Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min är skodd fram. Hon ömmade på hårt underlag och verkar än så länge klara sig med skor enbart fram.
Märkte direkt en helt annan framåtbjudning när skorna kom på.

Sätt honom på plats innan det händer en olycka. Försöker han jaga bort en annan häst från dig så ska du genast jaga bort honom. Han måste lära sig att du bestämmer själv vilken häst du hanterar.

Grann!

Jag tänkte önska mig ett gummiband i födelsedagspresent (torsdag) som jag kan ha på min stålle när jag longerar. Är du nöjd med det?

Har tidigare bara använt vanliga inspänningar men när man har dem lösa så glappar dem och drar således i bettringarna = inte bra. Har sedan dess longerat utan inspänning men jag vill att han ska gå något mer i rätt form och tyckte att gummiband skulle vara ett bra val. Någon annan av er som har erfarenhet av gummiband?

Låter som en jättebra lösning! håller helt med dig om att hästarna måste få lära sig vad som är acceptabelt och inte.

*kl*

Ett problem har dykt upp: har hittat en sällskapshäst till min ensamma treåring. Det är en gammal dam på 22 år som oxå står helt själv och inte får värst vidare skötsel. Hon är barfota och inte riden på ett år (tidigare bara sporadiskt riden)
problemet är att frakta henne till mig. Enligt ägaren är hon helt hysterisk på transporten (vilket innebär att det är en stor risk att låna någons släp å riskera att hon sparkar sönder den)
Så nu funderar vi på att skritta henne hem till mig. Det är en ridväg på ca 7-8km. Barfota. 22 år. Oriden.
Vad tror nì? stressa upp henne totalt i ett hästsläp å riskera att hon sparkar sönder det/skadar sig eller skritta henne nästan en mil å riskera att hon blir halt?

när min donna var på betäckning så var hon 20 år och hon är livrädd för transporter!! när vi skulle lasta henne och åka till hingsten så fick vi ha en stor lastbil som vanligtvis kördes som slaktbil.. hon var svår att lasta även då tog ca 2 timmar :eek:
när vi skulle hem var det omöjligt att lasta!! jag fick gå med henne hem! det var 3.7 mil!!! och då gick jag ca 2 mil och red det sista! och det var jobbigt men jag fick hem henne och fick ett fint föl :love: (Dacke) Så jag hade nog gått hem med hästen i fråga! 7-8 km är inte så långt det bör du gå på 1 timmen 20 min.. ritit hade jag inte gjort utan gå med henne i träns i stället för att stressa upp henne med lastningen! Lycka till :banana:

Hej igen, och grattis till din tuffa fölis! Jag skulle personligen använt chambon instället för gummiband, gillar inte gummibandet för den kan de segdra i och bli framtunga av, typ "hänga sig på" .Tycker chambon verkar mer "rätt" ( min personliga uppfattning bara)

Å hej å hå! jisses, det var inte en nådig promenad ni fick göra! Men som du säger, det känns som att promenaden är bästa lösningen. Hon var tydligen igång en hel del för 6 månader sen med en annan tjej som red rätt ofta och till och med travade så det borde ju gå fint, framförallt om man bara leder henne.

Vad tror nì? stressa upp henne totalt i ett hästsläp å riskera att hon sparkar sönder det/skadar sig eller skritta henne nästan en mil å riskera att hon blir halt?

Hade också gått med henne för hand som någon annan också föreslagit. Men orkar du inte gå hela vägen kan du ju ha nån som kommer med bil och möter dig så du får avlösning och byta häst mot bil. Om det är sån väg förstås så du kan gå med henne.

Lycka till!

Hennes storebror ja, han har gått upp i vikt!! :banana: Nu är han inte alls lika knotig och kantig längre, tänk vad lite bete kan göra!

Skönt att han lagt på sig! Det har Brixie också, det är helt underbart med bete - önskar den säsongen varade lite längre..... Brixie är ju dräktig också så till hösten måste jag bara ha tag på ett jättebra hö!!

är det alltså inte lika viktigt med skor på bak? *funderar vidare* Red honom med bara framdojjor innan vilan och även lite helt barfota och märkte egentligen ingen skillnad. Men jag litar ju på hovslagaren! sen får man väl känna efter lite extra om han verkar ömma.

Min hovslagare tycker att min dam ska gå skodd runt om när jag ska börja rida igen för nu blir det ju kanske lite mer ridning än tidigare. Hon är dessutom ömfotad och sliter så på hovarna när hon går efter grusvägarna här.

Min hovslagare tycker inte att jag ska sko Nilla alls för hon har så bra hovar. Jag håller inte med riktigt, för jag känner att hon ömmar. Men jag vet inte om jag ska sko ändå?

Här har jag gjort ett litet försök till en film. den tänkte jag visa ifall det är någon som vill köpa henne. Vad tycker ni om henne? Har hon några brister? (självklart har hon det...) Vad tycker ni är bra/ dåligt i hennes exteriör? Jag tycker att det är kul att pilla med sånt här, men jag är inte särskillt duktig...

Jag tycker definitivt att man ska sko om hästarna ömmar på underlag som de normalt går på. Min tjej ömmar inte på gräs (i hagen), men på grusvägarna. Jag undviker grus så mycket jag kan, men kommer säkerligen slå på skor om något år när jag tänkt börja rida henne mer kontinuerligt.

Vi har nu tömkört i nån vecka, och hon har hur mycket energi som helst. Lyssnar generellt sett bra, och kommandona fungerar fint. Så småningom ska vi fortsätta med draglinor och släpa. Hon har också hängt emd som handhäst, vilket hon älskar. I slutet av sommaren (eller när jag inte kan hålla mig längre) ska vi också fortsätta med inridningen.

Här kommer en bildbomb på min älg, som tyvärr ofta fastnar med öronen bakåt :angel:

Juni08041.jpg

Juni08026-1.jpg

Juni08062.jpg

Min pålla är skodd runt om och har så varit sedan oktober förra året. Ville kunna brodda i hagen då vi har kuperade hagar och det är lätt att de går omkull utan brodd....sen att brodd inte behövdes denna vinter är en annan femma. :p

I övrigt så går liten på bete. Hon har fått en valackkompis i hagen. Tanken var att hon skulle gå med min kompis sto men den här valacken går inte ihop med de andra valackarna och de motade ut honom genom staketet. Så han fick gå med stona istället... tyvärr fick lillans stokompis benet avsparkat i hagen förra onsdagen så vi fick ringa nödslakten :cry:. Så nu är det bara hon och valacken kvar....

Ville egentligen helst av allt skicka iväg henne på nåt ungstobete men hittade inget i närheten och jag är så jäkla harig av mig så jag måste åka ut varje dag och se så att hon har det bra. :angel:

Nu går hon alltså bara och blir tjock(are) och förhoppningsvis VÄXER hon en massa (antagligen inte :grin:) Tänkte låta henne stå helt i 2 månader ungefär innan jag sätter igång igen någongång i mitten av augusti.

Och jag vill ha hit ett ungsto på bete eftersom Nillas kompis inte kommer att vara kvar längre än till Juli. Annars får hon gå med en 6 årig vallack och gamla Lady 18 år. :grin: Det känns alltid bäst att ha två "bäbisar" minst ihop, annars kan de inte bralla. Försök busa med Lady... Det är under hennes värdighet att ens försöka leka med skitungarna.

*kl*

Nu är dojjorna på plats och imorgon gör vi ett nytt försök att sätta igång igen! :bump: Tänkte longera några dagar denna veckan och sitta upp igen kanske till helgen... är duktigt beredd på att åka av nu :crazy:, pålle har lagt på sig massor och har mycket överskottsenergi. Men men, bara att bita i det sura äpplet ;)

Jag tycker att gummibandet är en bra start för att vänja hästen vid inspänningstyglar eller dyl.
Min skrutta jobbar på bra med den och accepterar den utan problem, men jag kommer snart att gå över till inspänningstyglar/chambon.

Idag har jag testat att fatta gallop på Dacke.. gick väl sisådär.. efter mycket smakande och ett spö som jag duttade till med på bogen så fattade han gallop men hann bara känna 3 steg typ innan han bockade och stutsade.. :crazy: men han vänjer sig snart med att det inte är så farligt.. man är ju lite skraj att åka av nu igen när det inte var så länge sen man bröt benet..
men det positiva är att han lyssnar Kanon bra på rösten!! :) räcker med 2 smakningar och ett lätt tryck från skänklarna så tar han traven :) Imorgon blir det longering med just gummisnodd!!

KL

Trasan är ohalt efter behandling och vi är pågång nu igen :D Ingen körning förrens hovslagaren kommit på torsdag.

Idag har jag longerat Trasa på snodd med sadel, hade stigbyglarna hängandes. Lite läskigt tyckte han nog det var i början men efter ett tag gick det bra :)
Drog i stigbyglarna från båda sidorna ganksa hårt, hoppade åt sidan först men det gick också bara bra sen :D

Imorn, om jag får med mamma, ska vi nog hänga på honom och försöka sitta. Men vi får se :)

Återkommer med nya bilder strax :)

Hur många gånger hängde ni på era 05or innan ni satt upp för första gången?

Hade väl tur... kunde sitta upp första gången direkt och bli ledd några steg. Men det verkar ju vara väldigt olika med det där.

Roligt med filmsnutt men jag är oxå helt kass på exteriöra brister. Om nån talar om för mig vilka brister de har så ser jag dem *skratt* Tycker det är svårt att få ett intryck av din häst när det är så många olika bilder och många där hon står still i hagen eller betar=ger inte rättvisa bilder av kroppen mm.
Så skulle jag tänkt om jag var intresserad som köpare! Skulle hellre se ett par riktigt bra bilder på henne, tex uppställd som treåring och en film med hennes rörelser än bilder på henne som föl, ettåring osv. Men det är jag det!

ååå blir så less på min hovslagare. Nu ringde han å sade att han kunde komma i eftermiddag! Han skulle höra av sig under veckan men att ringa samma dag man tänker komma, då blir det krångligt. Jag jobbar ju å har lillan på dagis så det är inte bara att kasta sig iväg huvudstupa, man vill ju kunna planera. Så nu visste han inte när han kunde komma *suck* Han fick se om han var kvar i byn vid 14-tiden, då kunde han ta min, annars fick han återkomma.
Men han är superbra å jättetrevlig så jag vill absolut inte byta men det är lite jobbigt att tiderna alltid ska "ligga i luften"...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka