Första ryttaren genom den svenska fjällkedjan – unika bilder från äventyret

Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och hans häst inför stora utmaningar, från djupa myrar till utmanande steniga passager. Nu släpps de unika bilderna från resan.
– Det räcker att hästen trampar fel en gång, fastnar mellan två stenar, så är det färdigt, säger Oskar Öhrström.

Jag är egentligen lite överraskad över att vare sig sponsorn eller SVT lade ned mer tid på att själva göra efterforskningar och försäkra sig om att hela filmningen och allt runtomkring var felfritt runt hästvälfärden med tanke på hur otroligt dålig press just häst/ridsport fått de senaste åren.

Tror de inte att hästmänniskor tittar på "vanlig TV" också? Tror de inte att materialet kommer att granskas hårt?
Håller med, att det finns dåliga hästägare vet ju alla, men att SVT sänder ut det tycker jag är otroligt konstigt.

Påminner om den där mannen i USA som skulle rida 100 miles (160 km) på 60 dagar eller hur det nu var. Hästen blev bara mer och mer halt ju längre etappen varade tills en djurrättsorganisation lyckades få stopp på det hela vill jag minnas, vet inte vad som hände sen.

Jag är egentligen lite överraskad över att vare sig sponsorn eller SVT lade ned mer tid på att själva göra efterforskningar och försäkra sig om att hela filmningen och allt runtomkring var felfritt runt hästvälfärden med tanke på hur otroligt dålig press just häst/ridsport fått de senaste åren.

Tror de inte att hästmänniskor tittar på "vanlig TV" också? Tror de inte att materialet kommer att granskas hårt?
Kollade innan lite på vem som gjort filmen och som jag förstod är det två fristående produktionsbolag som SVT köpt in filmen från, som vanligt är det nog en hel del pengar med i spelet.

SVT borde ändra rubriken till

Första ryttaren genom den svenska fjällkedjan – unikt dum ritt​

Sträckan han red kallas för gröna bandet och många har gått till fots, sprungit eller skidat den så turen är inget unikt i sig.

Nu har jag sett dokumentären också.

Jag är fruktansvärt splittrad … vet faktiskt inte hur jag ska formulera mig.

Åh ena sidan blev jag helt tagen av relationen mellan häst och ryttare. Både hästen och ryttaren var lugn hela tiden och inga hårda ord eller hårda metoder förekom.

Hästen följde med överallt utan att protestera. Detta måste det ligga åratal av träning och tillit bakom. Att gå över hängbroar med en häst är inte lätt. Det är inte många hästar som hade gått med på det.

Han anpassade farten efter underlaget. Gick mycket och försökte underlätta så mycket som möjligt för hästen. Han hade inte bråttom och försökte inte nå målet inom någon särskild tid.

Det jag framförallt är kritisk mot är den extremt dåliga planeringen. Om han hade planerat noga, kollat vägarna innan osv, hade de flesta missöden kunnat undvikas. Framförallt myren (som jag anser absolut värst) hade kunnat undvikas.

Packningen hade behövts göras på ett annat sätt. Egentligen hade packhäst behövts. Nu vet jag inte vad han väger, men i mina ögon bar hästen för tungt. Tung sadel, fullvuxen man + tung packning.

Hur hästen egentligen mådde - jag försökte verkligen leta efter hälta och sår på hästen, men såg ingenting egentligen. Däremot verkade hästen trött och uppgiven till och från. Såg ”painface” lite för ofta.

Jag vet inte - på ett sätt verkar han verkligen älska sin häst, men samtidigt så verkar han inte riktigt se uppgivenheten hos henne.

Jag tror att ritten är fullt möjlig att genomföra på ett hästvänligt sätt. För det första behövs en packhäst. För det andra planering. För det tredje en rejäl utvärdering av underlaget och hitta alternativa vägar.

En annan sak jag reagerade på var att hästen såg synnerligen otränad ut innan de startade. Hon såg liksom inte redo ut för uppgiften + att det syntes på henne att hon bar för tungt.

Hästen följde med överallt utan att protestera. Detta måste det ligga åratal av träning och tillit bakom. Att gå över hängbroar med en häst är inte lätt. Det är inte många hästar som hade gått med på det.
Var det inte en bild från en flod/å som hästen inte ville gå igenom?
Jo, @QueenLilith la in en bild i en annan tråd där hästen tydligt protesterar. Hela kroppsspråket säger ju nej där.

Var det inte en bild från en flod/å som hästen inte ville gå igenom?
Jo, @QueenLilith la in en bild i en annan tråd där hästen tydligt protesterar. Hela kroppsspråket säger ju nej där.
Det stämmer, men hon gick ändå i och några hårda ord/metoder fanns inte.

Just detta parti tyckte jag inte var så hemskt (finns många värre, tyvärr).

Har själv vid lastträning exempelvis stått med en häst med exakt samma uttryck. I vissa fall behöver man lirka med hästen och vissa ”nej” hästen säger behöver man jobba på så att det blir ett ”ja”.

Myren är betydligt värre än vattnet.

Det stämmer, men hon gick ändå i och några hårda ord/metoder fanns inte.

Just detta parti tyckte jag inte var så hemskt (finns många värre, tyvärr).

Har själv vid lastträning exempelvis stått med en häst med exakt samma uttryck. I vissa fall behöver man lirka med hästen och vissa ”nej” hästen säger behöver man jobba på så att det blir ett ”ja”.

Myren är betydligt värre än vattnet.
Jag tycker inte heller det är så farligt om man måste övertyga en häst att gå genom vatten när man är på en uteritt, men att stå på andra sidan och dra i repgrimman som det såg ut på stillbilden är väl inte varianten jag skulle ha valt - framför allt bör ju hästen vara väl tränad att trampa genom sådant om man tänker rida genom vildmarken några månader.
Annars kan det bli många stopp och onödiga konflikter.
Återigen känns det väldigt ogenomtänkt.

Nu har jag sett dokumentären också.

Jag är fruktansvärt splittrad … vet faktiskt inte hur jag ska formulera mig.

Åh ena sidan blev jag helt tagen av relationen mellan häst och ryttare. Både hästen och ryttaren var lugn hela tiden och inga hårda ord eller hårda metoder förekom.

Han anpassade farten efter underlaget. Gick mycket och försökte underlätta så mycket som möjligt för hästen. Han hade inte bråttom och försökte inte nå målet inom någon särskild tid.

Det jag framförallt är kritisk mot är den extremt dåliga planeringen. Om han hade planerat noga, kollat vägarna innan osv, hade de flesta missöden kunnat undvikas. Framförallt myren (som jag anser absolut värst) hade kunnat undvikas.

Packningen hade behövts göras på ett annat sätt. Egentligen hade packhäst behövts. Nu vet jag inte vad han väger, men i mina ögon bar hästen för tungt. Tung sadel, fullvuxen man + tung packning.

Hur hästen egentligen mådde - jag försökte verkligen leta efter hälta och sår på hästen, men såg ingenting egentligen. Däremot verkade hästen trött och uppgiven till och från. Såg ”painface” lite för ofta.

Jag vet inte - på ett sätt verkar han verkligen älska sin häst, men samtidigt så verkar han inte riktigt se uppgivenheten hos henne.

Jag tror att ritten är fullt möjlig att genomföra på ett hästvänligt sätt. För det första behövs en packhäst. För det andra planering. För det tredje en rejäl utvärdering av underlaget och hitta alternativa vägar.

En annan sak jag reagerade på var att hästen såg synnerligen otränad ut innan de startade. Hon såg liksom inte redo ut för uppgiften + att det syntes på henne att hon bar för tungt.
Kom hit för att skriva ungefär exakt detta.

Det som irriterar mig mest är att det ofta kändes som att Oskar typ "Det här är inte bra, jag vet att det inte är bra, men jag gör det ändå och hoppas på det bästa" sedan fortsatte, sedan gick det nästan illa och den enda reaktionen vi fick se var "Oj, höhö det var nära men gick ju bra... nu fortsätter vi."
Oskar kanske blev rädd och skärrad efter myren? Men visa det då åtminstone? Han kanske pausade och veterinär kom och tittade på Ivory? Men visa det då!? :banghead:
Den här höhö jag har inte planerat och oopsie det var nära men gick ju bra mentaliteten driver mig till vansinne.

Det har jag lärt mig sedan första början med hästar. Hästens väl och ve kommer först och det är din plikt att se till att utbilda dig, planera, och backa om något känns fel eller kan gå fel.

Men alltså Ivory, vilken jäkla underbar ponny :love: Synd att han inte lyssnade lite mer på henne.

Jag tycker inte heller det är så farligt om man måste övertyga en häst att gå genom vatten när man är på en uteritt, men att stå på andra sidan och dra i repgrimman som det såg ut på stillbilden är väl inte varianten jag skulle ha valt - framför allt bör ju hästen vara väl tränad att trampa genom sådant om man tänker rida genom vildmarken några månader.
Annars kan det bli många stopp och onödiga konflikter.
Återigen känns det väldigt ogenomtänkt.
Det håller jag med dig om. Kollade inte så noga på stillbilden. I filmen tyckte jag det inte såg så farligt ut.

Men självklart borde hästen varit mer tränad för uppgiften + fått mycket mer mat och framförallt kraftfoder. Det lilla gräs som finns däruppe räcker inte på långa vägar.

Jag ser inte bandet mellan häst och ryttare, den gör vad ryttaren vill men för mig ser det ut som en NH-tränad häst som stänger av.
Du har säkert rätt.
Jag är själv inte insatt (har aldrig hållit på med NH).

Jag är som sagt tudelad. Åh ena sidan ser det verkligen ut som att han älskar henne. Åh andra sidan INTE.

Hade min häst gått ner så mycket i vikt hade jag reagerat. Att tro att lite fjällgräs räcker är djurplågeri rent ut sagt. Hon hade behövt minst omkring 1 kg kraftfoder per dag.

Detta med myren … det första jag hade gjort är att ta av packningen (nu hade jag aldrig lett ut en häst i myren, men om jag av misstag hade hamnat i en liknande situation hade jag direkt tagit av packningen).

Du har säkert rätt.

Jag är som sagt tudelad. Åh ena sidan ser det verkligen ut som att han älskar henne. Åh andra sidan INTE.

Hade min häst gått ner så mycket i vikt hade jag reagerat. Att tro att lite fjällgräs räcker är djurplågeri rent ut sagt. Hon hade behövt minst omkring 1 kg kraftfoder per dag.

Detta med myren … det första jag hade gjort är att ta av packningen (nu hade jag aldrig lett ut en häst i myren, men om jag av misstag hade hamnat i en liknande situation hade jag direkt tagit av packningen).
Kvinnomisshandlare säger sig älska sina offer
Samma gäller nog djurplågare
Och omgivningen vill inte alltid se det för ”han är ju så trevlig”

Jag tror för övrigt inte att han var eller ville vara utstuderat grym mot hästen på ett medvetet vis (detta utan att se mer än något klipp), bara egocentrisk, opåläst och oförberedd.

Visst har även jag drömt om att rida i fjällen och jag har ridit ovanför trädgränsen, men dels kände jag terrängen och dels hade jag aldrig utsatt min häst för myrar och stenskravel. Jag har fjällvandrat på bra leder, men det har varit till fots och jag skulle aldrig ens försöka rida vissa partier över vattendrag och stenblock. Bl a min mormor har kört över fjället till Norge med häst och släde, som många andra gjorde vintertid i väglöst land, men då fanns det stall och hus efter vägen för både hästarna och de som körde samt väl framme i Norge blev de väl omhändertagna innan resan gick hem igen.

Det är trots allt mindre än 100 år sedan, men då var det hästkunnigt folk och hästen var en arbetskamrat som man tog hand om och inte utsatte för onödiga risker.

Du har säkert rätt.

Bara för att man älskar någon så behöver det inte betyda att ens gärningar och beslut faktiskt är bra för den man älskar.

Bl a min mormor har kört över fjället till Norge med häst och släde, som många andra gjorde vintertid i väglöst land, men då fanns det stall och hus efter vägen för både hästarna och de som körde samt väl framme i Norge blev de väl omhändertagna innan resan gick hem igen.

Det är trots allt mindre än 100 år sedan, men då var det hästkunnigt folk och hästen var en arbetskamrat som man tog hand om och inte utsatte för onödiga risker.
Som jag läst var det vinterleder som användes av många så det blev mer som en vinterväg. och mycket på is över sjöar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli...
Svar
16
· Visningar
579
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30