Första ryttaren genom den svenska fjällkedjan – unika bilder från äventyret

Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och hans häst inför stora utmaningar, från djupa myrar till utmanande steniga passager. Nu släpps de unika bilderna från resan.
– Det räcker att hästen trampar fel en gång, fastnar mellan två stenar, så är det färdigt, säger Oskar Öhrström.

Nu har Lundhags svarat mig (mitt mejl först):

Hej!

Mitt namn är X Y och jag jobbar ofta i fält, bla i Jämtland. Det kräver bra utrustning och jag har flera klädesplagg från er. Jag är också hästmänniska sedan barnsben och fick min första häst vid 11 års ålder.

Tyvärr måste jag säga att jag kommer aldrig mer att köpa någon utrustning från er på grund av er sponsring av hästmisshandel. Det den sk "Fjällryttaren" gör är inget annat än djurplågeri. Hästen var inte förberedd för uppgiften (den var fet) och fick inte tillräckligt med mat under ritten (hon förlorade visserligen fett men även muskelmassa). Han utsatte också henne för risker som inte är acceptabla, en ger sig inte ut på ofrusen myr med en häst, eller rider den på storblockig mark.

Som outdoorföretag baserat i Jämtland borde ni veta att ska en ut på fjället ska en vara förberedd. Det här var ett typexempel på hur en INTE gör.

"Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke, men att terrängen ibland, precis som du säger, kanske var lite för svår. Vi tar åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,
"

Hej!

Mitt namn är X Y och jag jobbar ofta i fält, bla i Jämtland. Det kräver bra utrustning och jag har flera klädesplagg från er. Jag är också hästmänniska sedan barnsben och fick min första häst vid 11 års ålder.

Tyvärr måste jag säga att jag kommer aldrig mer att köpa någon utrustning från er på grund av er sponsring av hästmisshandel. Det den sk "Fjällryttaren" gör är inget annat än djurplågeri. Hästen var inte förberedd för uppgiften (den var fet) och fick inte tillräckligt med mat under ritten (hon förlorade visserligen fett men även muskelmassa). Han utsatte också henne för risker som inte är acceptabla, en ger sig inte ut på ofrusen myr med en häst, eller rider den på storblockig mark.

Som outdoorföretag baserat i Jämtland borde ni veta att ska en ut på fjället ska en vara förberedd. Det här var ett typexempel på hur en INTE gör.

"Hej!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke, men att terrängen ibland, precis som du säger, kanske var lite för svår. Vi tar åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

"
Alltså svaret låter som "han är vår polare så vi bryr oss inte men vi lägger in en floskel om att vi tar med oss det du säger". Blir helt matt.

Hej!

"Hej!

"
Ser ur som alla fått ett ctrl c ctrl v svar. Så tycks ju inte bry sig alls.

Fy fan, rent ut sagt. Stackars häst.
Bara sett kort klipp från myren.
Jag fick "sympatipanik" med hästen när den gick ned sig .... och att den sen har tydlig smärtreaktion/ kroppsspråket/ansiktet/ går i passgång? när hon väl kommit upp....
Vissa människor gör mig illamående.
Den hästen jag pratade om innan var väl 6-7 år när han gick ner sig i myren. Fick en skada på ena bakbenet (om det var senskada eller något annat kommer jag inte ihåg).

Det var lång rehab efteråt. Hästen blev återställd (men var hela livet något tjockare i det bakbenet) tävlade upp till msv dressyr. Sen skadade han tyvärr samma bakben igen i en halkolycka i hagen. Lyckades bli bra även från det och jag red honom i flera år till.

Men tillslut var bakbenen slut och vi var tvungna att avliva honom 22 år gammal.

Hade han inte gått ner sig i myren som ung hade han kanske kunnat leva och må bra 10 år till.

Vad jag vill ha sagt är det vansinne att först med vilje leda ner hästen i myren och sedan fortsätta rida den efteråt trots synlig smärtproblematik.

Hej!

"Hej!

"

Jag blev grinig och svarade dem:

Hej!

Tyvärr, att ni känner Oskar väl och påstår att han har hästens bästa i åtanke räcker inte. Inte när ett levande djur som inte kan tala för sig själv far illa. Jag förstår att det är lockande med en man och hans häst i vackra vyer men allt det är sekundärt om hästen inte mår bra.

Om ni faktiskt är intresserade av att lära er något rekommenderar jag att ni läser på om "pain face" (något som tyvärr kommit upp mycket i debatten om dressyr och avarterna som förekommer där) samt om svensk djurskyddslagstiftning. Oskar bryter mot lagen när han ser att hon har ont och inte ger ordentlig vård. Att inte ge henne ordentligt med mat anpassad för arbetet hon gör är heller inte enligt svensk lagstiftning.

Är det här verkligen något ni vill sponsra och ha ert varumärke förknippas med?

Med vänliga hälsningar, X Y

:D

Jag blev grinig och svarade dem:

Hej!

Tyvärr, att ni känner Oskar väl och påstår att han har hästens bästa i åtanke räcker inte. Inte när ett levande djur som inte kan tala för sig själv far illa. Jag förstår att det är lockande med en man och hans häst i vackra vyer men allt det är sekundärt om hästen inte mår bra.

Om ni faktiskt är intresserade av att lära er något rekommenderar jag att ni läser på om "pain face" (något som tyvärr kommit upp mycket i debatten om dressyr och avarterna som förekommer där) samt om svensk djurskyddslagstiftning. Oskar bryter mot lagen när han ser att hon har ont och inte ger ordentlig vård. Att inte ge henne ordentligt med mat anpassad för arbetet hon gör är heller inte enligt svensk lagstiftning.

Är det här verkligen något ni vill sponsra och ha ert varumärke förknippas med?

Med vänliga hälsningar, X Y

:D
Bra skrivet, mitt första mail var långt och sakligt. Men efter deras usla svar, skrev jag bara ett kortare svar som gick ut på att då vet jag var ni står och kommer inte att handla något mer hos er, hoppas ni ändrar er och tar avstånd.

Min kompis gjorde en långritt i somras och hon var väldigt noggrann med att kontrollväga allt varje morgon för att det skulle vara jämn fördelat på sidorna på hästen. Jag saknar liksom information hur han tänker om sånt eller så kanske han inte gör det?

Har nu sett filmen (hemma sjuk) jag ser inte att han leder hästen rätt ut i myren? Såg också att han haft besök under turen med stödfodring till hästen. Det enda som jag blev beklämd av var att hästen hade ont men behövde fortsätta. Allt det andra (förutom myten som inte finns där jag haft häst) tänker jag är rätt naturligt att hovdjur rör sig i? Han red ju rätt lite och gick desto mer i det filmade materialet.

Har nu sett filmen (hemma sjuk) jag ser inte att han leder hästen rätt ut i myren? Såg också att han haft besök under turen med stödfodring till hästen. Det enda som jag blev beklämd av var att hästen hade ont men behövde fortsätta. Allt det andra (förutom myten som inte finns där jag haft häst) tänker jag är rätt naturligt att hovdjur rör sig i? Han red ju rätt lite och gick desto mer i det filmade materialet.
I scenen med myren ser man ju att han först följer de gamla spångarna och sedan helt oförhappande svänger ut till höger av någon anledning, och tar hästen med sig varpå hon tvärsjunker. Han tar sig ju inte ens tid att själv kolla av marken innan (eller också har han kollat och vet att det kommer att hända och tänker att det är bra TV. Han hittar sedan väldigt lätt tillbaka till fast mark igen. )

I scenen med myren ser man ju att han först följer de gamla spångarna och sedan helt oförhappande svänger ut till höger av någon anledning, och tar hästen med sig varpå hon tvärsjunker. Han tar sig ju inte ens tid att själv kolla av marken innan (eller också har han kollat och vet att det kommer att hända och tänker att det är bra TV. Han hittar sedan väldigt lätt tillbaka till fast mark igen. )
Hästen sjunker ju när de går rakt fram? Kollade extra noga på det eftersom det diskuterats här. Sen borde han absolut ha kollat :)
Edit, kollade igen, han går höger då det är ett mörkt parti framåt som hästen garanterat gått ner sig i om de fortsatt rakt fram. Känner inte till den här killen alls och hade aldrig gett mig på något liknande, men att han skulle gjort det med flit tycker jag är en ganska grov anklagelse.

Senast ändrad:
Jag tänker att han är väldigt dåligt förbered på uppgiften och att om man tar med sig sin häst på äventyr behöver man vara förbered på åtminstone de delar som går att förutse tex myrmark eller blockterräng och skydda hästen utifrån det. I äldre tider när man var tvungen att ta sig fram överallt med häst hade man ju https://www.kringla.nu/kringla/objekt?referens=ajtte/objekt/11769 speciella skor för det. Han borde ju kunna utforska det lite mer nu när han visste att att det fanns sådana delar på leden (då förstör han inte heller naturmiljön). Att utsätta sig själv för de risker och påfrestningar som det innebär med "äventyr i vildmark" är ju en sak, men en häst eller annan som inte har valmöjligheten... Som han själv säger i dokumentären, om hon kliver fel eller fastnar i myren då är det klippt ingen kan komma och hjälpa. Vårt ansvar som djurägare är ju att inte försätta djuret i den typen av situation. Känns inte etiskt okej.

Hästen sjunker ju när de går rakt fram? Kollade extra noga på det eftersom det diskuterats här. Sen borde han absolut ha kollat :)
Edit, kollade igen, han går höger då det är ett mörkt parti framåt som hästen garanterat gått ner sig i om de fortsatt rakt fram
Det går inte att se hur det ser ut framåt om han hållit till vänster om spången som han gjorde från början. Inte i klippet i trådstarten i alla fall. Oavsett tycker jag att han beter sig helt obegripligt där på myren. Livsfarligt för hästen.

Jag är egentligen lite överraskad över att vare sig sponsorn eller SVT lade ned mer tid på att själva göra efterforskningar och försäkra sig om att hela filmningen och allt runtomkring var felfritt runt hästvälfärden med tanke på hur otroligt dålig press just häst/ridsport fått de senaste åren.

Tror de inte att hästmänniskor tittar på "vanlig TV" också? Tror de inte att materialet kommer att granskas hårt?

Jag är egentligen lite överraskad över att vare sig sponsorn eller SVT lade ned mer tid på att själva göra efterforskningar och försäkra sig om att hela filmningen och allt runtomkring var felfritt runt hästvälfärden med tanke på hur otroligt dålig press just häst/ridsport fått de senaste åren.

Tror de inte att hästmänniskor tittar på "vanlig TV" också. Tror de inte att materialet kommer att granskas hårt?
Ja jag är besviken på SVT
Jag tror dessutom inte han hade gjort det om inte en tv kanal varit med

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli...
Svar
12
· Visningar
510
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka