Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått snö här. Så otroligt skönt! Bättre träning för hundarna, ljusare ute och det bästa är ju att man slipper all jäkla lera.

Ninja känner sig lite ignorerad i sina lekförsök tror jag :angel:

24899706_1548169741935649_2417331628755015410_n.jpg

24909708_1548169751935648_1557532660463684860_n.jpg

24862645_1548169761935647_6915344579485445132_n.jpg

24991043_1548169781935645_6842249220169839583_n.jpg

25299143_1548169821935641_5606103418609898084_n.jpg

Nackdelen med all snö.. Dags att klippa lite.

24993378_1548171071935516_1224788157938266247_n.jpg

Vilken härlig dag vi har haft! Jag och Ascot tog en lång sovmorgon då vi behövde gå upp tidigt igår. Gav oss ut till skogen vid Skavlöten och gick en härlig promenad, la ett kortare (ca 400 m) men trixigt spår till Ascot och sen möte vi upp familjen på Rönninge by för att gå på julmarknaden där. Inte mkt till julmarknad men va trevligt och Ascot fick hälsa på hästarna, mer hästarna som ville hälsa på honom än tvärtom :rofl:. Sen gick vi tillbaka tills skogen för att spåra. Glömde dock bort hur snabbt det blir mörkt, särskilt i skogen, så jag snubblade lite fram då jag hade lagt spåret i mkt kuperad terräng :p. Ascot spårade superduktigt även om han var lite snabb och missade två av vinklarna lite. Han upptäckte dock det snabbt, slog en lov tillbaka och hittade spåret.

Jag var dock tråkig när vi kom hem och duschade lerhögen Ascot. Helt onödigt tycker Ascot men inte jag och min säng! Längtar sååå efter snön så man slipper denna lervälling.

Nu ligger Ascot och mumsar på lamnacke :d.

Sitter och läser i en stor, svensk salukigrupp på Facebook. En person påstår att "jakt är irrelevant" på salukis, någon annan säger att de gillar sina salukis, men gärna hade varit utan jakten osv. För. I. Helvete. Rasen är skapad för att vara en perfekt hetsjakthund. Allt som är saluki finns där just på grund av att de har det som krävs för just hetsjakten. Tar man bort det så blir det inget kvar. Då kan man skaffa någon vanlig liten sällskapshund istället.

ÅH jag blir så galet provocerad av sådant här! Och det värsta är att det finns uppfödare och annat folk som "har något att säga till om" som tycker såhär :rage: :banghead: :rage: :banghead:

(Känns som att jag låter lite som @Migo när det diskuteras "sällskaps-bc" :p )

Ååååååååååååå :banghead::banghead::banghead::arghh::devil:
En del människor är så dumma att dom skulle ha ett skott i pannan.
Det är ju dumt att lyssna på dom som har flerårig erfarenhet,så istället fick 2 valpar åka ToR Ungern-Sverige (fastnade i tullen) och så hade människa mage att säga :varför sa du inte det?
Den infon fanns i ett FB meddelande,klart o tydligt. Idioter!

Ååååååååååååå :banghead::banghead::banghead::arghh::devil:
En del människor är så dumma att dom skulle ha ett skott i pannan.
Det är ju dumt att lyssna på dom som har flerårig erfarenhet,så istället fick 2 valpar åka ToR Ungern-Sverige (fastnade i tullen) och så hade människa mage att säga :varför sa du inte det?
Den infon fanns i ett FB meddelande,klart o tydligt. Idioter!
Oj, vad onödigt! Vad var fel?

Sitter och läser i en stor, svensk salukigrupp på Facebook. En person påstår att "jakt är irrelevant" på salukis, någon annan säger att de gillar sina salukis, men gärna hade varit utan jakten osv. För. I. Helvete. Rasen är skapad för att vara en perfekt hetsjakthund. Allt som är saluki finns där just på grund av att de har det som krävs för just hetsjakten. Tar man bort det så blir det inget kvar. Då kan man skaffa någon vanlig liten sällskapshund istället.

ÅH jag blir så galet provocerad av sådant här! Och det värsta är att det finns uppfödare och annat folk som "har något att säga till om" som tycker såhär :rage: :banghead: :rage: :banghead:

(Känns som att jag låter lite som @Migo när det diskuteras "sällskaps-bc" :p )

Förstår inte aaaaaalls :angel:

Tinja briljerar igen och kan idag titulera sig RLD N RLD F LD1 Ärteplättens Magica Vetra! Inte illa för två nybörjare :D
24862390_10209909414440058_992806319800124555_n.jpg

Vi må inte ha vunnit (4:e plats med 98 poäng) men vi fick helt klart bästa kritiken :love:
24991530_10209911419890193_2255539151119503532_n.jpg

Sen bar det iväg till @Migo för supertrevligt häng, massvis med hundsnack och BC-pussar :heart Och en fårskalle fick jag med mig hem också! :d

Är nästan 100 på att det blir en hund till nästa år. Jag kommer antagligen skaffa en bedlington till (om det finns passande kull o.s.v.).
Men, samtidigt hade jag velat ha tips på annan ras, runt 40 cm mkh, runt åtta- tio kilo (eller över, men inte mindre varesig i mkh eller vikt).
Valp är en himla enkel hund, lugn inne, ös ute.
Men, jag hade velat ha en hund som vill mer. En som är intresserad av ett par lydnadspass i veckan och något spår. Så lite jakt som möjligt.
Oftast blir det 1-2 h motion om dagen, förutom kissrundor. Samtidigt så vill jag inte ha en arbetsnarkoman, jag vill ha en hund som klarar av att koppla av inne. Någon som har lite tips och kanske själv har en hund som passar in?

Nu ändrar det inte utgången på något som helst sätt och det är enbart därför jag frågar: har nån tänkt hjärntumör? Man gör ju i regel inte MR när det ändå inte ändrar utgången men jag undrar bara för att det hände släkting till en av mina. Blev dock inte aggressiv på det viset som er är men det där med att attackera spöken osv känns igen väldeliga. Hunden togs bort och som sagt, det ändrar ju inte att det blir ohållbart. Hoppas du inte tar illa vid dig och du behöver inte svara!

Det konstiga i det han gör är att det finns inget aggressivt i det. Det är jättesvårt att beskriva hans utfall i text. De behöver ses.
Men han verkar inte arg eller ens medveten om vad han gör. Han har ingen ragg, hotbeteende eller ljud när han gör detta utan han bara hoppar upp, naffsar/ hugger och sen fortsätter han med det han gjorde innan...vad det nu är. Han gör det på ett märkligt, naturligt (för honom) sätt.
Eftersom det nog funnit där hela tiden och gradvis eskalerat så känns det mer som nån är fel i skallen från början. Det var därför min tanke om kort EP-anfall dök upp. Men tumörer kanske kan funka så också? Jag har ingen erfarenhet av tumör på hund.

Vi har iaf bestämt att ringa vår byvette i morgon och ta första tiden han har ledig.

Är nästan 100 på att det blir en hund till nästa år. Jag kommer antagligen skaffa en bedlington till (om det finns passande kull o.s.v.).
Men, samtidigt hade jag velat ha tips på annan ras, runt 40 cm mkh, runt åtta- tio kilo (eller över, men inte mindre varesig i mkh eller vikt).
Valp är en himla enkel hund, lugn inne, ös ute.
Men, jag hade velat ha en hund som vill mer. En som är intresserad av ett par lydnadspass i veckan och något spår. Så lite jakt som möjligt.
Oftast blir det 1-2 h motion om dagen, förutom kissrundor. Samtidigt så vill jag inte ha en arbetsnarkoman, jag vill ha en hund som klarar av att koppla av inne. Någon som har lite tips och kanske själv har en hund som passar in?

Pudel kanske? Om du gillar den typen av päls.
Schapendoes, bearded collie? Kanske kh collie?

Jag får erkänna att det är typ så mycket min bruksschäfer får. Lite mer mental träning och blåsa ur sig lite mer rejält någon gång i veckan. Men vardagsmotionen är ungefär 1-2 h löst i skog utöver rastningar. Dock springer hon mycket så hon avverkar nog iaf 1-2 mil under den tiden. Ska testa med pejl någon dag :D

Det beror på så mycket känner jag. Hur man vill att resten ska se ut utöver aktiveringen och hur man vill att hunden ska vara att träna.

Min är dock lugn och fin inne. Den enda som kan få sina små ryck här är min löwchen som kan studsa in i oss andra när hon blir busig :angel: :laugh:

Alltså, SNÖN :love:
25011708_1769930146455965_5911850035712098304_n.jpg

Vi bor på en höjd och det har kommit nästan 2dm snö hos oss :love:
Vi jagade rådjur i lördags, och igår pulsade vi en halvmil i snön på orörda vägar. Både Ladda och Otis fick snötyngder i benen och var faktiskt rätt möra efter pulsandet. De gjorde ca 1,5 mil vardera i lördags också, så det var skönt att få gå ur musklerna ordentligt på dem.
Floyd var också med på promenaden (som synes) och efter det hoppade vi på ringträningen som var i hallen :) Bra träning för honom, även om han aldrig blir någon utställningshund. När kursen var slut så städade vi hallen och sedan körde vi ett kort lydnadspass. Nu kan han det där med hopp över hinder i alla fall :D
Summa summarum; härlig helg, hoppas att snön får ligga kvar lääänge!

Igår var vi på Astas kennel å träffade några av syskonen å tränade.
Asta var så himla duktig, händer så mycket med henne nu :D Otroligt lyhörd & snabblärd valp :love:

9XVjX3Y.jpg

Hon är en fröjd för ögat :love:
pGq4Pdb.jpg

Minan ögonstenar :love:
9z51N3o.jpg

Men alltså - det är sån otrolig skillnad på dem alltså. Jag ångrar inte mitt beslut att gå över till labrador, alltså - det är så mycket mer - av allt - men så jävla roligt å träna denna typ va hund & ras. :D
Så Mycket Go & driv som finns där så automatiskt jämfört med min jaktgolden tik son absolut är en helt fantastisk hund, otroligt lydig, vanlig å snäll. Ställer upp på allt - men drivet, farten å uthålligheten, den är inte ens i närheten av Astas.

Vera är lite mer "jag ska bara" medans Asta reagerar på studs i allt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar