Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har rekat lite kennlar för dem hundraserna vi kan tänka oss, och måste fråga en sak. Är det vanligt att hemsidor inte uppdateras på typ 5+år men dem fortsätter avla eller är det ingen uppdatering=inga valpar??

Har även kollat lite på hundstallet och jag förstår inte hur dem blir av med hundar. Vi har tre boxar en hund måste klara - kan bo med annan hund, kan bo med katt, och kan bo med småbarn. Där finns inte EN enda som bockar i alla tre. Vilket är synd för jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera vuxen istället för att skaffa valp.

Får kolla lite lokala hundstall också tror jag.

Jag har en omplaceringsgrupp på facebook, pma mig om du vill ha länk till den :)

Mkt tjusiga (och i din färg :D). Torkade dom upp vattnet bra från tjejerna?

Ja jag tyckte att det gjorde sitt jobb :up: ! Jag torkar ju av henne med en microfleeceduk (en sån hon ligger på på vibben) innan jag sätter på täcket, och så masserade/skubbade jag lite extra med täcket under de sista minutrarna så hon var nästan helt torr efter vibbandet var klart :).

Gah, körförbud på bilen hos besiktningen idag. Tur jag inte hade skåpet fullt med hundar, nu står jag bara på parkeringen och väntar med typ 15 koppel under armen :p

Har rekat lite kennlar för dem hundraserna vi kan tänka oss, och måste fråga en sak. Är det vanligt att hemsidor inte uppdateras på typ 5+år men dem fortsätter avla eller är det ingen uppdatering=inga valpar??

Har även kollat lite på hundstallet och jag förstår inte hur dem blir av med hundar. Vi har tre boxar en hund måste klara - kan bo med annan hund, kan bo med katt, och kan bo med småbarn. Där finns inte EN enda som bockar i alla tre. Vilket är synd för jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera vuxen istället för att skaffa valp.

Får kolla lite lokala hundstall också tror jag.
Jag satt för någon dag sedan och kollade igenom samtliga salukikennlar som finns listade på rasklubbens sida. Ungefär hälften av länkarna gick till hemsidor som slutat existera. Ungefär hälften av de som hade hemsidor hade "nyheter" som var några år gamla och ett flertal hade "valpar väntas" som jag vet att föddes för många år sedan och i flera fall själva har hunnit användas i avel :grin: Det var lättare att räkna hur många hemsidor som fungerade och var väl uppdaterade (tror det var 4st) än hur många som inte gjorde det, och även om många uppfödare bara har kullar var tredje/fjärde år så är de flesta aktiva med sina hundar.

Så tja, jag litar inte ett smack på hemsidor som inte tydligt är uppdaterade... Verkar någon ha pysslat med något intressant tidigare, då letar jag efter info på facebook och andra sidor.

Vad gäller vuxna omplaceringar så kan det vara svårt, men även där, hör av dig till folk som har raserna du är intresserad av! Jag har hjälpt till att omplacera ett flertal jättetrevliga hundar, ingen av dem har någonsin kommit ut på annons. Till hundstallet kan du ju skicka in en generell intresseanmälan, säga vilket typ av hem som finns och vad ni söker, så hör de av sig om de får in någon lämplig hund, det är inte alla deras som hamnar på hemsidan heller.

:love::love::love:

26678084_10154854736636741_9063949919690885680_o.jpg

26685452_10154854736921741_4530821232968737838_o.jpg

Sökträning idag för Tinja till ljudet av en militärövning :p Vi fortsatte med rullövningar för att verkligen befästa konceptet att hon ska ut, ta rullen, komma tillbaka till mig och när jag säger "visa" ska hon ut till figgen och DÅ får hon sin belöning.

Förra gången på tredje skicket stannade hon ju och funderade på om hon inte kunde få sin belöning direkt om bara tog rullen och stannade kvar. Idag stannade hon upp i första skicket, rulle i mun, och tittade fundersamt på mig innan hon sprang in. Nästa skick, en sekunds fundering, sen in till mig. Resterande skick fanns ingen tendens att vänta på belöning. Det går framåt och jag körde till och med en påvisning med henne kopplad, jäklar vad jag fick springa! Rakt in i en grangren, men mad gör man inte :rofl: Hon tycker sök är SÅ kul :love:

Dock så gick jag hem med en delvis svullen hand och trasig jacka :turd: Pro tip: Fumla inte med leksaken (skulle kasta men fick inte iväg den snabbt nog, hunden råkade slå en tand i handen på mig) och försök sen inte dra fram den andra ur en för liten ficka när den unga schäferhanen ser så han börjar kampa med en leksak som sitter fast i jackan :o

DSC_0300.jpg

Usel bild med avhuggen tass också :cautious: Men den får duga tills jag får tillfälle att fotografera honom rättvisa. Nästan omöjligt att fota honom, alltid ska han komma fram eller röra sig som han gör här sekunden efter. Han börjar bli så fin lillvalpen, 6 månader har han hunnit bli också. Det märks verkligen vilken hund han börjar bli, allt blir mer. Ska bli så roligt att se hur han slutar! Vi har lite att jobba på för tillfället, men så fort jag får tillfälle efter tentan ska vi gå på onlinekurs hos no limit obedience. Fick presentkort där i julklapp :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar