Första ryttaren genom den svenska fjällkedjan – unika bilder från äventyret

Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och hans häst inför stora utmaningar, från djupa myrar till utmanande steniga passager. Nu släpps de unika bilderna från resan.
– Det räcker att hästen trampar fel en gång, fastnar mellan två stenar, så är det färdigt, säger Oskar Öhrström.

Har nu sett filmen (hemma sjuk) jag ser inte att han leder hästen rätt ut i myren? Såg också att han haft besök under turen med stödfodring till hästen. Det enda som jag blev beklämd av var att hästen hade ont men behövde fortsätta. Allt det andra (förutom myten som inte finns där jag haft häst) tänker jag är rätt naturligt att hovdjur rör sig i? Han red ju rätt lite och gick desto mer i det filmade materialet.
Jag håller med, i filmen ser det inte ut som det är avsiktligt, men väl på klippen.

Jag blir mest beklämd över att han rastar vid flera tillfällen och inte sadlar av, det är ett stort NEJ för mig. Även om jag bara har en sadel. Hästen ska få villa i största möjliga utsträckning på en långritt. Han borde dessutom haft en packhäst som sällskap och avlastning (och som kunde burit en del mat åt hästarna), det var ordentligt mycket hästen fick släppa på i många timmar. Visst klarade hästen terrängen, men den kunde lika gärna brutit benen av sig, det är oschyst att at sådana risker.

Jag har svårt att avgöra om vilan var tillräcklig när hästen hade ont, men man tar väl det säkra före osäkra och antingen vilar hästen i flera dagar alternativt avbryter, en dag räcker inte.

Om han är hovslagare så borde han känna till att det finns/fanns myrskor som användes på hästarna vid torvbrytning.
Screenshot_20250123_222143_Chrome.webp

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli...
Svar
16
· Visningar
635
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka