Oskar från Sällsjö först med att rida genom svenska fjällkedjan

Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli först med att rida genom den svenska fjällkedjan.

Går helt fint att ha med häst på högfjället! (om den är förberedd för uppgiften, man har koll på terrängen (eller kan läsa en karta, så man undviker myrar :banghead: ), ser till att det finns gott om foder osv. )

Dvs, inte som det verkar ha gått till i den här filmen.

Om de vill visa hästar i fjäll borde de hänga med under sanken i Jontunheimen, på Hardangervidda eller Haukeli, eller på högfjället här uppe; där är det många som sitter till häst när de samlar in djuren på hösten! (För att inte tala om att det går flockar med hästar -lösa- på fjället och betar hela sommaren!). Hästar som bor här och lever i fjällterrängen har inga problem med vattendrag, stenar och liknande...
Jag inbillar mig att de undviker blockterräng dock?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När Hippson pratar med Oskar Öhrström är han inne på sin fjärde dag i fjällen och mitt uppe i sitt livs äventyr. Han ska rida 130 mil...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenskar på pallen i första klassen av SIHS fick vi i form av Peder Fredricson och Henrik von Eckermann. – Det är helt fantastiskt...
Svar
0
· Visningar
57
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska stjärnan Henrik von Eckermanns säsongsdebut i världscupen varade i bara några sekunder. När hans häst Calizi rev det första...
Svar
0
· Visningar
94
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppningens OS närmar sig och första checkpointen är nu avklarad. Under lördagen bokstavligen dansade de svenska hopphästarna genom...
Svar
0
· Visningar
316
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka