Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Verkar som om många av 3-åringarna är pigga och framåt nu. Min plutt är enerverande piggelin just nu. Börjat sätta igång (jag hade inte tänkt vila honom något men det blev så ändå eftersom jag haft mycket annat för mej) med ett par promenader och han vill bara UT så fort som möjligt, går upp i trav hela tiden och öronen hårt spetsade framåt, vill ta sej an vägen. Blir att sätta igång med körningen så fort som möjligt känner jag, så att han får utlopp för all energi i något vettigt. När jag promenerar blir det mest tjafs oss emellan, när jag vill att han ska skritta blir han "pissed" och uttråkad och går och smånafsar och jag Aja-Bajar honom och han blir sur på det osv. ;)

Va roligt att han också är energisk och framåt!

Jag blev lite paff när jag satt upp på min första gången efter vila. Han hade mycket mer vägvinnande steg och man kände att hela kroppen engagerades. Idag ska vi rida ut, min första gång någonsin på honom! :) Jag sitter bara och väntar på att klockan ska bli halv sex, mitt ridsällskap har inte sommarlov som jag nämligen.

:bump::bump: Kan inte sitta stilla!

sitt still i sadeln bara :p ser att du har bytt bild, trodde inte det var du men sen såg jag det *ler*

Senast ändrad:

*kl*
Tanken iag var att träna Tibbe i paddocken, men det tyckte inte han :p har haft det sjukt varmt idag så han var helslut efter att sprungit fram till grinden i hagen. Så tänkte att det räckte med att han fick lulla runt några varv medans jag tog några kort på honom :p Här kommer 2 bilder på min magra häst enligt en i stallet ;)
21769116.jpg

21767487.jpg

Snygg !!
Mager var väl att ta i - ngt tunn kanske men inte mager.
Men himla tjusig som sagt.

Visst är han :love:
lite tunn är han ja.. därför går han även på massa kraftfoder.
Vi har hat ganska så mycket otur med sjukdommar i stallet, då gick han ner en massa, sen när han var skadad tappade han oxå i vikt :( sen samtidigt har han växt till sig och mognat :D när han kom såg han ut som, ja inte en 3 åring iaf, (haft honom sedan mars) Så hoppas han ser bättre ut nu trots han är lite tunn :p
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18870000-18879999/640x480/18879456.jpg?0

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18870000-18879999/640x480/18879414.jpg?0

Allt gick bra! Han hade en väldig fart framåt, taktade en hel del. Är rätt tittig (precis som sin mor) och hade ett litet fiffel för sig där han lättade med frambenen, han fick faktiskt en smäll på bogen för det. Jag är okej med att hästen är ivrig, men just om de får för vana att resa sig så är det inte så roligt. Men han fann sig ganska snabbt igen och andra halvan av turen (efter typ 7 minuter när han var trött) så gick han som ett ljus :love:

Han har definitivt vaknat till liv och man får vara på sin vakt i sadeln. Men man märker tydligt på honom när man själv slappnar av och jag fick faktiskt beröm för att jag satt så stabilt fast att han levde lite rövare :)

Här är en liten bild på oss från efter ridturen. Har aldrig sett mig själv på honom men GUD va mkt häst jag har framför mig! Nåja, lång hals gillar jag, den kan dock få bli en aning mer musklad så att den passar hans huvud :grin:

n691301614_1037939_4661.jpg

Bilden är väl inte den bästa, tagen med mobilkameran.

vad roligt! Skulle nog kännas konstigt att sitta på en treåring som INTE är tittig och som INTE lever rövare ibland *ler*
Roligt med beröm oxå; det är oxå suuupertråkigt med att rida själv jämt, ingen som kommenterar eller berömmer

Ja han har lång hals men han är jättefin ju!

Tack! Han har lagt på sig otroligt bra och börjar nästan få gräsmagen ;)

Idag ska vi nog gå en promenix tror jag, det är ju så fint väder!

Gräs är bra! (lite för bra för min....) men nu har han betat av det mesta så nu tror jag magen kommer gå ned iom ridning å mindre mat, plus att han växer väldigt!
skulle vara roligt att mäta honom, har ni nå bra trix för att mäta era?

kul att det gick så bra :) men jag känner igen det där med 3 åringar som är tittiga och har lite "hyss" för sej :D jag var också ute och red en sväng igår! han skötte sig bra, enda problemet jag har nu är att han är livrädd för högLjudda moperder, han blir som tokig och för att klara ut situationen måste jag hoppa av..:crazy: Går det träna bort sånt?

Min var jätterädd för bilar förut... det gick bra så länge de stod stilla och inte lät men så fort de startade så var det inte lika kul... har tränat genom att gå mycket vid stora vägar.. asså typ stannat på grusvägen några meter från vägen eller där hon känns trygg och tittat och så har vi gått närmre och närmre för varje gång... nu har vi varit ute och gått längs med vägen vid en busshållplats och hon bryr sig inte det minsta ens när bussar far förbi... dock är det väl svårare med mopeder... kan du inte be nån unge du ser komma ut och köra förbi femtioelva gånger:D...

var ute och red min lilla skit igår... står som ett ljus när jag hoppar upp tom om jag sätter foten direkt i stigbygeln vilket jag inte gjort innan... hon har helt ok bjudning även om hon emellanåt får för sig att hon inte ska gå längre:crazy:... men med lite övertalning så går det som en dans... skulle skritta ut lite efter lite ridning i paddocken... skrittade travade och galopperade där inne först... dock ville hon inte fatta högergalopp i paddocken... men jag ville inte bråka med henne så jag skrittade ut en sväng och döm om min förvåning när hon är pigg som en mört och tog galoppskänkeln på första försöket så fort vi kommit ut i skogen... hennes galopp är helt underbar känns så rund och stark:love:... är återigen heeeelt förbannat underbart kär i min lilla tjej:banana::love:

ja jag får nog be någon unge köra förbi ;) han är hur cool som helst när vi möter bilar och traktorer men dessa mopeder är livsfarliga :eek: va ute och red helt själv idag i skogen och han är såå cool! det var första gången vi var ute själva efter att jag trillade av och bröt benet.. har innan haft min pappa som har gått brevid men i dag var vi som sagt helt själva! han brydde sej inte ens om att en traktor var och vände hö på ett fält precis vid ridstigen :) men efter i dag så ska han ha 2 veckors semester! bara gå och skrota och ha det gott, dessvärre vill han ut med mej i skogen, han gillar inte bara att skrota.. men han behöver 2 veckor nu! vi får la se hur det går..
gör ni andra något med era pollar när de vilar förutom rider? jag menar typ gå ut och lufsa i skogen och beta lite eller går de bara ute i hagen och får tillsyn och rykt?

KL

Igår tömkörde jag Trasan :) Han fick galoppera på tömmen för första gången, jätteduktig var han! Han lyssnade jättefint och travade inte lika stressat som han brukar annars.
Bilderna är tagen från när han fick gå på volt.

21779515.jpg

21779516.jpg

21779517.jpg

Och så tog vi ett dopp :D

21779638.jpg

Mätte han häromdagen, ligger på 157 cm nu. Ska mäta rumpan strax och se hur mycket överbyd han är.

tycker du har honom väldigt hårt inspänd, inspänningen ska slaka när hästen går som den ska, det ser den verkligen inte ut att göra...

om du promt ska ha inspänning så läng den MINST 10 cm.

Jo jag vet, längde den precis efter korten. Anledningen till att den var så var att jag kortade den och hästen vägra ha huvudet still för alla knott och mygg, så han fick gå så. Gick kanske 5 minuter så, så det var ingen fara ;)

måste hästen ha huvudet still?

smörj in den med nåt bra medel inför nästa gång är mitt tips!

Det var ju ett gummiband så hela världen var nog inte den inspänningen. Under ett så kort tidsperspektiv dessutom. Däremot undrar jag varför man väljer att tömköra med inspänning? I början hade jag nog iallafall föredragit att hästen bara inverkas på via tömmen.

Personligen hade jag satt yttertömmen från bett till den stela ringen på ryggen och till min hand och den inre tömmen från bett till fast ring på ryggen och till handen. Då behövs ingen inspänning.

Senast ändrad:

Jag använder inga hjälptyglar, hon går i en halvlåg form, rider henne just nu på sidepull eller med enbart grimma, går (peppar peppar) otroligt bra, men hon lyssnar oxå mkt på rösten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 927
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka