Första ryttaren genom den svenska fjällkedjan – unika bilder från äventyret

Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och hans häst inför stora utmaningar, från djupa myrar till utmanande steniga passager. Nu släpps de unika bilderna från resan.
– Det räcker att hästen trampar fel en gång, fastnar mellan två stenar, så är det färdigt, säger Oskar Öhrström.

Jag anser det är djurplågeri eftersom syftet var att göra en film av det hela
Och just därför borde man definitivt tagit reda på en säker väg så hästen inte går ner sig i myren det måste väl vara ett lidande om nåt
Är det verkligen nödvändigt att rida rakt över en myr för skojs skull så det blir "dramatisk" tv Stort nej
Och om det åker ut ett film team och hans flickvän är med vissa delar varför kunde de inte ta med sig mat till hästen

Fine om han är oansvarig till vardags men det ska inte marknadsföras av SVT som en unik fantastisk resa
De tog ju med mat ut till hästen, kom till och med ett sjöflygplan med leverans. Men det syns ju inte i filmen som han nog inte klippt själv.
Jag vet inte om syftet var att göra en film eller om det var ett sätt att sponsra resan. Som sagt, jag skulle aldrig gett mig på det, tycker att han kunde rekat bättre vägar (det är ju knappast helt oupptäckt terräng). Men många har ju skapat sig en uppfattning baserat på en trailer.

Lidande kan vara både psykiskt och fysiskt.
Att inte få tillräckligt med mat kan vara en form av lidande.

Att inte få vård är definitivt en form av lidande.
En häst som "däckar" (hans beskrivning) flera gånger (pga utmattning) låter också som ett lidande.

Jag önskar fler insåg att lidande inte bara är slag och att djurvälfärd inte bara är mat och vatten.
Jag talade om djurskyddslagen syn, du behöver inte låtsas som det var min syn på det. Du har väl uppfattat att jag är helt emot hur de behandlade hästen vid det här laget?

Jag talade om djurskyddslagen syn, du behöver inte låtsas som det var min syn på det. Du har väl uppfattat att jag är helt emot hur de behandlade hästen vid det här laget?
Ja absolut, men det du skrev där (som jag sa emot) ÄR djurskyddslagens syn. Att berövas foder är ett lidande.

Jag låtsas inte som att det är din syn, jag är bara frustrerad över hur ofta jag hör liknande argument.

Allt som bryter mot djurskyddslagen är inte djurplågeri. Och jag tror inte denna häst utsätts för lidande i djurskyddslagen mening.

Jag tycker mest det är synd att ordet djurplågeri ska blir urvattnat så att gemeneman inte ens begriper att det skulle vara djurplågeri. Då rycker de på axlarna nästa gång.

Jag tycker det är bättre att tala om utsätta för fara och att det är dålig hästhållning och ett för hårt jobb med inte tillräckligt med återhämtning och för lite mat. Det kan folk relatera till och känna igen till en annan gång och reagera.
Folk rycker ju redan på axlarna har du missat det
Oavsett om det är dressyr ridskola eller långritt över fjällen
De rycker på axlarna för att det är viktigare att märka ord för många än att se att det görs för snöd vinning och uppmärksamhet enbart
Vi har inga som helst anledningar att plåga våra hästar på det sättet vi lever inte i krig och armod vi borde veta bättre vi borde vara bättre
Varför stoppades han av en Länsstyrelse de kanske faktiskt visste vad de pratade om

Jag önskar jag vore lika blasé som många andra verkar vara och helt enkelt kunde blunda

De tog ju med mat ut till hästen, kom till och med ett sjöflygplan med leverans. Men det syns ju inte i filmen som han nog inte klippt själv.
Jag vet inte om syftet var att göra en film eller om det var ett sätt att sponsra resan. Som sagt, jag skulle aldrig gett mig på det, tycker att han kunde rekat bättre vägar (det är ju knappast helt oupptäckt terräng). Men många har ju skapat sig en uppfattning baserat på en trailer.
I chatten med honom skrev han att han inte hade med mat åt hästen, bara mineraler och salt. Hästen åt bara det gräs de hittade på vägen.
Så gissar att det är därifrån den infon kommer.

Ja absolut, men det du skrev där (som jag sa emot) ÄR djurskyddslagens syn. Att berövas foder är ett lidande.
Nej det är din tolkning, högst troligt skulle fjällryttaren inte bli dömd utifrån vad som visas i TV men i och för sig vet jag inte. Du som vet att det är brott mot djurskyddslagen kanske kan ta fram en dom som indikerar i den riktningen?

Hästen berövas inte foder utan får för lite och tappar vikt. Den blir knappast farligt small. Det gårvlika gärna att däga att hästen utsattes för lidandevinnan resan pga överutfodring. Varken hullet före eller efter resan är att bedöma som lidande enligt djurskyddslagen skulle jag tro i och för sig.

Jag tycker inte det var ett bra sätt att banta hästen i och för sig.

Folk rycker ju redan på axlarna har du missat det
Oavsett om det är dressyr ridskola eller långritt över fjällen
De rycker på axlarna för att det är viktigare att märka ord för många än att se att det görs för snöd vinning och uppmärksamhet enbart
Vi har inga som helst anledningar att plåga våra hästar på det sättet vi lever inte i krig och armod vi borde veta bättre vi borde vara bättre
Varför stoppades han av en Länsstyrelse de kanske faktiskt visste vad de pratade om

Jag önskar jag vore lika blasé som många andra verkar vara och helt enkelt kunde blunda
Det blir dock enklare för folk att blunda om folk skriver djurplågeri och gemeneman inte håller med när de ser programmet. Då är det bättre att peka på fel folk kan se.

Jag anser det är djurplågeri eftersom syftet var att göra en film av det hela
Och just därför borde man definitivt tagit reda på en säker väg så hästen inte går ner sig i myren det måste väl vara ett lidande om nåt
Är det verkligen nödvändigt att rida rakt över en myr för skojs skull så det blir "dramatisk" tv Stort nej
Och om det åker ut ett film team och hans flickvän är med vissa delar varför kunde de inte ta med sig mat till hästen

Fine om han är oansvarig till vardags men det ska inte marknadsföras av SVT som en unik fantastisk resa

Brott mot djurskyddslagen tror jag faktiskt att man skulle kunna driva på det här fallet. Får väl se om någon vill/orkar plocka upp det.

Just eftersom det är med syfte att filma, och myrscenen är lite extra misstänkt iom kamerateamets placering.

Och så det faktum att hästen får extremt lite mat under 2 månaders tid, och det syns verkligen på filmen.

Så får man inte göra. Djur ska skyddas mot lidande, ha tillräckligt med foder av god kvalitet, osv.

Nej det är din tolkning, högst troligt skulle fjällryttaren inte bli dömd utifrån vad som visas i TV men i och för sig vet jag inte. Du som vet att det är brott mot djurskyddslagen kanske kan ta fram en dom som indikerar i den riktningen?

Hästen berövas inte foder utan får för lite och tappar vikt. Den blir knappast farligt small. Det gårvlika gärna att däga att hästen utsattes för lidandevinnan resan pga överutfodring. Varken hullet före eller efter resan är att bedöma som lidande enligt djurskyddslagen skulle jag tro i och för sig.

Jag tycker inte det var ett bra sätt att banta hästen i och för sig.
Det finns domar om djur som fått för lite mat, det finns domar angående psykiskt lidande, definitivt domar på att inte ge vård.
Obs, som generella punkter då, säger inte att allt finns på just häst. Finns utlåtanden från SCAW också (Swedish center for animal welfare) som ger bedömningar ur djruskyddsperspektiv.
Tidigare domar lär inte finnas, det här är väl första filmen där någon med vilje har en häst att gå ut på en myr?
Ja men hade varit intressant!
Finns en rätt ny dom från Skåne på en man som piskade sin häst under ridtur. Det blev djurplågeri.

Det finns domar om djur som fått för lite mat, det finns domar angående psykiskt lidande, definitivt domar på att inte ge vård.
Obs, som generella punkter då, säger inte att allt finns på just häst. Finns utlåtanden från SCAW också (Swedish center for animal welfare) som ger bedömningar ur djruskyddsperspektiv.

Ja men hade varit intressant!
Finns en rätt ny dom från Skåne på en man som piskade sin häst under ridtur. Det blev djurplågeri.
Ta fram lite relevanta domar. Det här är närmast att likna vid bantning av en överviktig häst. Hästen har säker fått tillgång till magert bete typ halva dygnet eller mer.

Han har själv svarat att det INTE var med extra mat till hästen utan det räckte med gräset i naturen.

Kanske var det lögn men det blir ju ännu mer galet att då medvetet ljuga för att få det att verka ännu värre än det var

Det blir dock enklare för folk att blunda om folk skriver djurplågeri och gemeneman inte håller med när de ser programmet. Då är det bättre att peka på fel folk kan se.
Gemene man har redan hyllat och glorifierat filmen helt enkelt för att de inte bryr sig
Tillräckligt många bryr sig inte oavsett vilka ord man använder
Ta fram lite relevanta domar. Det här är närmast att likna vid bantning av en överviktig häst. Hästen har säker fått tillgång till magert bete typ halva dygnet eller mer.
Speciellt om man börja kalla det för en bra bantningsmetod :crazy:
Det är ju knäppt min häst är tjock jag ger mig ut på en långritt i sommar problemet löst O_o

Gemene man har redan hyllat och glorifierat filmen helt enkelt för att de inte bryr sig
Tillräckligt många bryr sig inte oavsett vilka ord man använder

Speciellt om man börja kalla det för en bra bantningsmetod :crazy:
Det är ju knäppt min häst är tjock jag ger mig ut på en långritt i sommar problemet löst O_o
Jag tänker att om jag dammar av mitt sto lagom till semestern och tar en långritt på 4 veckor så är hon igångsatt, musklad och smal när vi är framme. Det är ju mycket mer effektivt än hålla på att gå runt i koppel, skritta ihjäl sig i månader osv.. 💡

Jag själv borde bli smal med på kuppen!

Obs för de som inte fattar är ovan djupt ironiskt

Jag tänker att om jag dammar av mitt sto lagom till semestern och tar en långritt på 4 veckor så är hon igångsatt, musklad och smal när vi är framme. Det är ju mycket mer effektivt än hålla på att gå runt i koppel, skritta ihjäl sig i månader osv.. 💡

Jag själv borde bli smal med på kuppen!

Obs för de som inte fattar är ovan djupt ironiskt
Precis jag hänger på med min 19 åring som inte är riden på flera år
Hon går ju på lösdrift så hon har säkert grundkondition nog :meh:

Vad sägs om relevant lagtext? Det finns nämligen, för djur i film.

1000024039.webp

https://jordbruksverket.se/djur/ovr...djur-vid-filminspelningar-massor-och-liknande

Precis jag hänger på med min 19 åring som inte är riden på flera år
Hon går ju på lösdrift så hon har säkert grundkondition nog :meh:
Då har vi löst aspekten med sällskap med, perfekt. Min är 12 och har inte ridits sen september utan varit konvalescent men det är en irish cob från irland så hon borde inte ha problem med långa turer. Gjorde hon säkert på Irland för fem år sen!

Här är ju frågan dock vad som bedöms som hönan eller ägget angående om lagtexten blir tillämplig. Red han för att göra en film, eller filmade man ritten han ändå tänkt göra?

Är det någon som vet om det var filmteam med, eller om de filmat själv och sen har det materialet bearbetats av producenter?

Min känsla men det är bara en känsla är ju att han fått någon slags ersättning för det hela. Men att han hade gjort ritten likförbannat

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)