Oskar från Sällsjö först med att rida genom svenska fjällkedjan

Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli först med att rida genom den svenska fjällkedjan.

Går helt fint att ha med häst på högfjället! (om den är förberedd för uppgiften, man har koll på terrängen (eller kan läsa en karta, så man undviker myrar :banghead: ), ser till att det finns gott om foder osv. )

Dvs, inte som det verkar ha gått till i den här filmen.

Om de vill visa hästar i fjäll borde de hänga med under sanken i Jontunheimen, på Hardangervidda eller Haukeli, eller på högfjället här uppe; där är det många som sitter till häst när de samlar in djuren på hösten! (För att inte tala om att det går flockar med hästar -lösa- på fjället och betar hela sommaren!). Hästar som bor här och lever i fjällterrängen har inga problem med vattendrag, stenar och liknande...
Jag inbillar mig att de undviker blockterräng dock?

Jag tror folk förblindas och förvirras av att hästen följer honom närmast blint/lyder honom blint. Och misstar det för förtroende. De flesta av oss har hästar som säger "hell no" åt olika saker. Som vägrar gå i vatten, är krångliga att lasta, rädda för broar etc. Och där personen inte lyckats lösa det.

Jag fick ont i magen av när han nådde fram till Treriksröset. När han gråter och kramar om "röset" så drar han med sig hästen framåt för han håller tygeln så kort. Hästen är ett halvt steg från att kliva av järn rampen framåt. Han ser inte ens hästen i det och det blev för mig så tydligt att det var HANS strapats. Inte deras. Sen kramar han hästen osv, men i ögonblicket han når målet finns hon inte och han märker inte ens hur han drar henne framåt i tygeln. 🥺 Och hon bara apatiskt följer med.
Håller med. :(
Jag reagerade också när dom kom fram till treriksröset, han hade nått sitt mål och såg ut att ha noll koll i övrigt. O_o En amatör/nybörjare eller sakna kunskap kan man ju vara/göra oavsett hur länge man har haft häst. Men jag kan ju tycka att han borde veta bättre eller ha tagit reda på mer innan han ger sig ut på en sådan grej, dessutom på en 19årig (20år i vår) ponny som inte var helt i form för ett så långt äventyr utan bra foder. :wtf:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett riktigt äventyr! Oskar Öhrström red 130 mil genom hela den svenska fjällkedjan. Över myrar, stock och sten tillsammans med sin...
Svar
0
· Visningar
36
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovslagaren Oskar Öhrström blev den förste kände att rida längs nästan hela den svenska fjällkedjan. Under två månader ställdes han och...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 873
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I somras gav sig Oskar Öhrström och hans häst Ivory ut på ett äventyr de sent skulle glömma. Målet var att ta sig 130 mil genom Sveriges...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Hippson pratar med Oskar Öhrström är han inne på sin fjärde dag i fjällen och mitt uppe i sitt livs äventyr. Han ska rida 130 mil...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka