Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Det säkrare med semin, men jag vill att stoet verkligen ska vara redo, och är hon redo för att ta emot hingst så tror jag även att hon är redo för föl...

sen en annan aspekt...hur kul vore det att skaffa barn utan sex? ;) hur många skulle skaffa barn då? inte lika många iaf...

Hur går det för er?
Fick hem mitt sto i mitten på mars.Hon är ett korsningssto(arab/new forest efter aramis rnf 128) Börja hänga på henne andra veckan,sen var ridningen igång.
Varierande med att rida lite lätt på volt så småningom(skritt och trav) samt longera,ut och gå m.m. Men red bara 1-2 dagar i veckan max. Sen börja vi träna på att galoppera nån gång ibland på volt,bara för att se hur de funka. Oj vilket steg hon har! Mer muskler och träning så kommer hon få pappans elit trav och galopp. Den finns där!! Hon är super lättlärd! så det är så kul att rida.

Hur stora är era 3-åringar?
Hon är mellan 150-151,har inte mätt.Men ska fusk mäta lite för att se lite mer på ett ca vart hon ligger på höjd

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Ramlade av henne för 1½ vecka sedan.Då ja skulle precis sätta igång henne igen(hade vilat lite extra på tidigt sommarbete ca 1 månad)och så blev ett riktigt ponnybock -bus när vi nästan var hemma och tyvärr lyckades ja inte sitta kvar,så ja ramla av och fick en spricka på svanskotan :(
Så ja går tyvärr på medicin och smärtlindrande just nu och får inte rida på ett tag. Som tur är,så är det sommar. Så hon får gå på bete ett tag tills ja läkt ihop till en del. Så får vi börja sätta igång på allvar till hösten

Och vad är framtidsplanerna?
Hopp/dressyr tävlingshäst :)

Det säkrare med semin, men jag vill att stoet verkligen ska vara redo, och är hon redo för att ta emot hingst så tror jag även att hon är redo för föl...

sen en annan aspekt...hur kul vore det att skaffa barn utan sex? ;) hur många skulle skaffa barn då? inte lika många iaf...

Mja, det där håller inte jag med om. De flesta ston jag vet som betäckts naturligt har inte alls varit särskilt roade :(
Jag föredrar semin i typ alla fall.. det är säkrare med tanke på skaderisken, det är mindre stressande för stoet, det är ingen risk för könssjukdom och det är förmodligen större chans för dräktighet.

Tror inte hästarna tänker på det här med sex på samma sätt som vi människor :) Det är ju inte en sådär jätteöm akt om man får säga så.

Själv har jag vakat för andra natten och inget föl i sikte. Alla tecken tyder på fölning; Vaxproppar, stort juver, slappa bäckenband, apstor mage som sänkt sig.
Men men, det blir ännu en natt i 940'n...

Araber, framförallt hingstarna, är så himmelskt vackra! Man blir liksom alldeles salig när man ser sådana där araber som verkligen ser ut som araber om ni förstår vad jag menar finns ju araber som mest ser ut som vanliga ponnys, inte dem jag menar utan de riktigt urpräglade araberna!

Det ser så bra ut så :) lite svårt att kommentera när det bara är två "uppsuttna" bilder men tanken som slog mig var att det ser ut som att du inte sitter på sittbenen utan mer på "framsidan" (vad säger man? på snippan?! :D)
Men det kan vara missvisande bild oxå! Annars är ni sååå fina!

Känner mig som värsta sits-besserwiesern i detta forum :( men det beror kanske på att jag själv alltid hamnar i framvikt/snett och får tänka på det varje ridtur att räta mig och att känna BÅDA sittbenen lika hårt.

jo det kan nog stämma att jag sitter lite framåtlutad! det är bra med folk som inte bara säger bra kommentarer utan även anmärker på sådant som är mindre bra. då har man ju en chans att bättra sig :) .
Har faktisti inte tänkt på det innan men nu när du säger det så! har du inga bilder så man får se din polle? har sett dej skriva en del men aldrig sett din polle :p

när vi ändå diskuterar betäckningar så infliker jag lite.. När Dackes mamma skulle på betäckning så fick hon gå i en stor flock ca 15 hästar då var det en hingst och resten ston med föl också för den delen, detta tycker jag är det mest naturliga för då släpper stoet till när hon "vill" men har man en häst och "handbetäcker" den så är det ju mindre naturligt.. hoppas ni förstår blir lite suddigt.. så hade jag varit tvungen att välja på handbetäckning eller semin hade jag tagit semin!
men semin är mindre säkert att det blir ett föl! för när de tar sperman ifrån hingstarna så delas den upp i 3 delar!! så du får bara 1/3 del spermier mot när du betäker på "riktigt"

bara en "liten" inflikning om vad jag tycker i ämnet..

då skulle valt en annan hingsthållare :eek:

stoet ska tycka om det! det är en grundförutsättning!Och mitt sto gjorde det! Hon fick stå i boxen brevid hingsten innan hon blev brunstig och bekanta sig, och när hon väl var brunstig så var det mkt förspel! Bjuda på bio och blommor och hela baletten! Annars får det va!

och sen är det högre dräktighets % på naturlig betäckning.

jooodå! :D Han finns med här bland sidorna, en bild som "sista dagen som hingst" och sen en när han står å betar gräs och en där han ligger i hagen å sover i ett blått täcke. men nu är det så många sidor så jag orkar inte ens leta!
Kanske kan lägga in dem igen om jag minns hur man gjorde... är urkass på teknikgrejor... å på att sitta rak i sadeln *skratt*

Tur att du inte tar det som hemsk kritik, ber man om kommentarer så brukar jag säga vad jag tycker men har märkt att många tar VÄLDIGT illa upp så man får huka sig *ler stilla*
men som sagt, sitsen är jag upphakad på eftersom jag själv får slita mitt hår för att sitta bra!

har tyvärr inga ridbilder på mig och min häst eftersom jag alltid är ensam i stallet och i ridningen. Men på söndag ska jag köpa hästtransport *JIPPIE!!!* så efter hovslagare har varit hos oss så ska han igång å in på ridbana så då KANSKE jag kan få nån stackare som följer med å FILMAR! (så får ni kritisera min sits sen som hämnd *skratt*)

Haha jag vet vad du menar!

jag har ju en märr som har chans att få en sån där hingst ;) Riktigt bra stam har hon, faktum är att hingstägare har jagat mig och bett mig välja deras hingst, de har tillomed uppgett flera olika prisförslag så jag har fått välja vilket som passar mig bäst :D

sen valde jag en av dem som inte alls jagade mig :grin: så de kan gå!

däremot saknar min märr nåt som jag tycker är mkt viktigt... och det är halsen... lite mer längd och framförallt mer form... hehe men ett sto får ju aldrig den där nacken som hingstar har :love:

ja nu ser jag han!! han var fin han med! :) kul att se ridbilder på dej om du lyckas få med någon så kan man trakka dej :p (skojar bara!)

Hejsan,

Har inte medverkat tidigare i denna tråden, men har följt den med största nöje. Det är roligt att läsa hur det går för er andra och även stämma av sin egna med vad ni andra gör med era små liv.

Min inridning har gått verkligen jättebra. Ibörjan innan den fruktansvärda varmen kom så var hon riktigt pigg och framåt medan när det blev varmt så började hon sega lite mer. Antar att varmen och att hon började gå ut även nattetid tär på våra små bebisar.

Det ända som hon gör vid ridning är glädjebockning. Särskilt i galoppen, det gäller att inte slappna av och tappa drivningen så hon kan stanna till och få till några eleganta bocksprång. Men jag ska verkligen inte gnälla. Förutom detta är hon jättesnäll.

Just nu har vi ledigt. Jag tänkte min lilla pålla skulle få ett välförtjänt sommarlov under junik, juli och augusti. Hon var nämligen lite grön i vår, så hon ska få växa till sig och mogna under sommaren. Eventuellt tänkte jag köra in henne framåt sensommaren.

Har era hästar sommarlov? Hur länge ska ni ha det och vad har ni för planer inför hösten som kommer.

Jag för min del tänkte att eftersom jag hoppade över 3- årstestet så skulle det vara roligt att matcha henne i championaten. Så det blir nog full träning. Jag ska verkligen försöka att befästa grunderna så att de verkligen sitter som gjutet. Har man bara grunden så är det ju inte så svårt sedan att sätta ihop de olika momenten.

Jag har ridit in henne i träns utan nosgrimma, inga problem, sen har hon haft engelsk ibland och även pullar, men just nu så rider jag i enbart grimma , för vargtänderna gör sig påminda.:( Ska prova ett sidepull och naturligtvis kolla upp gaddarna

Jag kan haka på o fota om du vill.
säg bara till när och var jag ska infinna mej :D

Min 3 åring står just nu halt :( Men vet. säger att vi ändå kan ta ut honom och hänga lite på han och sådant, bara han inte anstränger sig :)

FT-ryttare har nu lovat att ställa upp som personlig fotograf så bara Brosus sommarlov är över och är igång lovar jag att vika ut mig så ni får tracka mig med *skrattar*

Min käre far har fotat tidigare hästar men ni vet ju hur snygga bilder det blir när man inte kan något om hästar *suck* Precis när hästen tjaffsar emot eller tittar på nått konstigt DÅÅÅ fotar han... eller i fel sekvens av gångarten så det ser allmänt mysko ut... men FTryttare är ju duktig så det kan nog bli bra bilder! eller hur?!?! Nu har jag lagt ribban högt! *flinar*

Hej å välkommen!
Apropå sommarlov så har min vilat 6 veckor nu. Har tänkt sätta igång i Juli när jag får semester. Planen är att sätta igång och se hur han reagerar, om han tappat något eller om det blivit befäst. Sen ska vi iväg minst en gång i månaden och rida eller löshoppa för unghästutbildare (om hon har tid för oss...) och ca en gång i veckan ska vi försöka ta oss iväg till andra miljöer; grannens "ridbana", ridklubben, grannbyns ridbana etc bara för att träna på att åka och bli hanterad på andra ställen.
Vill försöka hitta någon slags form på honom (har inte krävt något sånt än) och vill även rida över lite bommar (ej hoppa) och börja med lite sidförande kanske.
Vintervila när det är som kallast och mörkast sen igång igen å påbörja inhoppningen, lite mer krav på form och stabilitet å sen får vi väl se hur det går, hur han mår/reagerar på allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka