.

måste bara få lägga in bilder på min lill tjej (05:a) som just nu är "mamma" ledig men dessa bilderna togs precis innan hon fick adopera bebisen =) Jag bara älskar dessa bilderna.

Detta är andra gången hon blir tömkörd =) å gör de så himla fint så de e inte klokt. fattade precis från första steget =) stållt matte =)

21683519.jpg

21683523.jpg

21683521.jpg

Idag har jag longerat Trasa :)
Hoppade även för första gången, på lina dock. Han spränger tråden och rymmer om han är lös ;)
Visar lite bilder på vildingen
21680037.jpg

21680038.jpg

21680041.jpg

21680042.jpg

Hej igen Kimmis.

Aha, ja då hade jag väl missuppfattat det hela. Då hade ni väl bara otur att det blev så denna sväng.Men du skriver ju frågan om du ska hålla henne eller låta henne gå???
Om hon nu är lyhörd så ska hon ju faktiskt lyssna på en förhållning och ligga kvar i det tempot som du begär så att du slipper hamna i läget att måsta hålla henne. Vilket ju helst ska fungera även om hon är super pigg efter att hon stått.
Det är bara därför som jag menar att man kan backa några steg för att slippa hamna i ett dragläge, vilket allt som oftast vinns av hästen.
Att köpa en släpa behöver man absolut inte göra, man kan enkelt och billigt tillverka en själv av lite tjocka rep, PVC-rör och ett däck samt några kedjor.
Naturligtvis så får väl hästen var levnadsglad och busig, det säger jag inget om. Men man sitter dock dåligt till om det händer för mycket när dom väl är förspända för vagn.
Men om det bara är att hon är pigg så är ju problemet snart över när ni väl kommit igång igen då.
Fast hur det än är så tycker jag att du ska göra en egen släpa för det är ett fantastiskt redskap som är super användbart inom körningen. Och är ett bra sätt att muskelträna hästen i kuperad terräng samt att det gör att du kan köra och träna näst intill var som helst.

problemet är att vi aldrig har varit i en sån situation, hon har alltid lydit, oavsett vad så har hon alltid lyssnat, så jag tror inte hon har hängt med på att inte lyssna... hon har liksom inte uppfattat det eller vad man ska säga... så när det väl händer så blir det väl knas...

för övrigt är körniningen bara till för att ha nåt annat att göra än bara ridningen, hon ska bli distanshäst, och ska endast köras nån gång då och då, men nu vill jag köra då hon har tappat lite muskler, och eftersom min valack har varit halt i 1 år nu så är min ridning sisodär, och då är det bättre att hon är lite muskler, jag orkar nog inte hålla upp båda liksom ;)

i vanliga fall så säger jag bara bopbop bop typ, mer ett ljud än ett ord, och det blir en rejäl halvhalt då, och sen har vi wooaahhh som betyder stopp, det funkade fortfarande... bara bopbopbop som inte funkade... använder mkt ljud när jag tränar hästarna, orka göra nåt annat när man har ridit 12 mil :angel:

Kimmis
Det fixar sig säkert så snart hon är tillbaka i sina vanliga rutiner. Körningen är ett jättebra kompliment tycker jag med. Det är precis vad det ska bli för min 05:a också när hon väl blivit inriden (hon har sommarlov nu). Sedan kan det nog bli en och annan körtävling också , men mest bara för skoj skull med denna häst. Hade tänk att satsa på att ha henne som dressyr och hopphäst främst.
Jag har redan andra hästar i stallet som får stå för körningen.
Fast trots att man inte har körningen som huvudgren är det ju viktigt att det fungerar väl och att man kan genomföra det säkert.Det ska ju även det vara utbildande och ett bra sätt att träna sin häst.

Dacke - jag tycker du kan låta honom vila. två veckor kan räcka (eller har han nyss vilat? minns inte längre vilka hästar som vilat och inte *skratt*) men om han nyss vilat så strunta i manegen ett tag å rid ut i skogen istället!

*kl*

Måste få skryta lite om min lilla häst. Har vilat i 8 veckor å i lördags kom hovis, han blev alldeles till sig - han tyckte Brosus hade växt otroligt och blivit väldigt fin (och ett stort + för hans hovkvalitet ;))
Men det mest positiva var igångsättningen. På något sätt trodde jag att man skulle behöva börja om lite, att han tappat en del.

Longeringen tyckte han fortfarande var jättetråkig, så jag ställde upp honom mitt på plan och hoppade upp i sadeln - han stod blickstilla! :love: Han har för kunnat snurra runt lite var å varannan gång.
Han var fortfarande lika lyhörd å känslig som innan. Men vi skrittade bara ett par varv och testade hjälperna.
Igår travade vi lite på plan men han kändes helt plötsligt alldeles för stor! Har tom kunnat galoppera några steg där men nu kändes det trångt.
Red ned en sväng på vägen å vilken framåtbjudning! :bump: Travade såååå fint! med öronen spikrakt framåt:love: På väg upp till gården bad jag om galopp å visst brallade han en del men sen galopperade han fint i den galopp jag bad om, långa vägvinnande steg:love: Jag är kääääär!

som sagt är detta första gången vi någonsin har haft problem, det ser inte ut sådär varje gång!

planen med körningen är att bara kunna gå i korrekt form, rakt fram på en grusväg! framförallt rakt då jag rider i bomlös sadel och då ser jag snabbt om jag har börjat rida snett utan att märka det själv ;)

det här du skriver om att du inte ser hur det skulle kunna gå illa om ni hamnade i diket :crazy:?

har ni bara pyttesmådiken kan jag förstå dig.

men jag får direkt en flashback till när en av mina föräldrars häst gick ner i dike med vagn och min pappa.

slutade med att han slog i ena bakknät i ett dikesrör avbetong och fick ett hemskt sår och var konvalecent i ett år.
brandkåren fick komma och dra upp honom ur diket.
hästen fick trauma utav detta och kunde inte köras efter detta utan är numera ridhäst. tog flera år innan han blev helt bra.

:(

ja jag ska låta honom vila, han har inte fått någon vila än, men jag rider max 3 ggr i veckan, jag hade tänkt att gallopera något varv i båda håller i manege och sen ska han få vila i 2 månader.. jag ska rida i skogen på onsdag med honom så att han får röra sig på annat än i manegen. sen som sagt vill jag gärna rida i galopp en gång innan vilan.. :)

galoppera ute! :)

jag red oxå min bara tre dagar i veckan å hade dessutom någon veckas vila där emellan men denna långvila var välbehövd.´(bara en enda gång från jan - maj red vi i ridhus)

jag vill helst inte gallopera ute eftersom jag inte har någon att rida med :( men jag ska åtminstonde ut och skritta och trava i skogen och känns det bra kanske det blir en gallop!:)

KL

Härligt att höra om allas älsklingar, man får så mycket inspiration! Nu har jag blivit sjukskriven, så tyvärr blir det inget mer jobb med hästarna men jag har en jättego tjej som hjälper mig så det ska gå bra ändå. Lillan är framtagen till den lilla "fållan" på extrembantning då hon plötsligt blev jättestor och svullnade. Eftersom jag blev rädd att det skulle sluta med fång så tog jag fram henne direkt. På bara ett par dar så gick det tillbaka, men hon står kvar i den lilla hagen och går bara med de andra på natten. Nu sätter jag igång henne på riktigt också eftersom jag vill att hon ska se något ut på prem. Mycket skrittpromenader typ "powrewalking" står på schemat. Nu är det bara 17 dagar kvar!

Vi har hittat en QH hingst som jag funderar på att betäcka med om tjejen får hyfsade poäng. Han är jättefin och står bara någon km härifrån. Vi tittade på fölen efter honom och de var fina allihop. Tyvärr glömde jag fråga vad han heter, mitt dumma nöt...:o

usch vad han var jobbig idag :mad:vi skulle ut och gå en sväng i skogen och han har aldrig varit sådan innan! lyssnade dåligt höll på att bita efter tyglarna hela tiden, nafsa och slänga med huvudet... ett beteende jag inte accepterar!rätt om han tycker det är kul att komma ut så ska han inte vara sådan! känner att jag var tvungen att skriva av mig lite... får se hur han är i morgon..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka