Första clearrounden på min 4-åring

S

sunshine_93

Hejhej jag ska "tävla" på måndag för första gången på min 4-åring så jag behöver lite (mycket) heta tips.. själv har jag bara "tävlat" 2 gånger innan men det var på en äldre häst , jag vet inte hur hon kommer reagera och hur jag ska agera! så kan ni hjälpa miig det vore jätte snällt:P:bow:
:D

Sv: Första clearrounden på min 4-åring

Vad är det för tävling? Vilken höjd mm?
Ta det bara lungt, stressa inte och ställ inte för höga krav på dig och hästen. Se det mer som en rolig grej som ni utveklas tsm av =)
och LYCKA TILL

jag startade min (snart 4-åriga häst) för ca 2 veckor sedan i en cleraound, vi hoppade bara 70 cm, för jag ville att hon skulle tycka det var lätt och kunna ta hindrena i trav om det skulle behövas, våra ungahästars första tävlingar så tycker jag det är viktigt at dom får en bra start och tycker det är roligt.

Jag gick in på tävlings platsen pratade lugnande med henne stressade inget, tog god tid på mig och gick runt bland hindrena, travade mot första hindret och höll sedan i gång i galopp resten av barnan. Min lilla tjej gick runt på 0 fel. så jag var väldigt nöjd, och hon tyckte varken publiken, musiken flaggen eller likande var läskigt. så i slutet av april ska jag starta hennes första riktiga hopptävling.
Lycka till!

Varför startar du två trådar?

Ta det bara lugnt (vilket inte jag gjorde första gången) å hoppa inte alldeles för mkt på framhoppningen så den blir slut, utan känn efter själv :)

70 cm?? :eek:

haha själv kommer jag starta mitt halvblod (03a) på kanske 40-50 cm, första gången, kommer väl ske i maj.. hihi

Jag red clear round på mitt fyraåriga arab sto igår. Det var den fasansfulla höjden 30 cm:eek: !!!!!! Nu ska tilläggas att jag endast har ridit på henne själv ca. tio gånger, och hoppat en gång innan ( högst 65 cm ), så hon var jätte duktig! Felfri och ganska cool faktiskt. Även om publiken var lite läskig när dom klappade händer :rofl:

med min fyraåring har jag "hoppat" en bana med markbom..alltså 10 cm högt :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 936
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 892
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar