Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fortsättning på hur går det för era 05:or!

Min var jättesvullen ca en vecka och lätt svullen i två veckor. Men svullnaden gick ned massor när jag var ute å longerade osv för då öppnade sig sårenoch vätska odyl fick chans att rinna ur . (såren gror ju fort igen på utsidan och det är lätt att vätskan stannar kvar och såret läks från fel håll) Det var jätteviktigt att röra på honom just för att få ur all vätska men jag vet inte hur det går med din för han är väl sydd? men det kanske är hål efter drän? så prova röra på honom rejält så kanske det rinner ur.
Jag tog ut distrikt efter två veckor för ett av ¨såren ville inte läka, hon gjorde rent och gav pencillin men eg tyckte hon att jag var lite "harig" menade på att det inte var nån fara. (varför då behandla å ge sprutor och ta 790 kr om det inte eg var någon fara?)

ursäkta det blev långt... prova å longera eller släpp på banan och låt honom springa av sig rejält så kanske vätskan rinner ur. Annars är det aldrig onödigt att ta ut vet igen, för säkerhetsskull. (som du säger, det är ju ens älskling och man vill inte att de ska få några men senare bara för man var "velig" så att säga. Det är säkert ingen fara med honom men jag förstår hur du känner... jag var supernojjig!)

Senast ändrad av en moderator:

men från början skrev du

"idag är det en liten herre som har hoppat 30 cm clear round felfritt"

men nu säger du att ni knappt ens hoppade över huvudtaget.
Så jag ber om ursäkt om jag missförstått, för du skrev att ni först travade över bommar, det tycker jag är ok, men sen att ni HOPPADE banan på 30 och DET tycker jag inte är ok.

Det blir lätt missförstånd när man skriver på nätet; hoppa bana 30 cm CR för mig är att just hoppa riktiga språng över hindren.

jag kan förstå att det missförstås, det står ju faktiskt hoppade. men när jag hör 30 så tänker jag automatiskt att det inte är så mkt hoppande som ingår, även om det kallas det. men såklart, det är jag och jag förstår att det missuppfattas.

no hard feelings :)
sen håller jag fast vid det att då tkr jag det är värre i belastningssynpunkt att löshoppa hästen på höga höjder än denna lilla "banhoppning".

Hehe jepp! Fast, det är ju lite avsiktligt. Pappan är ju 172 och mamman 168. Jag som är närmare 183 cm lång behöver en stor herre. Jag har något för stora män.. min pojkvän är 203 cm :D

Han går ute i stor hage sedan i måndags och kan röra sig så mycket han vill. Men jag tänkte ändå longera idag för att se om det hjälper något. Om det är levrat blod i pungen så tar de lång tid för kroppen att absorbera. Ja han är ju sydd och där sitter inget drän så han kan inte tappas på samma sätt som när man inte sytt.

Väntar någon dag till annars tar jag ut vet. Bättre det säkra före det osäkra!

Mina enda krav på hästnamnen är att de ska börja på 'C' och ha 'Nova' som suffix. Får se vad det blir på nästa fölunge :laugh:

Jag kan hålla tummarna för att det blir ett sto :laugh:

Varsågod, även om jag inte äger namnet ;)

Om man bortser från risk för överansträngning och skador så har faktiskt Svenska Ridsportförbundet gått ut och "kraftfullt" sagt att 3-åringar inte ska tävla eller träningstävla.
Det var för ett par år sedan, stod både på hemsidan och i Ridsport.

Jag hittar inte den informationen på hemsidan just nu...

Andemeningen var i alla fall att 3-åringarna är för unga för att tävla, att det finns en risk för överträning om de skulle få träningstävla och att det fanns andra saker som var viktigare för de små (långa och bra beten, uteritter, osv osv).

Jag tror säkert att det gick bra för din ponny och han verkar också mycket mogen (men tänk på att han antagligen har upp till 5 år kvar att växa!) men i vilket fall ska inte 3-åringar synas ute på tävlingar...

Hmm. bara en liten fundering.. det är okej med 3 års test där man i många fall TVINGAr hästarna att hoppa flera skutt på över 1 meter offta upp mot 130 cm. men de e inte okej att trav hoppa 30 cm.. Hmm man blir ju lite fundersam. Tycker inte de borde skilja så mkt i slitage mm. snarare att hoppa så högt borde slita mer. men men jag kna ju ha fel. jag hae hälre låtit min 3 åring hoppa 30 cm med ryttare än 120-130 utan.

Måste bara inflika!! Snygg tatuering! Har själv en stegrande enhörning på skuldran (oxå snygg om jag får säga det själv)

Tackar så mycket, är väldigt förtjust i den själv ;)

Har inte sett din tatuering men den är säkert fin :laugh:

Får fota den o visa!

Hmm. bara en liten fundering.. det är okej med 3 års test där man i många fall TVINGAr hästarna att hoppa flera skutt på över 1 meter offta upp mot 130 cm. men de e inte okej att trav hoppa 30 cm.. Hmm man blir ju lite fundersam. Tycker inte de borde skilja så mkt i slitage mm. snarare att hoppa så högt borde slita mer. men men jag kna ju ha fel. jag hae hälre låtit min 3 åring hoppa 30 cm med ryttare än 120-130 utan.

själv tycker jag att treårs testet är för tufft! min polle är löshoppad 60- 70 cm men inte mer! jag har faktist inte så bråttom :cool:
hästen är ju bara tre och jag vill att han ska hålla ett bra tag till typ till 23 :p nä men skämt och sido jag vill att han ska ha rena och fina ben även när han är 10 år.

Det har INTE med hinderhöjden att göra!

Svenska Ridsportförbundet tycker att 3-åringar är för unga för att TÄVLA!

Jag håller med dem, men det var inte vad jag tyckte som inlägget handlade om utan vad de framfört tidigare i starka ordalag.

4-åringar får inte heller starta mer än EN klass per dag i dressyr; och inte är det för att man tror att hästarna inte skulle klara mer än 6 minuters ridning (=programmets längd) rent belastningsmässigt...
Nej det handlar snarare om vad som är lämpligt för en UNGhäst att göra!

Se bara på barn (dvs människor), visst klarar barn mycket rent fysiskt, men frågan är vad som är lämpligt att de får göra ändå!

*knapplån*

Nu har jag haft min häst i snart 3 veckor och det var först idag som jag fick ett infall att kolla det som veterinären vid besiktningen (dock gjord 1 månad FÖRE jag köpte) noterade som "småsår efter kastrering utan betydelse för framtiden" (Kastrering gjordes 27 feb)
Hittar då en skum kula,:eek: ca 1,5 cm i diameter, lite kletig och "köttig"- alltså ingen vanlig hud på ytan.
Ringer Vet som säger att det är någon hinna som bluppat ut genom såret, och att den bör tagas bort pga infektionsrisk. Har man otur kan det vara en ände till den avknipsade testikeln vilket inte alls var bra. Väldigt konstigt att besiktningsvet inte uppmärksammat detta?
Någon som vart med om det här?

Det har INTE med hinderhöjden att göra!

Svenska Ridsportförbundet tycker att 3-åringar är för unga för att TÄVLA!

Men det var ju ingen tävling!

Det hölls i grannstallet = där vi håller till en hel del = känd miljö/hemmamiljö. kom inte alls många utifrån utan var hästar från grannstallet.

Det var inte så att vi åkte iväg på en Pay&Jump med några 100 startande direkt (typ strömsholms).

så att jo, för vi pratade ur belastningssynpunkt och då sliter faktsikt löshoppningen mer än att travhoppa 30 cm.

Att ni orkar dividera :) Alla gör som de vill, och uppenbarligen gå åsikterna i sär. Nu tycker jag vi ska upprätthålla trevligheten som vi lyckats behålla så länge här i tråden.

Till Cela så kan jag bara ge dej en "jag-vet-hur-det-känns"-klapp på axeln. Har också lite problem med min nykastrerade. Han är supersvullen fortf. och igår kom det något som såg ut som säd (ca ½ dl) ur honom i stallgången. Ska ringa distriktsvet. nu på morgonen och be dem komma ut.

Kastrerades din stående? Isåfall är han ju inte sydd och då kan det nog vara så att bindväv el. liknande ploppat ut. Är han däremot sydd verkar det ju lite skumt. Min kastrerades liggande under narkos så han är sydd.

Ja jag håller med dig nu AthenaAvalon - nu orkar jag inte dividera mera. Slut på diskussionen huruvida en treåring ska tävlas/träningtävlas/löshoppas/hoppas med ryttare etc. Vi kommer ingenstans för det finns nog inget "rätt eller fel" alla får ju göra som de vill.

Athena - hmmm det låter ju inte så bra det där, bäst att ta ut veterinären. De har säkert något logiskt svar men det kan ju lika gärna ha blivit inflammerat så det är var som rinner?
Ja hönsig eller hönsig, men som du säger, bättre ta det säkra för det osäkra.

Cela - det låter inte normalt... min kastrerades 1 april och direkt efter ingreppet så trängde en del hinnor ut men de lossnade ju när man tvättade. Att hinnor ska tränga ut tre månader efter ingreppet låter i mina öron inte normalt (fast å andra sidan, vad vet jag? Brosus är den enda hingst jag varit med å kastrerat ;)) Jag blev livrädd när det hängde ut tjocka "tarmar" hur hålen, trodde det var tarmframfall! Men vet sa att det var normalt och att tarmarna är rödbruna och inte blodröda (som dessa "tarmar" var *skratt*)

Men vad "din" knöl kan vara vet jag inte... och dåligt av bes att inte uppmärksamma detta! Det blir ju en merkostnad för dig att ta ut veterinär och avlägsna knölen och sen kanske får behandla med antibiotika.

Senast ändrad av en moderator:

jag har heller ingen lust att dividera mer! var och en gör va de vill med sin kuse. Som någon skrev, nu måste vi hålla i den goda stämningen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
34 779
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka