Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du bytt inkomst nyligen så har det inte ändrats hos FK väl? Den ersättningen jag får nu av FK är baserat på min inkomst från 2016.
Har du koll på vilken typ av dagar du ansökt om?Har bytt inkomst och sökt 3 föräldradagar för december. Min inkomst är över taket. För 3 dagar föräldraledigt får jag efter skatt 493kr per dag. Är inte det extremt lite? Jag borde ju få maxbeloppet? Fattar ingenting?
Min nya inkomst är godkänd hos fk.
Ah såna riktiga dagar. De andra får man väl bara 180kr / dag för dessutom?Har du koll på vilken typ av dagar du ansökt om?
Nu var det otroligt länge sedan det var aktuellt för mig men ... att du får olika för VAB och föräldrapenningdagar, kan det bero på att VAB räknas per arbetsdag och föräldrapenningen på kalenderdagar? Så var det i a f förr.
Man kunde töja ut föräldrapenningen genom att ta ut för 5 istället för 7 dagar per vecka. Med vanligt 8-5 jobb fick man inte VAB för helgen om barnen var sjuka fredag - måndag, utan bara för 2 vardagar. Föräldrapenning fredag - måndag blev fyra dagar. Föräldrapenningen per månad delades med antal dagar aktuell månad för att få dagersättningen - om jag inte minns fel. Har dock ingen aning om om det är så fortfarande, men skulle kunna förklara om du får mycket lägre föräldrapenning per dag i december än du är van att få i VAB.
Så är det fortfarande, du får mer för vabb än för en föräldradag. @BernT min sambo har oxå fått konstiga utbetalningar (han har jättekonstiga arbetstider) men det hade du ju redan kollat av (att FK har rätt arbetstider på dig om du bytt jobb) väl?Nu var det otroligt länge sedan det var aktuellt för mig men ... att du får olika för VAB och föräldrapenningdagar, kan det bero på att VAB räknas per arbetsdag och föräldrapenningen på kalenderdagar? Så var det i a f förr.
Man kunde töja ut föräldrapenningen genom att ta ut för 5 istället för 7 dagar per vecka. Med vanligt 8-5 jobb fick man inte VAB för helgen om barnen var sjuka fredag - måndag, utan bara för 2 vardagar. Föräldrapenning fredag - måndag blev fyra dagar. Föräldrapenningen per månad delades med antal dagar aktuell månad för att få dagersättningen - om jag inte minns fel. Har dock ingen aning om om det är så fortfarande, men skulle kunna förklara om du får mycket lägre föräldrapenning per dag i december än du är van att få i VAB.
Så är det fortfarande, du får mer för vabb än för en föräldradag. @BernT min sambo har oxå fått konstiga utbetalningar (han har jättekonstiga arbetstider) men det hade du ju redan kollat av (att FK har rätt arbetstider på dig om du bytt jobb) väl?
Vilka dagar i december är det? Tänker om en del av utbetalning kommer senare, de har ju en brytpunkt för när utbetalningen sker (som jag inte kan i huvudet).
Att räkna ut dagsbesloppet är rena cirkusen.
Låt säga att man har 35.000 kr, då ska man först ta årsinkomsten 420.000x0,97 och sedan multiplicera summan med 0,8 och därefter dividera med 365 så får man ersättningen per dag, 892 kr, och sen är det 33% skatt på det, då får man 599 kr per dag.
Men låt oss säga att man tar en strödag per månad som FP. Får man 35.000 kr i månadslön så är varje dag värd 1666 kr, 80%=1332 kr och sen 33% skatt på det=892.
Men en strödag per månad blir i själva verket 599 kr.
Så föräldraledig med lön på 35 innebär 18 efter skatt. Är ju typ inga pengar alls :/ ska nog inte ha fler barn haha nä men min arbetsgivare + nästa jobb också har så att de betalar 90 % av lönen iaf. Ska kolla om jag kan byta till semester istället för föräldradagar.
Så föräldraledig med lön på 35 innebär 18 efter skatt. Är ju typ inga pengar alls :/ ska nog inte ha fler barn haha nä men min arbetsgivare + nästa jobb också har så att de betalar 90 % av lönen iaf. Ska kolla om jag kan byta till semester istället för föräldradagar.
Nä, det kan inte stämma. Jag har inte riktigt maxat taket och jag får över 500 kr per dag efter skatt.Jodå allt är ändrat. Det står på sidan och även fått bekräftat i fredags på telefon får dessutom Max för en vabbdag och det är väl samma belopp som för föräldrapenning? Fattar verkligen noll.