Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså - det är sån otrolig skillnad på dem alltså. Jag ångrar inte mitt beslut att gå över till labrador, alltså - det är så mycket mer - av allt - men så jävla roligt å träna denna typ va hund & ras. :D
Så Mycket Go & driv som finns där så automatiskt jämfört med min jaktgolden tik son absolut är en helt fantastisk hund, otroligt lydig, vanlig å snäll. Ställer upp på allt - men drivet, farten å uthålligheten, den är inte ens i närheten av Astas.

Vera är lite mer "jag ska bara" medans Asta reagerar på studs i allt :D

Hon är så fin, Asta :love: Ja, Vera också så klart :D Och jag håller med - livet är väldigt enkelt med en jaktlabbe :D Det händer mycket, det går fort och det händer direkt. Floyd är makalös på att läsa av mig och ger alltid 2000%, hela tiden!
Så stor skillnad mot wachtlarna som så klart är bäst på sina vis - men träningsmässigt är det en enorm skillnad :p

Är nästan 100 på att det blir en hund till nästa år. Jag kommer antagligen skaffa en bedlington till (om det finns passande kull o.s.v.).
Men, samtidigt hade jag velat ha tips på annan ras, runt 40 cm mkh, runt åtta- tio kilo (eller över, men inte mindre varesig i mkh eller vikt).
Valp är en himla enkel hund, lugn inne, ös ute.
Men, jag hade velat ha en hund som vill mer. En som är intresserad av ett par lydnadspass i veckan och något spår. Så lite jakt som möjligt.
Oftast blir det 1-2 h motion om dagen, förutom kissrundor. Samtidigt så vill jag inte ha en arbetsnarkoman, jag vill ha en hund som klarar av att koppla av inne. Någon som har lite tips och kanske själv har en hund som passar in?

Första jag tänker på är pudel. Himla käcka hundar. Sen får man så klart kolla linjerna, finns mer, vad jag har läst, mer ”aktiva” linjer.
Vilken typ av hund, mentalt, söker du?
Men med den aktiveringen kan även tex KH collie passa :). Ev dock större än du har tänkt dig.

Avis på er med snö - så här mycket har vi fått :meh: Alltså typ några korn :D
24991350_10155318004876775_2067467655957267271_n.jpg

Här är det också snö! :love: så fint ute nu att jag var tvungen att pallra mig ut på en ordentlig promenad trots att jag är helt slut efter att ha jobbat inatt.
Men så värt det!
rr7MysF.jpg

NiiqZkmr.jpg

Dock gick vi i en tom kohage och vi kan väl säga som såhär att det inte var fruset under snön, så eh ja , vi alla gick igenom snön och ner i geggan under. Några luktar därför väldigt mycket ko just nu (och det är inte jag om en säger så... :meh: :D)

Här är det också snö! :love: så fint ute nu att jag var tvungen att pallra mig ut på en ordentlig promenad trots att jag är helt slut efter att ha jobbat inatt.
Men så värt det!
rr7MysF.jpg

NiiqZkmr.jpg

Dock gick vi i en tom kohage och vi kan väl säga som såhär att det inte var fruset under snön, så eh ja , vi alla gick igenom snön och ner i geggan under. Några luktar därför väldigt mycket ko just nu (och det är inte jag om en säger så... :meh: :D)
åååh :love:

Vi har också fått snö! Inte mycket, men tillräckligt för att jag inte skulle behöva göra rent hundtassarna efter promenaden :D
25013532_311805729315555_894361819097858048_n.jpg

Vi började dagen med en långpromenad. 1 1/2 timme gick vi och damerna fick möjlighet att springa lösa också. Aysu är allmänt galen och vill ha full fart hela tiden :love: Nu har de fått ordentlig frukost och har somnat på varsin sida om mig i soffan. Senare idag ska jag klippa klor (ska försöka komma åt att köpa ny klotång också...) och laga Aysus overall som nu spruckit i en söm.

Pratar saluki med en bekant och fick anledning att leta fram en gammal film på min tant Zala där man ser tydligt hur hon ser ut... jag vet att jag visat den förut här på buke, det kanske inte ens var länge sedan, men fan vad jag saknar att ha en så vacker saluki hemma... En vacker, bestämd dam som ansåg att hela världen var hennes :p

Minns fortfarande hur en väns mamma snabbt gav henne smeknamnet "Grevinnan", hur min mor efter något år sa "Jag tror att vi blivit Du med varandra!" och massor av sådana saker :rofl: Hon uppfostrade även mig duktigt, såklart.

Det ska bli intressant att se Ebrah när hon är 8-9 år gammal, om hon är ungefär som Zala i den filmen då eller inte...

@linnsan @Acto

Min bästa kompis har två pudlar, jag har passat dem till och från. Hur mycket jag än tycker om dem, så är det inte min typ av hund.
Vill ha kvicka, snabbtänkta hundar och ja, pudlar är det, men inte tillräckligt. :p
Jag har varit inne på kelpie tidigare, men har inte direkt träffat någon som är trevlig i hemmet.
Schäfer är för mycket hund på alla sätt och vis. För stor, för mycket allvar, har passat schäfrar tidigare (på den tiden när jag brukade passa gårdar med alla djur). Tycker de är supercharmiga, men klumpiga.

@linnsan @Acto

Min bästa kompis har två pudlar, jag har passat dem till och från. Hur mycket jag än tycker om dem, så är det inte min typ av hund.
Vill ha kvicka, snabbtänkta hundar och ja, pudlar är det, men inte tillräckligt. :p
Jag har varit inne på kelpie tidigare, men har inte direkt träffat någon som är trevlig i hemmet.
Schäfer är för mycket hund på alla sätt och vis. För stor, för mycket allvar, har passat schäfrar tidigare (på den tiden när jag brukade passa gårdar med alla djur). Tycker de är supercharmiga, men klumpiga.
Sheltie :idea:

Vilken skitdag,mina mina hundra har inte gjort ett dugg idag,då jag började dagen med att ha glömt slå på värmepumpen i gårkväll så man kunde nästan åka skridskor på köksgolvet :nailbiting: när jag kom ner .Så det var bara att sätta igång o elda o dra på pumpen,rasta hundarna på tomten,halka runt på gräset.
Och nu lagar jag mat,men sen ska vi gå ut i den vita skiten.

@linnsan @Acto

Min sheltie var så som du beskrev i förra inlägget. Storleken är ju däremot lite varierande inom rasen.

Fick precis frågan om jag vill göra en hemsida till en av mina favoritkennlar :D Det vill jag jättegärna, så det känns bara kul att få frågan. Sitter nu och kollar runt lite på sidor att hämta inspiration från, visar för hon som ska godkänna det hela och bollar idéer. Riktigt längtar efter att få börja jobba med sidan ordentligt, klura ut hur jag på bästa sätt ska lägga upp allt kring deras fantastiska hundar osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar